غذاهای خوشمزه ایرانی با مرغ همراه با دستور پخت سریع و آسان

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذای ایرانی با مرغ

مرغ یکی از اصلی‌ترین منابع تامین پروتئین برای بدن است. یکی از ویژگی‌های گوشت مرغ این است که آسان پز بوده و با آن می‌توان غذاهای زیادی طبخ کرد. برای تهیه غذا با مرغ تنها کافیست که خلاق باشید تا یک سفره رنگین برای دوره همی‌ها، مهمانی‌ها و یا حنی یک نهار ساده خودمانی داشته باشید. در این مطلب چندین غذا با مرغ مثل غذای ساده با مرغ و سیب زمینی، پیاز، پلو و... را به شما معرفی می‌کنیم.

غذای چند دقیقه‌ای جدید با مرغ و برنج

یکی از غذاهای اصیل ایرانی زرشک پلو با مرغ است. اما اگر از درست کردن این غذای تکراری اما خوشمزه خسته شده‌اید و به دنبال غذاهای جدید‌تری هستید که بتوان  با مرغ و برنج درست کرد، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

  • کاسترول پاپریکای مرغ و برنج: مواد لازم برای این غذای ساده مرغ بدون استخوان، برنج، سیر، فلفل قرمز، رب گوجه فرنگی، جعفری تازه، خامه ترش است. ابتدا مرغ را بپزید. سیر و پیاز و سبزیجات را تفت دهید تا ترد شوند. پس از اضافه کردن رب گوجه به آن آب اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید. سپس در ظرفی دیگر بصورت طبقه طبقه برنج، مرغ و سس را بریزیر و بگذارید تا دم بکشد. سپس می‌توانید سرو کنید.
  • پایلا: مواد اولیه برای درست کردن این غذا عبارتند از: مرغ، برنج، سیر و پیاز، نخود فرنگی، جعفری تازه، زعفران و پوره گوجه فرنگی. مرغ را ابتدا با ادویه دلخواه خود مخلوط کرده و اجازه دهید تا استراحت کند. سپس آن را سرخ کنید. سیر، پیاز و جعفری را تفت داده و پوره گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید تا کاراملی شود. سپس به مخلوط برنج را اضافه کرده و پس از اضافه کردن آب اجازه دهید تا دم بکشد. در آخر مرغ، زعفران و نخود فرنگی را به برنج اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه طعم بگیرند. پایلا حاضر از نوش جان کنید.
  • فیله مرغ پرتقالی با برنج: مواد لازم برای طبخ این غذا عبارتند از: سرکه، عسل، روغن، نخود سبز، هویج، پوست پرتقال، سفیده تخم مرغ، مرغ، مارمالاد پرتقال، زنجبیل و برنج. فیله مرغ را با سفیده تخم مرغ آغشته کرده و سپس در کنجد و پوست پرتقال گذاشته و پس از آن در فر بپزید. هویج را باریک برش داده و با تخود سبز در مخلوط عسل و سرکه بریزید. برنج را کته کرده و در کنار مرغ آغشته شده به مارمالاد پرتقال و زنجبیل و سالاد میل کنید.

غذای جدید با مرغ

غذای ساده با کمترین مواد با مرغ بدون برنج

تنوع غذایی با مرغ بسیار زیاد است. در این قسمت غذاهایی ساده با کمترین مواد و انواع غذای بدون برنج یا غذای ساده و ارزان برای شام را به شما آموزش می‌دهیم.

  • استیک مرغ و سبزیجات: درست کردن این غذای سبک و خوشمزه بسیار آسان است و همچنین برای افرادی که رژیم دارند بسیار مناسب است. سینه مرغ را در ادویه دلخواه و مقدار کمی روغن بخوابانید و اجازه دهید چند دقیقه استراحت کند. سپس آن را گریل کنید و در کنار سبزیجات نوش جان کنید. (در این مقاله می‌توانید با دستور تهیه انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات بیشتر آشنا شوید.)
  • نودل با مرغ: این غذای چینی خوش طعم با مرغ را از دست ندهید. نودل را با قارچ، پوره گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای طبخ کنید. فیله مرغ را به دلخواه سرخ یا گریل کرده و برش دهید. در نهایت مرغ‌ها را روی نودل‌ها گذاشته و نوش جان کنید.
  • شنیسل مرغ: این غذای محبوب را می‌توانید در عرض چند دقیقه آماده کنید. فیله مرغ را با آرد سوخاری یا پودر نان مخلوط کرده و در نهایت سرخ کنید و نوش جان کنید.
  • ساندویج فیله مرغ: از این غذا ساده‌تر وجود ندارد. فیله‌های مرغ را سرخ کرده یا سوخاری کنید و همراه با نان ساندویچی، گوجه فرنگی، خیارشور و کاهو یک ساندویچ خوشمزه درست کنید.

غذای ساده با مرغ بدون برنج

طرز تهیه غذا با مرغ و پیاز

پیاز یک رکن اصلی در تمام غذاهای ایرانی است. اما در این دستور غذا نقش مهمی دارد. خوردن پیاز در بارداری یا در دوران بیماری در حد اعتدال توصیه می‌شود. خوراک مرغ از جمله غذاهای ایرانی ساده است. در این غذا شما تنها با سه مواد اولیه می‌توانید یک خوراک مرغ لذیذ و خوشمزه درست کنید. مواد اولیه عبارتند از: پیاز، مرغ و زعفران.

پیازها را به دلخواه رنده و یا خورد کنید. سپس کف قابلمه و یا زودپز را با پیاز پوشانده و تکه‌های مرغ را روی آن قرار دهید. پس از آن باز هم روی مرغ را با پیاز بپوشانید. پس از آب انداختن پیازها و به روغن افتادن مرغ، ادویه و آب را اضافه کرده و اجازه دهید تا خوب پخته شود. در نهایت به آن زعفران اضافه کنید. غذا آماده است.

غذای فوق العاده مجلسی با مرغ

همانطور که می‌دانید، تنوع غذایی با مرغ بسیار زیاد است. گوشت مرغ لذیذ پر طرفدار است. بنابراین در هر مهمانی حداقل یک غذا با مرغ وجود دارد. در این قسمت غذاهای مجلسی خوشمزه با مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.

  • زرشک پلو با مرغ: این غذای خوشمزه و لذیذ با مرغ مهمان هر مجلس ایرانی بوده و خواهد بود. برای طبخ این غذا، ابتدا مرغ را با آب بپزید و پس از آنکه آب به جوش آمدن، آب را خالی کنید. پیاز خرد شده را با ادویه سرخ کرده و به آن رب گوجه فرنگی اضافه کنید. در این حین مرغ را سرخ کرده و پس از آن به پیاز اضافه کنید. پس از اضافه کردن آب اجازه دهید تا خوب پخته شود. زرشک و خلال بادام و پسته را جداگانه تفت دهید و برنج خوش طعم ایرانی را با آنها تزئین کنید. پس از اضافه کردن مقدار کمی زعفران به مرغ آن را سرو کنید.
  • ته چین مرغ: کمتر کسی ممکن است از این غذای اصیل ایرانی لذت نبرد. برنج را پخته و آب کش کنید. سپس با تخم مرغ، ماست و زعفران خوب مخلوط کنید. مخلوط شما نباید خیلی آبکی باشد. مرغ پخته را ریش ریش کرده و برای اینکه طعم بهتری بدهد کمی سرخ کنید. سپس در یک قابلمه یک لایه برنج و یک لایه مرغ بریزید و این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شود. برای اینکه این غذا مجلسی‌تر باشد می‌توانید یک لایه بادمجان سرخ شده هم اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا برنج با مواد دیگر دم بکشد. سپس می‌توانید با زرشک تزئین کرده و نوش جان کنید.
  • باقالی پلو با مرغ: اگر می‌خواهید در مهمانیتان بر سر زبان‌ها باشید حتما باقالی پلو با مرغ درست کنید. برنج را با باقالی تازه و شوید درست کنید. مرغ را می‌توانید با هر مدل دلخواهتان درست کرده و به همراه برنج سرو کنید.
  • قورمه سبزی با مرغ ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرخ کردن سبزی قورمه به مقاله مربوطه مراجعه کنید.)

غذای مجلسی با مرغ

غذای ساده برای ناهار با مرغ و سیب زمینی و برنج

  • خوراک مرغ و سیب زمینی: مرغ را به دلخواه اما آبدار بپزیدو سیب زمینی‌ها را سرخ کنید. برنج را بصورت کته و یا آبکش درست کنید. غذا آماده است. ترکیبی از مرغ، برنج و سیب زمینی سرخ کرده. محشر است.
  • مرغ ریش ریش شده با پلو و سیب زمینی: مرغ را بپزید و سپس ریش ریش کنید و سرخ کنید. برای آن یک سس با پوره گوجه فرنگی درست کنید. سیب زمینی‌ها را نگینی کرده و سرخ کنید و با مرغ و سس مخلوط کنید. در نهایت پس از آبکش کردن برنج، بصورت لایه لایه برنج و مواد را ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد و یک غذای چند دقیقه ای با مرغ و برنج داشته باشید.