آیا کورن فلکس چاق کننده است؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا کورن فلکس چاق کننده است

صبحانه‌ یکی از وعده‌های اصلی و مهم روزانه است که نقش مهمی در انرژی دریافتی در طول روز را ایفا می‌کند و از نظر همه‌ی متخصصین تغذیه‌، اهمیت بسیار زیادی دارد. در حالی که گزینه‌های متنوع و جذابی برای صبحانه روی میز است، انتخاب یک گزینه‌ی درست به شما کمک می‌کند که علاوه بر دریافت انرژی کافی از این وعده‌ی مهم، از خوردن نیز لذت ببرید. یکی از گزینه‌های بسیار محبوب و خوشمزه و البته مقوی، کورن فلکس‌ها هستند. یک خوراکی تجاری و بازاری که از مواد مختلف و مغذی متفاوتی تشکیل شده است. اما آیا این گزینه از نظر تغذیه‌ای نیز ارزشمند است؟ آیا ممکن است مصرف آن مضر باشد؟ برای مثال آیا کورن فلکس چاق کننده است؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم توضیح دهیم این خوراکی خوشمزه از چه موادی تشکیل شده، چه خواصی دارد و تاثیر آن بر افزایش وزن افراد چگونه است.

کورن فلکس چیست؟

کورن فلکس نوعی غلات صبحانه است که غله‌ی اصلی آن ذرت (کورن) است و در واقع از برشته کردن آن بدست می‌آید. البته ذرت برشته عنصر اصلی این صبحانه است و انواعی از غلات یا میوه‌های خشک شده و شکلات و ... نیز به این ذرت‌های برشته اضافه می‌شود تا طعم‌های جدیدی ایجاد شود. کورن فلکس یک صبحانه‌ی آمریکایی است که اگرچه برای اولین بار برای درمان مشکلاتی مانند سوء هاضمه تهیه شده بود، اما خیلی زود در بین دیگر افراد نیز به محبوبیت رسید و فراگیر شد. برای اینک ببینیم آیا کورن فلکس چاق کننده است یا نه باید ببینیم چطور تولید می‌شود و مواد سازنده‌ی آن چیست.

کورن فلکس چیست

روش تهیه‌ی کورن فلکس

دانه‌های ذرت به کارخانه ارسال شده و در آنجا تمیز و الک و سورت می‌شوند. سپس به صورت ورقه‌های نازک درمی‌آیند که با حرارت خشک و برشته می‌شود و کورن فلکس تهیه می‌شود. از این نظر کورن فلکس حالتی شبیه به برنجک (برنج بو داده و خشک شده) دارد و با پاپ کورن یا پفیلا (پف فیل) که ذرت بو داده بوده و از تجزیه‌ی هسته‌ی ذرت بدست می‌آید تفاوت دارد.  

اما این پایان کار نیست. دانه‌های برشته شده با نمک، شکر یا عصاره‌ی مالت ترکیب شده و بسته بندی می‌شوند. این یک کورن فلکس ساده است. شما می‌توانید با جستجو برای فیلم طرز تهیه کورن فلکس با طرز تهیه‌ی این غله‌ی صبحانه بیشتر آشنا شوید. برای سرو این صبحانه، مقداری از کورن فلکس را با شیر مخلوط کرده و به آن بسته به میل فرد، انواع میوه یا آجیل‌ها اضافه شده و به عنوان یک صبحانه‌ی سرد میل می‌شود. 

اینکه بگوییم کورن فلکس یک صبحانه رژیمی است یا صبحانه چاق کننده جدا از کالری اولیه‌ی خود ذرت، به روش سرو آن نیز بستگی دارد. 

کورن فلکس به طور کلی حاوی چربی و کالری کمی ست و از این رو افرادی که به دنبال کنترل یا کاهش وزن خود هستند، آن را به عنوان یک گزینه‌ی سالم برای رژیم روزانه‌ی خود انتخاب می‌کنند. با این حال همانطور که در بالا نیز اشاره شد باید مراقب قندها و کالری‌های افزوده‌ای که در هنگام سرو به ترکیب اضافه می‌شوند باشید. 

* برای اطلاع از غذای رژیمی برای لاغری سریع کلیک نمایید.

رابطه‌ی کورن فلکس و کاهش وزن

پاسخ به این سوال که آیا کورن فلکس چاق کننده است به طور قطعی امکان پذیر نیست. ذرت یک گرانولا و غله‌ی کم کالری و کم چربی ست که آن را به یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای رژیم غذایی تبدیل می‌کند. بنابراین کورن فلکس به طور کلی از غذاهای چاق کننده نیست. بعلاوه مانند بسیاری از غلات دیگر در معده حجم زیادی اشغال می‌کند و از این رو در ایجاد حس سیری و دست کشیدن از خوردن بسیار موثر است.

اما چون این دانه‌ها فاقد پروتئین و فیبر هم هستند و جزو مواد غذایی با فیبر بالا محسوب نمیشود، که می‌تواند باعث احساس گرسنگی در مدت کوتاهی پس از خوردن غذا شود. نکته‌ای که متخصصان تغذیه‌ به آن اشاره دارند این است که برای رسیدن به کاهش وزن موفق، باید بیشتر از غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر استفاده کنید زیرا احساس سیری بعد از مصرف آنها به مراتب طولانی‌تر است که همین موضوع کالری کم دریافتی را برایتان جبران می‌کند و اجازه می‌دهد کمتر غذا بخورید. یکی دیگر از خواص کورن فلکس برای لاغری محتوای کربوهیدرات بالای دانه‌های ذرت است که می‌تواند انرژی بدن را به سرعت افزایش دهد و در نتیجه فرد برای مدت بیشتری فعال می‌ماند.

* حتما بخوانید: لیست غذاهای چاق کننده صورت با تاثیر عالی و فوری 

رابطه‌ی کورن فلکس و کاهش وزن

طرز سرو یک کورن فلکس رژیمی

گفتیم اینکه آیا کورن فلکس چاق کننده است یا نه به شیوه‌ی سرو آن بستگی دارد. برای آنکه بتوانید به بهترین شکل آن را مصرف کنید بهتر است در درجه‌ی اول از انواع رژیمی آن استفاده کنید. انواع رژیمی نسبت به دیگر انواع از شکر کمتری برخوردار است. مصرف این نوع کورن فلکس در بارداری به طور ویژه توصیه می‌شود زیرا در این دوران باید کنترل بیشتری روی قند خون خود داشته باشید تا مبتلا به دیابت بارداری نشوید.

در مرحله‌ی بعد باید از افزودنی‌های مناسب استفاده کنید. شیر برای مصرف کورن فکلس یک الزام است. بهتر است از شیرهای کم چرب استفاده کنید. کورن فلکس با شیر سرد یا گرم؟ شیر سرد زیرا استفاده از شیر گرم منجر به خیس، شل و باز شدن دانه‌های کورن فلکس می‌شود. بعد از آن اگر می‌خواهید از انواع میوه‌های خشک و تازه استفاده کنید بهتر است میوه‌های کم کالری‌تر را برای این کار انتخاب کنید. مثلاً انواع توت گزینه‌های مناسبی برای اضافه شدن هستند.

آجیل‌ها و مغزها کالری زیادی دارند. اگر از کورن فلکس برای چاقی استفاده می‌کنید دستتان در مصرف آجیل باز است وگرنه سعی کنید مصرف این مغزها را محدود یا کنترل کنید که کالری صبحانه زیاد نشود. 

نکات مهم در استفاده از کورن فلکس در رژیم غذایی

حالا که به این سوال پاسخ دادیم که آیا کورن فلکس چاق کننده است یا خیر، ذکر چند نکته در مورد این صبحانه‌ی خوشمزه ضروری ست که باید در نظر داشته باشید:

  • همانطور که گفته شد، کورن فلکس حاوی عصاره‌ی مالت است که میزان فروکتوز بالایی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف فروکتوز، می‌تواند باعث اختلال در تنظیم متابولیک و مشکلاتی در روند کاهش وزن شود. بنابراین باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. کورن فلکس بهتر است به عنوان یک گزینه‌ی صبحانه روتین مصرف نشود و در عوض از صبحانه‌های رژیمی‌تری مانند تخم مرغ آبپز یا اوتمیل استفاده گردد. 

نکات مهم در استفاده از کورن فلکس در رژیم غذایی

  • کورن فلکس حاوی قند افزوده است. متخصصین معتقدند مصرف قند افزوده اثراتی مانند افزایش فشار خون، التهاب، افزایش وزن، دیابت و بیماری کبد چرب (در مورد رژیم غذایی برای کبد چرب در این مقاله بیشتر بخوانید) را به همراه دارد. و همه‌ی این عارضه‌ها منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. کورن فلکس همچنین دارای شاخص گلیسمی بالایی است – در حدود 82 - که برای افراد مبتلا به دیابت مضر است و نباید مصرف شود.

* برای اطلاع از چگونگی رژیم سیب زمینی کلیک نمایید.