خواص دمنوش سیاه دانه برای مردان و زنان، بهترین زمان مصرف+طرز تهیه

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص دمنوش سیاه دانه

خواص دمنوش سیاه دانه در اعجاز این دانه‌های سیاه‌رنگ است. سیاه دانه یکی از ناب‌ترین و خاص‌ترین دانه‌های گیاهی است که خواص شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای دارد و به شدت برای بدن مفید است و مزایای فراوانی را راهی بدن می‌کند و سلامتی را از هر جهت تضمین می‌کند. سیاه دانه یا سُنیز (Nigella Sativa) گیاه گل‌داری است که در مدت یک سال بالغ می‌شود. گل‌های آن ظریف و معمولا به رنگ آبی و سفید کم‌رنگ و دارای پنج تا ده گلبرگ است. میوه آن یک کپسول بزرگ و متورم است که درون آن تعداد بسیار زیادی بذر یا دانه وجود دارد. این دانه‌ها را به‌عنوان دارو یا ادویه استفاده می‌کنند.

نحوه مصرف سیاهدانه

بسته‌ به‌ اینکه از کدام خاصیت سیاهدانه برای درمان چه بیماری استفاده شود، نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

مثلا برای درمان مشکلات گوارشی روزی چند قطره روغن سیاهدانه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و میل کنید یا یک استکان سیاه دانه را با یک لیتر آب بجوشانید و همراه عسل یک هفته به صورت ناشتا دمنوش سیاه دانه مصرف کنید.

برای تسکین درد مفاصل یک قاشق غذاخوری سیاه‌ دانه آسیاب‌شده را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و مخلوط را روی نواحی که درد دارید بمالید.

با مصرف مداوم سیاه دانه یا روغن سیاه دانه، سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی تقویت می‌شود. می‌توانید پودر آن را به‌صورت ادویه و چاشنی به خورشت، ماست یا سالاد اضافه کنید. اگر از خستگی دائمی رنج می‌برید صبح‌ها چند قطره روغن سیاه دانه، عسل و چند پر نعناع به چای اضافه کرده و میل نمایید. مصرف این ترکیب در ۱۰ روز انرژی ازدست‌رفته‌تان را برمی‌گرداند.

جالب است بدانید که روغن سیاه دانه بهترین داروی گیاهی برای بیماران شیمی درمانی است که از نارسایی و اختلال کلیوی رنج می‌برند. مصرف این روغن اجازه دفع پروتئین از ادرار را نمی‌دهد و کراتین موجود در خون را مهار می‌کند.

ترکیب تخم سیاه دانه و روغن کنجد بهترین ماسک برای درمان جوش‌های زیرپوستی و جوش‌های چرکی است. البته حتما حواستان به میزان مصرف روغن باشد، زیرا زیاده‌روی مصرف روغن برای پوست باعث بسته‌شدن منافذ پوستی می‌شود.

انواع دمنوش سیاه دانه و طرزتهیه هریک

انواع دمنوش سیاه دانه

همواره دمنوش سیاه دانه جهت رفع بسیاری از بیماری‌ها مورد مصرف قرار گرفته و یک درمان خانگی موثر شناخته شده است. با تهیه دمنوش سیاه دانه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. این دمنوش پر خاصیت را می‌توانید به‌‎تنهایی تهیه کرده و با ترکیب گیاهان دارویی دیگر، میزان تاثیرگذاری آن را افزایش دهید. از انواع دمنوش سیاه دانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمنوش سیاه دانه و زنجبیل
  • دمنوش سیاه دانه و آویشن
  • دمنوش سیاه دانه و شنبلیله
  • دمنوش سیاه دانه و عسل و دارچین

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و عسل

طبع عسل همچون سیاه دانه، گرم است. عسل هم یک گیاه داروئی پر از خاصیت است. یکی از مهمترین خواص این ماده شیرین، مقابله عسل با انواع عفونت‌ها است. مصرف دمنوش سیاه دانه و عسل احتمال بارداری در زنان را افزایش داده و بیماری تنبلی تخمدان را درمان خواهد کرد. چند هفته مصرف روزانه و مرتب دمنوش سیاه دانه با عسل در زنان، قاعده‌آور خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و عسل:

آب را در کتری بجوشانید.

1 قاشق غذاخوری سیاه دانه را در قوری ریخته و 20 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دمنوش بکشد.

دمنوش را در یک لیوان ریخته و وقتی از داغی افتاد، یک قاشق غذا‌خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

دمنوش سیاه دانه و عسل را قبل از صبحانه میل کنید.

اصلی‌ترین خواص دمنوش سیاه دانه و عسل

  • مناسب جهت درمان سرگیجه
  • مفید جهت رفع دل پیچه
  • افزایش شیر در مادران
  • بهبود مشکلات قلبی
  • تقویت قوای جنسی

دمنوش سیاه دانه و آویشن

گیاه آویشن طبع گرم داشته و به دلیل وجود آنتی اکسیدان، ویتامین A و مواد معدنی تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد. آویشن تاثیر مستقیمی بر پوست و مو دارد. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه از پیری زود‌رس جلوگیری می‌کند. از بین بردن عفونت، درمان اگزما و درمان خانگی مناسب جهت رفع آکنه از خواص معجزه‌آسای آویشن است. با ترکیب آویشن و سیاه دانه به‌عنوان دمنوش، خواص بی‌نظیری را دریافت خواهید کرد.

همچنین افرادی که دچار حساسیت فصلی و آسم هستند، با مصرف دمنوش سیاه دانه و آویشن تا حد زیادی می‌توانند مشکلات ناشی از بیماری‌ها را درمان کنند.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و آویشن:

یک قاشق مربا‌خوری سیاه دانه و یک قاشق غذاخوری آویشن را در قوری به همراه آب جوش بریزید.

15 تا 20 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم کتری قرار دهید تا خوب دم بکشد.

جهت ایجاد طعم بهتر دمنوش، آن را با نبات مصرف کنید.

با مصرف دمنوش سیاه دانه و آویشن در فصل‌های پاییز و زمستان از سرماخوردگی مکرر جلوگیری کنید.

دمنوش سیاه دانه و زنجبیل

طبع گیاه زنجبیل گرم و خشک است. مهمترین و اصلی‌ترین فایده این گیاه، رفع مشکلاتی گوارشی همچون نفخ معده است. بهترین زمان مصرف این دمنوش یک ساعت بعد از غذا است؛ زیرا در این زمان کارایی بیشتری در هضم غذا و بهبود عملکرد معده خواهد داشت. ترکیب زنجبیل با سیاه دانه که خود در بهبود مشکلات سیستم گوارش تاثیرگذار است، در رفع درد‌های معده هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه و زنجبیل:

در قوری شیشه‌ای یک قاشق مربا‌خوری زنجبیل، یک قاشق غذا‌خوری سیاه دانه را با آب جوش اضافه کنید.

قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم کتری به‌مدت 20 تا 25 دقیقه قرار دهید تا دمنوش دم بکشد.

طعم هر دو این گیاه تند خواهد بود، پس برای از بین بردن این مزه تند آن را با یک قاشق عسل مصرف کنید.

نکات مهم در مورد مصرف دمنوش سیاه دانه

  • مصرف دمنوش سیاه دانه برای کودکان 6 سال به بالا توصیه شده است.
  • میزان عسل در دمنوش سیاه دانه و عسل باید سه برابر اندازه سیاه دانه باشد.
  • سیاه دانه نیم کوب شده را باید بلافاصله مصرف کرد؛ زیرا ماندن در محیط باز سبب ایجاد آلودگی و حتی سم در این گیاه خواهد شد.
  • طبع گیاه سیاه دانه گرم است، مصرف این دمنوش به افراد با طبع سرد توصیه شده است.

خواص دمنوش سیاه دانه برای زنان

خواص سیاه دانه برای زنان

رفع تنبلی تخمدان

اولین خاصیت سیاه دانه و عسل برای زنان مربوط به تخمدان‌هاست. ترکیب عسل و سیاه دانه و استفاده از آن می‌تواند به رفع تنبلی تخمدان کمک کند.

همچنین استفاده از این ترکیب می تواند مشکلات ناباروری را هموار کند.

بانوانی که از کمبود آهن رنج می‌برند، بهتر است از این ترکیب استفاده کنند. وقتی تخمک گذاری بهبود یابد، طبیعتا قاعدگی هم منظم می شود و مشکلات هورمونی نیز حل می شود. این امر نیز در روند بهبود باروری موثر است.

درمان چاقی

دمنوش سیاه دانه و عسل برای چربی سوزی بسیار موثر است. همچنین می‌توانید از شربت عسل و آبلیمو با پودر سیاه دانه استفاده کنید. بهتر است وقتی سیاه دانه را نیم کوب می کنید، همان موقع شربت را آماده کنید و همراه با آن میل کنید؛  زیرا پودر سیاه دانه، آلودگی محیط را به خود جذب می‌کند و زود سمی می‌شود.

درمان آکنه و جوش

سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در رفع آکنه موثر است. عسل نیز برای درمان جای جوش استفاده می شود. برای سلامتی پوست و شادابی آن بهتر است از ترکیب این دو استفاده کنید.

درمان عفونت‌های زنانه

استفاده از ترکیب سیاه دانه و عسل می‌تواند در رفع عفونت‌های زنانه موثر باشد. با استفاده از این ترکیب قدرت سیستم دفاعی بدن افزایش پیدا می کند و در نهایت باعث کاهش عفونت‌های زنانه می‌شود.

درمان عفونت قارچی واژن و دستگاه تناسلی زنان و بهبود درد رحمی از فواید سیاه دانه برای واژن هستند. می‌توان سیاه دانه را به شکل موضعی و شیاف برای برطرف‌ کردن عفونت‌های قارچی واژن استفاده کرد. برای بهبود و درمان درد رحم و زایمان می‌توانید عسل، پودر سیاه دانه و روغن را باهم ترکیب کرده و میل کنید.

پوکی استخوان

وجود ماده تیموکینون در این گیاه به‌خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی از پوکی استخوان جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف سیاه دانه به همان اندازه مصرف کلسیم روی پوکی‌استخوان تاثیر مثبت می‌گذارد. بهترین روش برای جلوگیری و درمان پوکی‌استخوان مصرف سیاهدانه همراه با عسل است.

موثر برای شیردهی

دمنوش سیاه دانه و عسل می‌تواند گزینه مناسبی به عنوان یک دمنوش شیردهی باشد. توصیه می‌شود خانم ها برای تقویت بدن و نیز افزایش شیر خود، از این معجون استفاده کنند.

*در مورد انواع دمنوش نشاط آور و انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید.

خواص دمنوش سیاه دانه برای مردان

خواص سیاه دانه برای مردان

حل مشکل ناباروری مردانه

سیاه دانه می‌توانند به راحتی درصد زیادی از بیماری‌های جنسی و مردانه را درمان کنند. سیاه دانه با عسل برای مردان خواص زیادی دارد؛ مصرف منظم این ماده باعث افزایش تستوسترون و در نتیجه افزایش میل و قوای جنسی می‌شود. سیاه دانه با عسل تحرک اسپرم را بالا می‌برد و تعداد اسپرم را نیز افزایش می‌دهد.

تقویت میل و قوای جنسی

اگر با مشکل کاهش میل جنسی و سردی در روابط جنسی و زناشویی مواجه هستید، سیاه دانه یک روش درمانی موثر است که عوارضی هم ندارد.

می‌توانید روغن زیتون و سیاه دانه را با هم ترکیب و استفاده کنید و در عین حال از خواص روغن زیتون برای دستگاه تناسلی مردان نیز بهره ببرید.  البته ساده‌ترین راه برای استفاده از سیاه دانه به منظور تقویت قوا و میل  جنسی این است که یک قاشق از سیاه دانه را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

درمان زود انزالی

انزال به معنای دفع منی از بدن است. زود انزالی به انگلیسی Premature ejaculation (PE)، به وضعیتی گفته می‌شود که زودتر از آنچه یک مرد یا شریک زندگی‌اش در طول رابطه‌ جنسی دوست دارد، انزال اتفاق ‌افتد. به عبارت دیگر زود انزالی حالتی است که فرد مشکل نگهداری نعوظ برای مدت خاصی را دارد. معمولا اگر زیر ۱ دقیقه انزال صورت گیرد، فرد زود انزال است. سیاه دانه به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند مشکل زود انزالی را حل کند.

افزایش سایز آلت تناسلی

استفاده موضعی از روغن سیاه دانه با ترکیب روغن‌های دیگر مانند روغن زیتون و روغن کنجد، سایز آلت تناسلی‌ مردانه افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع با روغن سیاه دانه امکانپذیر است و نه دمنوش آن.

نعوظ

اختلالات مربوط به نعوظ یکی از رایج‌ترین اختلالات مردانه است که تعداد زیادی از آقایان با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. راهکار طبیعی و آسانی که برای رهایی از این مشکل وجود دارد، بهره‌گیری از خواص سیاه دانه و عسل برای نعوظ در آقایان است. برای رفع این مشکل می‌توانید ترکیب دمنوش سیاه دانه و عسل را میل کنید یا  با استفاده موضعی روغن سیاه دانه از خواص روغن سیاه دانه بر روی دستگاه تناسلی مردان و نعوظ بهره‌مند شوید.

خواص دمنوش سیاه دانه برای لاغری

سیاه دانه دارای فیبر زیادی است و باعث کاهش اشتها می‌شود. سیاه دانه باعث کنترل اشتها و تنظیم قند خون و سلامت بدن می‌شود. همچنین سیاه دانه باعث کاهش چربی‌های شکمی می‌شود. با خوردن سیاه دانه می‌توانید تمایل به پرخوری و مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند برنج، نان و شیرینی‌جات را کاهش دهید و با کنترل اشتها در ماه 1 تا 2 کیلوگرم وزن کم کنید. دوز مصرفی سیاهدانه به طور کلی 1 تا 3 قاشق غذاخوری است. برای استفاده از سیاه دانه به هیچ عنوان آن را آسیاب نکنید. سیاه دانه حاوی روغن‌ها و ترکیبات فراوانی است که با پودر کردن آن از بین می روند.

می‌توانید سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و روزانه یک قاشق چای خوری سرخالی از این ترکیب را میل کنید. این ترکیب فوق العاده علاوه بر لاغری برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز بسیار مفید است؛ یا اینکه از دمنوش سیاه دانه با عسل استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه برای لاغری این است که مقداری از سیاه دانه را با آب جوش ترکیب کنید و اجازه دهید به اندازه یک ربع ساعت دم بکشد. سپس دمنوش سیاه دانه را در فنجان بریزید و وقتی کمی از داغی افتاد، عسل طبیعی و سالم را با آن ترکیب کنید و نوش جان کنید.

روش دیگر استفاده از سیاه دانه و لاغری این است که آن را در سبد غذایی خود قرار دهید. برای این امر می‌توانید مقداری سیاه دانه را به وعده صبحانه یا عصرانه خود اضافه کنید و یا حدود 20 تا 30 قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و مصرف کنید. به طور کلی میزان مصرف سیاه دانه برای یک شخص بالغ روزانه حداکثر 2 گرم است.

خواص سیاه دانه برای پوست و مو

خواص سیاه دانه برای پوست و مو

یکی از خواص روغن سیاه دانه، بهبود علائم خارش یا التهاب پوست است. با این ‌حال استفاده از پمادِ روغن این گیاه به مدت ۴ هفته، خارش یا شدت بیماری را کاهش می‌دهد.

این دانه، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در رفع آکنه موثر است. عسل نیز برای درمان جای جوش استفاده می‌شود. برای سلامتی پوست و شادابی آن بهتر است از ترکیب این دو استفاده کنید.

برای کنترل و مهار جوش‌های زیرپوستی سفید که ملتهب و قرمز نشده‌اند هم می‌توانید از ترکیب عسل و سیاه دانه استفاده کنید.

برخی دیگر از فواید روغن این گیاه مربوط به مو است:

  • کاهش ریزش مو
  • تقویت پوست سر
  • تحریک رشد مجدد مو
  • حالت‌دهنده و نرم‌کننده
  • بهبود گردش خون در ناحیه سر

خواص روغن سیاه دانه در ناف

طبع گرم سیاه دانه باعث شده که این گیاه گزینه فوق‌العاده‌ای برای درمان بیماری‌های مختلف باشد. برای مثال چکاندن روغن آن در ناف و ماساژ ناف با این روغن باعث درمان سرماخوردگی، رفع ترک لب، درمان یبوست، بهتر شدن پوست، تسکین درد گوش و بهبود ناباروری می‌شود.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه برای قاعدگی

سیاه دانه در دوران پریودی برای باز شدن سریع قاعدگی مناسب است. سیاه دانه و روغن آن مصارف دارویی زیادی مثل باز شدن قاعدگی دارند.

برای درست کردن دمنوش سیاه دانه، 1 قاشق غذاخوری سیاه دانه را با یک لیوان آبجوش ترکیب کرده و به مدت 20 دقیقه دم کنید و سپس مصرف کنید. می‌توان از عسل برای شیرین کردن دم‌کرده استفاده کرد. همچنین می‌توانید سیاه دانه را پودر کرده و با عسل سریعا مخلوط کنید، زیرا پودر سیاه دانه در مجاورت هوا خواص خود را از دست میدهد.

روش دیگر این است که برای باز شدن پریود 100 گرم سیاه دانه و 200 گرم عسل نیاز است. سیاه دانه را نیم کوب کرده و پس از کمی خیساندن و آبکش کردن، آن را داخل شیشه ای ریخته روی آن عسل بریزید و خوب مخلوط کنید و پس از چند هفته روزی یک قاشق مرباخوری از آن میل کنید.

اگرچه سیاه دانه قاعده آور بوده و برای تنظیم عادت ماهیانه خوب است، اما قبل از مصرف سیاه دانه حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه سیاه دانه برای باز شدن قاعدگی پرهیز کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش سیاه دانه

بهترین شکل استفاده از سیاه دانه این است که آن را به صورت ناشتا هر ۲۴ ساعت و به مقدار یک قاشق مرباخوری بخوریم.

پیشنهاد می شود دمنوش یا روغن سیاهدانه را در صبح و یا بعد از ظهر و عصر میل کنید.

نحوه تهیه دمنوش سیاه دانه بسیار راحت است. برای تهیه دمنوش سیاه دانه ابتدا یک قاشق از گیاه سیاه دانه را درون یک قوری ریخته و به اندازه کافی (یک یا دو لیوان) آب جوش به قوری اضافه کنید. سپس صبر کنید که به خوبی دم بکشد. بعد دمنوش تهیه شده را می توانید با استفاده از عسل یا خالی میل کنید.

جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

جویدن سیاهدانه صبح ناشتا باعث خروج مواد شیمیایی و سمی از کبد می‌شود. به عبارت دیگر جویدن سیاه دانه در صبح ناشتا عملکرد کبد را تنظیم می‌کند، نفخ شکم و گاز معده را هم پایین می‌آورد. همچنین جویدن سیاه دانه صبح ناشتا یکی از روش‌های عالی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن است که بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف بیمه می‌کند.

سیاهدانه ناشتا باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می‌شود.

عوارض سیاه دانه چیست؟

عوارض سیاه دانه

واقعیت این است که هر ماده ارزشمندی ممکن است دارای مضراتی باشد و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد آسیب شود. سیاه دانه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مصرف آن در برخی شرایط و برای بعضی افراد ضرر دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از دانه سیاه دانه به عنوان ادویه ضرر ندارد اما استفاده از روغن سیاه دانه ممکن است در مواردی خطرساز شود.

  • مصرف مقادیر بالا از سیاه‌دانه در بارداری، ممکن است خطرناک باشد. از مضرات سیاه‌دانه در بارداری، می‌توان به کند شدن یا جلوگیری از انقباض رحم اشاره کرد.
  • روغن سیاه‌دانه در کوتاه‌مدت، ممکن است برای کودکان بی‌خطر باشد؛
  • سیاه‌دانه ممکن است اختلالات خون‌ریزی را بدتر و شدیدتر کند و با کند‌کردن لخته‌شدن خون و افزایش خطر خون‌ریزی شود.
  • کاهش قند خون و افزایش خواب‌آلودگی
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای دیابت
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای کاهش‌دهنده سیستم ایمنی
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای ضد انعقاد
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای فشار خون
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای آرام‌بخش
  • تداخل سیاه‌دانه با داروهای سروتونرژیک
  • مصرف کنترل نشده روغن سیاه دانه می‌تواند باعث نفخ و تهوع شود
  • مصرف کنترل نشده روغن سیاه دانه می‌تواند باعث تداخل دارویی شود
  • مصرف کنترل نشده روغن سیاه دانه می‌تواند باعث آسیب به کلیه شود
  • مصرف کنترل نشده روغن سیاه دانه و دانه سیاه دانه در زنان باردار و شیرده می‌تواند با عوارضی همراه باشد

ارزش غذایی سیاه دانه

ارزش غذایی سیاه دانه

در سیاه دانه مواد مفید بسیار زیادی وجود دارد. یک قاشق غذاخوری آن حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۴۵
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • فیبر: ۰ گرم

سیاه دانه منبع خوبی از

  • کلسیم
  • آهن
  • فلز روی
  • مس
  • تیامین
  • نیاسین
  • فسفر
  • اسیدفولیک

فواید دارویی این گیاه، عمدتا به دلیل ترکیب فعال اصلی آن به نام تیموکینون (Thymoquinone) است. این ماده، خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و سایر فواید درمانی دارد . این مواد از بدن در برابر آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

کلام آخر

اگرچه خواص دمنوش سیاه دانه بسیار زیاد و شگفت‌انگیز است؛ اما توجه داشته باشید که این خواص اعجاب‌انگیز باعث نشود که در مصرف سیاه دانه افراط کنید و به جای بهره‌مندی از این دانه‌های پر خاصیت، دچار عوارض شوید. به یاد داشته باشید که همیشه رعایت حد اعتدال در مصرف پرخاصیت‌ترین مواد مهمترین نکته و تکنیک‌ طلایی برای بهره‌مندی از بیشترین خواص هر ماده است. همچنین بهترین تصمیم این است که حتما با یک پزشک معتمد در مورد مصرف سیاه دانه برای خودتان صحبت کنید. ممکن است سیاه دانه با وجود تمام خاصیت‌های معجزه‌آسایی که دارد، برای شرایط خاص شما مناسب نباشد. این موضوع را فقط و فقط یک پزشک، خصوصا پزشکان حوزه طب سنتی، می‌توانند تشخیص دهند. لذا در هر شرایطی محتاط باشید و سلامتی خود را ارزشمند بدانید.