بارداری با واژینیسموس امکان پذیر است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری با واژینیسموس

یکی از مسائلی که همیشه ذهن زنان مبتلا به بیماری واژینیسموس را به خود درگیر می‌کند، بارداری در صورت داشتن این بیماری است. انقباضات غیر ارادی لگن و دهانه واژن، مانع از دخول و برقراری رابطه جنسی می‌شود. در ادامه بیشتر با این بیماری و راه‌های درمان آن آشنا می‌شویم.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس (vaginismus) بیماری است که باعث انقباضات شدید و غیر ارادی و اسپاسم عضلات کف لگن و دهانه رحم در زنان می‌شود. این افراد در حین عمل زناشویی، معاینه لگنی توسط پزشک و استفاده از تامپون درد بسیار زیادی را باید تحمل کنند. هنگامی که سعی کنید تامپون، اسپکولوم و یا آلت تناسلی وارد واژن کنید، دهانه واژن دچار انقباض غیر ارادی و اختیاری شده و عضلات کف لگن منقبض و تنگ می‌شود که منجربه اسپاسم عضلات و درد می‌شود. همین باعث شده که بسیاری از زنان از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنند و حتی اجازه معاینه لگنی به پزشک هم ندهند. بدون درمان این مشکل، این وضعیت به شدت آزاردهنده می‌تواند باشد.

انواع واژینیسموس

انواع وازینیسموس در رابطه جنسی چیست؟ واژینیسموس به دو دسته تقسیم می‌شود:

دسته اول زمنی است که نفوذ داخل واژن صورت نمی‌گیرد.

و دسته دوم زمانی است که یکبار نفوذ به واژن صورت گرفته است اما دیگر امکان پذیر نیست.

باید بدانید، زمانی که سطح استروژن در بدن کاهش پیدا کند باعث کاهش قابلیت ارتجاعی واژن شده و واژینیسموس اتفاق می‌افتد. معمولا زنان پس از یائسگی دچار این بیماری می‌شوند.

علل واژینیسموس

مقاربت شتاب زده برای اولین بار و تجربه دردناک ناشی از این مسئله، نا آگاهی از آناتومی و عملکرد دستگاه تناسلی زن و ناآشنایی با روش‌های رابطه جنسی از عمده‌ترین علت‌های بروز این بیماری هستند. از دیگر علل این بیماری عبارتند از:

  • سابقه بیماری و جراحی
  • یائسگی
  • بروز برخی از عفونت‌های واژن
  • ترس از رابطه و آسیب در حین رابطه
  • نداشتن اطلاعات درست از رابطه جنسی
  • سابقه خشونت و سوء استفاده جنسی
  • سابقه دخول ناموفق
  • ترس از عفونت در بارداری
  • ترس از رابطه جنسی

عوارض بیماری واژینیسموس

وجود این بیماری می‌تواند به تنهایی زندگی مشترک را از بین ببرد. ناراحتی، از دست دادن اعتماد بنفس، بروز مشکلات عاطفی و جنسی در بین زوجین از عوارضی است که این بیماری با خود به همراه دارد. همچنین این بیماری می‌تواند معاینات لگنی و رحم را غیر ممکن کرده و باعث از بین رفتن میل جنسی در هر یک از زوجین شود و حتی مانعی بر سر راه فرزندآوری و بارداری باشد.

با وجود واژینیسموس چگونه باردار شویم؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که زمانی بارداری اتفاق می‌افتد که دخول انجام شود، اما در حقیقت با ریختن اسپرم بر روی لبه‌های واژن در طی هفته تخمک گذاری، نیز بارداری اتفاق می‌افتد. همچنین می‌توان اسپرم را با استفاده از سرنگ وارد واژن کرد. این روش یکی از موفق‌ترین روش‌ها برای بارداری در زنانی که مبتلا به واژینیسموس هستند، شناخته شده است.

واژینیسموس و دوران بارداری

درصورتی که واژینیسموس درمان نشود می‌تواند چالش‌هایی را در حین بارداری به همراه خواهد داشت. این بیماری می‌تواند منجربه بروز مشکلاتی در طی ویزیت‌های مراقبت بارداری، سونوگرافی واژینال، معاینات لگنی پیش و پس از زایمان شود. بهتر است که قبل از اقدام به بارداری حتما برای درمان این بیماری اقدام کنید. امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل آل اف واژینال می‌توان این بیماری را درمان کرد.

واژینیسموس و زایمان

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی که زنان مبتلا به واژینیسموس با آن روبه‌رو هستند این است که آیا امکان زایمان طبیعی برای آنها وجود خواهد داشت یا خیر؟

باید بدانید که در هنگام زایمان به دلیل ترشح برخی از هورمون‌ها، دهانه واژن بصورت غیر ارادی بیشتر از حد معمول باز می‌شود. بنابراین این افراد برای داشتن زایمان طبیعی با مشکلی مواجه نخواهند شد. همچنین در زمان زایمان طبیعی می‌توان از بی‌حسی استفاده کرد که خود باعث کاهش درد و آسان شدن فرآیند زایمان می‌شود. اما باید بدانید که زایمان طبیعی باعث درمان این بیماری نمی‌شود. همانطور که در بالا توضیح دادیم، علت واژینیسموس تنگ بودن واژن نیست، بلکه وجود انقباضات غیر ارادی است. بنابراین بعد از زایمان طبیعی باز هم این انقباضات ادامه خواهد داشت و عضلات بصورت غیر ارادی مانع از برقراری رابطه جنسی می‌شوند. حتی خود زایمان طبیعی و عبور نوزاد از کانال واژن بندرت ممکن است باعث ایجاد واژینیسموس شود.

واژینیسموس و خونریزی

باید بدانید که متاسفانه تلاش بسیار زوجین برای دخول کامل باعث ایجاد چرخه درد زنان می‌شود. یعنی هرچه بیشتر برای دخول پافشاری کنید، شدت درد و واژینیسموس نیز بیشتر شده و در برخی از موارد با خونریزی مواجه می‌شوید. چرخه درد شامل مراحل زیر است:

  1. ایجاد درد همراه با ناراحتی و ترس
  2. انقباض غیر ارادی عضلات واژن
  3. رابطه جنسی دردناک یا عدم دخول
  4. تشدید درد و واکنش‌های بدن
  5. تداوم رفلاکس‌های بدن و تشدید آن
  6. فقدان صمیمیت زناشویی و بی میلی جنسی

*در این مقاله در مورد امکان بارداری بدون دخول بیشتر بخوانید.

درمان و مشاور واژینیسموس

باتوجه به میزان شدت بیماری می‌توان راه‌های درمان این بیماری را تعیین کرد.

  • مشاوره درمانی

اگر بیش از اندازه استرس و اضطراب دارید و یا دلیل ابتلای شما به این بیماری مسائل روحی است، بهتر است حتما به مشاور و روان درمان مراجعه کنید. با مراجعه به مشاوره‌ی سکس تراپی می‌توان ترس از دخول را در این بیماران درمان کرد. اما باید بدانید که همیشه مراجعه به مشاور برای درمان این بیماری کافی نیست.

  • تمرین با دیلاتور

در این روش درمانی، تمرین با کوچکترین سایز شروع شده و با بزرگترین سایز ختم می‌شود. این روش بسیار طولانی بوده و باید حداقل 6 ماه روزانه به مدت 1 ساعت تمرین کنید. که البته ممکن است نتیجه‌ای که انتظار دارید را برداشت نکنید.

  • تمرینات کگل

در این نوع از تمرینات با منقبض کردن و آزاد کردن ماهیچه‌های کف لگن و ناحیه تناسلی می‌توان به مرور زمان کنترل ماهیچه‌ها را در هنگام برقراری رابطه جنسی به دست گرفت. ورزش کگل زمانی به نتیجه خواهد رسید که حداقل به مدت 3 الی 4 ماه روزانه تمرین کنید.

  • تزریق بوتاکس

این روش یکی از روش‌های قطعی درمان این بیماری است. در این روش به عضلاتی که در حین رابطه منقبض می‌شوند بوتاکس تزریق می‌شود. تزریق بوتاکس باعث می‌شود که این عضلات به حالت استراحت قرار بگیرند و دیگر منقبض نشوند. بوتاکس پس از مدتی جذب بدن شده و تاثیر خود را از دست می‌دهد، اما در طی این مدت عضلات واژن یاد گرفته‌اند که در حین رابطه منقبض نشوند. این روش از سریع‌ترین روش‌های درمان این بیماری است.

  • درمان با آر اف هیگز

دستگاه آر اف واژینال با امواج رادیوفرکوئنسی می‌تواند خاصیت ماهیچه‌های واژن را تغییر دهد. با استفاده از این دستگاه می‌توان باعث ریلکس شدن عضلات واژن و در نهایت درمان ترس از دخول شد. این تغییرات منجربه کاهش انقباضات غیر ارادی می‌شود.

قرص برای واژینیسموس

باید بدانید که هیچ دارویی به درمان یا بهبود این بیماری کمک نمی‌کند. برخی از افراد در حین یا قبل از شروع رابطه جنسی قرص آرامبخش استفاده می‌کنند که اصلا توصیه نمی‌شود. در صورتی می‌توانید قرص آرامبخش را برای بهبود این بیماری مصرف کنید که دکتر روان درمان یا مشاور برای شما تجویز کرده باشد. اما باید بدانید که داروها دوره‌ای بوده و بیشتر برای رفع استرس و اضطراب مصرف می‌شود.