مدت زمان جواب آزمایش هپاتیت و بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مدت زمان جواب آزمایش هپاتیت

اگر فکر می‌کنید که جزو گروه‌های پرخطر بوده و یا در معرض آلودگی ویروس هپاتیت قرار دارید و یا می‌خواهید از میزان تاثیرات داروهای مصرفی خود آگاه شوید یا می‌خواهید از بروز بیماری‌های کبدی در بارداری جلوگیری کنید باید حتما آزمایش هپاتیت بدهید. همچنین این آزمایش جزو لیست آزمایش قبل از ازدواج است. آزمایش هپاتیت برای تشخیص انواع هپاتیت‌ها و یا برای پیگیری روند درمان این بیماری انجام می‌شود. همچنین این آزمایش جزو آزمایش‌های چکاپ کامل بدن نیز به شمار می‌آید. در این مطلب از گهواره بیشتر در مورد آزمایش هپاتیت، شرایط آزمایش، هزینه آن، مدت زمان جوابدهی و غیره به شما راهنمایی می‌کنیم.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت چه زمانی است؟

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت b با بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت c تفاوت دارد؟ کبد در قسمت راست و بالای شکم قرار گرفته و وظایف مهم و حیاتی بر عهده دارد که بر متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد. از جمله وظایف این عضو مهم در بدن عبارتند از: سم‌زدایی خون، تولید هورمون‌ها، ذخیره ویتامین‌ها، تولید صفرا و تجزیه کربوهیدرات، چربی و پروتئین می‌باشد. بیماری هپاتیت در اثر عفونت ویروسی ایجاد شده و باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شود. البته علل مختلفی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد که شامل عوارض ثانویه داروها، سموم و الکل و یا تولید یک نوع پادتن توسط بدن علیه بافت کبد می‌باشد. عفونت‌های ویروسی کبد 5 نوع هستند که شامل هپاتیت A، B، C، D، و E  می‌شود که بسته به نوع هپاتیت روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد. 

آزمایش هپاتیت یکی از آزمایش‌های عفونی بوده که میزان التهاب و عفونت کبد را نشان می‌دهد. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که بهترین زمان برای انجام این آزمایش چه زمانی است؟ باید بدانید که تا زمان حاد شدن عفونت هپاتیت در بدن، فرد از بیماری خود اطلاعی ندارد که به این دوران، دوران نهفتگی بیماری می‌گویند. معمولا اگر فرد به هپاتیت B یا C مبتلا شده باشد در اوایل بیماری هیچ نشانه یا علائمی نخواهد داشت. علائم و نشانه‌ها در این نوع هپاتیت معمولا پس از آسیب دیدن کبد و از کار افتادن آن خود را نشان می‌دهد. از آنجایی که هپاتیت مزمن به تدریج رشد می‌کند، بنابراین نشانه‌ها و علائم آن بسیار کمرنگ بوده و به راحتی قابل تشخیص نیست. بنابراین در صورت بروز هریک از نشانه‌های این بیماری، در صورتی که با یک فرد مبتلا به هپاتیت در تماس بودید، اگر از بیماری مقاربتی رنج می‌برید، پوست شما زرد شده است، احساس خارش شدید دارید، بی دلیل بی اشتها شده‌اید و احساس خستگی می‌کنید، دچار ناراحتی کبد و عفونت شده‌اید، داروهای غیر مجاز و مواد تزریق می‌کنید و یا مدت زمان طولانی دیالیز می‌شوید، احتمال ابتلای شما به این بیماری بالاست، بنابراین بهتر است بصورت دوره‌ای آزمایش هپاتیت انجام دهید.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت

شرایط آزمایش هپاتیت

آزمایش هپاتیت یک آزمایش خون ساده است که با استفاده از سوزنی کوچک، نمونه خون شما را از رگ بازو گرفته و سپس آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند. انجام این آزمایش کمتر از 5 دقیقه زمان می‌برد و برای انجام آزمایش خون برای تشخیص هپاتیت، هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. همچنین برای تشخیص این بیماری می‌توانید از کیت‌های آزمایشی استفاده کنید که در این صورت نیاز به ناشتا بودن نیز نیست.

برای آزمایش هپاتیت باید ناشتا بود؟

آزمایش خون برای هپاتیت می‌تواند نارسایی‌های کبد و التهاب آن را مشخص کند. فرد برای انجام ازمایش هپاتیت باید ناشتا باشد اما اگر برای تشخیص هپاتیت از آزمایش به روش‌های الایزا و PCR یا روش مولکولی استفاده می‌کنید، نیاز به ناشتا بودن نیست.

در روش الایزا از کاپ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که بر روی آن کمپلکس‌های آنتی ژن و آنتی بادی شکل گرفته که نتیجه آن بر اساس تولید رنگ خود را نشان می‌دهد. برقراری کمپلکس آنتی ژن و آنتی بادی بسیار دقیق و حساس است اما معمولا از آنجایی که غلظت این دو در حدود بسیار کم یا بسیار زیاد در خون افراد وجود دارد، بنابراین ناشتا بودن تاثیر بسزایی در نتیجه نخواهد داشت. در روش مولکولی که امروزه توسط بسیاری از شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود و نسبت به آزمایش الایزا حساس‌تر است، به ناشتایی نیاز ندارد.

مدت زمان جواب آزمایش هپاتیت چقدر است؟

تشخیص هپاتیت در آزمایش خون

همانطور که گفته شد، بیماری هپاتیت یک دوره نهفتگی دارد و ممکن است فرد تا زمان تشدید آسیب‌ها متوجه این بیماری نشود. اما علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که شما در صورت مشاهده آنها باید برای انجام آزمایش خون اقدام کنید. ممکن است در کنار آزمایش خون، از شما خواسته شود تا سونوگرافی هم انجام دهید. در آزمایش خون سطح آنتی ژن‌های ویروس مورد بررسی قرار گرفته و با اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی می‌توان به وجود یا عدم وجود این بیماری پی برد. در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • کاهش اشتها
  • خستگی مفرط
  • اسهال و استفراغ
  • زردی یا یرقان
  • حالت تهوع و تب
  • درد در شکم

اشتباه در آزمایش هپاتیت

پزشکان برای تشخیص بیماری هپاتیت، آزمایش خون یا پنل‌های هپاتیت را تجویز می‌کنند. در برای تشخیص هپاتیت A، B و C باید نمونه‌گیری خون از فرد انجام شود. در آزمایش خون عملکرد کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که به درستی کار می‌کند یا خیر. اگر آزمایش کارکرد کبد طبیعی نباشد، یعنی مشکلی در کبد وجود دارد. سطح بالای آنزیم‌های کبد نشان می‌دهد که کبد تحت فشار بوده و ممکن است آسیب دیده باشد و یا به درستی عمل نکند.

در صورتی که تست عملکرد کبد غیر طبیعی باشد، به احتمال زیاد، پزشک آزمایش خون دیگری برای شناسایی منبع مشکل تجویز می‌کند. این تست‌ها به عنوان تست پنل هپاتیت حاد و یا پنل هپاتیت نیز شناخته می‌شود. پس از انجام این آزمایش‌ها پزشک با استفاده از سونوگرافی کبد و اندام‌های نزدیک به آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

در صورتی که Hepatitis A antibody  منفی باشد شما در سلامت هستید و در صورتی که مثبت باشد یا نمایانگر واکسن HAV بوده و یا نشانگر خطر ابتلا به هپاتیت است.

در صورتی که Hepatitis B core antibody منفی باشد شما در سلامت هستید و د صورتی که مثبت باشد شما به بیماری هپاتیت مبتلا شده‌اید. این آزمایش در صورتی انجام می‌شود که پزشک به عفونت حاد در شما مشکوک شده باشد.

در صورتی که Hepatitis B surface antibody مثبت باشد شما در سلامت هستید و در صورت منفی بودن نشانه درمان نشدن عفونت HBV است.

درصد خطا در آزمایش خون برای تشخیص بیماری هپاتیت بسیار پایین است. اما در صورتی که خطایی بوجود آمده باشد، پزشک بار دیگر برای شما آزمایش تجویز می‌کند.

هزینه آزمایش هپاتیت C و B چقدر است؟

همانطور که گفته شد، آزمایش هپاتیت یکی از انواع آزمایش‌های عفونی بوده که میزان عفونت و التهاب موجود در بافت کبد را مورد بررسی و آنالیز قرار می‌دهد. هرچه روش انجام این آزمایش‌ها سخت‌تر و طولانی‌تر باشد و برای انجام آن از روش‌ها و کیت‌های بیشتری انجام شود، بدیهی است که هزینه آن نیز گران‌تر است. آزمایش هپاتیت با روش مولکولی نسبت به آزمایش با روش الایزا سخت‌تر، طولانی‌تر و گران‌تر است. البته باید بدانید که هزینه انجام این آزمایش در آزمایشگاه‌های مختلف در سطح کشور متفاوت خواهد بود. از آنجایی که آزمایشگاه‌ها به دو دسته عمومی و خصوصی تبدیل شده است، در نتیجه تعرفه و هزینه این آزمایش با توجه به آزمایشگاه متفاوت خواهد بود.

زمان جواب آزمایش هپاتیت

مدت زمان جواب آزمایش هپاتیت

جواب آزمایش هپاتیت چقدر طول میکشه؟ مدت زمان جواب این آزمایش در موارد مختلف متفاوت است. همچنین مدت زمان آماده شدن جواب با توجه به آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت است. جواب آزمایش هپاتیت به چند مورد که شامل روش آزمایش و تعداد نمونه‌های بیماران می‌شود، بستگی دارد. میتوانید در زمان انجام آزمایش بپرسید ازمایش هپاتیت بعد از چند روز مشخص میشود .

آزمایش رایگان هپاتیت

شما می‌توانید با استفاده از کیت‌های آزمایش خانگی هپاتیت برای تشخیص هپاتیت C و B اقدام کنید. هزینه این کیت‌ها نسبت به آزمایش‌ها پایین بوده اما درصد خطا آن بیشتر است. فرد هر زمان که بخواهد می‌تواند با استفاده از این کیت‌ها آزمایش بدهد و نیاز به شرایط خاصی نیست.