بهترین غذاهای ضد افسردگی و غم معجزه آسا

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهای ضد افسردگی

تا حالا به این فکر کردید که مواد غذایی علاوه بر اینکه در سلامت جسم تاثیر می‌گذارند در سلامت روح و روان هم موثرند؟ باید بدانید که مواد غذایی وجود دارند که در درمان و کنترل افسردگی موثر هستند. بسیاری از روان‌شناسان در طی جلسات درمان و مشاوره خود بسیاری از این غذاهای ضد افسردگی و نشاط آور را به مراجعه کننده خود معرفی می‌کنند. اما خب زمانی که شما دچار افسردگی شدید و در حال مبارزه با آن هستید، مشکل است تا به غذا خوردن و انتخاب غذا فکر کنید. به همین دلیل با این مطلب از گهواره همراه باشید تا برخی از این غذاهای ضد افسردگی را به شما معرفی کنیم.

چه غذاهایی افسردگی را از بین می‌برند؟

رژیم غذایی ضد افسردگی تنوع و گوناگونی زیادی دارد و همین باعث می‌شود تا شما دلسرد نشده و روحیه‌تان تقویت شود. اگر به اندازه کافی شاد نیستید و یا به دنبال غذاهای نشاط آور هستید این مواد غذایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

  • انواع ماهی

ماهی‌ها در صدر جدول غذاهای ضد افسردگی قرار دارند. ماهی‌های صید شده وحشی به ویژه ماهی‌هایی که روغنی‌تر هستند مانند: ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی تن، ماهی خال مخالی تاثیر زیادی در بهبود افسردگی و روزهای کسل آور شما دارند. امگا 3 موجود در ماهی باعث بهبود ارتباط بین سلول‌های مغزی و همچنین تقویت محل گیرنده انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. همچنین امگا 3 منجربه تولید هورمون سروتونین و بهبود خلق و خو می‌شود.

انواع ماهی برای افسردگی

  • کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌های پیچیده موجب افزایش تولید سروتونین می‌شوند. همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات منجربه آزادسازی انسولین شده که باعث می‌شود تمام اسید آمینه‌های موجود در خون بجز تریپتوفان جذب سلول‌های بدن شوند به همین دلیل مقدار زیادی تریپتوفان در خون باقی می‌ماند و وارد مغز می‌شود و در آنجا به سروتونین تبدیل شده که نشاط آور و شادی آور است. کربوهیدرات‌های پیجیده شامل ماکارونی، برنج، حبوبات، نان سبوس دار، سیب زمینی، جو دوسر، ذرت و غیره می‌شود.

  • آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و کاهش عوامل شیمیایی مخرب در اثر افسردگی و استرس در خون می‌شوند. این مواد حاوی ویتامین E و C بوده و منابع غنی آن سبزیجات و میوه‌ها است. مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کیوی، مرکبات و غیره در تقویت آرامش به شما کمک می‌کند.

*دلایل و روشهای درمان افسردگی در بارداری + چطور از وقوع آن پیشگیری کنیم

  • پروبیوتیک‌ها

میکروارگانیسم‌هایی که در روده شما زندگی می‌کنند از جمله پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده، انتقال دهنده‌های عصبی خوبی تولید کرده و واکنش‌های استرسی شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین غذاهایی مانند تمپه، توفو، کلم ترش و میسو که حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک هستند به شما کمک می‌کنند.

  • پروتئین‌ها

مواد غذایی حاوی پروتئین دارای اسید آمینه تریپتوفان هستند که در ساخت سروتونین به بدن کمک می‌کنند. منابع خوب پروتئین شامل: مرغ (دستور تهیه انواع غذای ایرانی با مرغ را در این مقاله ببینید) ، گوشت، ماهش، لبنیات، محصولات سویا و حبوبات هستند.

پروتئین سویا برای افسردگی

پیاز و بادمجان برای افسردگی

باید بدانید که بیماری افسردگی مانند هر بیماری دیگر قابل درمان بوده و علائم آن علاوه بر اینکه بر سلامت روح و روان شما تاثیر گذاشته، سلامت جسمی شما را نیز به خطر می‌اندازد. به همین منظور باید هر چه سریع‌تر درمان شود. روش‌های درمانی بدون داروی زیادی برای این بیماری وجود دارد که برخی از آنها را بزرگترین روانشناسان مشهور دنیا تایید کرده‌اند. همانطور که گفته شد مواد غذایی تاثیر بسیاری در خلق و خو ما خواهند گذاشت.

  • پیاز

پیاز علاوه بر اینکه چربی و کلسترول خون را پایین آورده و مانع انعقاد خون می‌شود، در درمان ناراحتی‌های روحی بسیار موثر است. به اعصاب آرامش می‌بخشد، حافظه را تقویت می‌کند، خستگی جسم را کاهش داده و به دلیل داشتن فسفر در آن باعث آسان شدن فعالیت‌های فکری می‌شود.

  • بادمجان

همچنین بادمجان علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، کنترل دیابت و غیره به کاهش استرس، تقویت فعالیت‌های شناختی و روان شناختی، کاهش اضطراب و افسردگی نیز کمک می‌کند و آرامش بخش است. در این مقاله با طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات بیشتر بخوانید)

ویتامین‌های ضد افسردگی و ویتامین ث

  • ویتامین E

مواد غذایی مانند دانه میوه‌ها (میوه ضد افسردگی)، غلات سبوس دار، برگ سبز گیاهان، تخم مرغ، جوانه گندم، مغزیجات، روغن‌های گیاهی، جگر، چربی لبنیات، میگو و غیره

ویتامین e برای افسردگی

  • ویتامین‌های گروه B

ویتامین B باعث افزایش تولید سروتونین در بدن می‌شود و به تنظیم خلق و خو و کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کند. انواع غذاهای حیوانی، لبنیات، ماکیان، غذاهای دریایی، موز، سبزیجات با برگ سبز، سیب زمینی، حبوبات و جگر در این باره بسیار مفید هستند.

  • ویتامین D

قرار گیری در معرض نور خورشید و یا مصرف مکمل‌های ویتامین D به حفظ سلامت روان کمک می‌کند. این ویتامین در کاهش افسردگی بسیار موثر است. افراد بالغ باید روزانه 600 واحد از این ویتامین را مصرف کنند.

  • ویتامین C

ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش بسیاری دارد و می‌تواند سطح هورمون ایجاد کننده افسردگی را کاهش دهد.

  • منیزیم

منیزیم بسیار به آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی کمک می‌کند. این ماده به بدن کمک می‌کند تا با استرس مقابله کنند. این ماده مغذی در سبزی‌ها یافت می‌شود.

  • آهن

کمبود آهن باعث ایجاد برخی از اختلالات در متابولیسم بدن شده و این تغییرات در انتقال پیام‌های عصبی اختلال ایجاد می‌کنند. نتیجه این اتفاقات منجربه مشکلات روحی و روانی و خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.

آهن برای افسردگی

  • سلنیم

این ماده مغذی به عنوان یک آنتی اکسیدان در تولید هورمون‌های تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد در نتیجه کمبود این ماده باعث ایجاد تغییرات روحی و روانی می‌شود و خطر ابتلا به افسردگی را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

نوشیدنی‌های ضد افسردگی

با تغییراتی در رژیم غذایی خود می‌توانید زندگی شادتری داشته باشید و فاصله خودتان را تا افسردگی بیشتر کنید. در ادامه لیستی از نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند را آوردیم.

  • بابونه

روزهایی که احساس غم و ناراحتی داشتید، به عنوان یک وعده در روز دمنوش بابونه میل کنید تا به شما آرامش دهد و شما را از اضطراب دور کند.

*در مورد انواع دمنوش نشاط آور و انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید

  • زعفران

زعفران داروی طبیعی افسردگی و شادی آور است. چای و زعفران را باهم دم کرده و نوش جان کنید.

  • اسطوخودوس

این گیاه پرطرفدار برای شما آرامش و شادی به همراه دارد. بنابراین مقداری از این گیاه را دم کرده و میل کنید تا اضطراب شما را کم کرده و خلق و خوی شما را بهتر کند.

دمنوش اسطوخودوس برای افسردگی

غذاهای غم آور

افسردگی می‌تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی افراد داشته باشد، اما باید بدانید که تغذیه بی‌تاثیر نیست. برخی از غذاها می‌توانند موجب بروز افسردگی در افراد شوند. امروزه بیشتر مواد غذایی به روش شیمیایی پرورش داده می‌شود بنابراین باید بیشتر به برنامه غذایی خود توجه داشته باشیم. 

مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای مانند تنقلات، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، شیرینی و شکلات و عدم مصرف سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی دارای فیبر، به شدت خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. غذاهایی که باعث تشدید افسردگی می‌شوند عبارتند از: شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی، الکل، روغن هیدروژنه، فست فود، چربی ترانس، غذا با سدیم زیاد، کافئین، سبوس گندم و پنیر سویا.

سریعترین درمان افسردگی

شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در رفتار، افکار و احساس خودتان بدون دارو افسردگی را درمان کنید. اما باید بدانید که اصلا کار ساده و راحتی نیست. بنابراین با ایجاد این تغییرات در برنامه زندگی خود سعی کنید تا اثرات افسردگی را کم‌ رنگ‌تر کنید.

  • روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.
  • خواب منظم و کافی داشته باشید.
  • خودتان را در اجتماع قرار دهید.
  • سعی کنید تا استرس را کاهش دهید.
  • حتما ریلکسیشن و مرقبه داشته باشید.
  • برنامه غذایی درست و صحیح داشته باشید.
  • موسیقی گوش بدید.