عوارض قطع مصرف قرص مارولین به یکباره و پریود نشدن بعد از آن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض قطع مصرف قرص مارولین

یکی از دغدغه‌های مهم بانوان جلوگیری از بارداری است. برای جلوگیری از بارداری روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بارداری، استفاده از قرص‌های هورمونی یا قرص ضد بارداری است. بیشتر افراد می‌دانند که این قرص‌ها می‌توانند مزایای زیادی برای بدن داشته باشند، اما به خوبی نمی‌دانند که بعد از قطع مصرف این قرص‌ها چه اتفاقی برای بدنشان رخ خواهد داد. یکی از این قرص‌های پیشگیری از بارداری، قرص مارولین است که بعد از قطع مصرف آن ممکن است عوارضی برای مصرف کننده داشته باشد که در ادامه این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم. 

قرص مارولین

قرص مارولین برای چیست ؟ قرص مارولین یکی از داروهای پیشگیری از باراداری به حساب می‌آید که در دوره 21 روزه برای بانوان تجویز می‌شود. این دارو با مهار کردن هورمون‌هایی مانند گونادوتروپین(هورمون hcg)، از تخمک گذاری و همچنین از ورود اسپرم‌ها به رحم جلوگیری می‌کند. هر بسته از این دارو حاوی 21 عدد قرص است که از روز سوم تا پنجم بارداری شروع شده و تا اتمام بسته ادامه دارد. قرص مارولین برای قطع خونریزی نیز استفاده می شود. این دارو در صورت پایان خونریزی ماهانه و یا ادامه خونریزی باید روزانه مصرف شود. 

قرص‌های 21 روزه مارولین بدین صورت است که شما 21 روز دارو را بصورت روزانه مصرف کرده و پس از 7 روز و در روز هشتم، دوره بعدی را شروع می‌کنید و قرص‌های 28 روزه نیز بدین صورت است که به مدت 21 روز، روزانه دارو را مصرف کرده و در 7 روز آینده یک قرص یادآور را مصرف می‌کنید تا دوره بعدی آغاز شود.

عوارض قطع قرص مارولین چیست؟

اگر برای مدت زمان طولانی از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، ممکن است با عوارض قرص ضد بارداری مارولین روبه‌رو شوید. البته عوارض و نشانه‌ها در هر فرد و بسته به نوع بیماری که در حال درمانش است و دوز مصرفی آن نیز متفاوت خواهد بود. دو فردی که یک قرص یکسان مصرف می‌کنند، بعد از قطع مصرف قرص تجربه متفاوتی خواهند داشت، اما تعدادی از عوارض رایج ترک این دارو عبارتند از:

  • ممکن است با کاهش وزن روبه‌رو شوید.

آیا قرصهای ضد بارداری باعث چاقی می‌شوند؟ خیر. در هنگام مصرف این دارو ممکن است با کمی افزایش وزن روبه‌رو شده باشید که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از آنجایی که این دارو تغییراتی در سطح هورمون‌ها وارد می‌کند، ممکن است رژیم غذایی شما و احتباس آب در بدن نیز تغییر کرده و باعث افزایش وزن شود. بنابراین با قطع این قرص شما در همان وزن خود باقی می‌مانید و دیگر اضافه وزن نخواهید داشت.

  • عادات ماهیانه سنگین و نامنظم

ایا قرص مارولین باعث قطع پریودی میشود ؟ بله. اما قطع مصرفشان نتیجه عکس خواهد داشت. قرص مارولین برای جلوگیری از پریود استفاده می شود. در واقع یکی از مزایای قرص‌های ضد بارداری تنظیم کردن عادات ماهیانه و جلوگیری از گرفتگی‌ها و دردهای ناشی از آن است. بسیاری زنان برای کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی‌های عضلانی و تنظیم چرخه قاعدگی از این دارو استفاده می‌کنند. زمانی که این قرص را قطع می‌کنید جای تعجب نیست که با قاعدگی دردناک، سنگین و نامنظم روبه‌رو می‌شوید. یکی دیگر اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد، سندروم پیش از قاعدگی است که باید خود را برای آن آماده کنید. پس از 2 تا 3 ماه پس از قطع این دارو، عادت ماهیانه باید به حالت طبیعی خود بازگردد.

عوارض قطع قرص مارولین

  • بارداری

ایا با مصرف قرص مارولین باردار میشویم ؟ واضح است که بعد از قطع قرص ضد بارداری، شما راحت‌تر باردار می‌شوید، البته برای اینکه بدن شما از دارو پاکسازی شود و دارو بطور کامل از بدن خارج شود، ممکن است مدتی زمان ببرد، اما پس از قطع مصرف قرص احتمال بارداری شما افزایش پیدا می‌کند.

  • افزایش تمایلات جنسی

کاهش تمایلات جنسی یکی از عوارض مصرف داروهای ضد بارداری است. اگر چه این اتفاق برای تمام زنان نمی‌افتد، اما مشاهدات نشان می‌دهد که با مصرف این دارو سطح تستوسترون بدن کاهش یافته و باعث کاهش میل جنسی می‌شود. بنابراین با قطع این قرص تمایلات جنسی در زنان افزایش پیدا می‌کند.

  • افزایش ترشحات

از آنجایی که مصرف قرص‌های ضد بارداری تخمک گذاری را سرکوب می‌کند، در نتیجه ترشحات واژنی در افراد نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین پس از ترک این دارو، ترشحات به حالت عادی خود باز می‌گردند.

  • افزایش آکنه و ریزش مو

قرص‌های ضد بارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این قرص‌ها سطح آندروژن که هورمون تولید کننده چربی در پوست است را کاهش داده و سبب کاهش یا از بین رفتن آکنه موجود در خانم‌ها می‌شود. بنابراین قطع این ممکن است نشانه‌هایی از آکنه را به پوست شما باز گرداند. 

برخی از زنان ممکن است ریز مو هورمونی داشته باشند و بعد از قطع این قرص، با ریزش مو روبه‌رو شوند. علاوه بر آن قطع این قرص باعث تحریک تلوژن افوویوم می‌شود. این بیماری شرایط موقتی ایجاد می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. البته این شرایط بعد از 6 ماه فروکش می‌کند.

  • کوچک شدن سینه‌ها

استروژن و پروژسترون موجود در این قرص‌ها باعث بزرگ شدن سینه‌ها می‌شود. بنابراین بعد از قطع این دارو سینه‌ها به سایز عادی خود باز می‌گردند. علاوه بر آن پس از قطع این قرص سینه‌ها در هنگام تخمک گذاری حساس‌تر شده و ممکن است دردناک شود.

بنابراین هر قرص ضد بارداری مانند مارولین یا ال دی پس از قطع آن می‌توانند عوارض بالا را برای فرد داشته باشند.

عوارض مارولین برای پوست

همانطور که گفته شد، ترکیب استروژن و پروژسترون موجود در این دارو باعث کاهش سطح آندروژن در بدن می‌شود. آندروزن هورمون تولید کننده چربی در پوست است. با کاهش این هورمون مقدار آکنه و جوش در پوست کاهش پیدا می‌کند. بدیعی است که پس از قطع این قرص نشانه‌های آکنه و جوش به حالت قبل باز گردند. بنابراین اگر قصد دارید تا این دارو را قطع کنید، بهتر است به دنبال راه دیگری برای کاهش جوش و آکنه پوستی خود باشید.

عوارض قطع قرص مارولین برای پوست

چند روز بعد از قطع قرص مارولین پریود می‌شویم؟

چند روز بعد از خوردن قرص مارولین پریود میشویم ؟ همانطور که در بالا به آن اشاره شد، قرص‌های مارولن را به مدت 21 روز مصرف کرده و سپس هفت روز به خود استراحت می‌دهید. در طی این 7 روز شما پریود خواهید شد و در روز هشتم، بسته جدید از قرص را شروع می‌کنید.

قاعدگی بعد از قطع قرص ضد بارداری

یکی از عوارضی که بعد از قطع قرص‌های ضد بارداری تجربه خواهید کرد، قاعدگی‌های سنگین، دردناک و طولانی است. بیشتر افرادی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تنها 3 تا 4 روز پریود هستند و بعد از آن ممکن است لکه بینی داشته باشند، اما با قطع این قرص‌ها عادت ماهیانه شما تا 7 روز ادامه پیدا خواهد کرد. این قرص‌ها باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شوند در نتیجه پس از قطع آنها چرخه قاعدگی شما نامنظم خواهد شد. البته بعد از گذشت 2 تا 3 ماه چرخه قاعدگی شما به حالت طبیعی باز می‌گردد. همچنین در موارد دیگر پریود نشدن بعد از قطع قرص مارولین نیز ممکن است رخ دهد.

کیا بعد از قطع قرص ضد بارداری ماه اول حامله شدن

بارداری بعد از قطع قرص‌های ضد بارداری بستگی به تخمک گذاری و سلامت تخمدان‌های فرد دارد. میزان احتمال بارداری در بانوان متفاوت است. برخی ممکن است تا 3 ماه بعد از قطع قرص و برخی تا یکسال زمان ببرد تا باردار شوند. معمولا 50 درصد از بانوان پس از قطع قرص بعد از 6 ماه باردار می‌شوند. اما اگر بعد از 6 ماه اقدام به بارداری، باردار نشدید، توصیه می‌شود تا به پزشک خود مراجعه کنید.