خوردن پیاز در دوران بارداری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن پیاز در دوران بارداری

درحالی که بعضی از روشهای سنتی مانند تعیین جنسیت با پیاز استفاده می کنند، برخی به خوردن آن ویار پیدا می کنند! خوردن پیاز در دوران بارداری و ویار آن، برای همه‌ی زنان باردار رخ نمی‌دهد و یک هوس معمول نیست، اما زنان می‌توانند هوس‌های غیرعادی زیادی در این دوران داشته باشند. در حالی که بعضی از زنان هوس بستنی و ترشی و یا خوردن فست‌ فود در بارداری می‌کنند، برخی هم ممکن است به دنبال سبزیجات خام باشند. در این مقاله ما در مورد یک سبزی خام به شدت پرمصرف بحث می‌کنیم؛ پیاز؛ که ممکن است تعدادی از زنان در دوران بارداری هوس خوردن آن را داشته باشند ولی ندانند که در لیست خوردنی‌های مضر در بارداری است یا نه. مادران جوان، اگر نگران تأثیر مصرف پیاز در دوران بارداری هستید، خواه به شکل خام یا به صورت پخته، ما اینجا هستیم تا ترس‌های شما را برطرف کنیم. 

خواص خوردن پیاز در دوران بارداری

درباره خواص خوردن پیاز در دوران بارداری ابتدا به مواد مغذی موجود در آن می‌پردازیم. پیاز یکی از اعضای خانواده‌ی سبزیجات است که به دلیل عطر و طعم مشخص و قوی خود، در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. پیاز مواد مغذی بسیاری مانند کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر دارد. پیاز حاوی اسید فولیک و منبع فوق‌العاده‌ای از کلسیم، آهن، منیزیم، سولفور و غیره است که به تنظیم رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. علاوه بر این، پیاز سرشار از کورستین است که برای حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌های مختلف نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. پیاز به دلیل داشتن خاصیت ضد کلسترول، ضد التهابی و ضد سرطانی، داروی بسیار خوبی برای انواعی از بیماری‌ها محسوب می‌شود. پیاز کم کالری و پر از مواد مغذی مفید مانند مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های‌C و B6 است.

آیا خوردن پیاز در دوران بارداری بی‌خطر است؟

پیاز، چه به صورت خام و چه به صورت پخته مصرف شود و در هر دو حالت می‌تواند مزایای سلامتی بخش زیادی برای یک زن باردار داشته باشد. بنابراین می‌‌توانید پیاز را در دوران بارداری میل کنید، اما به شما پیشنهاد می‌شود که آنها را با اعتدال مصرف کنید. هر چیزی که بیش از حد مصرف شود، برای بدن شما مضر است. اگر حساسیت و یا مشکلات تنفسی شناخته شده‌ای در رابطه با پیاز یا فسفر دارید، ممکن است لازم باشد از مصرف آن خودداری کنید زیرا بارداری باعث می‌شود که بدن شما نسبت به حد طبیعی، آسیب‌پذیرتر شود. اگر نمی‌دانید در دوران بارداری چه غذایی بخورید، ممکن است بخواهید به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کرده و در مورد رژیم غذایی بارداری سالم صحبت کنید تا بهترین غذاها را شامل شود.

فواید خوردن پیاز در دوران بارداری

خوردن پیاز در دوران بارداری در حد اعتدال می‌تواند برای سلامتی شما در این دوران بسیار مفید باشد. در ادامه به برخی از فواید این ماده‌غذایی مفید اشاره می‌کنیم. پیاز:

  1. به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند:

    پیاز منبع خوبی از ویتامین C است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی نه تنها مادر بلکه کودک متولد نشده نیز کمک کند. مطمئن شوید که غذایی که در این دوران مصرف می‌کنید؛ حاوی مقادیر سالمی از پیاز هم به شکل خام و هم به صورت پخته باشد تا مقدار آنتی‌اکسیدان کافی را دریافت کنید.
  2.  به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند:

    پیازها دارای ترکیبات سولفوری آلی مفیدی هستند که می‌توانند با مبارزه با رشد رادیکال‌های آزادی که عامل ایجاد سرطان هستند، از ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های روده‌ی بزرگ و معده جلوگیری کنند.
  3. سلامت مو و پوست را بهبود می‌بخشد:

    یکی از بزرگترین فواید خوردن پیاز خام در دوران بارداری، داشتن پوست، ناخن و موی سالم است. ویتامین‌های A ، C و E موجود در پیاز، ناخن و مو را تقویت کرده و باعث می‌شود آنها قوی‌تر و براق‌تر شوند. همچنین این ویتامین‌ها کلاژن را تقویت می‌کنند که در سلامت هرچه بیشتر پوست موثر است. تَرَک‌های شکم در دوران حاملگی برای هر مادر اتفاق می‌افتد، اما مراقبت از سطح هیدراتاسیون بدن و کلاژن پوست باعث می‌شود، این علائم سریع‌تر از حد معمول بهبود پیدا کنند.
  4. خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد:

    فلاونوئید کوئرستین موجود در پیاز، به تعادل سطح کلسترول کمک می‌کند. فلاونوئیدها و ارگانوسولفور موجود در پیاز می‌توانند در کاهش خطر بیماری‌های قلبی در زنان باردار مفید باشند.
  5. به بهبود هضم کمک می‌کند:

    حتماً مصرف پیاز را در دوران بارداری بگنجانید زیرا پیازها حاوی فیبر غذایی هستند که برای بهبود هضم بسیار مفید می‌باشد. خوردن پیاز در دوران بارداری می‌تواند احتمال زخم معده را کاهش داده و سلامت گوارشی شما را بهبود ببخشد، در نتیجه شما را از یبوست مصون می‌دارد.
  6. به مبارزه با دیابت حاملگی کمک می‌کند:

    ترکیبات گوگرد و کوئرستین موجود در پیاز نیز با کنترل میزان قند خون می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با دیابت حاملگی داشته باشند. پیاز حاوی کروم است که به جلوگیری از مقاومت به انسولین و تنظیم قند خون کمک می‌کند. این ماده غذایی فوق‌العاده برای مبارزه با دیابت حاملگی بسیار مفید است.
  7.  ممکن است به بهبود خواب کمک کند:

    پیازها دارای خواص پری‌بیوتیکی هستند، که می‌تواند استرس را کاهش داده و خواب را بهبود ببخشد. همچنین پیازها حاوی فولات نیز هستند که می‌تواند با جلوگیری از ایجاد بیش از حد هموسیستئین در بدن، به مبارزه با افسردگی کمک کند. میزان بیش از حد هموسیستئین می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن شود که منجر به نوسانات خلقی، استرس و افسردگی می‌گردند.
  8. به مدیریت فشار خون کمک می‌کند:

    خوردن پیاز در دوران بارداری ممکن است به تنظیم فشار خون کمک کند زیرا پیاز دارای تعداد زیادی فیتون غذایی ست که می‌تواند از عوارض ناشی از فشار خون بالا جلوگیری کند. پیاز خام یک گیاه دارویی بسیار مفید به حساب می‌آید که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. اضافه کردن پیاز به برنامه‌های غذایی شما می‌تواند در حفظ عوارض ناشی از فشار خون بالا در دوران بارداری مانند پره اکلامپسی، فشار خون حاملگی و زایمان زودرس کمک کند.
  9. بدن شما را سم‌زدایی می‌کند:

    وجود فلزات سنگین در بدن، هم برای مادر و هم برای نوزاد متولد نشده مضر است. اسیدهای آمینه‌ی سیستئین و متیونین موجود در پیاز نقش موثری در سم‌زدایی بدن دارند. 
  10. به کنترل وزن کمک می‌کند:

    زنان باردار همیشه نگران افزایش وزن در این دوران هستند. از این نظر مصرف پیاز در دوران بارداری می‌تواند بسیار بی‌خطر باشد زیرا کالری و چربی بسیار کمی دارد. پیاز را به سالادها و ساندویچ‌های خود اضافه کنید تا نگرانی افزایش وزن خود را به روشی سالم مدیریت کنید!
  11. به پیشگیری از ورم لثه در دوران بارداری کمک می‌کند:

    تغییرات هورمونی در دوران بارداری، لثه‌های شما را در برابر ایجاد پلاک، التهاب و خونریزی آسیب‌پذیرتر می‌کند. پیاز را گاز بزنید زیرا خواص ضدباکتریایی آن به بهبود سلامت دهان و دندان شما در دوران بارداری کمک می‌کند.
  12. به درمان گلودرد کمک می‌کند:

    اگر در دوران بارداری از گلودرد رنج می‌برید و می‌خواهید از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید، آب پیاز گزینه‌ی مناسبی برای درمان موثر عفونت گلو به حساب می‌آید. برای طعم بهتر می‌توانید یک قاشق عسل به آب اضافه کنید.
  13. برای مشکلات تنفسی مفید است: 

    خوردن پیاز در دوران بارداری به کاهش مشکلات ریوی مانند آسم کمک می‌کند. این کار باعث کاهش احتقان بینی می‌شود.
  14. بدن زن باردار را‌ضدعفونی می‌کند: 

 عفونت در بارداری خیلی زود باید درمان شود تا تاثیر منفی روی جنین نگذارد، عدم درمان به موقع عفونت می تواند باعث سقط جنین یا‌زایمان زودرس شود. مصرف پیاز برای درمان عفونت عوارضی برای جنین ندارد و جزو بهترین مواد طبیعی برای درمان عفونت در دوران بارداری است.

  15. یبوست را‌درمان می‌کند:

هر ماده غذایی که حاوی فیبر باشد می تواند به درمان یبوست کمک کند. پیاز سرشار از فیبر است و باعث تنظیم حرکات روده می شود.خوردن پیاز خام همراه غذا می تواند جلوی یبوست در دوران بارداری را بگیرد.

پیازچه و فواید آن در دوران بارداری چیست؟

پیازچه یک برگ بلند و باریک و دارای انتهای پیازی ست، دقیقاً مانند سیر. این سبزی یک طعم بسیار منحصر به فرد به غذا می‌دهد. این سبزی مفید حاوی اسید فولیک، کلسیم، آهن و ویتامین‌های A، C، K و مقداری B6 است. ویتامین B6 برای عملکرد مناسب آنزیم‌ها در بدن لازم است. خوردن پیازچه هنگام بارداری کاملاً بی‌خطر است. بنابراین اگر شما نمی‌توانید از پیاز استفاده کنید، استفاده از پیازچه می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد بعلاوه لازم نیست نگران بوی بد دهان هم باشید. با مصرف مقدار مناسبی از این سبزی در بارداری می توانید علاوه بر رساندن منبع مغذی از ویتامین ها به جنین خود، سیستم ایمنی بدنتان را نیز تقویت کنید، بعلاوه منیزم و پتاسیم موجود در آن می تواند از شدت برخی عوارض ناشی از بارداری همچون گرفتگی عضلات و سندرم پای بی قرار بکاهد.

پیاز درمانی

پیاز یک سبزی سالم است و می‌توانید آنها را در رژیم غذایی بارداری خود قرار دهید. با این حال، به یاد داشته باشید که آن را در حد اعتدال بخورید. در صورت بروز هرگونه نگرانی در مورد واکنش‌های آلرژیک، به پزشک مراجعه کنید. بهتر است قبل از اینکه پیاز را در رژیم غذایی خود بگنجانید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا یک بارداری ایمن و سالم داشته باشید!

مضرات و اثرات جانبی خوردن پیاز در دوران بارداری

اگرچه پیاز می‌تواند مزایای سلامتی‌بخش مختلفی را برای یک زن باردار ارائه دهد، در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شود. در زیر به برخی از این اثرات جانبی اشاره می‌کنیم:

  1.  اسهال و سوزش سر دل

    مصرف پیاز به مقدار زیاد در دوران بارداری می‌تواند منجر به سوزش سر دل یا حتی اسهال شود. یک عارضه‌ی مشترک در خوردن پیاز خام، اسهال است. اگر پیاز در شما باعث سوزش معده و شل شدن حرکات روده می‌شود، از مصرف آن خودداری کنید و از متخصص زنان و زایمان در مورد جلوگیری از این مشکلات کمک بخواهید. خوردن پیاز در دوران حاملگی، دمای بدن را افزایش می‌دهد و گرما منجر به گرگرفتگی و اسهال می‌شود.
  2.  واکنش آلرژیک

    برخی از زنان باردار ممکن است نسبت به پیاز آلرژی داشته باشند. برخی از خانم ها نیز بعد از خوردن مقادیر زیاد پیاز، دچار مشکلات تنفسی می‌شوند.

مصرف پیاز خام در دوران بارداری توصیه نمی شود چرا که این مهم می تواند تاثیرات منفی در بوی بدن نوازد به جای بگذارد.

نکات مهم در‌رابطه با‌مصرف پیاز

  1. پیاز قرمز و زرد را بیشتر مصرف کنید زیرا، بیشتر از پیاز سفید آنتی اکسیدان دارند.
     
  2. در زمان انتخاب پیاز حتما دقت کنید که پیاز های خشک و سفت انتخاب کنید که بو ندهد و جوانه نزده باشد در غیر اینصورت به جای فایده مشکلاتی را برای شما به وجود می آورد.
  3. پیاز هرچه بزرگتر باشد میزان نیترات آن‌بیشتر می‌باشد، پس در‌انتخاب خود پیاز‌های کوچکتر را‌بگنجانید.
  4. پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. البته پخت و پز میزان آنتی‌اکسیدان‌های این ماده غذایی را فقط کمی کاهش می‌دهد.

ویار پیاز و جنسیت جنین

هوس بارداری یک اتفاق طبیعی در این دوران است، و بسیاری از متخصصان معتقدند که ما به دلیل سلیقه‌های عجیب و غریب غذایی، کمبود برخی مواد ضروری در بدن، یا تلاش برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی خاص در بدنمان دچار این هوس‌ها می‌شویم و این در واقع یک هشدار طبیعی بدن است تا سلامت کودک به خطر نیفتد. 

بعضی از مردم فکر می‌کنند که داشتن یک هوس خاص، نشانه‌ای از یک جنسیت بخصوص برای جنین می‌باشد حال آنکه اینطور نیست و همانطور که در بالا گفته شد دلایل علمی‌‌‌تری برای ویارها وجود دارد و متاسفانه ( یا خوشبختانه!) شما نمی‌توانید از ویار خوردن پیاز در دوران بارداری به جنسیت خاصی برسید پس به دنبال هیچ رابطه‌ی عجیب و غریبی بین ویار پیاز و جنسیت جنین خود نباشید!

منبع:

 

https://parenting.firstcry.com/articles/eating-onions-during-pregnancy-it-it-safe/

https://www.momjunction.com/articles/onions-during-pregnancy_00359009/

https://ourdailybaby.com/is-it-safe-to-eat-onions-during-pregnancy/

https://www.tinystep.in/blog/is-it-safe-to-eat-raw-onions-during-pregnancy-xyz

https://www.beingtheparent.com/onion-during-pregnancy-benefits-and-risks/

http://drsonilsrivastava.com/blog/is-it-safe-to-eat-onions-during-pregnancy/

https://stylesatlife.com/articles/onions-during-pregnancy/

https://www.goodtoknow.co.uk/family/pregnancy/common-pregnancy-cravings-67916