بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

خیلی از افراد بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی را نمی‌دانند و همین باعث می‌شود تا در ورزش کردن تنبلی کنند. اما آیا زمان خاصی برای ورزش کردن برای چربی سوزی وجود دارد؟ باید بگویم بله! برای آنکه بتوانید در مدت زمان کوتاه به اندام ایده‌آل خود برسید و به سرعت چربی سوزی کنید، باید بهترین زمان برای ورزش کردن را بدانید. در این مطلب از گهواره توضیح می دهیم بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است.

بهترین زمان برای چربی سوزی و لاغری شکم و پهلو

بسیاری از افراد ممکن است وزن مناسبی داشته باشند اما به دلیل انباشته شدن چربی در ناحیه شکم، به چاقی شکمی مبتلا شده باشند. پس برای داشتن یک شکم بزرگ حتما نباید اضافه وزن داشته باشید. چربی شکم علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی ندارد، برای سلامت قلب و بدن شما بسیار خطرناک است. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید چربی‌های این قسمت از بدنتان را بسوزانید. بیشتر افراد تصور می‌کنند که تنها با کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی می‌توانند چربی‌های اطراف شکم را آب کنند، اما باید بدانید که یکی از مهم‌ترین اقدام برای چربی سوزی ورزش کردن است. اما اگر به دنبال چربی سوزی هستید، بسیار مهم است که در زمان درست ورش کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.

بیشتر کسانی که ورزش می‌کنند دوست دارند که از وقتشان بطور موثر استفاده کنند و بیشترین نتیجه را دریافت کنند. باید بدانید اگر زمان درست برای ورزش کردن را بدانید، خیلی زودتر به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. اما زمان تنها یکی از عوامل در چربی سوزی و عضله سازی بدن شماست. عوامل دیگر مانند شدت، مدت زمان ورزش و غیره نیز در این روند بی تاثیر نیستند. 

برای اینکه به چربی سوزی خود سرعت ببخشید باید ورزش‌های قدرتی و عضله ساز داشته باشید. برای انجام اینگونه ورزش‌ها لازم نیست که حتما شدید ورزش کنید و یا مدت زمان طولانی به آن بپردازید، انجام این ورزش بصورت آرام و هفته 2 تا 3 مرتبه کافیست. علاوه بر ورزش‌های قدرتی، شما به ورزش هوازی هم نیاز دارید. ورزش هوازی به شما برای کالری سوزی کمک می‌کند. (در این مقاله بخوانید ورزش هوازی چیست)

بهترین زمان در چربی سوزی صبح است زیرا در صبحگاه قند خون شما پایین بوده و بدن مجبور می‌شود برای تامین انرژی خود به دنبال ذخایر چربی شما برود و از آنها به عنوان سوخت استفاده کند. همچنین میزان هورمون‌هایی که چربی سوزی را سرعت می‌بخشند (مانند کورتیزول) در هنگام صبح بالاتر است. ورزش صبحگاهی روی چربی سوزی تاثیر بیشتری دارد. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند انگیزه بیشتری داشته و زمان بیشتری را به ورزش کردن اختصاص می‌دهند. همچنین در هنگام صبح فشار خستگی و استرس کمتری وجود دارد.

بهترین زمان برای چربی سوزی و لاغری

بهترین زمان ورزش برای خانم‌ها

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، ورزش بانوان به عنوان یکی از ضروری‌ترین عامل ها برای سلامتی جسمانی و روانی شناخته شده است و همچنین میزان مشارکت بانوان در ورزش، بسیار بیشتر و بهتر از کشورهای جهان سوم است. اما باید بدانید که وجود اختلافات فیزیکی و ساختاری میان زن و مرد باعث شده تا ورزش کردن در این دو جنس متفاوت باشد. بسیاری از افراد معتقدند که دوران قاعدگی باعث افت عملکرد بانوان می‌شود، اما باید بدانید که از نظر فیزیکی زنانی بوده‌اند که حتی در این دوران هم رکوردهای جهانی به ثبت رسانده‌اند. قرص‌های ضد بارداری ممکن است سبب تغییرات فیزیولوژیکی زیادی در بدن زنان شوند، اما تاثیر زیادی در عملکرد آنها نخواهد داشت. همچنین تا ماه سوم بارداری تاثیر منفی بر عملکرد زنان نمی‌گذارد چرا که در المپیک سال 1956 ملبورن 3 تن از مدال آورندگان زن باردار بودند.

در گذشته عقیده داشتند که ورزش کردن بر روی سیستم تولید مثل زنان اثر گذاشته و آسیب می‌رساند و همچنین زنان نباید در دوران قاعدگی ورزش و تحرک داشته باشند. اما امروزه تحقیقات به دست آمده خلاف این موارد را ثابت می‌کند. اما باید بدانید بهترین زمان برای ورزش کردن در خانم‌ها صبح است و چربی سوزی در این زمان بیشتر است. بطور کلی باید بدانید زنانی که علاقه به چربی سوزی در ناحیه شکم و ران دارند و همچنین برای کاهش فشار خون ورزش می‌کنند، بهتر است در ساعات اولیه روز ورزش کرده و زنانی که علاقه به افزایش قدرت عضلانی دارند، بهتر است عصرها ورزش کنند.

بهترین زمان ورزش برای خانم‌ها

بهترین زمان ورزش در شب

این منطقی و واقع بینانه نیست که بگوییم همه افراد باید صبح و عصر ورزش کنند. زیرا برنامه زندگی و سبک زندگی افراد باهم متفاوت است و بسیاری از افراد ممکن است شرایط ورزش کردن در این ساعات در طول روز را نداشته باشند. بنابراین آنچه مهم است، برنامه شخصی شما است، اگر شما نمی‌توانید در طول روز ورزش کنید و تنها شب‌ها این فرصت را پیدا می‌کنید، حتما انجامش بدهید.

بسیاری از افراد بر این اعتقادند که ورزش کردن در شب، کیفیت خواب را پایین می‌آورد، اما این باور چندان درست نیست. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش کردن در شب می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و تاثیر منفی بر کیفیت خواب شما نداشته باشد. تنها کاری که لازم است، انتخاب درست نوع ورزش است، تا تاثیر منفی بر کیفیت خواب نداشته باشد و اینکه سعی کنید میان خواب و ورزش کردنتان حداقل یک ساعت فاصله بگذارید.

بهترین زمان ورزش از نظر اسلام

دین اسلام به عنوان یک دین کامل، به تمام زوایای یک سبک زندگی سالم می‌پردازند و تمام راه‌هایی که شما را به سعادت در دنیا و آخرت منتهی می‌کند بر می‌شمارد. ارزش تندرستی، ورزش کردن و توجه به سلامتی در دین اسلام اهمیت بسیاری دارد. اساسا حرکت، لازمه زندگی بوده و سکون و بی تحرکی نه تنها مانع از رشد می‌شود، بلکه زیان‌های بسیاری به سلامت روحی و جسمی وارد می‌کند. طبق دین اسلام، ورزش و تحرک بدنی مفید، از لوازم یک زندگی ایده‌آل برای بشر به حساب می‌آید. همچنین در روایات معصومین همیشه برای داشتن یک برنامه ورزشی و رسیدگی به سلامت و تندرستی تایید شده است. بنابراین بسیار مهم است که افراد برای خود یک برنامه ورزشی معین داشته و بطور پیوشته انجام دهند.

بهترین زمان ورزش از نظر اسلام

مدت زمان ورزش برای لاغری

این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای لاغری و کاهش وزن چقدر باید ورزش کنیم. باید بدانید مدت زمان ورزش برای هر فرد برای کاهش وزن، بسته به شرایط جسمانی، سابقه ورزشی و زمانی که می‌تواند در طول روز به ورزش اختصاص دهد، متفاوت است. به عبارتی دیگر برنامه ورزشی برای شما کاملا شخصی بوده و مدت زمان ورزش کردن برای کاهش وزن برای شما با بقیه کاملا متفاوت است. بنابراین نمی‌توان یک زمان واحد را برای لاغری برای همه افراد در نظر گرفت. تنها می‌توان توصیه کرد که برای کاهش وزن داشتن یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی پیوسته می‌تواند به شما کمک کند.