پیشگیری از ترک شکم در بارداری | روش‌های موثر جلوگیری از ترک بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پیشگیری از ترک شکم در بارداری

پیشگیریاز ترک شکم در بارداری برای بسیاری از مادران به لحاظ حفظ زیبایی پوست اهمیت بالایی دارد. یکی از تغییرات ایجاد شده و عوارض جسمی بارداری ترک شکم و بعضی قسمت های دیگر بدن از جمله ناحیه باسن، سینه‌ها و پشت بازو است که ممکن است با خارش همراه باشند. ترک‌های پوست در دوران بارداری که اصطلاحا استریا نامیده می‌شوند، به علت کشیده شدن عضلات و پوست بدن بوجود می‌آیند، که ناشی از افزایش سریع وزن و تغییرات هورمونی ایجاد شده است. این عوامل باعث جذب بیش‌تر آب به پوست و ضعف پیوندهای بین سلول‌های پوست می‌شود و در نتیجه پوست راحت‌تر ترک می‌خورد. تغییرات هورمونی در بارداری علاوه بر ترک شکم ممکن است عارضه‌هایی همچون ریزش مو ، تنگی نفس در بارداری و همچنین ورم پا را ایجاد کنند.

ترک‌های بارداری در چه زمانی ایجاد می‌شوند؟

ترک‌های بارداری معمولا در سه ماهه سوم بارداری قابل مشاهده هستند. البته در بعضی از زنان زودتر از سه ماهه سوم و همزمان با بزرگ شدن شکم دیده می‌شود. ترک‌های پوستی معمولا به شکل خط‌های نقره ای رنگ هستند که ممکن است در مواردی تیره‌تر شوند. ژنتیک روی شدت ترک‌های پوستی موثر است. از طرفی هرچه سرعت افزایش وزن یک خانم در بارداری بیش‌تر باشد استریا زودتر بوجود می‌آید.  

بهترین کرم برای جلوگیری از ترک خوردن شکم در بارداری

بهترین کرم برای پیشگیری از ترک شکم در بارداری کرم های مرطوب کننده مجاز در بارداری هستند. امروزه کرم‌های تخصصی پیشگیری از ترک بارداری تولید شده است که با مشورت پزشک قابل استفاده هستند. استفاده از ژل آلوئه ورا تازه برای رفع و پیشگیری از ترک شکم نیز مفید است. بعضی از زنان به طور ژنتیکی ترک های پوستی شدیدی را در حاملگی تجربه می‌کنند که ممکن است حتی استفاده از بهترین کرم ضد ترک بارداری و یا ماساژ با روغن‌ها تاثیر چندانی در پیشگیری از بروز این ترک‌ها نداشته باشد. 

روغن برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری

بهترین روغن برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری کدام است ؟ چه روغنی برای ترک شکم در بارداری خوبه؟ از گذشته‌های دور چرب کردن شکم با روغن برای ترک بارداری توصیه شده است.

  1. روغن زیتون یکی از مهم‌ترین روغن‌ها برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری است. ماساژ شکم با روغن زیتون را باید از اوایل بارداری شروع کرد.
  2. روغن نارگیل به دلیل چربی بالا از بهترين روغن برای چرب كردن شكم در بارداری است .
  3. روغن بادام نیز ازجمله روغن‌های مفید و روغن ضد ترک بارداری برای جلوگیری از ترک های بارداری هستند.

نحوه استفاده از روغن‌ها برای پیشگیری از ترک های بارداری به این شکل است که روغن مورد نظر خود مثل روغن زیتون به عنوان بهترین روغن برای ترک بارداری را بر روی پوست نواحی مستعد ترک خوردن مانند شکم یا بازوها ریخته و به آرامی ماساژ دهید و بعد از یک الی دو ساعت آن محل را شست و شو دهید. به علت حساسیت سینه‌ها به ماساژ در بارداری بهتر است در سه ماهه سوم برای پیشگیری از زایمان زودرس از ماساژ سینه‌ها اجتناب کرد.

جلوگیری از ترک خوردن شکم در بارداری

درمان ترک پوست شکم در بارداری 

پیشگیری از ترک شکم در بارداری، معمولا  به طور صد در صد اتفاق نمی‌‌افتد. اما راه‌هایی برای کاهش آن‌ها وجود دارد. درمان ترک‌های بارداری را باید به بعد از زایمان موکول کرد. از جمله درمان‌های مربوط به ترک پوستی که بعد از بارداری قابل استفاده هستند شامل انواع کرم برای جلوگیری از ترک بارداری، کرم‌های لایه بردار و حاوی ترتینوئین و لیرز درمانی است. درمان‌های خانگی برای موارد خفیف ترک های پوستی مفید هستند. ماساژ دادن پوست با انواع روغن‌ها، رژیم غذایی غنی از ویتامین c و  گروه b از جمله درمان‌های خانگی ترک‌های پوستی هستند. رفع ترک‌های پوستی نیاز به صرف زمان و صبور بودن دارد ولی بهترین روش، تا حد امکان روش‌های پیشگیری از ترک شکم در بارداری است تا درمان.