آب هویج برای نوزاد مضر است یا مفید؟

آبان ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آب هویج برای نوزاد

درست است که آب هویج برای نوزاد یکی از نوشیدنی‌های عالی است که می‌توان به رژیم غذایی او اضافه کرد، اما حتما باید بدانیم که این ترکیب مغذی و عالی را چه زمانی و به چه اندازه به کودک خود بدهیم. اساسا با شروع تغذیه تکمیلی و با رشد ماهانه نوزاد، دست مادر برای ورود ترکیبات غذایی بیشتر به سبد غذایی کودک باز تر می‌شود؛ اما این هرگز به  این معنا نیست که هر چیزی را هر وقت که بخواهیم به کودک بدهیم. همواره به یاد داشته باشید که برای ورود هر ماده غذایی به سبد غذایی کودک زیر یک سال، حتما باید قانون تست حساسیت را اجرا و رعایت کنید. 

آب هویج دادن به نوزاد و کودک بسیار خوب است، اما به شرطی که بدانیم چه زمانی و چه مقدار به کودک خود آب هویج بدهیم. در واقع همانطور که در شروع تغذیه تکمیلی در مورد طرز تهیه فرنی نوزاد تحقیق می کنید و محتاط هستید، برای دادن آب هویج به نوزاد نیز باید محتاطانه عمل کنید. 

آب هویج از چند ماهگی به نوزاد بدهیم؟

به یاد داشته باشید که برای غنی کردن رژیم غذایی کودک زیر یک سال، عجله نداشته باشید. عجله نداشتن هرگز به معنی بی‌خیال بودن نیست؛ شما باید قدم به قدم پیش بروید و ترکیبات مغذی را با برنامه به کودک خود بدهید. در درست کردن آب هویج برای نوزاد عجله نداشته باشید. گرچه هویج یکی از سبزیجاتی است که از حدود هفته سوم ماه ششم برای نوزاد مجاز است، اما دادن آب هویج به نوزاد داستان دیگری دارد. توجه داشته باشید که دادن بی موقع و بی اندازه آب هویج به نوزاد می‌تواند منجر به اسهال شود. در واقع شما باید با توجه به سن نوزاد انواع غذا برای وزن گیری نوزاد را وارد رژیم غذایی او کنید. 

برای درست کردن آب هویج برای نوزاد تا پایان 9 ماهگی صبر کنید. همچون سایر ترکیبات غذایی حتما از کودک خود تست حساسیت بگیرید و حتما با مقدار کم شروع کنید. البته چنانچه به نوزاد 8 ماهه خود نیز به مقدار کم آب هویج بدهید، معمولا دچار مشکل نخواهید شد. 

وقتی آب هویج برای کودک یک ساله بی‌خطر و امن باشد، طبیعتا کودکان بزرگتر نیز به راحتی می‌توانند از این نوشیدنی خوشمزه، حتی با ترکیب بستنی، استفاده کنند. ترکیب بستنی با آب هویج برای کودک ۲ ساله یا بیشتر یا به طور کلی کودکانِ بیشتر از نه ماه ترکیب وسوسه‌انگیزی خواهد بود. 

مضرات آب هویج برای کودکان؟ آیا آب هویج برای نوزاد مضر است؟

آیا آب هویج برای نوزاد مضر است؟

اینکه آب هویج برای نوزاد ضرر دارد یا ندارد، سوال بسیاری از مادران است. به یاد داشته باشید که بهترین، خاص‌ترین، گران‌ترین و مغذی‌ترین ترکیبات غذایی اگر به صورت افراط گونه و خارج از تعادل مصرف شوند، قطعا اثرات سوء و خطرناکی به دنبال خواهند داشت. بنابراین اولین و مهمترین اصل در مصرف هر ماده غذایی را فراموش نکنید؛ اصل اعتدال و میانه‌روی.

آب هویج برای نوزاد در صورتی مضر خواهد بود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید و قانون اعتدال را رعایت نکنید. به یاد داشته باشید که هویج حاوی بتاکاروتن است که به ویتامین آ تبدیل می‌شود،  ویتامین A محلول در چربی است و در بدن ذخیره می‌شود و میزان زیاد آن مسمومیت ایجاد می‌کند. در ضمن یک لیوان آب هویج از 4-5 عدد هویج درست شده است که قند زیادی دارد و می‌تواند مشکلات قندی ایجاد کند. همچنین مصرف بیش از حد آب میوه می‌تواند چاق کننده هم باشد.

به یاد داشته باشید که آب هویج، آب گوجه‌فرنگی و آب سایر سبزی‌ها یا میوه‌های حاوی ویتامین A، باعث ایجاد رنگ زرد در پوست می‌شوند. رنگ زرد حاصل از استفاده از این ترکیبات ارتباطی با یرقان ندارد، بلکه این زردی در پوست به علت تجمع کاروتن زرد رنگ است. 

همچین این نکته را نیز بدانید که آب هویج می‌تواند در کودک ایجاد اسهال کند. بنابراین به اندازه و به موقع به کودک خود آب هویج بدهید.

  • به طور کلی باید در مورد آب میوه دادن به نوزاد این نکات را بدانید که  
  • توصیه می شود که آب میوه در خانه گرفته شود و حتما طبیعی باشد؛
  • بیشتر از یک حجمی نباید به نوزاد آب میوه داد، زیرا حجم معده نوزاد محدود است و با زیاد دادن آب میوه باعث می‌شود که نوزاد نتواند غذا زیاد بخورد و کالری بدنش تامین شود؛
  • آب میوه‌های طبیعی به خاطر قند بالایی که دارند، اگر زیاد مصرف شوند باعث پوسیدگی دندان نوزادان می‌شوند؛ خصوصا اگر آب میوه با شیشه شیر به نوزاد داده شود میزان پوسیدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود؛
  •  دادن زیاد آب میوه به نوزاد باعث اسهال در شیرخواران می شود؛
  • بهترین زمان برای دادن آب میوه به نوزاد بعد از ۹ ماهگی است؛
  • نباید بیشتر از ۲۵ سی سی به صورت روزانه آب میوه به نوزاد داده شود؛
  • دادن یک روز در میان آب میوه برای نوزاد مناسب است؛
  • بهتر است که آب میوه بین وعده‌های غذایی به عنوان میان وعده به همراه بیسکویت یا نان به نوزاد داده شود تا باعث تحریک معده او نشود.

میزان مصرف آب هویج در کودکان چه قدر است؟

میزان مصرف آب هویج در کودکان چه قدر است؟

قبلا هم اشاره کردیم که نباید بیشتر از ۲۵ سی سی به صورت روزانه آب میوه به نوزاد داده شود؛ بنابراین بیشتر از 25 سی سی به صورت روزانه به کودک خود آب هویج ندهید. 

خواص آب هویج برای کودکان

همانطور که تخم بلدرچین برای نوزاد فواید فراوانی دارد، آب هویج هم همینطور است؛ یک واقعیت جالب که بد نیست آن را بدانید این است که رنگ‌های مختلف گیاهان، مواد مغذی مختلفی دارند که برای بدن فواید زیادی دارد. مثلا هویج بنفش حاوی آنتوسیانین است که یک آنتی اکسیدان قوی است. در حالی که هویج قرمز رنگ، حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان برای داشتن قلبی سالم به شمار می‌رود.

خوب است بدانید که یک لیوان آب هویج (240سی سی)، بیش از 8 برابر نیاز روزانه افراد به ویتامین A را تامین می‏کند. ویتامین A برای رشد اندام‏ها به‏ خصوص استخوان‏ها لازم و ضروری است. همچنین برای حفظ قدرت بینایی خیلی مهم است.

  • هویج باعث سلامت سلول‌های بدن نیز می‌شود، زیرا دارای خواص ویژه‌ای است که مستقیما بر مکانیزم رشد سلول‌ها تاثیر می‌گذارد. 
  • هویج عملکرد کبد را بهتر می‌کند و به محافظت از کبد در مقابل مواد شیمیایی مضر کمک می‌کند.
  • هویج منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. دادن هویج به کودک به افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند.
  • هویج در بهبود گردش خون در بدن موثر است. هویج‌ دارای فلونوئید است که مواد مغذی کم مصرفی است و به طور مستقیم سلامت قلب و کلیه را بهبود می‌بخشد. 
  • هویج در تقویت حس بینایی  و وضوح دید تاثیر زیادی دارد؛ ویتامین A و بتاکاروتن دو عنصر ضروری افزایش بینایی در کودک هستند. اینها بر رشد شبکیه اثر می‌گذارند و به حفظ آن در شرایط مناسب کمک می‌کنند. 

آیا آب هویج برای تب نوزاد موثر است؟

آیا آب هویج برای تب نوزاد موثر است؟

به طور کلی خوردن مایعات در زمان تب برای کاهش تب و رفع آن موثر است. اگر اختصاصا به دنبال این هستید که مایعاتی به کودک بدهید که در کاهش تب تخصص دارند، گفته می‌شود که آب سیب در این زمینه بهتر از آب هویج عمل می‌کند. 

نکات مهم در مورد دادن هویج به کودک

هویج جزء اولین مواد غذایی است که با شروع تغذیه تکمیلی کودک، در برنامه غذایی او قرار می‌گیرد. معمولا برای اولین بار پوره هویج به کودک داده می‌شود تا ضمن آشنایی کودک با طعم و مزه هویج، تست حساسیت نیز انجام شود. استفاده از هویج در دوران شیردهی نمی‌تواند منجر به تشدید زردی نوزاد شود. همچنین در هنگام انتخاب سرلاک نوزادان می توانید سرلاکی را انتخاب کنید که حاوی هویج و حتی کدو حلوایی باشد؛ زیرا ویتامین ث موجود در این مواد برای تقویت سیستم ایمنی کودک بسیار موثر هستند. 

استفاده از آب هویج، کنسانتره هویج، پوره هویج و ... در زمان بارداری و پس از زایمان همانند هر دوره دیگری اگر به اندازه باشد، بلامانع است. 

عده‌ای تصور می‌کنند با شروع غذای کمکی و وارد کردن هویج به سبد غذای کودک، یبوست کودکان تشدید می‌شود، این در حالی است که اگر قانون استفاده از مواد غذایی جامد در رژیم غذایی کودک را رعایت کنید، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شوید. 

کلام آخر

استفاده از آب هویج برای نوزاد باید با توجه به سن او باشد. اگر درست و به موقع این ترکیب خوشمزه را وارد رژیم غذایی کودک کنید، لازم نیست نگران یبوست نوزاد یا حتی زردی کودک باشید. آب هویج برای کودک زیر یک سال از سن نه ماهگی مجاز است. بنابراین نوزاد 6 ماهه، 7 ماهه و حتی هشت ماهه بهتر از است از این نوشیدنی خوشمزه و مغذی استفاده نکند.