فواید ورزش بادی ریتم برای بدن و معرفی کامل آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید ورزش بادی ریتم

ورزش‌های ایروبیک یا هوازی طیف بسیار گسترده‌ای دارند و گروهی از بهترین ورزش‌ها برای لاغری و فیتنس هستند. از پیلاتس و اسپینینگ گرفته تا ورزش‌هایی مانند تی آر ایکس، بادی پامپ و ... ( شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ورزش هوازی چیست مراجعه کنید) اما یکی از انواع ورزش‌‌های ایروبیک که در سال‌های گذشته محبوبیت زیادی در باشگاه‌ها پیدا کرده است، ورزش بادی ریتم یا زومبا (zumba) ست. همانطور که در فیلم‌های این کلاس مشاهده کرده‌اید، کلاس بادی ریتم یک کلاس بسیار پرانرژی و با حرکاتی رقص مانند است. اگر برای ثبت نام در این کلاس‌ تردید دارید، بهتر است قبل از آن در مورد فواید و سختی‌های این کلاس ورزشی بیشتر بدانید در ادامه ما قصد داریم در مورد فواید ورزش بادی ریتم بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید راحت‌تر در موردش انتخاب کنید.

بادی ریتم چیست؟

بادی ریتم یا زومبا ورزشی ایروبیک و شامل مجموعه‌ای از حرکات رقص مانند است که حین پخش آهنگ مخصوصی انجام می‌شود. حرکاتی که در این ورزش انجام داده می‌شود از رقص مربوط به آمریکای لاتین الهام گرفته شده است. به دلیل شدت و قدرت حرکات، شدت کالری سوزی در این ورزش بسیار بالاست و کمک زیادی به لاغری می‌کند. بسیاری از افراد به تمرینات زومبا به چشم یک روش بسیار عالی و موثر برای گنجاندن رقص در زندگی نگاه می‌کنند. 

مزایای ورزش بادی ریتم چیست؟

جدا از سبک این ورزش فواید ورزش بادی ریتم باعث گسترش محبوبیت آن در سراسر دنیا شده است. از مهمترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زومبا یک تمرین کامل است

بسیاری از کلاس‌های ورزش یا انواع تمریناتی که در باشگاه انجام می‌دهید بر روی قسمت‌های خاصی از بدن تمرکز دارند. گاهی روی دستها گاهی روی پاها و گاهی روی بخش‌های مرکزی بدن. اما بادی ریتم به عنوان یک ورزش بسیار جامع همه‌ی بخش‌های بدن را درگیر می‌کند. به عنوان یکی از مهمترین فواید ورزش بادی ریتم، وقتی درگیر این ورزش هستید، همه‌ی بخش‌های بدن خود را درگیر می‌کنید و عضلات بخش‌های مختلف را تقویت می‌کنید. چه قصد شما از انجام این ورزش تناسب اندام باشد یا کاهش وزن یا تنها تقویت عضلات، بادی ریتم به عنوان یک ورزش همه‌ کاره می‌تواند در رسیدن به آن هدف بهتان کمک کند. 

زومبا یک ورزش کامل است

تقویت هماهنگی بدن

یکی دیگر از فواید ورزش بادی ریتم، تقویت هماهنگی در بخش‌های مختلف بدن است. اگرچه هماهنگی بخش مهمی در انواع رقص است، زومبا به طور ویژه روی این ویژگی تمرکز دارد. زیرا سرعت آهنگ‌ها بسیار بالاست و حرکات بسیار متنوع هستند. اگر چه ممکن است در جلسات اولیه متوجه شوید که انجام آنها برایتان سخت است یا نمی‌توانید هماهنگ شوید، اما بعد از تنها جلسه قدرت تمرکزتان افزایش پیدا کرده و دست و پا و بخش‌های مختلف بدنتان به خوبی با هم هماهنگ می‌شوند. بدن شما با تمرین یاد می‌گیرد چطور اجزای مختلفش را با هم هماهنگ کرده و چطور ماهیچه‌ها را تقویت کند. افزایش هماهنگی نه تنها مانع از بروز صدمات می‌شود بلکه تعادل در بدن را نیز افزایش می‌دهد. این موضوع به ویژه با افزایش سن برایتان مفید خواهد بود. 

انجام ورزش‌های هوازی به صورت کاملاً لذت بخش

ورزش‌های هوازی ورزش‌های دشواری هستند. ضربان قلبتان بالا می‌رود، عرق می‌کنید و حتی ممکن است احساس خستگی کنید. همچنین وقتی به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چه ورزش‌هایی هوازی هستند، لیست مختلفی را مشاهده خواهید که انتخاب را می‌تواند گیج کننده کند. اما به عنوان یکی از فواید ورزش بادی ریتم، شما در حال انجام یک ورزش ایروبیک شدید در حال انجام رقص هستید. بنابراین در بسیاری از مواقع حتی متوجه نیستید دارید ورزش می‌کنید. در حالی که می‌رقصید و در جو بسیار شاد کلاس قرار دارید، قلب و ریه‌هایتان را نیز ورزش می‌دهید و سیستم عروقی بدنتان تقویت می‌شود. 

بهبود متابولیسم بدن

به عنوان یکی از بهترین فواید ورزش بادی ریتم، این ورزش متابولیسم بدن را به شدت افزایش می‌دهد. این موضوع وقتی در حال کاهش وزن هستید، می‌تواند بسیار مفید باشد. 

کالری سوزی بالا

ورزش می‌تواند گاهی خسته کننده باشد به ویژه وقتی قرار است به هدف لاغری انجام شود. بنابراین بیشتر افراد سعی می‌کنند در زمان کمتر کالری بیشتری بسوزانند. ورزش بادی ریتم یا زومبا یکی از بهترین ورزش‌ها برای این کار است زیرا شدت کالری سوزی در آن بسیار بالاست و شما در زمان کوتاه‌تر می‌توانید کالری بسیار بیشتری بسوزانید. زیرا اساس ورزش زومبا بر حرکت دادن بخش‌های مختلف بدن است و همین موضوع انرژی زیادی از شما می‌گیرد. سرعت حرکات نیز بالاست و تغییرات بدن در تمام مدت کلاس انجام می‌شود بنابراین چربی سوزی در حداکثر قرار دارد.

کالری سوزی بالا در بادی ریتم

بهبود خلق و خو

زومبا نوعی رقص است و بنابراین در طول این کلاس، رحیه‌ی بهتری خواهید داشت. مشخص شده است که این ورزش می‌تواند از جهات مختلفی روی سلامت روان افراد تاثیر بگذارد. به عنوان ترکیبی از ورزش و رقص، این ورزش میزان اندروفین‌هایی مانند سروتونین را در بدن شما افزایش داده که منجر به شادی و تقویت روحیه‌تان می‌شود. همچنین سطح استرس و اضطراب را می‌کاهد. 

قابل انجام بودن در محیط‌های مختلف

یکی دیگر از فواید ورزش بادی ریتم این است که می‌توانید آن را در هر محیطی انجام دهید. از یک باشگاه ورزش گرفته تا اتاق خانه‌تان شما می‌توانید این ورزش را انجام دهید زیرا به امکانات ورزشی خاصی نیاز ندارد. بسیاری از افراد ورزش زومبا را به همین دلیل انجام می‌دهند زیرا می‌واند به صورت کاملاً مجازی و در خانه نیز انجام شود. این به طور ویژه برای افرادی که وقت رفتن به باشگاه را ندارند می‌تواند مفید باشد. 

بهبود تکنیک‌های رقص

درست است که ورزش بادی ریتم از یک رقص آمریکایی الهام گرفته شده و شاید حرکات آن را نتوان در رقص ایرانی استفاده کرد اما هماهنگی و تعادلی که در این کلاس یاد می‌گیرید می‌تواند بر کیفیت رقص شما به طور کلی تاثیر بگذارد. همچنین قدرت هماهنگی شما با آهنگ را نیز بهبود می‌بخشد. 

بادی ریتم برای هر تناسب اندامی سازگار است

برای هر سطح تناسب اندام سازگار است

یکی دیگر از فواید ورزش بادی ریتم این است که شما با هر سطح از تناسب اندامی می‌توانید آن را انجام دهید. درست است که شاید سرعت بعضی از حرکات ممکن است برایتان شدید باشد یا نتوانید خود را به طور کامل با آنها هماهنگ کنید اما، در سطح خود می‌توانید آن را انجام داده و از فوایدش لذت ببرید. با این حال باید بدانید در هر شرایطی نمی‌توانید آنها را انجام دهید. به عنوان مثال زومبا در لیست فعالیت‌های ورزشی ممنوع در بارداری قرار دارد یا زمانی که دیسک کمر یا دیگر مشکلات مشابه را دارید ممکن است حرکات سریع بدن به نفعتان نباشد. بنابراین قبل از ثبت نام حتماً در مورد شرایطتان با مربی خود مشورت کنید. (در مورد مناسبترین حرکات برای دیسک کمر در این مقاله بیشتر بخوانید)

سخن پایانی 

همانطور که از یک فیلم بادی ریتم یا یک کلاس ورزشی آن مشخص است، این ورزش می‌تواند به اندازه‌ی ورزش‌های مشابهی مانند بدنسازی، بادی بالانس و بسیاری از دیگر ورزش‌هایی که یکی از مناسب‌ترین ورزش‌های مناسب برای کاهش وزن یا تناسب اندام است. به طور ویژه در زمان انجامش حس خوبی خواهید داشت و روحیه‌ی بهتری در پایان دارید. بعلاوه به عنوان یک ورزش اجتماعی این ورزش می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو و حتی پیدا کردن دوستان جدیدی شوید.