آیا قرص ویتامین برای تقویت حافظه موثر و کارساز است؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص ویتامین برای تقویت حافظه

استفاده از قرص ویتامین برای تقویت حافظه یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند کمک کند حافظه شما قدرت بیشتری در یادآوری خاطرات و حفظ مطالب مهم داشته باشد. اگرچه فاکتور سن در قدرت ذهن برای عملکرد مناسب و قوی تاثیر بسیار زیادی دارد، اما به هر حال قرص‌ها، کپسول‌ها و حتی تکنیک‌های خاص در لایف استایل می‌تواند کمک کند که حافظه قدرتمندی داشته باشید.

بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز چیست؟

شناخت بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه اهمیت زیادی دارد؛ قاعدتا تجویز پزشک و نسخه او برای استفاده از اینگونه قرص‌ها بسیار مهم است. البته باید بدانید که تقویت سریع حافظه امکانپذیر نیست، در واقع قدرت حافظه به مرور زمان و با افزایش سن کم می‌شود، در این بین انجام هر اقدام موثر به صورت مداوم و مکرر می‌تواند روال سیر نزولی حافظه را کم کند و کاهش دهد؛ در نتیجه حافظه مدت زمان بیشتری می‌تواند قوی باشد و قدرتمند بماند.

مولتی ویتامین‌های تقویت حافظه کدام است؟

مولتی ویتامین‌های تقویت حافظه

مولتی ویتامین نروزان ویتابیوتیکس

قرص نروزان (Neurozan) محصول کشور انگلستان و از برند معروف ویتابیوتیکس است؛ این قرص برای تقویت حافظه و مغز موثر است و یک کپسول تقویت مغز و اعصاب محسوب می‌شود. معمولا افراد عادی برای جلوگیری از کم کاری مغز در بزرگسالی از این دارو استفاده می کنند.

در قرص تقویت حافظه نروزان به هیچ عنوان از موادی مانند گلوتن، شکر، نمک، رنگ مصنوعی و نگهدارنده‌ها استفاده نشده است. این قرص یک مکمل تقویت حافظه و بهبود دهنده عملکرد مغز است که با داشتن ترکیبات منحصر بفرد مانند فسفاتیدیل و ویتامین‌ها در زمینه تقویت عملکرد مغز، بهبود اضطراب و افسردگی، خلق و خو، تمرکز حافظه، تقویت حافظه، بهبود یادگیری، پیشگیری از آلزایمر، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی و عملکرد شناختی موثر است.

مولتی نورو پلاس یوروویتال

این قرص محصول شرکت یورویتال آلمان است که دارای جینسینگ، عصاره ماهی، DHA و EPA است و در افزایش تمرکز، حافظه و بهبود عملکرد مغز تاثیر زیادی دارد. شاید بتوان نام آن را بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن یا حداقل یکی از بهترین‌ها گذاشت.

این قرص در بهبود مشکل عدم تمرکز، خستگی مفرط و خواب آلودگی تاثیر دارد؛ زیرا یک ب کمپلکس است که در ترکیبات آن همه ویتامین های گروه B موجود است و می‌تواند باعث افزایش انرژی و رفع خستگی روزانه شود. همچنین ویتامین C-E آهن و سلنیوم نیز در قرص نورو پلاس وجود دارد.

ممورال گل دارو

این مولتی ایرانی یک داروی گیاهی برای تقویت حافظه و پیشگیری و بهبود آلزایمر است که در آن از دو ترکیب اصلی عصاره گیاه کندر و زنجبیل استفاده شده است.

کپسول ممورال یکی از مکمل‌های ضروری برای درمان گیاهی آلزایمر است؛ در واقع می‌توان از آن به عنوان قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر یاد کرد؛ زیرا عملا در درمان و پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه و همچنین افزایش هوش، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری افراد تاثیر زیادی دارد.

جینکورا دکتر اهورا

یکی دیگر از داروهای گیاهی برای تقویت حافظه و تمرکز قرص جینکورا است. این قرص از ترکیب گیاهی به نام جینکوبیلوبا تهیه شده است که می‌تواند باعث تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز شود.

بهترین ویتامین‌های تقویت حافظه

ویتامین‌های تقویت حافظه

ویتامین E؛ قوی‌ترین مکمل تقویت حافظه

ویتامین E به عنوان قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر خطر ابتلا به آلزایمر را‌ کاهش داده و در یادگیری، تقویت هوش و حافظه نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین ای برای تقویت حافظه در افراد مسن بسیار مفید است و مانع پیشرفت بیماری آلزایمر (خفیف و متوسط) می‌شود. همچنین این ویتامین نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مبارزه با سلول‌های آسیبی دارد.

ویتامین D

باید بدانید که سطوح پایین ویتامین D بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد. در واقع یکی از عوارض کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به ناراحتی‌های مغزی و عصبی است. ویتامین D در سلامت ساختار و غشای نورون‌های مغزی نقش مهمی ایفا کرده و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. به‌همین دلیل این ویتامین از نورون‌های مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در نتیجه در تقویت حافظه و تمرکز نقش مهمی دارد.

ویتامین B

ویتامین‌های گروه B برای بسیاری از عملیات متابولیک بدن و سلامت مغز انسان‌ها ضروری هستند و می‌توانند بهترین داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس باشند. ویتامین ب 12 و ب 6 و اسید فولیک در رابطه با مغز و تقویت حافظه اهمیت بسیاری دارند.

ویتامین ب 12 یک ماده مغذی ضروری در میلین محسوب می‌شود؛ میلین پوششی است که سیستم عصبی را احاطه می‌کند. سطوح کم این ویتامین منجر به از دست دادن حافظه می‌شود. اسید فولیک هم ماده‌ بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده‌های عصبی خواهد شد. با کاهش میزان اسید فولیک در مغز، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می‌شود. ویتامین B6 نیز در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین نقش مهمی ایفا می‌کند. از آن‌جایی‌که این دو ماده در عملکرد شناختی (یادگیری، حافظه، تمرکز و هوش) بسیار موثر هستند؛ بنابراین در تقویت حافظه بسیار موثر خواهند بود

ویتامین C

بد نیست بدانید که بیشترین تراکم ویتامین C در مغز یافت می‌شود. این ویتامین در سنتز دوپامین که یک انتقال‌دهنده عصبی است، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین ویتامین C در برابر استرس اکسیداتیو هم از مغز محافظت می‌کند. کمبود ویتامین C به حساسیت بیش از حد، خستگی، و افسردگی منجر می‌شود. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌های عصبی در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. باید بدانید که ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید هر روز مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کنید.

امگا 3

از دیگر مواد موجود در اکثر مکمل‌های تقویت حافظه و یادگیری امگا 3 است. امگا 3 فراوان‌ترین چربی در غشای سلولی مغز محسوب می‌شود و بهترین قرص تقویت حافظه جهان به شمار می‌آید. این ماده جریان خون در مغز را افزایش داده و سبب تولید سلول‌های جدید مغزی می‌شود که در نهایت روی عملکرد مغزی تاثیر مثبتی می‌گذارد.

با مصرف امگا ۳ حافظه، زمان واکنش و سرعت حل مسئله را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل بسیاری از پزشکان عقیده دارند که بهترین قرص ویتامین برای تقویت حافظه و تمرکز باید سرشار از امگا 3 باشد.

مواد غذایی موثر بر تقویت حافظه

از نظر پزشکی برخی از مواد غذایی تاثیر مستقیم و ثابت شده‌ای بر تقویت مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر دارند.

با شناخت فواید هر یک از مواد موثر بر تقویت حافظه و ضد آلزایمر می‌توانید این مواد را تا حد امکان در رژیم غذایی خود نیز جای دهید و یا از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

روغن ماهی (DHA)

روغن ماهی برای حافظه و هوش مفید است. DHA فراوان‌ترین چربی در مغز است. در واقع DHA فراوان‌ترین اسید چرب امگا 3 در غشای سلول مغز است. با افزایش سن سلول‌های مغز توانایی جذب DHA را از دست می‌دهند و سطح آن در بدن کاهش می‌یابد. چربی‌های درون مغز می‌توانند التهاب را کاهش و جریان خون در مغز را افزایش دهند و همچنین سلول‌های جدیدی را در مغز تولید کنند.

جینسینگ

جینسینگ یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی در جهان است و قرن‌هاست که از آن در صنعت پزشکی استفاده می‌شود. یکی از فواید جینسینگ، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز است. جینسینگ می‌تواند سلول‌های مغز را تحریک کند و قدرت تمرکز و عملکرد را کاملا بهبود دهد.

جینکوبیلوبا

عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا در زمینه تقویت حافظه بسیار موثر است. جینکوبیلوبا باعث تقویت سیستم عصبی شده و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست و ایجاد پیری جلوگیری می کند.

همچنین از مهمترین کاربردهای گیاه جینکوبیلوبا خاصیت ضد آلزایمری آن است که باعث افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی می‌شود و در درمان آلزایمر استفاده می‌شود. جینکوبیلوبا می‌تواند از افسردگی و اضطراب هم جلوگیری کند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها با محافظت از سلول‌ها و محافظت از مغز در برابر آسیب‌ها باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت آن می‌شوند.

زرد چوبه

زرد چوبه یک ادویه زرد رنگ از خانواده‌ زنجبیل است و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به ‌نام کورکومین است. کورکومین از نقص شناختی جلوگیری می‌کند و در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. همچنین سرعت جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها نیز مانند آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از مغز در برابر آسیب پرداخته و ارتباط بین سلولهای مغز را تقویت می کنند. با تقویت مغز توسط فلاونوئیدها مشکلاتی مانند کاهش شناختی مغز کاهش می یابد و عملکرد مغز بهبود می یابد.

رسوراترول

این ماده جریان خون به مغز را افزایش می دهد و باعث بهبود پاسخ های ذهنی می‌شود. رسوراترول باعث چسبندگی سلول‌های خون، رقیق شدن خون و افزایش جریان خون در بدن می‌شود. رسوراترول می‌تواند جریان خون در جمجمه را تا ۳۰ درصد بهبود ببخشد.                                                                   

پروبیوتیک‌ها

نقش پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها در تقویت حافظه شاید عجیب باشد، اما باکتری‌های روده بر سلامت مغز نیز تاثیر می‌گذارند. پروبیوتیک‌هایی که بر مغز تاثیر می‌گذارند، اغلب به عنوان «روان‌بیوتیک» شناخته می‌شوند. برخی از پروبیوتیک‌ها علائم استرس، اضطراب و افسردگی را نیز بهبود می‌بخشند. پری‌بیوتیک‌ها نیز توسط باکتری‌های روده تخمیر شده و بر سلامت مغز نیز تاثیر می‌گذارند. ماست، کفیر، کلم ترش و پنیر، همگی جزو این دسته مواد غذایی برای تقویت حافظه محسوب می‌شوند.

فیبر

غلات کامل، آجیل، مغزها، میوه‌‎ها و سبزیجات، همگی حاوی فیبرهایی هستند که می‌تواند به عملکرد محور روده – مغز کمک کند.

پلی فنل

 کاکائو، چای سبز، روغن زیتون و قهوه، حاوی پلی فنل هستند که توسط باکتری‌های روده هضم می‌شوند. پلی فنول‌ها باکتری‌های سالم روده را افزایش داده و عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشند.

تریپتوفان

تریپتوفان اسید آمینه‌ای است که در بدن به انتقال دهنده عصبی سروتونین تبدیل می‌شود. غذاهایی که سرشار از تریپتوفان هستند، عبارتند از بوقلمون، تخم مرغ و پنیر. این اسیدآمینه نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

آووکادو

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. چربی زیاد این میوه از نوع اشباع‌ نشده یا در اصطلاح «چربی خوب» است که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست می‌شوند.

آووکادو حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته‌شدن خون در مغز (سکته مغزی) جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌خوبی عمل می‌کند. آووکادو سرشار از ویتامین‌های B و C است؛

این میوه نسبت به سایر میوه‌ها، بیشترین میزان پروتئین را دارد و محتوای قند کم است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه ‌می‌دارد.

کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ بدن را فراهم می‌کند و سرشار از فیبر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی دارد، به تقویت حافظه به‌ویژه در سالخوردگی کمک می‌کند و روده را هم ضدعفونی می‌کند.

زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ مقادیر زیادی کولین دارد که برای رشد جنین و زنان باردار بسیار مؤثر است و موجب شکستن پیوند‌های بتان می‌شود. بتان ماده‌ای شیمیایی است که هورمون‌های شادی‌آور تولید می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که تخم‌مرغ هیچ اثری بر سطح کلسترول افراد بالغ ندارد. در واقع تنها موجب افزایش کلسترول خون می‌شود. ضمن اینکه منبعی غنی از پروتئین است.

توت‌ها

انواع توت‌ها نیز حاوی فلاونوئیدهای مختلف هستند. در نتیجه انواع توت‌ها برای افزایش قدرت مغز مفید خواهند بود. آنتی‌اکسیدان‌ها میزان تاثیر التهابات و استرس‌های مخرب را کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انواع توت‌ها شامل آنتوسیانین، اسید کافئیک، کاتچین و کورستین است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انواع توت‌ها، مزایای مختلفی برای مغز خواهد داشت؛ از جمله

  • افزایش و بهبود ارتباط مابین سلول‌های مغزی؛
  • کاهش التهابات مختلف موجود در بدن؛
  • افزایش انعطاف ساختار مغز که به مغز کمک می‌کند که ارتباط‌های جدید ایجاد کرده و میزان یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد؛
  • کاهش و یا تاخیر وقوع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و بیماری‌های شناختی.

سویا

محصولات تولید شده از دانه سویا سرشار از گروهی آنتی‌اکسیدان‌ها به نام پلی‌فنول (Polyphenols) هستند. پلی‌فنول‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل را کاهش داده و توانایی‌های شناختی را در طی فرایند افزایش سن، بهبود می‌بخشند. محصولات سویا دارای پلی‌فنول‌هایی هستند که ایزوفلاون (Isoflavone) نامیده می‌شوند. عملکرد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی، باعث سلامت کلی و بهبود حافظه خواهد شد.

* همچنین بخوانید: بهترین غذاهای ضد افسردگی با طرزتهیه آن 

کلام آخر

به جز استفاده از قرص ویتامین برای تقویت حافظه، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و داشتن سبک زندگی سالم در قدرت مغز و کاهش سرعت زوال مغز تاثیر زیادی دارد. به یاد داشته باشید بافتنی، شطرنج، حفظ شعر، سوزن دوزی، حل جدول و فعالیت‌هایی از این قبیل در تقویت حافظه تاثیر زیادی دارند.