سرگرمی برای بچه های بیش فعال و بازی های مناسب آن‌ها

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرگرمی برای بچه‌های بیش فعال

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال شایع است که حدود 8 تا 10 درصد از کودکان به آن مبتلا می‌شوند. معمولا بیش فعالی کودکان در پسران شایع‌تر از دختران است و علت آن هنوز مشخص نیست. این کودکان بصورت افراطی انرژی دارند و همیشه در حال جنب و جوش هستند. این کودکان در عین کم توجهی و تحرک زیاد، بسیار با استعداد و باهوش هستند اما توانایی تمرکز بر روی مسائل را ندارند. والدین و متخصصان ساعات زیادی را صرف پیدا کردن بازی‌ها و سرگرمی‌ها برای این کودکان هستند. انتخاب اسباب بازی برای کودکان بیش فعال درست مانند انتخاب اسباب بازی برای کودکان دارای اوتیسم، بسیار مهم است. در این مطلب از گهواره شما را با چند بازی ساده برای کودکان بیش فعال آشنا می‌کنیم تا بتوانید آنها را سرگرم کنید.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی نوعی بیماری شایع است که به اختصار ADHD خوانده می‌شود. این بیماری دارای ویزگی‌های بارزی همچون تحرک زیاد، کمبود توجه و تمرکز، غیر قابل پیش بینی، انرژی زیاد و بروز اعمال ناگهانی است. این اختلال سه نوع دارد:

  • اختلال اول

در این اختلال کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد.

  • اختلال دوم

در این اختلال کودک علاوه عدم توجه و تمرکز، دارای تحرک بسیار است. اختلال نوع دوم در کودکان دبستانی و در پسران 3 تا 5 برابر شایع‌تر است تا دختران و بیشتر در پسران اول خانوده دیده می‌شود.

  • اختلال سوم

این اختلال معمولا از سه سالگی به بعد تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا به این اختلال از همان دوره شیرخواری پر تحرک بوده و دست و پای خود را زیاد حرکت می‌دهند، کم خوابند و کم غذا می‌خورند و مدام گریه می‌کنند.

برای تشخیص این اختلال یک آزمون خاص کافی نیست. بلکه مجموعه‌ای از علائم کودک به مدت حداقل 6 ماه باید مورد بررسی قرار بگیرد. این علائم را کودکان معمولا تا قبل از 7 سالگی از خود نشان می‌دهند. این علائم باعث می‌شود تا کودک با رفتارش اطرافیان خود را در محیط‌های مختلف مانند خانه یا مدرسه دچار مشکل کرده و حتی با هم سن و سالان خود به مشکل بر بخورد. والدینی که نمی‌خواهند مشکل کودک خود را بپذیرند و از هشدارهای اطرافیان، معلمان و غیره طفره می‌روند و اجازه نمی‌دهند که فرزندشان درمان شوند باعث می‌شوند تا کودک در امور آموزشی و فعالیت‌های اجتماعی رشد نکرده و موفق نشود.

در صورت بی‌توجهی به این کودکان و عدم درمان آنها، این افراد در آینده به افسردگی مبتلا می‌شوند و یا رفتارهای ضد اجتماعی و گاه بزهکارانه از خود نشان می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که والدین حتما در دوران کودکی، فرزندشان را معالجه کننداستعداد و توانایی زیاد این کودکان به عقیده روانشناسان باید مدیریت شود و در جهت ارتقا مهارت‌های آنها هدایت شود. به همین دلیل تمام سرگرمی‌ها و اسباب بازی‌ها برای این دسته از کودکان باید به درستی و در جهت رشد و تعالی آنها انتخاب شود.

آینده کودکان بیش فعال

اسباب بازی برای تخلیه انرژی کودکان

کودکان همواره در حال بازی هستند و در این اثنا، مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی را یاد می‌گیرند، بنابراین انتخاب بازی و اسباب بازی در جهت رشد و ارتقای کودک بسیار مهم است. برای کودکان بیش فعال، اسباب بازی‌ها باید علاوه بر تخلیه انرژی باعث تقویت مهارت تمرکز و تفکر درآنها شود.

از آنجایی که کودکان بیش فعال سطح انرژی بیشتری نسبت به کودکان معمولی هم سن و سال خود دارند، می‌توان از بازی‌های حرکتی و ورزشی در جهت تخلیه انرژی آنها استفاده کرد.

  • فوتبال

کودکان بیش فعال عاشق جنب و جوش هستند و معمولا دیرتر از سایر کودکان خسته می‌شوند. به همین دلیل یک بازی پر هیجان می‌تواند باعث شود تا انرژی آنها کاملا تخلیه شود. اسباب بازی دروازه فوتبال یکی از وسایلی است که می‌تواند به آنها در جهت تخلیه انرژی کمک کند. این بازی به آنها کمک می‌کند تا در کنار تخلیه انرژی هماهنگی مناسب میان فرمان مغز و حرکات دست و پا داشته باشند و همچنین ضربا قلب آنها را تنظیم می‌کند و به رشد جسمانی آنها کمک می‌کند.

  • پخش موسیقی

یک روش عالی برای تخلیه انرژی این دسته از کودکان، پخش موسیقی و رقصیدن است. این روش حتی باعث تمرکز آنها می‌شود تا با ریتم آهنگ اعضای بدن خود را حرکت دهند و همینطور باعث نشاط در خانواده می‌شود.

  • بولینگ در خانه

اسباب بازی بولینگ در خانه ساخته شده از پلاستیک بوده و آسیبی به کودک نمی‌رساند. کودک بیش فعال علاوه بر اینکه انرژی خود را می‌تواند تخلیه کند، باید تمام توجه و تمرکز خود را نیز به کار بگیرد تا بتواند با استفاده از توپ مانع‌های بولینگ را به زمین بزند. بنابراین این اسباب بازی بی‌خطر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

بازی برای کودکان بیش فعال

کارتون برای کودکان بیش فعال

باید بدانید کودکانی که هر روز بیش از یک ساعت به تماشای تلویزیون می‌پردازند، دو برابر بیشتر از کودکان دیگر دچار کاهش قدرت توجه و تمرکز می‌شوند. کودکان بیش فعال در حالت طبیعی توانایی تمرکز بر روی مسائل را ندارند و در بیشتر مواقع بی‌توجه هستند، بنابراین انتخاب تلویزیون دیدن کودک برای سرگرم کردن آنها بسیار اشتباه است. تماشای تلویزیون علاوه بر اینکه بر روی تمرکز و توجه کودک تاثیر می‌گذارد، بر روی خواب و انگیزه کودک نیز تاثیرگذار است و نقش اساسی بر حافظه آنها دارد. بنابراین استفاده بیش از حد از تلویزیون یا کامپیوتر چه برای کودکان بیش فعال و چه کودکان نرمال، تاثیر منفی دارد.

نقاشی کودکان بیش فعال

همانطور که می‌دانید، کودکان از طریق نقاشی می‌توانند احساسات درونی و عواطف خود را به والدین و اطرافیان نشان دهند، زیرا آنها قادر به نشان دادن احساسات خود بصورت کلامی و یا فیزیکی نیستند. بنابراین نقاشی‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار والدین و یا درمانگر می‌گذارد تا بتوانند نیازها، ترس‌ها، کابوس‌ها و احساسات کودک را بشناسند و در صورت لزوم به درمان آن بپردازند. در حقیقت با کمک نقاشی می‌توان اطلاعاتی درمورد کودک به دست آورد که شاید تا آن روز والدین از آن بی‌خبر بوده‌اند. اگر برای تشخیص بیش فعالی، فرزند خود را نزد متخصص برده باشید، احتمالا از نقاشی برای بررسی و تشخیص بیش فعالی او استفاده کرده است تا به اختلالات کودک پی ببرد. با توجه به شاخص‌هایی که در نقاشی کودک وجود دارد می‌توان پرخاشگری، اضطراب، ناسازگاری، بیش فعالی، عدم تمرکز، تکانشگری و افسردگی را تشخیص داد و به دنبال راهی برای درمان آن بود.

از ویژگی‌های نقاشی کودکان بیش فعال که با دیگر کودکان نرمال متفاوت است عبارتند از:

  • معمولا آدمک‌های نقاشی کودکان بیش فعال از دنیا رو برگردانده‌اند زیرا کودکان بیش فعال از نظر روانی بسیار آشفته هستند.
  • بیشتر اشکال را کامل ترسیم نمی‌کنند و بصورت واضح نشان نمی‌دهند.
  • معمولا در پایین صفحه و با استفاده از خطوط کم نقاشی می‌کنند که دلیل آن این است که دید خوبی نسبت به خود ندارند و دارای اضطراب و افسردگی زیاد هستند.

سرگرمی برای کودکان بیش فعال

کلاس‌های مناسب و مهدکودک مخصوص بچه‌های بیش فعال

بیشتر کودکان بیش فعال در سنین پایین با این اختلال روبه‌رو می‌شوند. آنها بسیار پرتحرک هستند و برای یادگیری و انجام تکالیف، تمرکز و توجه پایینی دارند. طبق مطالعات انجام شده کودکان مبتلا به ADHD کمتر برای شروع مهد کودک آمادگی دارند و والدین آنها باید برای فرستادن آنها به مدرسه گام‌هایی برداشته و به آنها کمک کنند. بنابراین بسیار مهم است تا والدین قبل از شروع دوره مهدکودک، فرزند خود را برای تشخیص و درمان نزد پزشک ببرند و علاوه بر آن رفتار صحیح با این کودکان را نیز خودشان یاد بگیرند و آنها را برای رفتن به مهدکودک و مدرسه آماده کنند.

پکیج درمانی بیش فعالی

در درمان این کودکان، متخصص ممکن است برای گروهی از کودکان درمان دارویی را پیشنهاد بدهد که در بیشتر مواقع والدین نسبت به آن جبهه می‌گیرند. زیرا نگرانند تا اثرات مخرب داروهای بیش فعالی کودکان تاثیری بر رشد و سلامتی فرزندشان داشته باشد. خوشبختانه درمان‌های غیر دارویی می‌تواند تاثیر مثبتی در روند بهبودی کودکان داشته باشد. با این حساب کودک شما با توجه به نوع بیش فعالی و درجه آن باید توسط متخصص بررسی شده و درمان را شروع کند.