روزهای افزایش شانس باروری کدامند؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روزهای افزایش شانس باروری

برای باردار شدن، مهمترین نکته زمان‌‌بندی است. باید مطمئن شوید که شرایط برای تخمک و اسپرم مهیا است. چرخه‌ی قاعدگی از اینکه بدن شما برای شروع روند آماده است یا خیر، سرنخ‌هایی به شما بدهد. اولین قدم، پیدا کردن روزهای افزایش شانس باروری است. اما این روزها در کجای چرخه‌ی قاعدگی قرار دارند، چند روز هستند و احتمال باروری در سایر روزها چقدر است. در این مقاله ما سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

روزهای بیشترین بیشترین شانس باروری 

بیشتر خانم‌ها چرخه‌ی قاعدگی 28 روزه دارند. در این چرخه شش روز وجود دارد که احتمال باروری زن از هر زمانی در آن بیشتر است. این روزهای افزایش شانس باروری شامل روز تخمک‌گذاری و پنج روز قبل از آن است. اگر قصد بارداری دارید، داشتن رابطه‌ی جنسی در این پنجره‌ی زمانی بسیار مهم است. اما پیدا کردن این روز در چرخه‌‌ی قاعدگی کمی دشوار است مخصوصا اگر تاریخ عادت‌ ماهانه‌ی شما منظم نباشد. پس زنان چطور می‌توانند مانعِ از دست رفتنِ این روزهای طلایی شوند؟

محاسبه‌ی زمان روزهای افزایش شانس باروری 

تخمک‌گذاری زمانی است که یک تخم بالغ از تخمدان آزاد می‌شود. سپس در لوله فالوپ -جایی که امکان بارور شدن وجود دارد- حرکت می‌کند. اگر اسپرم‌ها هنگام آزاد شدن تخمک در لوله فالوپ وجود داشته باشند، احتمال بارور شدن تخمک وجود دارد. شما نمی‌توانید بدون تخمک‌گذاری باردار شوید و پیگیری دوره‌های ماهانه یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن این روزهای افزایش شانس باروری است. برای پیدا کردن آنها، باید چرخه‌ی قاعدگی خود را ترسیم کرده ومدت زمان آن را ثبت کنید. روز اول این چرخه، اولین روز پریودتان است. از آنجا که طول چرخه‌ی شما از ماهی به ماه دیگر متفاوت است، بهتر است برای چند ماه پیگیری کنید تا به یک الگوی ثابت دست پیدا کنید. 

پس از اینکه به یک میانگین رسیدید، 18 روز از تعداد روزهای کوتاهترین چرخه‌ی خود کم کنید. این اولین روزی است که احتمالاً باروری بیشتر خواهد بود. بعد، 11 روز از تعداد روزهای طولانی‌ترین چرخه خود کم کنید. این آخرین روزی است که احتمالاً باروری در شما زیاد خواهد بود. برقراری رابطه‌ی جنسی بین این دو تاریخ بهترین نتیجه را برای بارداری به شما خواهد داد.

محاسبه‌ی زمان روزهای افزایش شانس باروی

به طور کلی:

اگر متوسط چرخه‌ی قاعدگی شما 28 روز باشد، در حدود روز 14 تخمک‌گذاری می‌کنید و روزهای افزایش شانس باروری شما روزهای 12، 13 و 14 است.

اگر متوسط چرخه‌ی قاعدگی شما 35 روز باشد، تخمک‌گذاری در حدود روز 21 اتفاق می‌افتد و روزهای افزایش شانس باروری شما روزهای 19،20 و 21 است.

اگر سیکل کوتاه‌تری دارید، مثلاً 21 روز، تخمک‌گذاری در حدود 7 روز اتفاق می‌افتد و روزهای افزایش شانس باروری شما روزهای 5، 6 و 7 است.

علاوه بر محاسبه‌ و داشتن تقویم قاعدگی دو روش دیگر نیز برای تشخیص تخمک‌گذاری وجود دارد:

  1. توجه به تغییرات مخاط واژن: چند روز قبل از تخمک‌گذاری، ممکن است متوجه شوید مخاط واژن شما روشن، نرم و صاف و لغزنده است و کمی شبیه به سفیده‌ی تخم مرغ می‌شود. این علامت آن است که تخمک‌گذاری در حال رخ دادن است و بهترین زمان برای برقراری رابطه‌ی جنسی است، زیرا اسپرم در این نوع مخاط راحت‌تر حرکت می‌کند.
  2.  استفاده از کیت تخمک‌گذاری: این کیت چیزی شبیه به تست بی‌بی چک است و از طریق ادرار می‌تواند تخمک‌گذاری را نشان دهد. این تست معمولاً طی 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک‌گذاری مثبت می‌شود.

احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود

دو یا سه روز قبل از پریود، احتمال باروری در صورت داشتن رابطه‌ی جنسی بسیار کم است. از آنجا که تخمک تنها به مدت 12 تا 24 ساعت پس از رها شدن زنده می‌ماند، این بدان معنی است که پنجره‌ی باروری شما به زودی پس از تخمک‌گذاری بسته خواهد شد. با این حال، همیشه خطر بارداری وجود دارد.

احتمال بارداری در روزهای نزدیک پریود

احتمال بارداری بعد از پریود

بله، اگرچه خیلی محتمل نیست اما اگر بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، رابطه‌ی جنسی داشته باشید، می‌توانید در هر زمان از چرخه‌ی قاعدگی، حین پریود یا درست کمی بعد از آن، باردار شوید. هیچ زمان ایمنی در ماه وجود ندارد که بتوانید بدون پیشگیری از بارداری، رابطه‌ی جنسی داشته باشید و خطر بارداری وجود نداشته باشد. اما زمان‌هایی در طول چرخه قاعدگی وجود دارد، که شما نسبت به زمان‌های دیگر باروری بیشتری دارید.

خطرناک‌ترین زمان بارداری

برخی از روزها در ماه روزهای افزایش شانس باروری هستند و در برخی از آنها احتمال باروری کمتر است. اما آیا روزهایی وجود دارد که باروری در آنها خطرناک باشد؟ پاسخ به این سوال منفی است. اینکه در کدام روز از ماه باردار شوید تاثیری در امنیت بارداری نمی‌گذارد اما اینکه در کدام ماه از سال باردار شوید چرا.

محققین به این نتیجه رسیدند کودکانی که در فصل بهار به دنیا می‌آیند نسبت به کودکانی که در پاییز و تابستان متولد می‌شوند ضعیف‌تر هستند، علت این است در نوزادان بهاری، اواخر بارداریِ مادر در فصل زمستان قرار می‌گیرد و احتمال ابتلای او به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر است. در نتیجه نوزادش در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد. همچنین ابتلا به آنفولانزای فصلی خطر زایمان زودرس را نیز افزایش می‌دهد و نوزاد نارس هم کم وزن است و در خطر بیشتر ابتلا به سایر امراض وجود دارد. 

احتمال باروری در چه روزهایی صفر است

در یک چرخه‌ی 24 روزه، تخمک‌گذاری در حدود روز ده اتفاق می‌افتد و بارورترین روزها روزهای هفت تا ده است. اگر زنی شش روز یا بیشتر قبل از تخمک گذاری رابطه‌ی جنسی داشته باشد، احتمال بارداری تقریباً صفر است. تقریباً، نه کاملاً!

بهترین زمان بارداری از نظر اسلام

مانند تمام جنبه‌های دیگر زندگی، دین اسلام برای این مورد نیز توصیه‌های مفیدی دارد. در آموزه‌های دین بیشتر بر روز هفته تاکید شده است تا روزهای مشخص در ماه. به عنوان مثال برای فرزندآوری به داشتن رابطه‌ی جنسی در شب‌های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه تاکید شده است. همچنین توصیه شده است که از داشتن رابطه‌ی جنسی در هنگام غروب یا طلوع، شب اول و آخر ماه، در روزهای ماه‌گرفتگی و خورشید گرفتگی، و در برخی از اعیاد مانند عید فطر و عید قربان خودداری نمایید.

بهترین زمان بارداری

افزایش احتمال بارداری در طب سنتی 

علم طب سنتی بر اساس آموزه‌های دینی است و به داشتن رابطه‌ی جنسی در همان روزهای تاکید شده در اسلام اشاره دارد. همچنین روش‌های زیادی برای بیشتر کردن روزهای افزایش شانس باروی نیز ارائه می‌دهد بادکش زیر کمر، استفاده از نخودآب، آبگوشت و نخود کشمش، خوردن انجیر در صبح‌ها و زیتون در شب‌ها، خوردن املت تخم مرغ و پیاز در روغن زیتون، ترک مصرف خوراکی‌های با طبع سرد و خوردن ارده‌ و شیره از انواعی از روش‌های افزایش احتمال باروری هستند.

سوالات رایج درباره روزهای افزایش شانس باروری :

چند روز بعد از پریود تخمک‌گذاری انجام می‌شود؟

بسته به منظم بودن یا نبودن چرخه‌ی قاعدگیتان، شما بین 12 تا 14 روز بعد از پریود، تخمک‌گذاری خواهید داشت.

تخمک چند روز زنده است؟

بعد از تخمک‌گذاری، تخمک تنها 12 تا 24 ساعت زنده است. 

چند روز زمان می‌برد تا بارداری تایید شود؟

اگر پریود شما به تعویق افتاد و جواب تست شما در روز اول مثبت شد، احتمالاً حدود 2 هفته از زمان باردار شدنتان می‌گذرد. برای تعیین زمان زایمان می‌توانید از ماشین حسابِ تاریخ تولد بارداری استفاده کنید. آزمایش‌های حساس‌تر برای تشخیص بارداری ممکن است از حدود 8 روز پس از آبستن شدن، بارداری شما را تأیید کند. برای تایید بارداری بهترین روش انجم آزمایش بارداری ست با این حال بعضی به تستهای خانگی مانند تست بارداری با پیاز ارجاع میکنند که لزوماً نتایج دقیقی ندارد. در این مقاله میتوانید در مورد اولین نشانه های بارداری قبل از پریود بیشتر بخوانید.