بهترین روغن برای پوست خشک کدام است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین روغن برای پوست خشک

پوست برای آنکه در بهترین حالتش باشد، سالم باشد و بدرخشد به درصدی رطوبت نیاز دارد. اما در بعضی شرایط مرطوب نگه داشتن پوست ممکن نیست. بسیاری از افراد به صورت ذاتی پوست خشک‌تری دارند یا در آب و هوایی زندگی می‌کنند که رطوبت کافی در اختیارشان قرار نمی‌دهد یا دچار بیماری‌های پوستی می‌شوند که پوست را خشک می‌کند. بنابراین به روش‌های مصنوعی برای رطوبت‌رسانی به پوست نیاز دارند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و می‌توانید شوینده‌‌ها و محصولات مراقبت از پوست زیادی به این منظور در بازار پیدا کنید. اما یکی از بهترین ‌روش‌ها، روغن‌ درمانی ست. روغن‌ها رطوبت را به پوست شما برمی‌گردانند و مانند یک سد از سلامت آن محافظت می‌کنند. در ادامه بهترین روغن برای پوست خشک را به شما معرفی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم که برای پوست خشک صورت چه روغنی مناسب است؟

روغن نارگیل برای پوست خشک

کمتری کسی است که از فواید روغن نارگیل برای پوست و مو بی‌خبر باشد. این روغن بهترین روغن بدن برای پوست خشک محسوب می‌شود. این روغن حاوی اسیدچرب‌های ضروری ست بنابراین اگر پوست شما حساس است و سریع دچار خشکی می‌شود، می‌تواند اثر درمان کنندگی معجزه آسایی داشته باشد. اسید لوریک موجود در این روغن با خاصیت ضدمیکروبی که دارد می‌تواند التهاب در پوست را کاهش دهد. اسید لینولئیک موجود در آن به عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی باعث تسکین پوست صورت و دست‌ها و ترمیم ترک و زخم می‌شود. روغن نارگیل به عنوان بهترین روغن گیاهی برای پوست خشک، خاصیت غیر فتوتوکسیک دارد که به عنوان سدی در برابر اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کند و مانع از ایجاد لک و تیرگی می‌شود. اگر با مشکلاتی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک دست و پنجه نرم می‌کنید، روغن نارگیل می‌تواند آن را برطرف کند. از روغن نارگیل می‌توانید در تهیه ماسک خانگی برای لک صورت استفاده کنید.

*با بهترین کرم ضد ترک بارداری در این مقاله بیشتر آشنا شوید.

به روش‌های مختلف می‌توانید از این روغن مخصوص پوست خشک استفاده کنید. تنها کافی ست از خلوص و سلامت آن مطمئن شوید. قبل از استفاده کافی است کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. پوست قبل از استفاده از روغن باید تمیز باشد. بعلاوه این روغن یکی از اجزای اصلی در محصولات مراقبت از پوست و مو نیز هست. با این حال افرادی که پوست به شد حساس یا آکنه‌های سر سیاه دارند نباید از این روغن استفاده کنند.

روغن آرگان مناسب برای پوست خشک

گزینه بعدی در لیست بهترین روغن برای پوست خشک و حساس، روغن آرگان است. این روغن مناسب پوست خشک و بسیار سبک و سرشار از ویتامین E ست که به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و چون منجر به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود یک ضد چروک طبیعی است و برای درمان اثر زخم یا خطوط ریز روی صورت معجزه می‌کند و بهترین روغن برای خشکی پوست صورت نیز محسوب میشود. خاصیت آنتی اکسیدانی آن مانع از استرس اکسیداتیو پوست و آسیب به آن می‌شود. اسید اولئیک و لینولئیک در این روغن به میزان مساوی وجود دارد و بنابراین می‌تواند جوش‌ها را از بین برده و منجر به شفافیت پوست شود.

روغن آرگان برای خشکی پوست

روغن آرگان فعالیت ضدچربی دارد که در نتیجه می‌تواند برای درمان پوست چرب نیز استفاده شود و حد چربی را در حد متعادلی نگه دارد. روغن آرگان بهترین روغن برای ماساژ صورت پوست خشک و ترک خورده‌ی شکم در بارداری محسوب می‌شود. همچنین دارای خواص ضد آکنه، ضد پیری و التیام زخم نیز هست. شما می‌توانید این روغن را یک شب تا صبح روی پوست خود بگذارید یا حتی می‌توانید قبل از استفاده از مواد آرایشی آن را به پوست صورتتان بزنید. بهترین زمان استفاده از آن بلافاصله بعد از حمام است.

روغن زیتون

روغن زیتون نه تنها یک روغن بسیار مناسب برای آشپزی ست بلکه بهترین روغن برای پوست‌های خشک نیز هست. این روغن برای خشکی پوست حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسکوالان است که یک نرم کننده‌ی طبیعی است و خشکی پوست را از بین می‌برد. اسید پالمیتیک موجود در این روغن به عنوان یک سد چربی عمل کرده و تعادل چربی پوست را حفظ می‌کند. همچنین از آن می‌توان به عنوان یک روغن پاک‌کننده آرایش و آلودگی از صورت نیز استفاده کرد. قدرت پاک کنندگی این روغن بسیار عمیق است. این روغن به کاهش چین و چروک نیز کمک می‌کند و بنابراین بهترین روغن برای چروک صورت نیز هست. از روغن زیتون فرابکر به عنوان بهترین روغن برای پوست خشک نوزاد و ماساژ بدنش استفاده می‌کنند. بهترین زمان استفاده بلافاصله بعد از حمام است. اگر پوستتان بیش از حد جوش دارد یا به درماتیت آتوپیک (اگزما) مبتلا هستید از مصرف این روغن خودداری کنید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا را می‌توان به دلایل مختلفی به عنوان بهترین روغن برای درمان پوست خشک در نظر گرفت. این روغن یک استر موم است و در نتیجه می‌تواند چربی پوست را در حد تعادل نگه دارد و مانع از تولید چربی بیشتر شود. این کار را بدون مسدود کردن منافذ پوست انجام می‌دهد. به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی برای افراد مبتلا به آکنه‌ی شدید یا گزما بسیار مناسب است. این درمان یک گزینه موثر برای درمان منافذ باز پوست است. 

می‌توانید از این روغن به صورت مستقیم روی پوستتان استفاده کردن یا چند قطره از آن را به شامپو بدن خود اضافه کنید. از آنجایی که استرهای موجود در این روغن از نظر ترکیبی بسیار شبیه به لیپیدهای طبیعی پوست (سبوم) هستند، به بیشتر پوست‌های سازگار است و از این رو در بسیاری از محصولات زیبایی آرایشی وجود دارد. مخلوط روغن جوجوبا با خاک رس بنتونیت یک ماسک ضد آکنه فوق‌العاده ایجاد می‌کند.

روغن بادام برای پوست خشک

در ادامه پاسخ به بهترین روغن برای پوست خشک کدام است؟ باید بگوییم، این روغن که از بادام شیرین بدست می‌آید نه تنها بهترین روغن برای پوست خشک دست و صورت است بلکه خاصیت جوان کنندگی نیز دارد. به دلیل وجود ویتامین‌های E و A، اسیدهای چرب و روی این روغن در کنار آبرسانی به عنوان یک سد پوستی و بهبود دهنده‌ی زخم استفاده شده و بهترین روغن برای صورت خشک در نظر گرفته می شود. برای درمان استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش چین چروک و به عنوان یک روغن روشن کننده پوست نیز از آن استفاده می‌شود. زیر نظر پزشک می‌توانید از این روغن برای درمان خارش ناشی از اگزما و پسوریازیس استفاده کنید. این روغن حاوی اسید اولئیک است که منجر به نفوذ عمقی آن و پاکسازی عمیق پوست می‌شود. روغن بادام بهترین روغن برای ماساژ صورت، اطراف چشم‌ها و درمان ترک لب است. این روغن چون سبک است و خاصیت غیر کومدون زایی دارد برای هر پوستی قابل استفاده است. با این حال اگر حساسیت غذایی به بادام دارید بهتر است از آن استفاده نکنید. 

روغن بادام برای پوست خشک

روغن آفتابگردان

روغنی که از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود و ما از آن برای آشپزی استفاده می‌کنیم، بهترین روغن برای پوست خیلی خشک است. این روغن سرشار از اسید لینولئیک است که باعث ایجاد یک سد پوستی و تسکین شرایطی مانند اگزما می‌شود. از این روغن به عنوان سد پوستی در پوست نوزادان نارس استفاده می‌شود. ویتامین‌های E و A موجود در آن هم از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند هم خاصیت ضدپیری و تسکین‌دهندگی دارد.

براساس میزان اسید چرب‌هایش این روغن را در سه گروه دسته‌بندی می‌کنند:

  • لینولئیک بالا: حاوی 68% اسید لینولئیک 
  • اولئیک متوسط: که تحت عنوان NuSun نیز نامیده می‌شود، این نوع از 65٪ اسید اولئیک تشکیل شده است.
  • اولئیک بالا: این نوع 82 درصد اولئیک اسید است.
  • استئاریک بالا یا اولئیک بالا: که شامل 18٪ اسید استئاریک و 72٪ اسید اولئیک است.

روغن ماراکوجا

این روغن نه تنها بهترین روغن برای پوست خشک سر و صورت بلکه بهترین برای روغن برای لکه‌های صورت نیز هست. متحوی اسید لینولئیک موجود در این روغن به عنوان یک آب رسان به ترمیم سطح پوست کمک می‌کند. این روغن برای صورت خشک حاوی آنتی اکسیدان و کوئرستین نیز هست که تسکین دهنده و ضدالتهاب اند. 

روغن هسته انگور

این روغن به عنوان بهترین روغن برای پوست خیلی خشک، در کنار آبرسانی خاصیت ضدمیکروبی قوی برای پوستتان فراهم می‌کند. از این رو بعد از استفاده از آن آکنه‌های میکروبی در پوست به شدت کاهش پیدا می‌کنند. روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا 6، ویتامین E و پلی فنول و رنگ پوستتان را یکدست حفظ می‌کند.  مصرف آن باعث کاهش هیپرپیگمانتاسیون، التهاب، قرمزی و علائم پیری زودرس می‌شود. این روغن به صورت مستقیم و در ترکیب با دیگر روغن‌ها قابل استفاده است. اگر به دنبال یک روغن روشن کننده پوست صورت می‌گردید از این روغن استفاده کنید. افرادی که حاوی اختلالات خونی هستند نباید از این روغن استفاده کنند.

روغن آووکادو

یکی از دلایل استفاده‌ی زیاد از روغن آووکادو در محصولات مراقبت از پوست یا قرار دادن آن در لیست بهترین روغن برای پوست صورت خشک، وجود ویتامین E بالا در آن است. به جز این روغن آووکادو ترکیبات مفیدی برای پوست مانند B-sitosterol، B-carotene و ویتامین‌های A، D و E دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن پوست را مرطوب و تغذیه می‌کند. همچنین بعد از استفاده از آن شاهد کاهش التهاب و خارش، بهبود زخم، کاهش آفتاب سوختگی و تقویت‌ ناخن‌ها خواهید بود. شما می‌توانید از این روغن به صورت مستقیم یا در آب حمام خود استفاده کنید. در صورت ابتلا به پسوریازیس یا حساسیت به میوه آووکادو از مصرف این روغن خودداری کنید.

روغن آووکادو برای پوست خشک

روغن زردآلو

روغن هسته زردآلو گزینه‌ی دیگر ما به عنوان بهترین روغن برای پوست خشک است. این روغن حاوی اسیدهای چرب (لینولئیک اسید، اولئیک اسید) و ویتامین E برای ماساژ پوست خشک است. این روغن به دلیل خاصیت ارتجاعی‌اش درخشندگی پوست را زیاد می‌کند و چین و چروک را برطرف می‌سازد. با این که روغن سبکی ست اما پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کند. استفاده از این روغن برای مرطوب کننده‌ی شبانه نیز می‌تواند مفید باشد.

روغن بذر کتان

به عنوان بهترین روغن برای پوست بدن روغن کتان حاوی اسید چرب امگا 3 (اسید آلفا لینولئیک) است که پوست را مرطوب نگه داشته و منجر به یکنواخت رنگ آن می‌شود. با استفاده از این روغن می‌توانید سیاهی دور چشم را کاهش دهید. از آنجایی که روغن بذر کتا سرشار از آنتی اکسیدان است می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کرده و از سرطان جلوگیری کند. شما می‌توانید از این روغن به صورت مستقیم استفاده کنید.

روغن مارولا

روغن مارولا به دلیل وجود پروتئین، آنتی اکسیدان و انواع اسیدهای چرب، بهترین روغن برای پوست خشک محسوب می‌شود. این روغن سبک است و به راحتی به پوست نفوذ می‌کند و باعث حفظ رطوبت ان می‌شود.چون محتوی اسید چرب‌های این روغن بالاست می‌تواند رطبت را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. طبق تحقیقات روغن مارولا دارای خواص ضد پیری است زیرا حاوی ترکیبات آلی با خواص آنتی اکسیدانی است که به نام کاتچین شناخته می‌شوند.

روغن سویا

روغن سویا از دانه‌های گیاه سویا استخراج می‌شود. این روغن حاوی پنج اسید چرب است که به عنوان یک سد پوستی عمل کرده و باعث حفظ رطوبت آن می‌شود. روغن سویا میزان زیادی ویتامین E دارد که خاصیت درمان کنندگی و بهبود زخم دارد. ویتامین E بیماری‌های خشکی پوست مانند درماتیت آتوپیک را درمان می‌کند.

روغن گل گاوزبان

به عنوان بهترین روغن برای پوست خشک، روغن گل‌گاو زبان حاوی میزان زیادی اسید چرب‌های حیاتی ست. همچنین اسید لینولئیک این روغن می‌تواند منجر به حفظ رطوبت پوست شود. بعلاوه می‌توان از آن در درمان بیماری‌های پوستی استفاده کرد. این روغن بهترین روغن برای پوست خشک کودکان و درمان درماتیت آتوپیک یا سبورئیک نیز هست.

روغن جو دو سر برای خشکی پوست

روغن جو دوسر

روغن جو دوسر به دلیل خواص ضد التهابی که دارد نه تنها پوست را تسکین می‌دهد بلکه برای درمان بیماری‌های پوستی مانند بثورات، سوختگی، خارش و اگزما استفاده می‌شود و از این رو بهترین روغن برای خشکی پوست دست و بدن است. این روغن سرشار از لینولئیک و اسید اولئیک نیز هست. اسید لینولئیک موجود در روغن جو دو سر توانایی ترمیم سد پوستی را ایجاد می‌کند. ترکیبات فنلی معروف به آونانترامیدها نیز در جو دوسر یافت می‌شود که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. سرامیدها یا چربی‌هایی که در سطح بالای پوست قرار دارند در اثر استفاده از این روغن افزایش پیدا می‌کنند.

سخن پایانی

اکنون می دانید چه روغنی برای پوست خشک صورت مناسب است. اگر به دنبال بهترین روغن برای بدن خشک هستید، لیست گسترده‌ای در اختیار دارید. شما حتی می توانید از ترکیب چند روغن برای پوست خشک خود استفاده کنید. روغن‌های طبیعی ذکر شده در بالا می‌توانند برای پوستتان معجزه کنند، و گنجاندن حداقل بعضی از آنها در روتین مراقبت از پوست روزانه می‌تواند تغییرات زیادی را در پوستتان ایجاد کند. اگرچه بیشتر روغن‌های طبیعی ملایم هستند و اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، با این حال قبل از استفاده‌ی گسترده‌ آن را روی بخش کوچکی از پوستتان تست کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به متخصص مربوطه مراجعه کنید.