چگونه فرزندانی مستقل تربیت کنیم؟

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه فرزندانی مستقل تربیت کنیم؟

والدین همیشه تمایل دارند فرزندانی مستقل و قدرتمند داشته باشند. اما باید توجه داشت برای رسیدن به چنین خواسته ای، می بایست مدل تربیتی خاصی بکار گرفته شود. جالب است بدانید معمولا نتیجه تربیت پدران و مادرانی که شخصیت حمایت گر افراطی دارند به فرزندانی وابسته با اعتماد به نفس پایین منجر شده و مشکلات عدیده ای را برای آنها به وجود می آورد.

والدین حمایتگر افراطی

والدینی که مرتبا در تلاش برای حمایت از فرزند خود در شرایط مختلف هستند با وجود اینکه زحمت زیادی را به جان می خرند در حق فرزند خود، خیانت ناخواسته از روی نا آگاهی می کنند! اگر کودک نتواند به این مهارت برسد که باید برخی از مشکلاتش را شخصا حل کند؛ در سنین بزرگسالی نیز توانایی زیادی نخواهد داشت. بنابراین فردی وابسته و ضعیف خواهد بود که توان حل مشکلات را نداشته و متعاقبا به واسطه ضعف موجود، دچار آسیب های روحی روانی متعددی مانند افسردگی خواهد شد.

البته نگرانی والدین نیز درک می شود اما این موضوع را تصور کنید که پدر و مادر تا ابد در کنار فرزندان خویش، نیستند. باید این تفکر را داشته باشیم که اگر ما نباشیم تا مشکلات آنها را حل کنیم چه بر سر آنها خواهد آمد؟!

برای جلوگیری از بروز این مشکل، کافیست کمی از حمایتگری افراطی خود دست بکشیم و اجازه دهیم کودکمان با مشکلات و چالش ها مواجه شوند. باید کمی صبوری داشت تا کودک بتواند با تکرار و تلاش به مهارت لازم رسیده و مشکلات خود را برطرف نماید. در این حالت، یک شخص متکی به نفس و مستقل با شخصیت قدرتمند پدیدار خواهد شد که علاوه بر حل مشکلات و موانع خود، خواهد توانست در اجتماع نیز فرد بسیار موثر و مفیدی باشد.

البته باید توجه داشت که ما همیشه در کنار عبارت والدین حمایتگر، همواره به افراطی بودن آن اشاره می کنیم و مخرب بودن حمایت های والدین زمانی است که به افراط کشیده شده باشد. بدیهی است که هر کودکی از جهات متعدد به حمایت های پدر و مادر خود نیاز دارد تا بتواند رشد کرده و به مهارت های لازم برسد.

اهمیت کسب مهارت های ابراز وجود

کودک با تجربه و تکرار، مهارت های بسیار ارزشمندی را کسب می کند. در واقع به این باور می رسد که من این توانایی را دارم تا مشکلات را حل کرده و موانع را از سر راه بردارم. این باور بصورت اعمتماد به نفس و عزت نفس در شخص پدیدار می شود که از ویژگی های شخصیتی مهم و ضروری برای هر فرد به شمار می رود. در واقع اعتماد به نفس، جرات لازم را برای حل مشکلات به فرد می دهد و عزت نفس نیز این باور را در شخص ایجاد می کند که اگر موفق نشدم باز هم در مسیر درست تلاش می کنم و با یکبار ناکامی، دلسرد نشده و دست از تلاش بر نمیدارم.

بیشتر بدانید: نحوه افزایش اعتماد به نفس

از کجا شروع کنیم؟

این احساس می کنید جزو والدین حمایتگر هستید بهتر است هر چه سریع تر به روانشناس مراجعه نمایید تا وضعیت، بررسی شده و در صورت وجود مشکل، راه حل های مدیریت و رفع آن بکار گرفته شود. تا سنین نوجوانی و حتی جوانی نیز فرصت برای جبران وجود دارد و می توان با بکارگیری روش های تربیتی صحیح، فرزندی مستقل و موفق را پرورش داد.

در صورت نیاز می توانید از خدمات خانم دکتر لیلا جبلی در این حوزه بهره مند شوید. برای اینکار تنها کافیست با شماره 02188881984 تماس گرفته و زمان مشاوره خود را رزرو نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می تواند نام دکتر لیلا جبلی را در گوگل، جستجو کنید.