چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است

انتقال از پوشیدن پوشک به استفاده از توالت، یک نقطه عطف در دوران کودکی است. اکثر کودکان بین 18 تا 30 ماهگی آماده آموزش دستشویی رفتن و از پوشک گرفته شدن هستند اما این امر مطمئنا در مورد همه بچه‌ها صدق نمی‌کند. بعضی از کودکان تا چهارسالگی کاملا از پوشک گرفته نشده‌اند. آمادگی رشدی کودک، نقشی مهمی در زمان توقف استفاده او از پوشک دارد اما در این میان، نقش والدین در آموزش دستشویی رفتن به کودک نیز بسیار مهم است. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است.

بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک

ازآنجایی‌که هر کودک با سرعت متفاوتی رشد می‌کند پاسخ این سوال که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است در هر کودکی متفاوت است. در ارتباط با مشکلات بعد از پوشک گرفتن زودتر از موقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند آموزش خیلی زود یا خیلی دیر دستشویی رفتن به کودک می‌تواند منجر به پسرفت یا تاخیر رشدی او شود اما زمان‌بندی برای هر کودکی متفاوت است.

مطالعات نشان می‌دهند که اکثر کودکان از نظر جسمی و عاطفی آمادگی لازم را برای شروع آموزش توالت در سنین 18 تا 24 ماهگی دارند. با این حال، سن تنها عاملی نیست که باید در مورد تصمیم‌گیری در مورد زمان از پوشک گرفتن کودک به آن توجه کرد. پس چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است؟ برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید علائم آماده بودن برای ترک پوشک را در فرزندتان بررسی کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • توانایی کودک در پیروی از دستورالعمل‌های ساده
  • کودک بتواند به مدت دو ساعت خشک بماند
  • نشان دادن علاقه به استفاده از توالت
  • توانایی نشستن بر روی قصری
  • درخواست کودک برای عوض کردن پوشک
  • کار کردن منظم شکم کودک
  • نشان دادن علاقه به پوشیدن لباس‌زیر

چگونه می‌توان تشخیص داد که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است

آماده کردن کودک برای از پوشک گرفتن

چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟ اکنون که می‌دانید چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است لازم است بدانید برخی روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که فرزندتان را برای شروع یادگیری دستشویی رفتن تشویق کنید. در ادامه به روش علمی از پوشک گرفتن اشاره شده است.

  • برای فرزندتان قصری بخرید و از او بخواهید آن را با برچسب تزئین کند و هنگام تلویزیون با لباس روی آن بنشیند تا به قصری عادت کند.
  • اگر فرزندتان به شما می‌گوید که پوشکش را کثیف کرده است او را به خاطر گفتن این مسئله تحسین کنید و او را تشویق کنید که دفعه بعد هم به شما بگوید.
  • هر وقت کودک شما علائم نیاز به دفع ادرار یا دفع مدفوع را نشان داد، از او سوال کنید که آیا می‌خواهد از قصری استفاده کند یا او را به قصری برسانید و برایش توضیح دهید که می‌خواهید چه کاری انجام دهد.
  • هر بار او را فقط چند دقیقه روی قصری بنشانید، اصرار نکنید و اگر مقاومت نشان داد آماده به تعویق انداختن تمرین باشید. تا زمانی که او بر روی قصری نرود، می‌توانید پوشک‌های کثیف او را در قصری‌اش خالی کنید تا به او نشان دهید که از او می‌خواهید چه کاری انجام دهد.

درنهایت، لازم به ذکر است که آموزش دستشویی رفتن به کودکان همیشه آسان نیست اما برخی والدین با انجام بعضی از اشتباهات این فرایند را دشوارتر می‌کنند. روانشناسی از پوشک گرفتن کودک مطرح می‌کند که در صورتی که والدین با فرزند خود برای گرفتن پوشک وارد جنگ قدرت نشوند و در زمان مقاومت او، آموزش دستشویی رفتن را قطع کنند کودک به تدریج همکاری بهتری با آن‌ها نشان می‌دهد.

چگونه فرزندتان را به یادگیری دستشویی رفتن تشویق کنید؟

چگونه از اشتباهات ناگوار در آموزش دستشویی رفتن به کودک، اجتناب کنید؟

البته، رایج‌ترین اشتباه والدین برای از پوشک گرفتن کودک، آموزش زودهنگام دستشویی رفتن به کودک است. بنابراین در گام اول مهم است بدانید چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است. در ادامه با برخی از اشتباهات دیگر در آموزش دستشویی رفتن به کودک آشنا می‌شوید.

  • شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک در یک دوره استرس‌زا در زندگی او، مانند نقل‌مکان یا به دنیا آمدن نوزاد جدید در خانواده
  • به محض شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک از او بخواهید که لباس‌زیر عادی بپوشد، حتی قبل از اینکه کودک علائم خشک ماندن برای مدت طولانی یا استفاده منظم از توالت را نشان دهد.
  • ادامه آموزش دستشویی رفتن به کودک، وقتی‌که او به‌وضوح هیچ علاقه‌ای به این کار نشان نمی‌دهد.
  • تنبیه کودک به دلیل خیس یا کثیف کردن خود در زمان آموزش دستشویی رفتن
  • انتظار زود یادگرفتن کودک برای دستشویی رفتن
  • از کودک انتظار داشته باشید که تمام ابعاد دستشویی رفتن را هم‌زمان یاد بگیرد
  • عدم توجه به خلق‌وخوی کودک برای آموزش دستشویی رفتن و تکیه بر یک روش برای همه کودکان خود
  • توجه نکردن به این مسئله که ممکن است وقتی فرزندتان آموزش دستشویی رفتن را تمام کرده است باز هم شب‌ها خودش را خیس کند زیرا خواب شبانه معمولا ارتباطی به آموزش توالت ندارد.
  • ریشه اکثر این اشتباهات این است که برخی والدین انتظارات غیرواقعی از آموزش فرزندان خود دارند و برای مثال انتظار دارند فرزندشان در یک سن خاص یادگیری توالت را شروع کنند و در یک سن خاص آن را به پایان برسانند. در اکثر موارد کل آموزش از پوشک گرفتن کودک معمولا شش ماه طول می‌کشد.

هرچه کودک شما در زمان یادگیری دستشویی رفتن بزرگتر باشد آموزش به او سریع‌تر تمام می‌شود. بنابراین، درحالی‌که یادگیری دستشویی رفتن برای یک کودک دوساله ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد از پوشک گرفتن کودک در سه‌سالگی، ممکن است سه یا چهار هفته طول بکشد. به خاطر داشته باشید که سه‌سالگی یک سن جادویی نیست که همه بچه‌ها در این سن، دستشویی رفتن را یاد گرفته باشند. حدود 25٪ از بچه‌ها بعد از سه‌سالگی، یادگیری دستشویی رفتن را به پایان می‌رسانند.

چگونه از اشتباهات ناگوار در آموزش دستشویی رفتن به کودک اجتناب کنید؟

بررسی علل تاخیر یادگیری کودک برای دستشویی رفتن

اکنون می‌دانید چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است. لازم است بدانید حتی وقتی پوشک را از معادله حذف می‌کنید باز هم ممکن است برای عادت کردن کودک به توالت، زمان لازم است. اگر با وجود آمادگی رشد فرزندتان، او باز هم برای کنار گذاشتن پوشک، مقاومت نشان داد بهتر است عمیق‌تر نگاه کنید تا ببینید علت این مسئله چیست.

روش اصولی آموزش دستشویی رفتن به کودک

بررسی کنید که آیا روشی که با استفاده از آن در حال آموزش دستشویی رفتن به فرزندتان هستید مناسب است یا خیر. هر کودکی متفاوت است. بنابراین، ممکن است استفاده از یک روش دیگر برای آموزش توالت به کودک مناسب‌تر باشد. برخی از بچه‌ها از یک دوره فشرده و کوتاه مدت به جای پاداش و تقویت مثبت نتیجه بهتری می‌گیرند.

شناخت ترس‌های کودک

اگر به نظر می‌رسد فرزند شما از توالت یا از استفاده از قصری ترسیده است، وقتی زمان توقف استفاده از پوشك فرامی‌رسد، می‌تواند مقاومت فوق‌العاده‌ای نشان دهد. با کودک خود در مورد ترس او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که استفاده از توالت یک قسمت طبیعی از بزرگ شدن است. اگر این مسئله همچنان ادامه داشت، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید تا ببینید آیا لازم است برای رفع ریشه ترس کودک شما مداخله حرفه‌ای دیگری انجام شود.

مشکلات پزشکی احتمالی

گاهی اوقات، علی‌رغم تمام تلاش‌های شما، ممکن است کودک شما یک مشکل پزشکی داشته باشد که مانع از آموزش توالت رفتن شود. با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا ببینید آیا مشکلات جسمی مانند ظرفیت کم مثانه، عدم کنترل عضلات، درد ناشی از یبوست یا عفونت‌های مکرر مجاری ادراری می‌تواند در ایجاد مشکلات فرزندتان موثر باشد.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است. همان‌طور که مطرح شد با توجه به عوارض زود از پوشک گرفتن کودک، به‌هیچ‌عنوان زودتر از زمان آمادگی فرزندتان به او آموزش دستشویی رفتن را ندهید و برای این آموزش، منتظر علائم آمادگی کودک باشید. علاوه بر این، ناامید نشوید و صبور باشید. همه کودکان درنهایت یاد می‌گیرند که به دستشویی بروند و پوشک را کنار بگذارند.