طرز تهیه مربای پرتقال مرحله به مرحله در خانه، خوشمزه و مجلسی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مربای پرتقال

مربای پرتقال برای خیلی از افراد ناآشنا و تازه است ؛ اما این مربای جذاب فواید زیادی دارد و باعث تقویت قوای ایمنی بدن نیز می‌شود. بنابراین این مربا در فصل های پاییز و زمستان بسیار مفید است، زیرا به بدن کمک می‌کند جلوی بیماری سرماخوردگی مقاوم باشد و حال شما هرچه سریع تر بهتر شود‌. عطر تند و دلپذیر این مربا علت محبوبیت آن است. به همین دلیل در این نوشته از گهواره آموزش طرز تهیه مربای پرتقال را به شما آموزش می‌دهیم. 

انواع مربای پرتقال کدام است؟

انواع مربای پرتقال

پختن مربای پرتقال هم روش‌های گوناگونی دارد. که هر کدام عطر و طعم گوناگونی را ایجاد می‌کند و هر کدام در بعضی فواید قوی‌تر و در بعضی هم ضعیف‌تر عمل می‌کنند:

  1. مربای پرتقال ساده 
  2. مربای پرتقال بدون پوست 
  3. مربای پرتقال حلقه ای 
  4. مربای پرتقال با پوست 
  5. مربای پرتقال پوست خشک شده 
  6. مربای پوست پرتقال و هویج 
  7. مربای پرتقال ریز 

طرز تهیه مربای پرتقال

مربا پرتقال برای صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه مربای پرتقال باید پرتقال‌هایی را انتخاب کنید که آب زیادی نداشته باشد و گوشت آن به راحتی جدا شود. 

مواد مورد نیاز مربای پرتقال 

این مواد مورد نیاز برای ساده‌ترین مربای پرتقال است:

  • پرتقال : یک کیلو
  • شکر :750 گرم
  • آب: یک و نیم پیمانه
  • آب لیمو ترش : یک قاشق غذاخوری

مرحله اول پخت مربای پرتقال

ابتدا پرتقال ها را به خوبی بشویید. سپس اجازه دهید پرتقال‌ها خشک شوند و بعد پرتقال‌ها را چهار قاچ برش دهید و پوستش را جدا کنید. همچنین پوست نازک روی گوشته پرتقال هم باید جدا کنید. تمامی گوشته‌های پرتقال که تمیز کرده‌اید در قابلمه قرار دهید. 

مرحله دوم پخت مربای پرتقال

روی پرتقال‌های درون قابلمه شکر بریزید و بر روی شعله و حرارت را روی ملایم قرار دهید تا آرام آرام بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید محتوی سرد شود. در آخرین مرحله مواد درون کاسه را با گوشت‌کوب یا همزن برقی پوره کنید. بگذارید مربا خنک شود، مربا را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در جای خنک قرار دهید. 

*از چه سنی میتوان به کودک پرتقال داد + فواید و مضرات

طرز تهیه مربای پوست پرتقال 

با پوست‌هایی که برای مربای پرتقال جدا کردیم می‌توانید یک مربای خوشمزه دیگر به اسم مربای پوست پرتقال تهیه کنید. 

مواد مورد نیاز مربای پوست پرتقال 

  • پوست 4 تا 6 عدد پرتقال متوسط
  • شکر :750 گرم
  • آب : یک و نیم پیمانه
  • آبلیمو : یک قاشق غذاخوری

مرحله اول پخت مربای پوست پرتقال

پوست پرتقال جدا شده را به مدت 24 ساعت در آب سرد قرار دهید تا نرم شود. در طول مدتی ک پرتقال‌ها در آب هستند چندین بار آب پرتقال‌ها را عوض کنید تا به خوبی تمیز شوند.

 بعد از این پوست پرتقال‌ها را دو الی سه بار بجوشانید تا تلخی پوست‌های پرتقال از بین برود. توجه داشته باشید تعداد جوشاندن پرتقال‌ها برای گرفتن تلخی آن‌ها، به پوست پرتقال‌ها بستگی دارد شاید برای یکسری از پوست پرتقال‌ها شما باید چند بار اضافه‌تر بجوشانید.

هنگامی که پوست پرتقال‌ها را قرار می‌دهید، بگذارید مدت زیاد جوش بخورند و بعد از روی حرارت بردارید و بگذارید دو دقیقه خنک شود روی پوست پرتقال‌ها آب سرد بگیرید تا آب نارنجی رنگ آن خارج شود و دوباره روی حرارت قرار دهید و این کار را تکرار کنید . 

مرحله دوم پخت مربای پوست پرتقال 

وقتی پوست پرتقال‌ها نرم شد باید آن ها را چرخ کنید اگر دوست نداشتید می تواند پوست پرتقال‌ها را به شکل لوله‌ای برای تهیه مربا استفاده کنید. 

مرحله سوم پخت مربای پوست پرتقال 

آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا کم کم بجوشد و دانه‌های شکر ذوب و غلیظ شوند‌. برای تهیه مربای پوست پرتقال به مربای خود پرتقال هم نیاز دارید؛ بنابراین مربای مغز پرتقال را به همراه پوست‌های پرتقال داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم غلیظ شوند، سپس آب لیمو ترش را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه جوش خوردن، حرارت را قطع کنید و بگذارید خنک شود و در آخر در شیشه بریزید.

طرزتهیه مربای پوست پرتقال و هویج 

تهیه این ترکیب مربا هیچ تفاوتی با طرز تهیه مربای پوست پرتقال ندارد و دقیقا همان مراحل را باید انجام دهید، تنها تفاوت آن این است که پوست پرتقال و هویج را باید خلالی خورد کنید و طبق مراحل تهیه مربای پوست پرتقال پیش بروید. 

طرز تهیه مربای پرتقال کامکوات

مربای پرتقال کامکوات

در اصل این مربا با پرتقال‌های مینیاتوری یا کاموات تهیه می‌شود. این مربای کاموات را به چند روش میتوان تهیه کرد: مربای کاموات درسته و حلقه‌ای  نصف‌شده.

مواد لازم برای مربای پرتقال کامکوات 

  • شکر: 750 گرم
  • کامکوات: یک کیلو
  • آب: یک و نیم پیمانه
  • جوهر لیمو : یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای کاموات 

مرحله اول 

ابتدا کاموات ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید خشک شوند.

مرحله دوم 

سپس بر اساس نوع مربایی که می‌خواهید تهیه کنید، یکی از این مراحل را انجام دهید:

مربای کاموات کامل: با خلال دندون روی کاموات سوراخ ایجاد کنید.

مربای کاموات حلقه‌ای یا نصف‌شده: کاموات‌ها رو از وسط نصف کنید و هسته داخلی آن را خارج کنید یا می‌توانید کاموات را به‌صورت حلقه‌ای برش دهید. 

مرحله سوم 

بعد از این تمام کاموات‌ها را به هر روش که برش زدید داخل قابلمه بریزید و قابلمه را از آب پر کنید، تا جایی که کاموات‌ها زیر آب قرار بگیرند. حرارت شعله را روی زیاد قرار دهید و صبر کنید. 

مرحله چهارم 

از زمانی که آب جوش آمد، اجازه دهید کاموات‌ها 3 الی 4 دقیقه روی حرارت بمانند و بعد کاموات‌ها را آبکش کنید و دو بار دیگر این فرایند جوش آمدن و شستن کاموات‌ها را تکرار کنید. 

مرحله پنجم 

در این مرحله کاموات‌ها را داخل یک ظرف آب سرد قرار دهید و 6 الی 7 ساعت به آن زمان بدهید و در این حین 3 الی 4 بار آب آن را عوض کنید. 

مرحله ششم 

قابلمه ای را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و بعد جوهر لیمو را داخل آب بریزید و بگذارید کف کند. بجای جوهر لیمو می توانید از یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید.

مرحله هفتم 

شکر را داخل قابلمه‌ای که کف کرده است بریزید. دانه‌های شکر باید کاملا حل شود بعد از آن حرارت شعله را کم کنید و اجازه بدهید این ماده به قوام برسد منظور از به قوام رسیدن به معنای حالت کشسانی پیدا کردن ماده است.

مرحله هشتم 

کاموات‌ها را با آب سرد آبکشی کنید و داخل موادی که تهیه کردید بریزید و اجازه بدهید تا 1 ساعت بماند و کاملا بپزند و بعد حرارت رو خاموش کنید. 

مرحله نهم 

اجازه بدهید مربا‌هایی که درست کردید 24 ساعت خنک شود و بعد از آن‌ها را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید.این مربا را در یخچال یا فریزر نگه‌داری کنید. 

*خواص و مضرات خوردن پرتقال در دوران بارداری + میزان مجاز مصرف

طرز تهیه مربا پرتقال حلقه ای 

مربای پرتقال حلقه ای

تهیه کردن این مربا نسبت به انواع دیگر مرباهای پرتقال سخت‌تر و پیچیده‌تر است. 

مواد لازم برای تهیه مربای پرتقال حلقه ای 

  • پرتقال
  • شکر
  • نمک 
  • گلوکز
  • آب پرتقال تازه 

طرز تهیه مربای پرتقال حلقه ای

برای درست کردن مربای پرتقال حلقه ای مراحل زیر را طی کنید: 

مرحله اول 

سر و ته پرتقال‌ها را جدا کنید و آنها را حلقه نازک برش بزنید و به مدت 5 ساعت در آب و نمک قرار دهید. سپس پرتقال ها را با آب سرد آبکشی کنید.

مرحله دوم 

شکر و آب و گلوکز را در ظرفی بریزید و روی شعله با حرارت کم قرار دهید تا شکر حل شود. بعد از جوش خوردن شکر، حلقه‌های پرتقال را اضافه کنید. نباید انقدر طولانی روی حرارت قرار دهیم که حلقه‌های پرتقال خراب شوند.

مرحله سوم 

در این مرحله آب پرتقال تازه را اضافه کنید و بعد از چند جوش خوردن، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید مربا به مدت 24 ساعت خنک شود و در نهایت آن را به ظرف تمیز شیشه‌ای انتقال دهید. 

مربای پوست پرتقال خشک شده 

طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک‌شده مانند طرز تهیه مربای پوست پرتقال است. تنها یک مرحله اضافه‌تر دارد که باید پوست پرتقال را خلالی برش دهید و اجازه بدید 2 الی 3 روز در معرض آفتاب خشک شوند و بعد آن‌ها را شیرین کنید.

جمع بندی:

 در این مقاله یک مربای بسیار مفید و خوشمزه را برای وعده های صبحانه و عصرانه آموزش دادیم از فواید بسیار زیاد آن برای بدن گفتیم و انواع متنوع تهیه آن را توضیح دادیم. امیدواریم با تکنیک‌های گفته شده یک مربای خوشمزه تهیه کنید. خوشحال می‌شویم مقاله مارا با علاقه مندان مربا به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول : 

چرا مربای پرتقال کپک می‌زند؟ 

اگر هنگامی که آخرین مرحله را انجام می‌دهید و مربا جوش می‌خورد هنوز رقیق و شل باشد. این مربا آرام آرام شروع به کپک زدن می‌کند. 

چرا مربای پرتقال شکرک میزند‌؟ 

مربا هنگاهی شکرک می‌زند که مقدار شیرینی آن زیاد باشد برای اینکه شیرینی آن را کم کنید می‌توانید روی آن مقداری آب جوش بریزید و دوباره بجوشانید.