دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری

دیابت بارداری دیابتی است که برای اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. مانند سایر انواع دیابت، دیابت بارداری بر نحوه استفاده سلول‌های شما از قند (گلوکز) تاثیر می‌گذارد. دیابت بارداری باعث افزایش قند خون می‌شود که می‌تواند بر بارداری و سلامت جنین شما موثر باشد.

دیابت بارداری یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی افراد باردار است. حدود 5 درصد از تمام بارداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به این معنی که هر سال حدود 200.000 مورد وجود دارد. در صورت عدم درمان، دیابت بارداری می تواند مشکلاتی را برای سلامتی والدین و جنین ایجاد کند.

در حالی که بروز هر عارضه‌ای در دوره بارداری نگران‌کننده است، خبرهای خوبی نیز وجود دارد. در دوران بارداری می‌توانید با خوردن غذاهای سالم، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو به کنترل دیابت بارداری کمک کنید. کنترل قند خون می‌تواند شما و کودک‌تان را سالم نگه دارد و از زایمان سخت جلوگیری کند.

دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری قرار است به شما کمک کند تا بتوانید ضمن کنترل دیابت در دوره حساس بارداری، زایمان سلامتی را تجربه کنید. اما قبل از هر چیز بیایید با دیابت بارداری بیشتر آشنا شویم.

اگر اپلیکیشن گهواره را نصب دارید برای دسترسی کامل به دوره کلیک نمایید:👈دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری

در صورتی که هنوز اپلیکیشن گهواره را نصب نکردید روی این لینک کلیک نمایید:👈نصب اپلیکیشن گهواره 

علامت‌های دیابت بارداری

در بیشتر مواقع، دیابت بارداری علائم یا نشانه‌های قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. افزایش تشنگی و تکرر ادرار از علائم احتمالی است.

دلایل ابتلا به دیابت بارداری

محققان هنوز نمی‌دانند که چرا برخی از زنان به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نه. اضافه‌وزن قبل از بارداری اغلب یکی از دلایل ابتلا به این نوع از دیابت است.

معمولا هورمون‌های مختلف برای کنترل سطح قند خون کار می‌کنند. اما در دوران بارداری، سطح هورمون‌ها تغییر و پردازش قند خون را برای بدن سخت‌تر می‌کند. این باعث افزایش قند خون می‌شود.

فاکتورهای خطرناک در دیابت بارداری

وجود این فاکتورها ممکن است ریسک ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد.

• اضافه‌وزن یا چاق بودن

• عدم تحرک و فعالیت بدنی

• داشتن دیابت بارداری در بارداری قبلی

• ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

• داشتن یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به دیابت

• داشتن نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم

نحوه مدیریت دیابت بارداری و زایمن ایمن با دیابت بارداری

اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری کنترل‌شده می‌توانند یک بارداری کامل را به پایان برسانند و یک زایمان طبیعی و بدون عارضه داشته باشند.

اگر مشکلاتی برای سلامتی شما یا جنین شما در رحم وجود داشته باشد، ممکن است زایمان زودرس (با استفاده از داروها یا وسایل دیگر) آغاز شود.

اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند، اما احتمال زایمان سزارین بیشتر از زنان بدون دیابت بارداری است.

اگر کودک شما خیلی بزرگ باشد، ممکن است نیاز به سزارین برنامه‌ریزی شده داشته باشید و موارد زیر در نظر گرفته خواهد شد:

• اندازه و وضعیت کودک شما در اسکن

• سوابق زایمان یا زایمان‌های قبلی شما

• درمان قند خون فعلی شما

آیا کودک من از دیابت بارداری آسیب می‌بیند؟

در صورت عدم درمان، دیابت بارداری می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.  بهترین راه برای ترویج یک بارداری سالم در صورت ابتلا به دیابت بارداری، پیروی از دستورات پزشک شما یا بهره گرفتن از برنامه درمانی ارائه‌شده در دوره «زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری» است.

عموم افرادی که دیابت بارداری دارند، نوزادان سالمی به دنیا می‌آورند، مخصوصا زمانی که قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند، رژیم غذایی سالمی داشته باشند، فعالیت بدنی منظم و متوسطی داشته باشند و به میزان مناسب وزن اضافه کنند. با این حال، در برخی موارد، این وضعیت می‌تواند بر بارداری تاثیر بگذارد.

تحت کنترل نگه داشتن سطح گلوکز ممکن است از برخی مشکلات مرتبط با دیابت بارداری جلوگیری کند.

آیا دیابت بارداری بر زایمان اثرگذار است؟

اکثر افراد مبتلا به دیابت بارداری می‌توانند با خیال راحت به موعد زایمان خود برسند و به طور طبیعی زایمان را آغاز کنند. با این حال، در برخی موارد، دیابت بارداری می‌تواند احساس شما یا نحوه زایمان نوزادتان را تغییر دهد. ابتلا به دیابت بارداری به این معنی نیست که شما در زایمان تغییری خواهید داشت.

دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری

دیابت بارداری به مراقبت‌های خاص پزشکی نیاز دارد. پس اگر با سابقه دیابت بارداری قصد باردار شدن دارید یا در حال حاضر باردار هستید و برای شما تشخیص دیابت بارداری داده شده، این دوره می‌توانید برای زایمانی ایمن به شما کمک کند.

بعد از ثبت‌نام در دوره و مشاهده آن می‌توانید سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ از پزشک پرسیده و در کمترین زمان به جواب برسید.

این دوره توسط دکتر «مهدیه خوشدونی» متخصص زنان و زایمان برگزار شده است.

اگر اپلیکیشن گهواره را نصب دارید برای دسترسی کامل به دوره کلیک نمایید:👈دوره زایمان ایمن در کنار دیابت بارداری

در صورتی که هنوز اپلیکیشن گهواره را نصب نکردید روی این لینک کلیک نمایید:👈نصب اپلیکیشن گهواره