تعیین روز تخمک گذاری

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تعیین روز تخمک گذاری

تعیین روز تخمک گذاری برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، بسیار مهم است زیرا این کار می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. چون تخمک‌ها پس از آزاد شدن معمولا تا ۲۴ ساعت قدرت باروری دارند و پس از گذشت آن دیگر بارور می‌شوند. با این تفاسیر می‌توان گفت که تعیین روز تخمک گذاری برای خانم‌هایی که قصد بارداری ندارند نیز اهمیت دارد و آن‌ها با اطلاع از این موضوع می‌توانند به سادگی جلوگیری کنند. معمولا با شمردن روزهای قاعدگی یا کیت تشخیص روز آزاد شدن تخمک می‌توان روز دقیق آزاد شدن تخمک از تخمدان را تشخیص داد. همچنین میتوان با استفاده از ابزار تعیین روز تخمک‌گذاری پینوبیبی از تاریخ دقیق آن مطلع شد.

با توجه به اهمیت تشخیص این مسئله در فرایند بارداری، در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی کیت تخمک گذاری، نحوه عملکرد آن، روش استفاده از کیت و هر آنچه که لازم است بدانید، بپردازیم.

 

کیت تعیین روز تخمک گذاری چیست؟

معمولا چرخه قاعدگی طبیعی یک دوره ۲۸ روزه است یا زه بیان دیگر فاصله بین دو عادت ماهیانه باید ۲۸ روز باشد. روز تخمک گذاری ۱۴ روز پس از اولین روز خونریزی یا ۱۴ روز مانده به شروع عادت ماهیانه بعدی است. اما در خانم‌های چرخه قاعدگی منظمی ندارند و فاصله بین دو عادت ماهیانه آن‌ها دائما در حال تغییر است، تعیین دقیق روز آزاد شدن تخمک کمی دشوار است. به همین منظور دستگاه‌ها با کیت‌هایی تحت عنوان کیت تخمک گذاری (opk) ساخته شده‌اند که از طریق آن‌ها به راحتی می‌توان روز دقیق رها شدن تخمک را مشخص کرد.

کیت تخمک گذاری (opk) نوعی ابزار است که برای ردیابی تخمک گذاری استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که این کیت مانند کیت تشخیص بارداری است و خانم‌ها به راحتی می‌توانند از روز رها شدن تخمک یا همان تخمک گذاری اطلاع پیدا کنند.

در واقع این ابزار از طریق بررسی غلظت هورمون LH در ادرار روز تخمک گذاری را مشخص می‌کند. هورمون LH نوعی هورمون است در سلامت تخمدان‌های نقش مهمی دارد و میزان آن از طریق خون و ادرار قابل اندازه‌ گیری است‌. معمولا ۱۲ الی ۳۶ ساعت پیش از تخمک گذاری، مقدار این هورمون در بدن افزایش می‌یابد و ۲ تا ۵ برابر بیشتر می‌شود.

چگونگی عملکرد کیت تعیین روز تخمک گذاری

با نزدیک شدن به روز تخمک گذاری میزان ترشح هورمون لوتئینیزه یا LH، حدود ۲ تا ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند. مقدار ترشح این هورمون را می‌توان از طریق خون یا ادرار اندازه گرفت که اندازه‌گیری آن با خون در منزل غیر قابل انجام است و فقط باید به آزمایشگاه مراجعه کرد. اما اندازه‌گیری میزان ترشح هورمون LH با ادرار به سادگی در خانه با استفاده از کیت تشخیص تخمک گذاری امکان‌پذیر است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که عملکرد این کیت به این صورت است که اگر میزان هورمون LH در ادرار بالا باشد، خطوط روی کیت پر‌رنگ می‌شوند اما چنانچه میزان این هورمون پایین یا معمولی باشد خطوط روی کیت تغییری نمی‌کنند.

نحوه استفاده از کیت تعیین روز تخمک گذاری

پیش از توضیح نحوه استفاده باید به این نکته توجه کنید که بهتر است دو ساعت قبل از انجام آزمایش مایعات فراوان نوشیده نشود زیرا زیاده‌روی در مصرف مایعات سبب رقیق شدن ادرار و اختلال در تشخیص می‌شود. برای استفاده از این کیت خانگی باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا ادرار خود را یک ظرف تمیز و خشک بریزید.
  2.  پس از آن کیت تشخیص را در حالت عمودی داخل ظرف بگذارید به گونه‌ای که باید فلش‌های روی کیت در جهت پایین قرار بگیرند. تقریبا حدود نیم سانتی‌متر از کیت باید در ادرار فرو شود.
  3. سپس حدود ۵ ثانیه صبر کنید و سپس کیت را از داخل ادرار خارج نمایید. در این مرحله حتما دقت داشته باشید که اگر مدت زمان طولانی کیت را داخل ادرار نگه دارید، باعث غلط نشان دادن نتیجه می‌شود. پس حتما طبق زمانی که در دستورالعمل نوشته شده، کیت را داخل ادرار نگه دارید.
  4. پس از خارج کردن کیت آن را در یک سطح کاملا صاف قرار دهید و بین ۵ الی ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا نتیجه نمایان شود.

تفسیر نتیجه کیت تعیین روز تخمک گذاری

تفسیر نتیجه کیت تعیین روز تخمک گذاری

در قسمت قبلی روش استفاده از این کیت خانگی را بیان کردیم و گفتیم باید برای نمایان شدن نتایج حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. حال سوالی در اینجا مطرح می‌شود این است که نتیجه را چگونه  می‌توان تشخیص داد و تفسیر کیت چگونه است؟ کیت تعیین روز تخمک گذاری دارای دو خط یا نوار به نام خط کنترل و خط تست است که از طریق تغییر رنگ آن‌ها می‌توان به این نکته پی برد که نتیجه نهایی مثبت، منفی یا فاقد اعتبار است.

نشانه های نتیجه مثبت

در صورتی که دو نوار قابل مشاهده باشند و رنگ خط تست هم رنگ یا تیره‌تر از خط کنترل باشد یعنی روز تخمک گذاری نزدیک است و به احتمال زیاد حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده تخمک از تخمدان رها می‌شود.

نشانه های نتیجه منفی

اگر خط تست کم‌ رنگ‌تر از خط کنترل باشد یا اصل قابل دیدن نباشد یعنی میزان هورمون LH در ادرار پایین است و تخمک گذاری نزدیک نیست. در این صورت باید در روزهای آینده نیز انجام آزمایش را تکرار کرد.

نشانه های نتیجه فاقد اعتبار

حالت سوم نتیجه کیت، جواب فاقد اعتبار است و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که خط کنترل اصلا قابل مشاهده نباشد. این اتفاق زمانی پیش می‌آید که کیت زودتر از ۵ ثانیه از داخل ادرار خارج شود یا بیشتر از ۵ ثانیه داخل آن قرار گرفته باشد. در این صورت باید با یک کیت سالم دیگر دوباره آزمایش را تکرار کنید.

قیمت کیت تعیین روز تخمک گذاری

قیمت کیت تشخیص روز تخمک گذاری معمولا به لوازم جانبی داخل بسته بندی(ظرف ادرار، قطره چکان)، برند یا شرکت سازنده، تعداد کیت و موارد این چنینی بستگی دارد و برای اطلاع از قیمت دقیق آن می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید .

خرید کیت تعیین روز تخمک گذاری

خرید کیت تعیین روز تخمک گذاری

برای خرید کیت تعیین روز تخمک گذاری می‌تواتید به داروخانه‌های سطح شهر یا فروشگاه‌های آنلاین مراجعه کنید. فقط هنگام خرید به این موضوع توجه کنید که کیت از یک برند معتبر باشد و بر روی بسته‌بندی آن علامت استاندارد، دستورالعمل و تاریخ انقضا وجود داشته باشد.

کلام آخر؛ اهمیت استفاده از کیت تخمک گذاری چیست؟

معمولا تخمک‌ها تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن قدرت باروری دارند پس تشخیص روز دقیق تخمک گذاری برای اقدام به بارداری یا جلوگیری از آن بسیار مهم است زیرا خانم‌هایی که قصد بارداری دارند با انجام رابطه جنسی در این دوران می‌توانند شانس بارداری خود را افزایش دهند. از سوی دیگر بانوانی که قصد بارداری ندارند لازم است که در روزهای تخمک گذاری از لوازم پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنند.