طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری شکم (بذر کتان)

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری شکم

تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است. شما هم ممکن است روش‌های مختلفی برای لاغری خود امتحان کرده باشید و به نتیجه دلخواه خود نرسیده باشید. تخم کتان یک مکمل سالم برای رژیم غذایی است که می‌تواند در کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های شکم بسیار موثر باشد. این دانه‌های خوراکی سرشار از فیبر هستند و علاوه بر تاثیر آنها در لاغری، برای سلامتی شما هم بسیار مفید هستند. اگر شما هم به دنبال لاغری شکم و پهلو خود هستید، در این مطلب از گهواره با ما همراه باشید.

طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم 

فواید و خواص بذر کتان بر هیچکس پوشیده نیست؛ این دانه‌های خوراکی که هزاران سال است در طیف وسیعی از مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از قدیمی‌ترین محصولات زراعی جهان است که در دو نوع طلایی و قهوه‌ای (قرمز) یافت می‌شود. بذر کتان حاوی مواد مغذی بسیاری نظیر کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، تیامین، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی، ویتامین B6، آهن، فولات، اسیدهای چرب امگا3 و منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها است که بصورت دانه خوراکی، پودر، روغن، قرص، کپسول و آرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دانه‌ها طبعی گرم و خشک دارند و طعم آنها ترد و آجیلی است که می‌توان به شکل‌های مختلف در سوپ، انواع غذاها، سالاد، اسموتی، انواع نوشیدنی‌ها و غیره استفاده کرد. تنها در یک قاشق غذاخوری از تخم کتان، 2 گرمفیبر وجود دارد که می‌تواند 5 درصد نیاز روزانه توصیه شده برای مردان و 8 درصد نیاز روزانه توصیه شده برای زنان را تامین کند. تخم کتان حاوی دو نوع فیبر: محلول و غیر محلول است، که توسط باکتری‌های موجود در روده بزرگ تخمیر شده و حرکات روده را منظم و روان می‌کند. فیبر محلول سرعت هضم را کاهش داده که به تنظیم خون و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش داده که از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

در هر صورت فیبر موجود در این دانه خوراکی معده را پر کرده و اشتها را سرکوب کرده و باعث می‌شود تا شما برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید و حجم کالری کمتری را دریافت کنید. بنابراین مصرف این دانه‌ها می‌تواند در کاهش وزن و تنظیم آن به شما کمک کند. همچنین تخم کتان منبع غنی از آلفا لینولنیک اسید است. بدن این اسید چرب غیراشباع ضروری را به اسیدهای چرب امگا 3 تبدیل می‌کند که ضد التهاب هستند و ممکن است به مدیریت وزن کمک کنند.

طریقه مصرف بذر کتاه برای لاغری شکم

بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

شما می‌توانید تخم کتان را بصورت دانه‌های خوراکی در انواع سوپ، غذا، ماست و سالاد، بصورت جوانه بذر کتان در انواع ساندویچ و سالاد و بصورت آسیاب شده و پودر در انواع نوشیدنی‌های و اسموتی استفاده کنید. کافیست تا 30 دقیقه قبل از صرف غذا یک قاشق غذاخوری تخم کتان میل کنید. این کار باعث می‌شود تا بخشی از معده شما پر شود و شما کمتر احساس گرسنگی کنید، بنابراین حجم غذای کمتری خورده و کالری کمتری دریافت کنید.

مدت زمان مصرف بذر کتان

بذر کتان هم می‌تواند مانند هر ماده خوراکی دیگر عوارض جانبی به همراه داشته باشد، اما اگر به اندازه و بصورت اصولی مصرف شود، نه تنها عوارضی ندارد، بلکه می‌تواند خواص بسیاری نیز داشته باشد. بذر کتان حاوی فیبری به نام موسیلاژ است که می‌تواند گرسنگی را سرکوب کند و در کاهش وزن به شما کمک کند. بنابراین خوردن روزانه یک الی دو قاشق غذاخوری از بذر کتان به رژیم غذایی شما، می‌تواند در کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های شکمی به شما کمک کند. به نظر می‌رسد مصرف این دانه‌ها به مدت 12 هفته می‌تواند نتیجه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

از آنجایی که این دانه‌ها حاوی لینگین هستند که عملکردی مانند استروژن، هورمون زنانه، دارند، توصیه می‌شود تا مردان در میزان مصرف از این دانه دقت کنند، زیرا می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و میل جنسی مردان را کم کند.

طرز تهیه دمنوش بذر کتان برای لاغری

یکی دیگر از روش‌های استفاده از تخم کتان، دمنوش تخم کتان است که علاوه بر اینکه خاصیت‌های زیادی دارد، بسیار آرامشبخش است. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از دانه‌های کتان بصورت کامل استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید تا تاثیر گذاری آن چند برابر شود، کافیست 3 قاشق غذاخوری از تخم کتان را آسیاب کنید تا کامل پودر شود. بهتر است هربار که می‌خواهید دمنوش تهیه کنید، دانه‌ها را تازه تازه آسیاب کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشند. با این حال می‌توانید مقدار زیادی تخم کتان را آسیاب کرده و به مدت 10 ماه در یخچال نگهداری کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده
  • 1 عدد لیمو ترش تازه
  • 2 لیوان آب جوش

پودر کتان را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا چند دقیقه خوب دم بکشد. سپس آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه کنید تا هم طعم خوبی داشته باشد و هم مقدار ویتامین C آن افزایش پیدا کند. این نوشیدنی را هر شب قبل از خواب میل کنید تا تاثیر لاغری آن را بعد از مدت کوتاهی در خود ببینید.

طرز تهیه دمنوش بذر کتاه برای لاغری

جویدن دانه کتان برای لاغری

شما می‌توانید دانه‌های تخم کتان را بصورت کامل در سالاد، سوپ و غذاهای خود استفاده کنید و آنها را به راحتی بجوید. اما بیشتر مردم ممکن است به دلیل بدنه سختی که این دانه‌ها دارند، نتوانند آنها را به راحتی بجوند و یا در هضم آنها دچار مشکل شوند. به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند تا دانه‌های کتان را بصورت پودر و آسیاب شده مصرف کنید.

عوارض بذر کتان برای زنان

محبوبیت تخم کتان به شدت در حال افزایش است، اما بد نیست تا درمورد عوارض جانبی آن بدانید تا در مصرف آن دقت کنید. تخم کتان حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن به نام لیگنین است که عملکردی مانند هورمون زنانه استروژن دارد. برخی از متخصصان بر این باور هستند که زنانی که مبتلا به بیماری‌های مرتبط با هورمون‌ها مانند، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندرومتر، فیبرم رحمی هستند از مصرف این دانه‌ها خودداری کنند. همچنین توصیه می‌شود زنانی که در چرخه قاعدگی خود دچار بی‌نظمی هستند نیز، در مقدار و میزان مصرف این دانه‌ها دقت کنند.

علاوه بر آن، از آنجایی که این ماده عملکردی شبیه به هورمون استروژن دارد، توصیه می‌شود تا در دوران بارداری و شیردهی از خوردن آن پرهیز شود، زیرا ممکن است عوارضی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد.

عوارض مصرف بذر کتان برای لاغری شکم

هر ماده غذایی اگر به به اندازه و اصولی مصرف نشود، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. بذر کتان هم از این قاعده مستثنی نیست. از عوارضی که این دانه‌ها می‌توانند داشته باشند، عبارتند از:

  • بذر کتان ملین بوده و باعث شل شدن مدفوع و اسهال می‌شود.
  • ممکن است باعث انسداد روده یا مری، التهاب و تورم روده شود.
  • تخم کتان فرآیند انعقاد خون را کند می‌کند و اختلالات خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • تخم کتان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و واکنش آلرژیک شود.
  • می‌تواند باعث نفخ، شکم درد، تهوع و استفراغ شود.
  • ممکن است سطح قند خون را بالا ببرد.