بارداری مجدد بعد از عمل سزارین | برنامه‌ریزی برای بارداری مجدد

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری مجدد بعد از عمل سزارین

بارداری مجدد بعد از عمل سزارین می‌تواند تصمیم پیچیده‌ای باشد. پیدا کردن بهترین زمان برای شروع پروسه‌ی بارداری مجدد، تصمیم برای داشتن زایمان طبیعی پس از سزارین یا همان VBAC و حتی دانستن اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای این کار هستید یا خیر، می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. منطقی است که سوالات زیادی داشته باشید و پر از تردید باشید، خصوصاً اگر می‌خواهید فرزندانتان از نظر سنی نزدیک به هم باشند. بنابراین، در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که باید چه چیزهایی را قبل از بارداری مجدد بعد از عمل سزارین بدانید. ما همه‌ی موارد ضروری مانند فواصل بارداری، نحوه‌ی آماده‌سازی برای بارداری، خطراتِ خیلی زود باردار شدن و چگونگی افزایش شانس زایمان طبیعی بعد از سزارین را بررسی خواهیم کرد.

فاصله‌ی بین سزارین تا بارداری بعدی

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند تا بارداری مجدد بعد از عمل سزارین حداقل 6 الی 15 ماه (یا 15-24 ماه بین دو تولد) صبر کنید تا خطر عوارضی مانند پارگی رحم کاهش یابد. سه مطالعه‌ی گسترده، خطرات بارداری زودهنگام بعد از سزارین را بررسی کرده‌ و هر کدام توصیه‌هایی مشابه، با اندکی تفاوت را ارائه داده‌اند. به طور کلی این تحقیقات هر کدام نتایج زیر را داشته‌اند:

  • مطالعه‌ی بوجولد‌ روی 1768 نفری که برای VBAC برنامه‌ریزی کرده بودند نشان داد که میزان پارگی رحم در زنانی که تا بارداری مجدد 24 ماه صبر کرده‌اند 1.3 درصد، بین 23-18 ماه، 1.9 درصد و در فواصل کمتر از 18 ماه 4.8 درصد است. 
  • مطالعه‌ی اِستالمیلو و همکارانش نشان داد فاصله‌ی کمتر از 6 ماه بین بارداری (15 ماه بین دو زایمان) خطر پارگی رحم را تا 2.66٪ افزایش می‌دهد.
  • مطالعه ‌ی شیپ و همکارانش نشان داد که عجله در بارداری مجدد بعد از عمل سزارین، خطر پاره شدن رحم افزایش می‌یابد.

به طور کلی هر سه تحقیق، برای بارداری مجدد بعد از عمل سزارین فاصله‌ی زمانی  18 تا 24 ماه را توصیه می‌کنند. این مطالعات نشان می‌دهند که فواصل طولانی‌تر بین بارداری ممکن است خطر پارگی رحم را کاهش دهد. با این حال، فاصله مطلوب هنوز دقیقاً مشخص نشده است زیرا نتایج متناقض هستند و اندازه‌ی نمونه در مطالعات به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست. در نهایت، جدول زمانی مناسب باید توسط متخصص براساس شرایط منحصر به فرد شما تنظیم شود و بهتر است در مورد آن با او مشورت کنید.

فاصله‌ی بین سزارین تا بارداری بعدی

برنامه‌ریزی برای بارداری مجدد بعد از عمل سزارین

هنگام تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان برای بارداری مجدد پس از عمل سزارین، فاکتورهای خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برخی از مسائلی که باید به آنها فکر کنید عبارتند از:

  • سلامت کلی شما: داشتن بهترین سلامتی جسمی نه تنها احتمال داشتن زایمان طبیعی بعد از عمل سزارین را افزایش می‌دهد داشتن بارداری سالم را نیز محتمل‌تر می‌کند. بهداشت روانی نیز مهم است، به طوری که مسائلی مانند اختلالات خلقی یا PTSD بعد از زایمان بر اینکه آیا  شما در وضعیت مناسب برای باردار شدن مجدد قرار دارید یا خیر تأثیر می‌گذارد.
  • سن شما: اگر بیش از 35 سال دارید، بهتر است بخواهید زودتر باردار شوید، زیرا بارداری در سنین بالا با خطرات بالقوه‌ای همراه است.
  • باروری: بارداری قبلی برای شما چقدر سریع اتفاق افتاد؟ آیا با مشکلاتی همراه بود یا برای آن تحت درمان قرار گرفته بودید؟ بهتر است کسانی که بارداری سخت‌تری داشته‌اند زودتر از سایرین برای بارداری بعدی اقدام نمایند.
  • شرایط زایمان قبلی: اگر قصد یک زایمان طبیعی را دارید، فاصله‌ی بیشتر بین دو بارداری ممکن است به شما کمک کند تا قوای جسمی خود را بیشتر بدست آورید و خطر پارگی را کاهش می‌دهد.

خطرات زود باردار شدن

در تصمیم‌گیری در مورد مدت زمان انتظار برای بارداری مجدد بعد از عمل سزارین باید خطرات عدم انتظار کافی را در نظر بگیرد. خطرات زود باردار شدن پس از سزارین شامل افزایش خطر پارگی رحم، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، زمان بهبودی طولانی‌تر و بارداری دشوارتر است.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

در حدود 80٪ از زنانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین را امتحان می‌کنند، موفق خواهند بود. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که شما را به عنوان کاندیدای مناسب برای این کار معرفی می‌کند:

  • بارداری کم خطر
  •  اگر دوقلو باردار هستید، زایمان طبیعی تا زمانی که برش عرضی کمی داشته باشید ‌بی‌خطر محسوب می‌شود.
  • داشتن زخم رحم عرضی یا برش بیکینی
  • داشتن زخم مخصوص مگر اینکه چند قلو داشته باشید 
  • منع مصرف دیگری برای زایمان طبیعی نداشته باشید

مواردی که مانع از داشتن زایمان طبیعی بعد از زایمان سزارین می‌شوند عبارتند از:

  • داشتن یک برش رحمی بالا یا کلاسیک
  • پارگی رحم قبلی
  • انواع خاصی از جراحی رحم مانند برداشتن فیبروم
  • نوع خاصی از زخم ناشناخته که گمان می‌رود یک زخم کلاسیک باشد

به طور کلی، انتخاب نحوه‌ی زایمان پس از سزارین یک تصمیم حساس است و باید با توجه به شرایط ویژه‌ی شما و توسط یک متخصص گرفته شود.

برنامه‌ریزی برای بارداری مجدد

روش‌های افزایش شانس زایمان طبیعی بعد از سزارین

ناگفته نماند که گاهی اوقات، انجام سزارین‌ برای نجات جان مادر یا کودک ضروری است. با این وجود چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از سزارین غیرضروری و کاهش نیاز به انجام آن انجام دهید:

  1. مطالعه داشته باشید: در ابتدا باید بدانید زمان مناسب برای بارداری مجدد بعد از عمل سزارین باید چقدر باشد. خطرات آن را بدانید. در مورد فواید استفاده از هیپنوتیزم برای تسهیل زایمان مطالعه داشته باشید. گزینه‌های خود را بشناسید، تا آنجا که می‌توانید در مورد خطرات زایمان طبیعی بعد از سزارین و تکرار سزارین اطلاعات کسب کنید و در کلاس‌های آمادگی مخصوص برای آن شرکت کنید.
  2. برای خود یک پشتیبانی ایجاد کنید: داشتن یک تیم حمایتی که شما را بشناسد و با سیستم طبیعی شما آشنا باشید، می‌تواند تفاوت زیادی در نوع زایمان شما داشته باشد. با انتخاب یک پزشک مناسب شروع کنید، یک کلاس آموزشی برای این کار پیدا کنید و بدانید که برای دریافت حمایت در این روند، می‌توانید به چه کسانی در حلقه‌ی اجتماعی و خانواده‌ی خود تکیه کنید.
  3. به حس خود اعتماد داشته و احترام بگذارید: آموزش و حس فردی وقتی در کنار هم استفاده شوند، نیرویی قدرتمند ایجاد می‌کنند. به چیزهایی که آموخته‌اید اعتماد کنید و برای احساستان ارزش قائل شوید تا بهترین انتخاب را برای زایمان داشته باشید.

سوالات متداول بارداری مجدد بعد از عمل سزارین

چه مدت بعد از سزارین می‌توانید زایمان طبیعی داشته باشید؟

بسته به تعداد دفعاتی که زایمان سزارین داشته‌اید، متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند بین 6 تا 15 ماه قبل از بارداری مجدد صبر کنید. این کار باعث می‌شود که دوره‌ی پیشنهادی بین سزارین تا زایمان طبیعی، 24-15 ماه باشد. انتظار طولانی مدت خطرات عوارض را به حداقل می‌رساند.

آیا بعد از سزارین بارداری سخت می‌شود؟

به طور کلی، روند زایمان نمی‌تواند تاثیری بر بارداری بعدی داشته باشد مگر اینکه رحم دچار آسیب شده باشد. و در مواقعی بسیاری نادر، احتمال ناباروری به دلیل سزارین افزایش می‌یابد. باروری به طور معمول تحت سزارین قرار نمی‌گیرد و بیشتر متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند حداقل 6 ماه قبل از اقدام به بارداری صبر کنید. برخی ممکن است بر اساس نوع برش خود بارداری دشوارتری داشته باشند.

اگر بلافاصله بعد از سزارین باردار شوید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بلافاصله پس از سزارین باردار شوید، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال پارگی رحم دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا زخم سزارین در داخل بهبود یابد؟

بهبودی معمول برای برش سزارین شش ماه است اگرچه 12 ماه طول می‌کشد تا کل بدن شما به حالت عادی برگردد.