کرونا در بارداری چه تاثیری دارد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کرونا در بارداری

چه اتفاقی می‌افتد اگر به کرونا در بارداری مبتلا شویم؟ این سؤال به یکی از نگرانی‌های مادران باردار و یا زنانی که این روزها قصد باردار شدن دارند، تبدیل شده است. ویروس کرونا مهمان ناخوانده‌ای بود که خیلی زود همه دنیا را درگیر کرد. بنابراین کاملا طبیعی است که ما نگران سلامت خود و کودکمان باشیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کروناویروس چیست، چگونه منتقل می‌شود و چه تاثیری در بارداری و شیردهی ما دارد؛ پس این مقاله را از دست ندهید.

کرونا ویروس چیست؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، درواقع هفت نوع مختلف از ویروس کرونا وجود دارد که به انسان آسیب می‌رساند. بسیاری از آنها خفیف هستند و باعث سرماخوردگی می‌شوند؛ اما برخی از انواع این ویروس نظیر مرس (MERS-CoV) و سارس (SARS-CoV) در گذشته، و کووید 19 (2019-nCoV) در حال حاضر، می‌توانند باعث بیماری‌های شدیدتری شوند.

در تاریخ 30 ژانویه 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO) کرونا ویروس را یک مورد اورژانس جهانی اعلام کرد. این اصطلاح برای توصیف "یک پدیده خاص" به کار می‌رود که باعث ایجاد یک خطر بهداشتی برای چندین کشور شده باشد و ریشه‌کنی آن، نیاز به یک پاسخ هماهنگ بین‌المللی داشته باشد. در 11 مارس 2020 نیز، WHO اعلام کرد که COVID-19 رسماً به یک ویروس همه‌گیر در جهان تبدیل شده است.

ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد و علائم آن چیست؟

کروناویروس معمولا از طریق قطرات تنفسی شخص آلوده که از طریق سرفه یا عطسه در هوا منتشر می‌شوند، از یک فرد به فرد یا افراد دیگر سرایت می‌کند. تماس نزدیک با فرد آلوده مانند لمس کردن یا دست دادن با او، یا دست زدن به سطوحی که به ویروس آلوده شده‌اند و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها قبل از شستن دست‌ها نیز، می‌تواند ویروس را انتقال دهد.

افراد مبتلا به بیماری کورونا معمولا یک یا تعدادی از علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • لرز
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گلو درد
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی

علائم بیماری کووید 19 ممکن است از 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، نمایان شوند. بیماری نیز می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم کرونا در بارداری شباهت زیادی با سرماخوردگی در بارداری و آنقولانزا دربارداری دارد و تفاوت اساسی در تنگی نفس است.

کرونا و بارداری

کرونا ویروس در بارداری چه تاثیری دارد؟

دانشمندان هنوز در تلاش‌اند تا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر کرونا در بارداری کسب کنند. آنچه در حال حاضر می‌دانیم این است که:

  1. زنان باردار سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند؛ به همین دلیل مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند همین بیماری کرونا در بارداری هستند. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باردار بیشتر از دیگران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند. در یک مطالعه کوچک که بر روی 9 زن باردار مبتلا به کووید-19 در ووهان چین انجام شد، نشان داد که هیچ اثری از ویروس کورونا در شیر مادر، خون بند ناف و مایع آمنیوتیک وجود ندارد. این خبر بسیار امیدوارکننده است؛ اما به دلیل کوچک بودن تعداد نمونه‌های این مطالعه، نتیجه آن قابل تعمیم نیست. 
  2. در یک مطالعه دیگر که بر روی 46 زن باردار مبتلا به COVID-19 انجام شد، نشان داد که بیشتر افراد به بیماری خفیف مبتلا بودند اما تعداد کمی از آن‌ها نیز، مشکلات تنفسی را تجربه کرده بودند. در یک مطالعه دیگر آمده است که 7 زن باردار که در سه ماهه سوم بارداری خود به عفونت کرونا مبتلا شده بودند، همگی وضعیت خوبی داشتند؛ هیچکدام تحت مراقبت ویژه قرار نگرفتند و همگی از بیمارستان مرخص شدند.
  3. در یک مطالعه کوچک دیگر بر روی 43 زن باردار مبتلا به کورونا در نیویورک، آمده است که برخلاف سارس و آنفلوانزای H1N1 که معمولا بیماری ناشی از آنها در زنان باردار شدیدتر است، در مورد کرونا به نظر نمی‌رسد که این‌گونه باشد. همچنین در مطالعه دیگری نیز آمده است که از میان 215 زن مبتلا به کرونا در شهر نیویورک، حدود 88 درصدشان هیچ علامتی از خود نشان نداده بودند. یک مطالعه دیگر بر روی پرونده حدود 1500 زن باردار در حال انجام است که نتایج آن هنوز منتشر نشده است. با انتشار نتایج این مطالعه، دید بهتری از تاثیر ویروس کرونا بر روی مادر و جنین خواهیم داشت.

ویروس کورونا چه تاثیری بر روی نوزاد دارد؟

تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر کروناویروس بر روی نوزادان تازه متولد شده نیاز است. آنچه در حال حاضر می‌دانیم این است که:

  1. به‌طورکلی، ابتلا به تب بالا در اوایل بارداری می‌تواند خطر بروز نقایص خاص هنگام تولد را افزایش دهد. اما در مورد ویروس کورونا هنوز مشخص نیست که تاثیرات آن بر جنین چگونه است. در میان نوزادانی که مادرانشان مبتلا به عفونت کرونا بودند، چند مورد تولد زودرس گزارش شده است. بااین‌حال، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی گفت آیا کورونا ویروس مقصر این اتفاق بوده است یا نه. 
  2. تحقیقات در مورد اینکه آیا ویروس کرونا از مادر باردار به جنین داخل رحم منتقل می‌شود یا نه، هنوز ادامه دارد. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید که احتمال آن خیلی کم است.
  3. یک مطالعه در چین بر روی بیش از 2100 کودک مبتلا به بیماری کرونا انجام شد. حدود 4 درصد از کودکان مورد مطالعه هیچ علامتی نداشتند،51 درصد آنها دارای بیماری خفیف و 39 درصد نیز دارای بیماری متوسط بودند. تنها در حدود 6 درصد از این کودکان بیماری شدید یا بحرانی داشتند؛ این در حالی است که تقریباً در 18.5 درصد از بزرگسالان، دچار نوع شدیدی از عفونت کرونا می‌شوند. 
  4. بیماری در نوزادان نسبت به کودکان بزرگ‌تر، شدیدتر است. محققان معتقدند که علت این است که کودکان کمتر در معرض ویروس قرار می‌گیرند. از طرفی سطح آنتی بادی و تنوع پاسخ‌های ایمنی در آنها کمتر است. اما در مورد نوزادان این‌گونه نیست؛ زیرا نوزادان ممکن است از طریق مادر در معرض این ویروس قرار گیرند. از طرف دیگر، نوزادان سلول‌ها و فاکتورهای ایمنی خود را برای 6 ماه اول زندگی، از مادرشان گرفته‌اند، بنابراین پاسخ ایمنی آنها به بزرگسالان شبیه‌تر است. 
  5. در ماه می 2020، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، به یک بیماری نادر در کودکان اشاره کرد که به نظر می‌رسد با COVID-19 مرتبط است. این بیماری ام‌آی‌اس-سی (MIS-C) نام دارد و علائم آن بسیار شبیه بیماری کاوازاکی است و شامل تب، بثورات چشمی، سوزش چشم، تورم دست یا پا و درد شکم می‌شود. این سندروم، بسیار نادر است؛ اما اگر کودک شما هر کدام از این علائم را داشت، سریعاً با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. 

*فرق آبله مرغان با بیماری دست و پا و دهان چیست 

زنان باردار چگونه می‌توانند برای مقابله با کورونا ویروس آماده شوند؟

حتی اگر موارد تأییدشده از ابتلا به COVID-19 در منطقه شما وجود نداشته باشد، باید فرض کنید که این ویروس هنوز در هر نقطه‌ای از شهر شما در حال گردش است. آماده شدن نتایج آزمایش ممکن است چندین روز طول بکشد و تحقیقات نیز نشان می‌دهد که افراد می‌توانند حتی قبل از بروز علائم هم، ویروس را به دیگران منتقل کنند. بنابراین ممکن است افرادی که با آنها در تماس هستید، به ویروس آلوده شده باشند اما حتی خودشان هم ندانند.

توصیه می‌شود تمام تلاش خود را بکنید تا در طول دوران بارداری تا حد ممکن در خانه بمانید و تعامل خود را با افراد خارج از خانواده، محدود کنید. اگر مجبور شدید از خانه  خارج شوید حتما از ماسک صورت و دستکش استفاده کنید. 

کرونا ویروس چگونه می‌تواند روی برنامه زایمان شما تاثیر بگذارد؟

خوشبختانه بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز زایمان، اقدامات جدیدی را برای ایمن نگه داشتن مادران و نوزادان اتخاذ کرده‌اند. شرایط هر بیمارستان متفاوت است؛ اما معمولا تغییرات زیر در اکثر مراکز درمانی ایجاد شده است: 

  • محدودیت در تعداد و شرایط افرادی که مجاز به ورود به اتاق زایمان هستند.
  • ممکن است در هنگام زایمان نتوانید در راهروها راه بروید.
  • در صورت تمایل، ممکن است زودتر مرخص شوید.
  • پزشکان و پرستاران شما حتما از ماسک و تجهیزات محافظتی استفاده خواهند کرد. 

چه اتفاقی می افتد اگر درست قبل از زایمان تست کرونا شما مثبت شود؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) راهنمایی‌هایی را دراین‌باره منتشر کرده است. AAP توصیه می‌کند نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا به COVID-19 هستند، به‌طور موقت از مادرانشان جدا شوند تا خطر ابتلا در نوزادان کاهش یابد. همچنین این نوزادان می‌بایست از سایر نوزادان جدا نگه‌ داری شوند. توصیه‌های بیشتری نیز در این‌ باره وجود دارد:

  • اگر در جایی که زایمان کرده‌اید، امکان نگه ‌داری کودک در یک منطقه جداگانه وجود ندارد، یا اگر شما تصمیم دارید کودک را در اتاق خود نگه دارید، کودک شما باید حداقل 1.8 متر از شما فاصله داشته باشد.
  • در حالت ایدئال، بهتر است کودک شما توسط کسی که آلوده نیست، تغذیه شود. بنابراین شما می‌توانید بعد از شستن دست‌ها و تمیز کردن سینه‌ها، شیرتان را بدوشید و در اختیار فردی که آلوده نیست، قرار دهید. اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم از طریق پستان‌هایتان کودک خود را تغذیه کنید، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت پستان و شستن دست‌ها لازم است.
  • کادر پزشکی که در زایمان شما شرکت می‌کنند باید علاوه بر لباس و دستکش مخصوص، از ماسک تنفسی N95 و عینک محافظ چشم، استفاده کنند.
  • اگر کودک شما نیاز به مراجعه به NICU داشته باشد، AAP توصیه می‌کند که وی در یک اتاق منفرد بستری شود که فشار منفی یا سیستم تصفیه هوا باشد. اگر چنین شرایطی در دسترس نباشد، باید حداقل 1.8 متر بین کودک و نوزادان دیگر وجود داشته باشد، و یا او باید در یک محفظه با قابلیت کنترل هوا قرار بگیرد.
  • در صورت امکان انجام آزمایش، کودک شما باید 24 ساعت و در سن 48 ساعت پس از تولد، تحت آزمایش COVID-19 قرار گیرد. اگر کودک شما به هر دلیلی نمی‌تواند مورد آزمایش قرار بگیرد، باید به مدت 14 روز طوری رفتار شود که گویی نوزاد شما ازنظر ویروس، مثبت است. 

آیا باید نگران وجود ویروس کرونا در مطب پزشک یا بیمارستان باشید؟

برخی از زنان باردار ممکن است از قرار گرفتن در معرض کروناویروس در بیمارستان یا مطب پزشک، نگران باشند. به همین دلیل ویزیت‌های روتین خود را انجام ندهند. کارشناسان تأکید می‌کنند که مشاوره‌های پزشکی قبل از زایمان را جدی بگیرید تا از بروز بسیاری از عوارض بارداری پیشگیری کنید. با این ‌حال، با توجه به شرایطی که ویروس کرونا بر جوامع جهان تحمیل کرده است، اکثر مراکز بهداشتی و ازجمله بسیاری از مطب‌ها، تغییراتی را در نحوه خدمات ‌رسانی به بیماران ایجاد کرده‌اند.

برخی از پزشکان نحوه تعیین وقت برای بیماران را به‌گونه‌ای ترتیب می‌دهند که هم تراکم مراجعین به مطب کم باشد و هم نیاز به معطل شدن و حضور طولانی‌مدت در مطب نباشد. برخی پزشکان نیز ممکن است از طریق تماس تلفنی یا تماس تصویری، بخشی از توصیه‌های مراقبتی قبل از زایمان را ارائه کنند. همچنین سطوح بیمارستان‌ها و بسیاری از مطب‌های پزشکی به‌طور مرتب ضدعفونی می‌شوند. بااین‌حال، هرگاه برای معاینه نزد پزشکتان رفتید، یادتان باشد که کلیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید.