آیا خانه داری و بچه داری با هم جور در می‌آید؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خانه داری و بچه داری

اگر باردار هستید، احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که بعد از تولد فرزندتان چطور و چگونه به کارهای خانه برسید؛ این فکرها در صورتی که شاغل هم باشید و خانه داری کارمندی را تجربه کرده باشید، بیشتر و بیشتر هم می‌شوند. حتما اطرافیان در مورد سختی‌های زندگی با حضور یک فرزند کوچک و انجام همزمان کارهای مربوط به بچه و کارهای خانه چیزهایی به شما گفته‌اند. چیزهایی که از یک طرف ترس و وحشت را در درون‌تان بیدار کرده است و از طرفی دیگر نوعی احساس بلاتکلیفی و گمراهی را در شما ایجاد کرده است.

باید بدانید که شاید در نگاه اول خانه داری و بچه داری سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما در واقعیت اینگونه نیست. به یاد داشته باشید که در رابطه با هر موضوعی اگر دیدگاه سختی داشته باشید، سخت می‌توانید با آن کنار بیایید و خودتان اذیت می‌شوید.

بچه داری و خانه داری چه طور ممکن است؟

زندگی با دو بچه یا سه بچه و حتی یک بچه سختی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد. بچه‌ها در هر سن و سالی نیازهای متفاوتی دارند که والدین ناگزیر از تامین نیازهای آنها هستند. مهمترین کاری که به عنوان یک مادر آگاه و کافی باید انجام دهید این است که زندگی و برنامه ریزی با بچه را یاد بگیرید. برنامه ریزی روزانه یک مادر به او کمک می‌کند تا به همه کارهای خانه، کارهای شخصی و حتی اوقات فراغت خود برسد و حتی به موقع و به اندازه کافی نیز استراحت کند.

بنابراین بچه داری و خانه داری با برنامه ریزی درست امکانپذیر است.

آیا خانه تمیز با بچه شدنی است؟

آیا خانه تمیز با بچه شدنی است؟

به یاد داشته باشید که معنای تمیزی و مرتب بودن در یک خانه با بچه و یک خانه بدون بچه تعابیر متفاوتی دارد. در حالت کلی باید بگوییم که بله حتما خانه تمیز با بچه شدنی و امکانپذیر است، البته به شرطی که حضور بچه و کارهایی که مخصوص به اوست را در نظر بگیرید و به کل موضوع خانه داری تعمیم ندهید.

واقعیت این است که یک خانه با حضور حداقل یک بچه هرگز شبیه یک خانه بدون بچه نیست. همین که برای فعالیت و بازی بچه خانه را امن کنید و هر چیز خطرناک را از دسترس او خارج کنید، به این معنی است که خانه تمیز و مرتبی با حضور بچه دارید.

قرار نیست هیچ اسباب بازی روی زمین نباشد تا خانه شما تمیز باشد؛ اما می‌توانید به موقع اسباب‌بازی‌ها را پهن کنید و به موقع هم با همکاری کودک آنها را جمع کنید. حتی اگر یک عروسک یا چند تکه از لوازم خانه سازی کودک در بخشی از پذیرایی رها شده باشد یا افتاده باشد و یا تاب کودک به میله بارفیکس آویزان باشد و ... باز هم به معنی نامرتب بودن خانه نیست.

در عوض اگر به کودک خود یاد بدهید که هنگام خوردن هر چیزی، حتما یک زیر سفره و دستمال بزرگ روی زمین پهن کند و روی آن بنشیند و بخورد، یا بعد از صرف غذا حتما سریع دستان و صورت کودک را با دستمال پاک کنید یا با آب بشویید تا کودک دستان روغنی و چرب یا آغشته به شیرینی خود را به مبل، در و دیوار و پرده و ... نمالد، خانه شما با وجود بچه کاملا تمیز و مرتب باقی می‌ماند.

شما حتما می‌توانید در قالب بازی خانه داری و بچه داری چیزهای مفیدی به کودک خود یاد بدهید. حتی گاهی می‌توانید از کتاب خانه داری نیز کمک بگیرید و در این باره کمی مطالعه کنید.

حضور بچه را بپذیرید

بچه داری و خانه داری

قبول کنید که حضور بچه در خانه بسیاری از قوانین خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر این موضوع را بپذیرید و نسبت به آن جبهه نگیرید، راحت تر می‌توانید ترفند‌های خانه‌داری را طوری اجرا کنید که حتی حضور بچه هم نتواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال پوشک کودک خود را در هر بار تعویض در سطل زباله درب دار دستشویی و ترجیحا در یک نایلون جداگانه قرار دهید و به صورت روزانه سطل زباله را تخلیه کنید. کثیف و بد بو بودن محیط دستشویی به دلیل پوشک‌های رها شده، چیزی نیست که توجیه داشته باشد و حتی به حضور کودک در خانه ارتباط داشته باشد. اگر در هر بار شست و شوی کودک پوشک او را درست معدوم کنید، حتما دستشویی تمیز و خوش بو یا حداقل بدون بوی نامطلوب خواهید داشت.

بعد از هر بار حمام کردن کودک، حتما محیط حمام را کامل آب بگیرید و وان و دیگر ملزومات شست و شو کودک را در جای مناسبی قرار دهید و همانطور رها کنید.

در آشپزخانه ترجیحا برای نگهداری کودک از صندلی غذا استفاده کنید.

می‌توانید برای تمیز‌ باقی ماندن فرش‌ها از روفرشی استفاده کنید یا برای لک نشدن مبل‌ها از کاور مبل استفاده کنید و هر بار که نیاز باشد، آنها را بشویید.

مرتب نگه داشتن تخت و کالای خواب شما و کودکتان چیزی نیست که کودک در مورد آنها دخل و تصرفی داشته باشد. احتمالا بعد از مدتی بالا و پایین کردن روی تشک تخت خسته می‌شود و سراغ انجام کار دیگری می‌رود. بنابراین به موقع تخت را مرتب کنید و یا حتی درب اتاق را ببنید.

محیط پذیرایی را برای بازی و فعالیت کودک کاملا امن کنید تا مجبور نباشید مدام به او تذکر بدهید که چه کاری را انجام ندهد یا کجا نرود و ... . با این کار هم خودتان و هم کودکتان آرامش خواهید داشت و نگرانی بابت آسیب احتمالی به کودک نخواهید داشت. سعی کنید انواع سرگرمی در خانه با وسایل ساده را پیدا کنید و خودتان او را سرگرم کنید قبل از اینکه کنجکاوی اش او را به بخشهای دیگر خانه که نباید بکشاند.

حتی اگر کودک روی فرش کمی ادرار کرد یا پوشک او به تشک و ملافه و ... نم پس داد، باز هم جایی برای نگرانی نیست. با یک بار شست و شوی ساده می‌توانید نجسی احتمالی را به راحتی پا ک کنید.

به یاد داشته باشید که در خانه‌ای که کودک حضور دارد، اولویت با راحتی و رفاه کودک است. البته قرار نیست رفاه کودک، تمیز و مرتبی خانه را از بین ببرد یا امور خانه داری را به تاخیر بیاندازد، اما قرار هم نیست همه چیز مثل دوران قبل از بچه داشتن در نهایت کمال باشد. بنابراین بپذیرید که کودک با خودش بی‌نظمی‌های شیرینی می‌آورد که خیلی زود پایان می‌یابد و تمام می‌شود.

کلام آخر

خانه داری و بچه داری غول دو سر شاخ داری نیست که از آن بترسید. فقط اگر کمی سهل گیر باشید و در کارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید و حتی گاهی از کسی کمک بگیرید، به راحتی می‌توانید از پس تمام کارهای خانه با حضور بچه و حتی بسیار بهتر از قبل بر آیید و در این باره مشکلی نداشته باشید.

به یاد داشته باشید که نوع نگاه شما به مسائل، آنها را سخت یا سهل می‌کند؛ پس پیش از هر کاری، دیدگاه خود را به شیوه درست تنظیم کنید و با عینک درست به مسائل نگاه کنید.