خواص تخم کتان+طرز مصرف بذر کتان برای سلامتی

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص تخم کتان

سال‌های زیادی است که دانه کتان با این طعم ملایم، آجیلی و ترد خود و به دلیل خواص بسیاری که دارد، جای خود را در برنامه غذایی ما باز کرده است. این دانه خوراکی کاربردهای زیادی در صنعت، خوراک دام و مصارف خوارکی نیز دارد. این دانه‌های قهوه‌ای رنگ سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند در پیشگری از سرطان، کاهش کلسترول، کاهش وزن، تنظیم فشار خون و غیره بسیار موثر باشد. دانه کتان را می‌توان به شکل‌های مختلف در وعده‌های غذایی جای داد و از خواص بسیار آن استفاده کرد. در ادامه این مطلب از گهواره به خواص تخم کتان و اینکه برای چه چیزهایی خوب است، می‌پردازیم.

خواص بذر کتان (بذر کتان برای چه خوب است؟)

تخم کتان یک گیاه یک ساله بهاری است که با شرایط خاک و آب و هوایی بسیاری از مناطق به ویژه مناطق معتدل و خنک نیم کره شمالی سازگار است. از این دانه‌ خوراکی هزاران سال است که در طیف وسیعی از مصارف صنعتی استفاده می‌شود. تخم کتان منبع سرشاری از لیگنان‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع چندگانه مانند آلفا لینولنیک اسید (ALA) یا امگا 3 است که بصورت دانه، روغن، پودر، قرص، کپسول و آرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.از خواص این دانه‌ها با طبع گرم و طعم آجیلی مانند و ترد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از مواد مغذی

بذر کتان یکی از قدیمی‌ترین محصولات زراعی جهان است که در نوع قهوه‌ای (قرمز) و طلایی یافت می‌شود. این دانه حاوی مواد مغذی بسیار زیادی هستند که تنها یک قاشق غذاخوری از آن حاوی: 

  • کالری: 37
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • چربی: 3 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • تیامین: 10٪ از ارزش روزانه 
  • مس: 9 درصد
  • منگنز: 8 درصد 
  • منیزیم: 7 درصد 
  • فسفر: 4 درصد 
  • سلنیوم: 3٪ 
  • روی: 3 درصد 
  • ویتامین B6: 2٪ 
  • آهن: 2% 
  • فولات: 2% 

همچنین دانه کتاه حاوی مقدار زیادی تیامین و مس است که در عملکرد سلول‌ها، رشد مغز، متابولیسم انرژی و آهن و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

  • منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3

تخم کتان منبع عالی از آلفا لینولنیک اسید است که نوعی اسید چرب امگا 3 به شمار می‌آید و برای سلامت قلب بسیار مهم است. اسید آلفا لینولنیک یکی از دو اسید چرب ضروری برای بدن است که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شود.

  • حاوی مقدار زیادی فیبر

تنها در یک قاشق غذاخوری از تخم کتان، 2 گرم فیبر وجود دارد که به ترتیب می‌تواند 5 و 8 درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای مردان و زنان را تامین کند. تخم کتان حاوی دو نوع فیبر محلول و نامحلول بده که توسط باکتری روده تخمیر شده و سلامت روده را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد روده می‌شود. فیبر محلول آب را در روده جذب می‌کند و هضم را کند می‌کند که می‌تواند به تنظیم قند خون و کاهش کلسترول کمک کند و فیبر نامحلول حجم مدفوع را زیاد کرده، از یبوست جلوگیری می‌کند و حرکات روده را تقویت می‌کند.

  • کاهش دهنده کلسترول
  • تنظیم فشار خون و تثبیت آن
  • تنظیم قند خون
  • سلامت دستگاه گوارش
  • مدیریت وزن
  • سلامت پوست و مو
  • کمک به بهبود و درمان سرطان
  •  کاهش مشکلات مربوط به یائسگی

فواید بذر کتان برای مو

بذر کتان خواص بسیاری برای مو دارد. همانطور که گفته شد این دانه‌های خوراکی حاوی مواد معدنی، مواد مغذی و سرشار از ویتامین‌ها است که در رشد و درمان موهای آسیب دیده بسیار موثر است.

بذر کتان حاوی مقدار زیادی ویتامین E بوده که برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. ویتامین E از آسیب رادیکال‌های آزاد که سلامت مو را به خطر می‌اندازد جلوگیری می‌کند و باعث بهبود گردش خون در سر می‌شود. در نتیجه باعث افزایش رشد مو و جلوگیری از سفیدی زودرس می‌شود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بذر کتاه یکی از مواد مغذی ضروری برای موها است. این ماده مغذی از خشکی موها به ویژه در فصل سرما جلوگیری می‌کند. همچنین امگا 3 از ریزش، نازکی و موخوره جلوگیری می‌کند.

مواد مغذی و معدنی موجود در بذر کتان از شکنندگی مو جلوگیری کرده و قابلیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد. همچنین ساقه و ریشه مو را تقویت کرده و از ریزش و نازکی موها جلوگیری می‌کند.

فواید بذر کتان برای مو

خواص بذر کتان برای یبوست

شاید مصرف بیش از اندازه از بذر کتان باعث یبوست شود، اما مصرف به اندازه این دانه‌ها می‌تواند در درمان یبوست، نفخ و مشکلات گوارشی و روده بسیار مفید باشد. این دانه‌ها به دلیل فیبر محلول بسیاری که دارند، مدفوع را نرم کرده و راحت‌تر دفع می‌کند و حرکات روده را بهبود می‌بخشد. برای رفع یبوست کافیست یک الی 4 قاشق غذاخوری از بذر کتان را آسیاب کرده و همراه با هر ماده غذایی که دوست دارید میل کنید.

خواص دانه کتان برای رحم

بذر کتان دارای طبع گرم و خشک است و همانطور که گفته شد سرشار از مواد معدنی و مغذی است، اما آیا برای رحم و زنان هم به همان اندازه که گفته شد مفید است؟

تخم کتان حاوی یک فیتواستروژن به نام لیگنین است که عملکردی مانند هورمون استروژن دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود تا زنانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند و یا در چرخه قاعدگی خود دچار بی‌نظمی هستند، از خوردن این دانه‌های خوراکی پرهیز کنند. همچنین مصرف تخم کتان برای افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندرومتر و فیبرم رحمی، می‌تواند باعث تشدید بیماری شود. 

در مقابل این مضرات، بذر کتان برای درمان تخمدان پلی کیستیک بسیار مفید است و به بهبود علائم و عوارض آن کمک می‌کند.

خواص بذر کتان برای مردان

بذر کتان خواص بسیاری مانند کاهش کلسترول، حفوظت در برابر سرطان، تنظیم فشار هون و غیره که به آنها پرداختیم دارد. اما باید بدانید که بذر کتان حاوی لیگنین است و عملکردی مانند استروژن دارد و می‌تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد و میل جنسی مردان را کم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مردان یک الی دو قاشق غذاخوری از بذر کتان را در روز مصرف کنند.

خواص بذر کتان

خواص بذر کتان برای کودکان

بذر کتان همانطور که برای بزرگسالان خواص بسیاری دارد، برای کودکان هم بسیار مفید است. اما باید میزان مصرف آن به دقت بررسی شود. تقویت سیستم ایمنی بدنف رشد استخوان‌ها و عضلات، کاهش خستگی و غیره از جمله خواصی است که برای کودکان به همراه دارد. تخم کتان را می‌توان همراه با اسموتی، سوپ، انواع نوشیدنی‌ها و در صبحانه استفاده کرد.

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

یکی از ویژگی‌هایی که ممکن است بذر کتاه را تا به این اندازه محبوب کرده باشد، ویزگی لاغری و مدیریت وزن است. مطالعات نشان داده است که بذر کتان می‌تواند به کاهش وزن و تنظیم آن و کاهش چربی‌های شکمی کمک کند. تخم کتان سرشار از چربی‌های سالم و فیبر است و می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و این امر موجب کاهش کالری دریافتی در فرد می‌شود. به همین دلیل افزودن یک تا دو قاشق غذاخوری بذر کتان در رژیم غذایی به افرادی که در تصمیم به کاهش وزن دارند و یا ورزشکاران بسیار کمک می‌کند. شما می‌توانید از بذر کتان به عنوان چاشنی در سالاد، سوپ یا هر غذای دیگر مصرف کنید و یا از پودر آن در انواع نوشیدنی‌ها و میلک شیک‌ها استفاده کنید.برای اطلاعات بیشتر مقاله طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم را مطالعه نمایید.

بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری

تخم کتان می‌تواند میزان نفخ در بدن را کاهش داده، معده را تمیز کند، اشتها را کنترل کند و باعث از بین رفتن چربی‌های شکم و دور شکم شود و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید با کمک آن در مدت زمان کمتری وزن کم کنید. البته بسیار مهم است تا بدانید که این دانه پر خاصیت را چگونه و چه زمان مصرف کنید تا اثر بیشتری داشته باشد. بهترین زمان برای مصرف بذر کتان برای لاغری، حدود 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی است. با خوردن یک قاشق غذاخوری بذر کتان به همراه ماست یا سالاد قبل از وعده غذایی کمک می‌کند تا معده شما احساس سیری کند و شما غذای کمتری را میل کنید.

خواص بذر کتان برای لاغری

آیا دانه کتان چاق کننده است؟

بسیار مهم است که بذر کتان به میزان درست و اصولی مصرف شود تا عوارض و مضراتی برای بدن نداشته باشد. مصرف یک الی دو قاشق غذاخوری در روز از بذر کتان برای سلامت بدن کافی است و عوارضی هم به همراه نخواهد داشت. بذر کتان انرژی بسیاری داشته و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا 3 است که تنها در صورتی می‌تواند موجب چاقی شود که بیش از اندازه مجاز مصرف شود که البته ممکن است عوارضی داشته باشد.

بذر کتان برای چاقی صورت

بذر کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3، پرتئین و دیگر مواد معدنی می‌تواند به چاقی صورت کمک کند. همانطور که گفته شد، تنها در صورتی می‌توانید از بذر کتان به عنوان چاق کننده استفاده کنید که بیش از حد مجاز مصرف کنید که ممکن است عوارضی مانند تغییرات در چرخه قاعدگی، نفخ، یبوست، انسداد روده، اسهال، واکنش آلرژیک و معده درد را تجربه کنید.