سفر در دوران بارداری | خطرات مسافرت رفتن در بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سفر در دوران بارداری | خطرات مسافرت رفتن در بارداری

بسیاری از مادران باردار نگران رفتن به سفر در دوران بارداری هستند. به همین دلیل معمولا تصور می‌کنند که مسافرت رفتن در بارداری خیلی خطرناک بوده و برنامه تعطیلات را به ‌کلی از دست می‌دهند. اما لزوماً این‌طور نیست. تا زمانی که سلامت عمومی شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و دائماً علائم هشداردهنده را کنترل کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد زمان مناسب برای رفتن به سفر در دوران بارداری ارائه شده است. بعلاوه می‌توانید نکات مفیدی در مورد سفرهای هوایی، زمینی و دریایی در این دوران بیاموزید؛ پس با ما همراه باشید.

زمان مناسب برای رفتن به سفر در دوران بارداری

به‌طورکلی زمان مناسب برای رفتن به سفر در دوران بارداری، سه ماهه دوم می‌باشد. مسافرت در ماه اول بارداری تا ماه سوم بارداری، به دلیل تهوع صبحگاهی شدید مناسب نیست. از طرفی هنوز بدن شما به‌طور کامل با وضعیت بارداری کنار نیامده است. در سه ماهه سوم بارداری نیز، معمولاً حرکت کردن برایتان دشوار می‌شود و شرایط قدری پیچیده‌تر است. به همین دلیل سفر در این دوران معمولاً توصیه نمی‌شود.

اگر شرایط پزشکی خاصی مانند بیماری‌های قلبی داشته باشید یا قبلاً مشکلات مربوط به بارداری را تجربه کرده باشید، خطرات سفر در دوران بارداری برای شما بیشتر از دیگر افراد خواهد بود. پزشک زنان و زایمان معمولاً به این گروه از مادران باردار، دستور استراحت مطلق می‌دهد.

تاثیر نحوه سفر و مقصد شما در سلامت بارداری

همیشه قبل از برنامه‌ریزی برای یک سفر طولانی، با پزشکتان مشورت کنید. گاهی ممکن است نحوه سفر و مقصد شما در سلامت بارداری تأثیر داشته باشد. مثلاً ممکن است برای یک مادر باردار، سفر هوایی در دوران بارداری خطرناک باشد اما مسافرت با خودرو شخصی بی‌خطر باشد اما برای فردی دیگر، شرایط کاملاً متفاوت باشد. پزشکتان در این مورد شما را راهنمایی خواهد کرد.

اگر برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، باید تحقیق کنید که در مقصد مورد نظر تا چه حد به امکانات پزشکی و مراکز درمانی دسترسی دارید. مثلاً اگر به یک روستا و یا یک جزیره سفر می‌کنید، ممکن است به‌راحتی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان دسترسی نداشته باشید. همچنین در مسافرت‌های طولانی به‌ویژه از نوع هوایی و دریایی، ممکن است دسترسی شما به مراکز درمانی برای مدت طولانی محدود شود.

هنگام انتخاب نوع سفر در دوران بارداری باید در نظر بگیرید که چه مدت طول می‌کشد تا به مقصد خود برسید. به نظر می‌رسد سفر هوایی در دوران بارداری به دلیل کوتاه‌تر شدن زمان سفر، بهتر از مسافرت با خودرو شخصی باشد. با این ‌وجود، ممکن است برخی از افراد به دلیل هزینه بیشتر، ترس از پرواز و یا منع پزشکی نتوانند سفر هوایی در دوران بارداری را انتخاب کنند.

مکان‌های ممنوع برای سفر در دوران بارداری

اگر می‌خواهید خطرات سفر در دوران بارداری را به حداقل برسانید بهتر است به مکان‌های گرم و مرطوب سفر نکنید. در این شرایط اگر به سیستم سرمایشی مناسبی دسترسی نداشته باشید، اوضاع خیلی سخت خواهد شد. سفر به ارتفاعات نیز ممکن است به دلیل کاهش سطح اکسیژن، تنفس شما را با مشکل مواجه کند. این برای شما و نوزادتان اصلاً خوب نیست. اگر سفر شما به پیاده ‌روی و ایستادن‌های طولانی نیاز دارد، بهتر است از این سفر منصرف شوید.

به نوع تفریح و فعالیت‌ها در سفر نیز توجه داشته باشید؛ غواصی، اسکی روی برف یا آب، صخره ‌نوردی و اسب‌ سواری تقریباً در تمام دوران بارداری توصیه نمی‌شود. همچنین، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی خاص نظیر ویروس ابولا، آنفلوانزا و غیره را در مقصد مورد نظر بررسی کنید. چراکه شیوع برخی از بیماری‌ها در شهرها و یا کشورهای خاصی بیشتر است. نکته مهم دیگر این است که غذا و نوشیدنی‌ها در سفر به برخی مناطق قابل اطمینان نیستند. بعلاوه اینکه خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا یا آب نیز در برخی مناطق به‌شدت بالاست.

سفر با هواپیما در بارداری

به‌طورکلی سفر هوایی در دوران بارداری در افرادی که بارداری سالمی دارند و شرایط پزشکی خاصی ندارند، بی‌خطر است. بااین‌وجود، بهتر است قبل از رزرو، از پزشک خود بپرسید که با چه شرایطی زن حامله می‌تواند سوار هواپیما شود .

سفر با هواپیما در بارداری می‌تواند عوارض ناشی از شرایطی چون کم‌خونی داسی شکل و اختلالات لخته شدن خون را افزایش دهد. همچنین ممکن است پزشکتان سفر هوایی را افرادی با خطر زایمان زودرس یا آن‌هایی که در هفته 36 بارداری و بعدازآن هستند، منع کند.

اگر در انتخاب زمان سفر دستتان باز است، بدانید که زمان مناسب برای رفتن به سفر هوایی در دوران بارداری ، سه ماهه دوم بارداری است؛ به‌خصوص در هفته‌های 14 تا 28 بارداری. در این زمان، شما در بهترین وضعیت خود قرار دارید و خطر سقط جنین و زایمان زودرس بسیار کم است. مسافرت با هواپیما در ماه اول بارداری معمولاً به دلیل ویار شدید و تهوع صبحگاهی برایتان ایجاد دردسر می‌کند.

نکات مهم برای سفر هوایی در دوران بارداری

  1. خط مشی شرکت هواپیمایی در مورد امکان سفر در دوران بارداری را بررسی کنید. دستورالعمل‌های مربوط به زنان باردار ممکن است ازنظر حمل‌ونقل و مقصد متفاوت باشد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، برای زنانی که در هفته 36 بارداری و یا بعدازآن قرار دارند، محدودیت پرواز دارند.
  2. در طول سفر هوایی، حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنید. بهتر است آن را در زیر شکم و در قسمت بالای ران ببندید.
  3. گردش خون را در وضعیت مناسب حفظ کنید. در صورت امکان، هرچند وقت یک‌بار یک پیاده‌روی کوتاه در راهرو هواپیما انجام دهید. اگر باید در حالت نشسته بمانید، پاها را کمی باز کنید تا زانوهایتان در حالت ریلکس قرار بگیرند. ممکن است لازم باشد که از جوراب واریس در بارداری استفاده کنید.
  4. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. رطوبت کم موجود در داخل کابین، می‌تواند به کمبود آب بدن منجر شود.
  5. کاهش فشار هوا هنگام پرواز ممکن است میزان اکسیژن خون شما را کمی کاهش دهد. درصورتی‌که مشکل پزشکی خاصی نداشته باشید، معمولاً مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. به همین ترتیب، تصور نمی‌شود که قرار گرفتن در معرض تابش مربوط به اسکنرهای امنیتی فرودگاه، برای اکثر زنان باردار مشکلی ایجاد کند. بااین‌وجود، این شرایط ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد.
  6. اگر قبل از سفر هوایی در دوران بارداری با پزشکتان مشورت کنید، به شما خواهد گفت که این سفر برایتان ایمن است یا خیر. گاهی ممکن است که پزشک متخصص زنان و زایمان سفر با هواپیما در بارداری را برای شما ممنوع کند.

سفر دریایی در دوران بارداری مجاز است؟

زنان باردار نیز می‌توانند همانند دیگر افراد، مسافرت‌های دریایی را تجربه کنند. بسیاری از کشتی‌ها دارای امکانات پزشکی مناسبی هستند، بااین‌وجود قبل از برنامه‌ریزی برای یک سفر دریایی، حتماً از حضور کادر پزشکی و امکانات لازم، مطمئن شوید. همچنین در صورت نیاز به مراقبت‌های اضطراری، بررسی کنید که آیا مکان‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، دارای امکانات پزشکی مورد نیاز شما هستند یا نه. بیشتر باندهای مسافرتی، زنان تا هفته 24 بارداری را برای سفر دریایی در دوران بارداری می‌پذیرند.

به خاطر داشته باشید که حرکت کشتی ممکن است مشکلاتی نظیر تهوع و استفراغ را افزایش دهد. علاوه بر این، هنگام راه رفتن روی عرشه کشتی، می‌بایست مراقبت مکان‌هایی که لغزش زیادی دارند، باشید. امکان از دست دادن تعادل و به زمین افتادن بر روی کشتی کمی بیشتر است، اما با هشیاری شما مشکلی پیش نخواهد آمد.

اگر نگران دریازدگی هستید، می‌توانید از مچ‌بندهایی استفاده کنید که در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. این مچ‌بندها با کمک طب فشاری به برخی از خانم‌های باردار در جلوگیری از ناراحتی‌های معده نظیر تهوع و استفراغ کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که زنجبیل و نعنا و برخی از داروهای ضد حساسیت نیز در این مورد کمک‌کننده باشند. بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا در مورد گزینه‌های موجود، شما را راهنمایی کند.

نکات مهم مسافرت با خودرو شخصی در زمان حاملگی 

  • هیچ فرقی نمی‌کند که باردار باشید یا نه درهرصورت شما می‌بایست هنگام مسافرت با خودرو شخصی همیشه کمربند ایمنی را ببندید. ولی اگر در این هنگام باردار باشید و تصادفی اتفاق بیفتد، متأسفانه هرگونه ضربه‌ای می‌تواند به مرگ جنین منجر شود.
  • هنگام بستن کمربند ایمنی، کمربند پایین را در زیر شکم و بالای ران ببندید و کمربند مورب را از بین سینه‌ها رد کنید.
  • در مواقع مسافرت با خودرو شخصی ، حتماً چند وقت یک‌بار متوقف شوید تا حرکات کششی انجام دهید. همچنین هنگام مسافرت در ماه هشتم بارداری و بعدازآن، معمولاً نیاز به مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی خواهید داشت.
  • یکی از مشکلات سفر با خودرو شخصی این است که می‌بایست برای مدت طولانی در حالت نشسته بمانید. در صورت امکان سعی کنید بیش از دو ساعت در این وضعیت نمانید و کل زمان مسافرت با خودرو شخصی را به حداکثر 6 ساعت، محدود کنید.
  • چند دقیقه پیاده‌روی در هر دو ساعت، باعث می‌شود خون در پاهایتان جمع نشود. این امر خطر تشکیل لخته‌های خون را کاهش می‌دهد.
  • حتماً آب زیادی بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود. این در مورد همه انواع سفر چه هوایی، چه زمینی و چه دریایی صادق است.

نکاتی برای تجربه یک سفر خوب در دوران بارداری

اگر می‌خواهید خطرات سفر در دوران بارداری را به حداقل برسانید و بیشترین لذت را از آن ببرید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • در طول سفر لباس راحتی و کفش راحتی بپوشید.
  • در سفرهای طولانی حتماً از جوراب‌های واریس در بارداری استفاده کنید.
  • در مسافرت با خودرو شخصی حتماً مواقعی توقف کنید تا بتوانید کمی راه بروید و در صورت نیاز به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.
  • برای خودتان غذا و میان وعده سالم بسته‌بندی کنید و همراه خود داشته باشید.
  • بالش موردعلاقه‌تان را همراهتان ببرید.
  • حتماً دفترچه بیمه خود را همراهتان ببرید.
  • اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، حتماً یک نسخه از سوابق و آزمایش‌های بارداری خود به همراه داشته باشید.

اکثر خانم‌ها عوارض حاملگی خاصی که منجر به بستری در بیمارستان یا زایمان زودرس شود را تجربه نمی‌کنند. بااین‌وجود، به‌عنوان نکاتی برای سفر به کشورهای خارجی در نظر داشته باشید که اگر مجبور شدید در کشور دیگری کودکتان را به دنیا بیاورید، آیا می‌توانید از پس هزینه‌ها برآیید؟! حتی گاهی اوقات هنگام سفر به دیگر شهرها نیز باید در نظر بگیرید که آیا مراکز درمانی مقصد مورد نظر، بیمه درمانی شما را قبول می‌کنند یا نه.

اقدامات احتیاطی به‌خصوص مواردی که پزشکتان از شما خواسته را از ابتدای سفر در دوران بارداری تا به سلامت برگشتن به ‌دقت رعایت کنید.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/air-travel-during-pregnancy/faq-20058087