از بین بردن میخچه انگشت پا + روش‌های درمان فوری

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از بین بردن میخچه انگشت پا

عوارض پوستی زیادی در کمین دست و پای ما هستند. یکی از این عارضه‌ها که در اثر عدم رسیدگی کافی پیش می‌آید میخچه‌ها هستند که می‌توانند بسیار دردناک باشند. به ویژه زمانی که میخچه روی پا در می‌آید، راه رفتن برایتان دشوار می‌شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد روش‌های از بین بردن میخچه انگشت پا بیشتر توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید. 

انواع میخچه پا با تصویر

قبل از توضیح درمان پینه و میخچه باید توضیح دهیم این مشکل چطور به وجود می‌آید. چه چیزی باعث ایجاد میخچه می‌شود؟ میخچه و پینه در اثر فشار یا مالش پوست روی دست یا پا ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، از: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، کفش‌های ناراحت یا کفش‌هایی که اندازه آنها نامناسب است، نپوشیدن جوراب با کفش یا تحت فشار بودن نقطه‌ای پا. این حالت در واقع نوعی دفاع پوستی ست و زمانی ایجاد می‌شود که پوست می‌خواهد از خود در برابر اصطکاک یا فشاری که تحت تاثیرش قرار دارد محافظت کند. بنابراین پوست در آن بخش ضخیم و چند لایه می‌شود. میخچه دست نیز به همین صورت ایجاد می‌شود. 

انواع میخچه پا

میخچه می‌تواند در هر قسمتی از پا، مانند کف پا، انگشتان پا، میخچه پاشنه و یا حتی روی پا ایجاد شود و این بستگی به محل فشار و اصطکاک دارد. در قسمت میخچه، ناحیه‌ای از پوست ضخیم و خشن شده و به صورت یک برآمدگی در می‌آید. حساسیت و درد، پوست پوسته شدن و خشکی پوست در قسمت میخچه از دیگر علائم آن هستند. 

فرق زگيل پا و میخچه چیست؟ در حالی که زگیل‌ها ظاهری دانه‌دار و گوشتی با خال‌های سیاه دارند، میخچه‌ها بیشتر شبیه یک برآمدگی برآمده و سخت است که با پوست خشک و پوسته‌پوسته احاطه شده است. تفاوت مهم دیگر این است که میخچه توسط ویروس ایجاد نمی‌شود و مسری هم نیست. بنابراین درمان زگيل در کودکان و بزرگسالان نیز به روشی متفاوت انجام می‌شود. در ادامه در مورد روش از بین بردن میخچه انگشت پا بیشتر توضیح خواهیم داد.( در این مقاله بخوانید درمان سریع انواع زگیل گوشتی دست و پا چیست؟)

چگونه میخچه را از بین ببریم؟

از بین بردن میخچه انگشتان پا فرمول خاص و پیچیده‌ای ندارد. در بسیاری از موارد با از بین بردن منبع فشار و اصطکاک، خود به خود رفع شده و نیازی به استفاده از انواع داروی میخچه یا روش‌های درمانی دیگر نیست. اما اگر فشار آن زیاد است و راه رفتن را برایتان دشوار می‌کند، باید برای از بین بردن میخچه انگشت پا خود فکری بکنید. به طور کلی درمان میخچه شامل مجموعه‌ای از کارها برای اجتناب از اعمال تکراری است که در مرحله‌ی اول باعث شکل گیری آنها شده است. پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای محافظ می‌تواند اولین گام باشد.

در شرایطی که وضع آن وخیم شود، تعدادش افزایش پیدا کند، ریشه میخچه قوی شود یا درد آن برایتان آزاردهنده شود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. 

درمان دارویی برای از بین بردن میخچه لای انگشت پا

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان میخچه یا پینه پا، استفاده از روش‌های دارویی ست. معمول‌ترین دارو برای از بین بردن میخچه روی انگشت پا، استفاده از پماد اسيد ساليسيليك 40 درصد است. این دارو به صورت پماد یا چسب میخچه به فروش می‌رسد. تناوب استفاده از این دارو به توصیه پزشک می‌تواند متغیر باشد. بهتر است قبل از استفاده از این دارو، سطح میخچه را تا جایی که می‌توانید با سوهان نازک و مسطح کنید. 

چسب‌های میخچه معمولاً برای مناطقی کوچکی استفاده می‌شوند اما اگر تعداد میخچه‌ها بیشتر است یا وسیع‌ترند باید از شکل پمادی آن استفاده کنید. دراین راستا درمان میخچه انگشت پا با قطره یا درمان میخچه پا با محلول اسید سالیسیلیک نیز پیشنهاد می‌شود.

استفاده از کفش‌های طبی

اصلی‌ترین راه از بین بردن میخچه انگشت پا، استفاده از کفش‌های مناسب است که شرایط را بدتر نکند. کفش مناسب برای درمان خانگی میخچه انگشت پا چیست؟ کفش‌های طبی با پاشنه‌های نرم، بهترین گزینه‌های درمانی برای از بین بردن میخچه انگشت کوچک پا یا دیگر بخش‌ها هستند. بهتر است کفش‌هایی بپوشید که کمی عریض‌تر از کف پای شما هستند تا فشاری به پا وارد نشود. پوشیدن کفش‌های تنگ یا کفش‌های پاشنه بلند که فشار نقطه‌ای ایجاد می‌کند، تنها شرایط را برای شما دشوار می‌کند. همچنین بهتر است قبل از استفاده از کفش‌های مناسب، ناحیه را با کمی پشم گوسفند بپوشانید تا فشار در منطقه کمتر شود. 

درمان سریع میخچه انگشت کوچک پا با جراحی

درمان سریع میخچه انگشت کوچک پا با جراحی

جراحی برای درمان و از بین بردن میخچه انگشت شست پا یا دیگر بخش‌های آن به دو صورت انجام می‌شود:

  • جراحی خود میخچه: این در شرایطی ست که شما دچار میخچه‌ای بزرگ یا کهنه هستید و روش‌های درمان بالا نمی‌تواند با سرعتی که می‌خواهید آن را درمان کند. بنابراین از روش‌های جراحی ساده مانند لیزر استفاده می‌شود. لیزر پوست پا در بخش میخچه را تحریک به سلول‌سازی می‌کند و بعد از پایان دوره‌ی درمانی لیزر میخچه پا، شما پوست نرم‌تری در این بخش خواهید داشت.
  • جراحی پا: متاسفانه در بعضی افراد، استخوان‌های پا به صورتی شکل گرفته‌اند که شما را مستعد بروز میخچه می‌کنند. در این شرایط جراحی استخوانی می‌تواند با اصلاح حالت پا، از بروز میخچه‌های بعدی جلوگیری کند. این نوع جراحی به تشخیص پزشکی نیاز دارد. 

درمان میخچه پا در منزل

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای رفع مشکلاتتان مانند از بین بردن میخچه انگشت پا، روش‌های خانگی را ترجیح می‌دهید، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. در درجه‌ی اول می‌توانید از یکی از موثرترین روش‌های درمانی یعنی شیره درخت انجیر استفاده کنید. شیره انجیر در واقع روش سنتی درمان میخچه است که بسیار تاثیر گذار است. اگر به شیره انجیر دسترسی ندارید، تنها کافی ست یک برگ درخت انجیر را از ساقه جدا کنید. خواهید دید که شیره‌‌ای سفید و رقیق از انتهای بخش جدا شده خارج می‌شود. کافی ست همان را روی میخچه بمالید و اجازه دهید روی پا خشک شود. بعد از چند روز استفاده از این شیره، میخچه از بین خواهد رفت. 

این خاصیت شیره انجیر مدیون آنزیمی به نام فیکن است که نه تنها میخچه بلکه بسیاری از خال‌های گوشتی را نیز از بین می‌برد. در زمان انجام این درمان خانگی بهتر است از سابیدن پوست یا برداشت گوشت پا در این بخش خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به بروز عفونت شود.

جلوگیری از بروز میخچه در پا

از بین بردن میخچه انگشت پا یک بخش است اما جلوگیری از بروز آن مسئله‌ی دیگری ست که حتی بهتر است. نکات زیر می‌تواند در جلوگیری از بروز میخچه و پینه به شما کمک کند:

  • کفش مناسب را انتخاب کنید. اصلی‌ترین علت تشکیل میخچه روی پا استفاده از کفش تنگ است. انگشت‌ها و سینه‌ی پا بیش از بخش‌های دیگر پا مستعد بروز میخچه هستند بنابراین حتماً از کفش‌های عریض‌تر استفاده کنید تا در این بخش فشاری نباشد. 
  • پیاده روی بیش از حد نداشته باشید: یکی دیگر از دلایل بروز میخچه، راه رفتن طولانی ست. برای جلوگیری از بروز میخچه در پیاده روی اعتدال را رعایت کنید. همچنین بعد از پیاده روی‌های طولانی پای خود را ماساژ دهید 
  • از پدهای محافظ استفاده کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که بروز مخچه در شما بسیار شایع است، از پدهای محافظتی استفاده کنید. پدهای نمدی، پدهای میخچه غیردارویی یا بانداژ را روی قسمت‌های محتمل‌تر مانند انگشتان، سینه یا پاشنه پا استفاده کنید. پشم گوسفند نیز می‌تواند همین خاصیت محافظتی را داشته باشد.