مهم‌ترین تاثیرات طلاق بر روی کودکان

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مهم‌ترین تاثیرات طلاق بر روی کودکان

طلاق یکی از موضوعاتی است که هم بر زوجین تاثیر گذار است و هم می‌تواند تاثیراتی جدی و مخرب بر روی کودکان داشته باشد. از آن‌جایی که کودکان بسیار آسیب پذیر هستند، می‌توانند در اثر موضوعی هم‌چون طلاق دچار سختی و عذاب در زندگی شوند که همین مسئله می‌تواند در سنین بزرگسالی نیز گریبان گیر آن‌ها شود.

در ادامه این مطلب نکات مهم را درباره تاثیرات طلاق روی کودکان برای شما عزیزان بیان کنیم. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا تاثریبات طلاق روی سنین مختلف کودک را بررسی کنیم.

تاثیرات طلاق بر روی کودکان چیست؟

کودکان در سنین مختلف می‌توانند تاثیر پذیری متفاوتی از طلاق والدین خود داشته باشند، از این رو در ادامه به تاثیرات طلاق بر روی کودکان اشاره شده است.

تاثیرات طلاق روی کودک از سن 18 ماهگی تا 3 سالگی

طلاق پدر و مادر در این سن برای کودک می‌تواند تاثیراتی از نظر احساسی و فیزیکی به همراه داشته باشد. چرا که کودک در این سن نیاز به برقراری ارتباط با پدر و مادر خود دارد و بایستی هر 2 نفر در کنار او حضور داشته باشند تا کودک بتواند حس خانواده داشتن را همواره تجربه کند.

اگر این اتفاق برای کودک در این سن بیفتد، ممکن است در سنین بالاتر حس رها و ترد شدن را داشته باشد و یا اینکه با مشکلات خواب نیز رو به رو شود.

وقتی پدر و مادر در این سن از یکدیگر جدا می‌شوند، حضانت فرزند پسر و یا حضانت فرزند دختر طبق قانونی که در ایران در حال اجرا است، به مادرش داده می‌شود. در کنار مادر بودن، برای کودک مناسب است؛ اما همواره حس نداشتن پدر در کنار خود و مشکلاتی که در پی آن به وجود خواهد همراه کودک خواهد بود.

بهترین راه‌کار برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی، این است که حس امنیت را برای کودک فراهم کرده و روالی منظم را برای رویارویی کودک با همسر سابق خود تنظیم کنید تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر برای فرزند خود جلوگیری کنید.

تاثیرات طلاق بر روی کودک از سن 3 تا 6 سالگی

در این سن کودک دید بیشتری به محیط اطراف خود دارد و جدا شدن پدر و مادر برای او تاثیراتی ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت. در این حالت احتمالا فرزند برخورد نامناسبی با موضوع طلاق والدین خود داشته باشد و بیشتر این خواسته را دارد که آن‌ها از یکدیگر جدا نشوند. اما اگر والدین بدون توجه به فرزند خود تصمیم به طلاق بگیرند و از هم جدا شوند، ممکن است باعث گوشه گیری کودک شده و این موضوع می‌تواند سبب به وجود آمدن فکرهایی نادرست در ذهن او می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که طلاق پدر و مادرش سبب شود که با کابوس‌های شبانه رو به رو شده و همواره با ترس زندگی کند.

در این سنین حق حضانت فرزند دختر و یا حضانت فرزند پسر با مادرش است، اما نبود پدر کنار کودک همواره اثرات مخربی دارد که شاید در آینده نیز به هیچ طریقی جبران نشوند.

بهترین راه‌کار در این سن برای رهایی کودک از تاثیرات مخرب طلاق این است که ثبات و آرامش را به زندگی او بازگردانید تا بتواند بر روی زندگی‌اش کنترل داشته و حس امنیت را مجددا به دست آورد.

تاثیرات طلاق بر روی کودک از سن 6 تا 11 سالگی

وقتی‌ در این سنین موضوع طلاق به گوش کودکان می‌خورد، ناخودآگاه این ترس در آن‌ها به وجود می‌آید که ممکن است یکی از والدین خود را از دست بدهند. در عین حال همواره رویای این را دارند که روزی پدر و مادرشان به هم بر می‌گرددند و دوباره زندگی شادی را در کنار هم تجربه می‌کنند. در واقع شاید این باور را دارند که می‌توانند ازدواج پدر و مادرشان را نجات دهند و از طلاق آن‌ها جلوگیری کنند.

تاثیر طلاق بر روی کودک 6 تا 11 سال

البته این موضوع نیز مطرح است که اگر مسئله طلاق والدین را جدی‌تر از همیشه ببینند، یکی از آن‌ها را مورد شماتت قرار دهند. در این صورت یکی از والدین را خوب و دیگری را بد تلقی می‌کنند.

از تاثیرات مخرب روحی و روانی طلاق در این سنین بر روی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد دعوای بی‌مورد با همکلاسی‌های خود

  • ایجاد حس بی‌تفاوتی به دنیای اطرافشان

  • ایجاد حس عصبانیت شدید

  • دچار شدن به افسردگی شدید

  • و ...

برخی از تاثیرات مخرب فیزیکی بر کودکان که به واسطه طلاق والدین به وجود می‌آید نیز به شرح زیر هستند.

  • ایجاد استرس بیش از حد در کودک

  • ایجاد سردردهای شدید در کودک

  • احساس درد در شکم

  • و ...

بهترین راه‌کار برای رهایی کودک از مشکلات پس از طلاق این است که محیطی دوستانه را برای او فراهم کنید تا راحت‌تر بتواند با این موضوع کنار بیاید. حتی بهتر است سعی کنید اگر تصویر بدی از همسر سابق شما در ذهن او به وجود آمده است، آن‌را اصلاح کنید تا کودک به آرامش خاطر برسد.

آیا طلاق توافقی نیز تاثیری بر روی کودکان دارد؟

فرقی نمی‌کند که طلاق چگونه باشد، چرا که کودکان همواره آسیب پذیر هستند و موضوع طلاق نیز یکی از مواردی است که آسیبی جدی به کودکان از نظر روحی روانی و حتی جسمی وارد می‌کند. پس اگر حتی به فکر طلاق توافقی با وجود کودک در سنین پایین هستید، بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید، چرا که بیشترین آسیب را کودکان شما خواهند دید.

کلام آخر

همان‌طور که مکررا در مطالب بالا ذکر شد، طلاق یکی از تصمیمات حساسی است که هم بر زندگی زوجین تاثیر گذار است و هم می‌تواند تاثیراتی مخرب را بر روی کودکان بگذارد. اگر در صدد طلاق گرفتن هستید و فرزندانی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با مشاورین و وکلای دادسو از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت موسسه ارتباط برقرار کنید تا مشاوره‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

تاثیر طلاق توافقی بر کودک

در عین حال اگر تصمیم شما برای طلاق جدی است و می‌خواهید اطلاعاتی کامل را در رابطه با موضوعاتی هم‌چون قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان به دست آورید، حتما سری به بلاگ دادسو بزنید.

منبع : بلاگ دادسو (dadsoo.com/blog)