از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد ؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد

سوال بسیاری از والدین این است که از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد و آموزش دستشویی رفتن به کودک به چقدر زمان نیاز دارد؟ چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟ در این مورد هیچ اصل و قانون هیچ پاسخ دقیقی وجود ندارد. از پوشک گرفتن برخی از کودکان در طی چند روز اتفاق می‌افتد، درحالی‌که کودکان برای یادگیری دستشویی رفتن به هفته‌ها، ماه‌ها و شاید بیشتر از این زمان نیاز دارند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

چه زمانی کودک برای از پوشک گرفته شدن آماده است؟

قبل از پرداختن به پاسخ این سوال که از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد لازم است بدانید این کار را چه زمانی شروع کنید. آموزش دستشویی رفتن به کودکان در سنین مختلفی آغاز می‌شود و همیشه مهم است که برای آماده بودن فرزندتان آماده باشید. یکی از عوارض زود از پوشک گرفتن کودک، وارد شدن استرس و فشارهای روانی به کودک است. بنابراین، به نشانه‌های زیر در فرزندتان توجه کنید و در صورتی که آن‌ها را مشاهده کردید می‌توانید بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک را تشخیص دهید و آموزش دستشویی رفتن به او را شروع کنید.

کودک شما پوشک خیس یا کثیف را دوست ندارد

در برهه‌ای از زمان، پوشک مرطوب یا کثیف برای کودک ناخوشایند می‌شود. اگر کودک کوچک شما دائما به پوشک کثیف خود دست می‌کشد یا کلا آن را درمی‌آورد، این مسئله ممکن است نشانه این امر باشد که او برای پوشیدن لباس‌زیر آماده است.

کودک شما، هنگام مدفوع کردن در پوشک، خود را پنهان می‌کند

آیا وقتی فرزند شما می‌خواهد مدفوع کند آن را در یک فضای خصوصی انجام می‌دهد؟ برای مثال آیا او در این زمان پشت صندلی پنهان می‌شود؟ این نشانه خوبی است از اینکه فرزندتان ممکن است برای آموزش دستشویی آماده باشد.

کودک شما علاقه‌مند است دیگران را در حال استفاده از توالت مشاهده کند

بچه‌ها با الگو گرفتن یاد می‌گیرند. اگر آن‌ها بتوانند مامان، بابا، برادر بزرگ یا خواهر خود را ببینند که چگونه از توالت استفاده می‌کنند، اغلب احساس می‌کنند برای انجام چنین کاری انگیزه دارند.

کودک به شما می‌گوید که ادرار یا مدفوع دارد

اگر کودک شما می‌تواند به شما بگوید که چه موقع ممکن است پوشک خود خیس یا کثیف کند، این یک علامت بسیار خوب است که او آماده است آموزش دستشویی را شروع کند.

پوشک کودک به مدت طولانی‌تری خشک می‌ماند

هرچه کودک شما به آمادگی برای از پوشک گرفته شدن بیشتر نزدیک می‌شود مدت بیشتری خشک می‌ماند. این امر نشانه آن است که کودک می‌تواند تا زمان دستشویی رفتن، خود را بیشتر نگه دارد.

کودک شما قادر به پوشیدن و درآوردن لباس خود است

اگرچه نیازی به این مسئله نیست اما اگر کودک شما بتواند به‌تنهایی لباس خودش را پایین و بالا بکشد بسیار مفید است. اگر او هنوز این کار را یاد نگرفته است به تمرین کردن ادامه دهید.

چه زمانی کودک می‌تواند آماده از پوشک گرفته شدن باشد؟

از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد؟

اگر سوال شما این است که از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد لازم است بدانید آموزش دستشویی رفتن به کودک، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. این کار، اغلب بین سه تا شش ماه زمان می‌برد اما ممکن است برای برخی از کودکان بیشتر یا کمتر از این زمان ببرد. اگر خیلی زود شروع کنید، روند کار طولانی‌تر می‌شود و تسلط کودک بر خشک ماندن در شب ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد. دختران معمولا کمی زودتر از پسران پوشک را کنار می‌گذارند.

همچنین در ارتباط با این موضوع که از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد لازم است بدانید معمولا از پوشک گرفتن کودک قبل از دوسالگی تا چهارسالگی کودک رایج‌تر است اما برخی از کودکان به دلایل مختلفی مجبور به استفاده از پوشک هستند. تا پنج‌سالگی، از اصطلاح شب‌ادراری برای کودک استفاده نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که بین خشک ماندن در طول روز و خشک ماندن در طول شب تفاوت وجود دارد. بلوغ فیزیولوژیکی و ژنتیک نقش اصلی را در پایان دادن به استفاده کودک از پوشک دارند ولی برخی از والدین به‌اشتباه از فرزندشان انتظار دارند که او زودتر از معمول بتواند شب‌ها خشک بماند.

از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد؟

نکاتی در مورد آموزش دستشویی به کودک

اکنون که می‌دانید از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد لازم است بدانید اگرچه سختی از پوشک گرفتن ممکن است شما را برای شروع کار نگران کند اما آگاهی از چند نکته در این مورد می‌تواند به شما اطمینان خاطر بدهد. حتی قبل از اینکه فرزندتان آماده آموزش دستشویی شود می‌توانید او را با آموزش روند کار، آماده کنید که در این مورد چند نکته در ادامه مطرح شده است.

  • از کودک خود بخواهید هنگام خیس یا کثیف بودن پوشک به شما اطلاع دهد.
  • رفتارها را شناسایی کنید (داری پی‌پی می‌کنی؟) تا کودک یاد بگیرد میل دفع ادرار یا مدفوع را تشخیص دهد.
  • برای فرزندتان قصری تهیه کنید تا او روی آن بنشیند و تمرین کند. در ابتدا ممکن است فرزندتان با لباس یا پوشک روی آن بنشیند. وقتی برای آموزش دستشویی آماده شد می‌تواند با پایین کشیدن شلوارش روی آن بنشیند.
  • اگر تصمیم گرفته‌اید که فرزندتان برای آموزش دستشویی رفتن آماده است نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:
  • مدتی را برای اختصاص دادن به مراحل آموزش دستشویی رفتن اختصاص دهید.
  • کودک را برخلاف میلش بر روی توالت قرار ندهید.
  • اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید می‌توانید به کودک خود نشان دهید چگونه روی توالت می‌نشینید و کارهای خود را توضیح دهید (زیرا کودک با تماشای شما یاد می‌گیرد).
  • یک روال مشخص ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید کودک خود را بعد از بیدار شدن با پوشک خشک یا 45 دقیقه تا یک ساعت پس از نوشیدن مایعات زیاد روی قصری بنشانید. کودکتان را فقط چند بار در روز به مدت چند دقیقه بر روی قصری بنشانید و اگر او می‌خواست از روی آن بلند شود به کودک اجازه دهید.
  • از کودک بخواهید ظرف مدت 15 تا 30 دقیقه بعد از غذا روی قصری بنشیند تا از تمایل طبیعی بدن به دفع مدفوع بعد از غذا استفاده کند (به این عمل رفلکس گاستروکولیک می‌گویند). همچنین بسیاری از بچه‌ها در ساعاتی از روز تمایل بیشتری به دفع مدفوع دارند.
  • اگر سرنخ واضحی از نیاز فرزندتان به دستشویی رفتن مثل بی‌قراری، ضربدری کردن پاها، چمباتمه زدن و غیره دیدید از کودک بخواهید که روی قصری بنشیند.

نکاتی در مورد آموزش دستشویی به کودکان

  • مدفوع کودک در پوشک را در توالت خالی کنید و برای او توضیح دهید که مدفوع در توالت می‌رود.
  • از پوشاندن لباس‌هایی به تن فرزندتان که به سختی درآورده می‌شوند خودداری کنید. در این زمان که کودک نیاز به یادگیری دستشویی رفتن دارد لازم است یاد بگیرد چگونه لباسش را درآورد.
  • هر بار که فرزندتان در قصری دستشویی کرد به او پاداش‌های کوچکی مثل زمان بیشتر کتاب خواندن یا استیکر بدهید. هنگامی‌که به نظر می‌رسد کوچولوی شما در استفاده از توالت مسلط است، اجازه دهید چند جفت لباس‌زیر بچه‌گانه برای پوشیدن انتخاب کند.
  • اطمینان حاصل کنید که همه مراقبان ازجمله مادربزرگ، خاله، عمه و پرستار کودک همان روال شما را دنبال می‌کنند و برای اعضای بدن همان نام‌هایی را استفاده می‌کنند که شما استفاده می‌کنید. برای آن‌ها توضیح بدهید که چگونه آموزش دستشویی رفتن را به کودکتان یاد می‌دهید و از آن‌ها بخواهید که کار شما را انجام دهند. در این صورت، کودک گیج نمی‌شود.
  • هرگونه تلاش کودک برای استفاده از دستشویی را تحسین کنید حتی اگر موفقیت‌آمیز نباشد. به یاد داشته باشید که اگر کودک تصادفی خودش را خیس یا کثیف کند اشکالی ندارد. تنبیه نکردن کودک برای این مسئله یا ناامید نشدن از او بسیار مهم است. به فرزندتان بگویید که گاهی اوقات ممکن است این اتفاق بیفتد و از او حمایت کنید.
  • هنگام مقاومت کودک در برابر دستشویی رفتن وارد جنگ قدرت با او نشوید. این مسئله می‌تواند به رابطه شما با فرزندتان لطمه وارد کند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که از پوشک گرفتن کودک چقدر زمان می‌برد. درنهایت، لازم است در ارتباط با مشکلات از پوشک گرفتن کودک بدانید بسیاری از کودکان در مواقع استرس، با مشکلاتی در دستشویی رفتن روبرو می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، کودک دو یا سه‌ساله‌ای که کودک جدیدی در خانواده او به دنیا آمده است ممکن است خودش را خیس یا کثیف کند اما اگر فرزندتان مهارت‌های لازم را یاد گرفته است اما مرتبا این مسئله برایش پیش می‌آید حتما در این مورد با پزشک کودک صحبت کنید.