درمان سریع انواع زگیل گوشتی دست و پا چیست؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان سریع انواع زگیل گوشتی دست و پا چیست؟

زگیل های دست و پا از یک عفونت ویروسی در پوست شما به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این ویروس می‌تواند راحت‌تر وارد پوست آسیب‌دیده (بریدگی، خراشیدگی یا پوست شدیداً خشک) شود. شایع ترین نوع این زائده ها معمولا در کف پا ایجاد می شوند.

این نوع زگیل‌ها می‌توانند دردناک باشند و برآمدگی‌های برآمده ناشی از آنها ناراحت‌کننده باشند. زگیل های دست و پا همچنین ممکن است دارای لکه های سیاه ریز باشند که برخی افراد آن را "اسکین تگ" می نامند. این لکه ها در واقع رگ های خونی هستند. در حالی که زگیل کف پا لزوما مضر نیست، می تواند رشد کند و در نهایت باعث ناراحتی در ایستادن، دست دادن با افراد مختلف، اضطراب از لمس بدن و راه رفتن شود.

درمان زگیل کف پا اغلب در خانه امکان پذیر است، اما همچنین مهم است که بدانید چه زمانی باید برای درمان پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

علائم زگیل دست چیست؟

معمولا افراد از زگیل روی دست خود حس خوشایندی نداشته و احساس خجالت می کنند. از طرفی دیگر در اکثر موارد این زائده ها می توانند باعث اختلال در کوچکترین فعالیت های روزمره افراد شوند. زیرا علائم زیر را به همراه دارند:

  • خارش خود زائده و اطراف آن
  • قرمزی و ملتهب شدن 
  • احساس درد و سوزش در اثر تماس با اجسام
  • برآمدگی های زیر گوشتی و زبر

همچنین در موارد حاد تر می تواند علائم زیر را نیز داشته باشد:

  • خونریزی در صورت خارش و گیر کردن به اجسام
  • عفونت دست یا قسمت های مربوطه دیگر در صورت فعال بوده زگیل

زگیل دست - کلینیک اچ پی وی

علائم زگیل دست

درمان خانگی زگیل دست و پا

در حالی که زگیل های دست و پا معمولاً خطرناک نیستند، ممکن است بخواهید آنها را به دلیل ناراحتی و دلایل زیبایی از بین ببرید. زگیل ها می توانند با گذشت زمان بزرگتر شوند یا به مناطق دیگر گسترش یابند. اکثر درمان‌های حذف زگیل چندین هفته طول می‌کشد، اگر نه بیشتر.

نوار چسب یا داکت تیپ

برخی افراد ادعا می کنند که می توانید با استفاده از چسب نواری از شر زگیل دست و پا خلاص شوید.

به گفته کارشناسان، شواهدی که این روش را تایید می کنند، متفاوت است. اما حتی اگر کمکی نکند، استفاده از نوار چسب احتمالاً آسیبی نخواهد داشت. برای امتحان کردن آن، یک تکه نوار کوچک روی زگیل بچسبانید و سپس هر چند روز یک بار آن را عوض کنید.

ایده پشت نوار چسب برای زگیل این است که می تواند به "لایه برداری" لایه های زگیل کمک کند. در این تئوری، زگیل می تواند در نهایت به طور کامل از بین برود. اما مشخص نیست که آیا نوار چسب واقعاً به این روش کار می کند یا خیر.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک نوعی اسید بتا هیدروکسی است که اغلب برای درمان آکنه استفاده می شود. این کار با از بین بردن سلول های مرده پوست، که گاهی اوقات می تواند منافذ شما را مسدود کند، تاثیر می گذاردو

غلظت‌های بالاتر اسید سالیسیلیک را می‌توان در درمان‌های بدون نسخه (OTC) کرم‌های زگیل یافت. این محصولات کم کم پوست اطراف زگیل را می ریزند تا در نهایت به طور کامل زائده ها از بین بروند.

برای استفاده حداکثری از این درمان، باید محصول اسید سالیسیلیک را بر روی زگیل کف پا مطابق دستورالعمل روی بسته بندی اعمال کنید و درمان را تا زمانی که دستور داده شده ادامه دهید.

برخی از محصولات ممکن است به شما توصیه کنند که قبل از استفاده از اسید، پوست را با خیساندن ناحیه آسیب دیده در آب گرم آماده کنید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا زگیل ها به طور کامل از بین بروند.

اسپری های انجمادی OTC

به غیر از اسید سالیسیلیک، می‌توانید «اسپری‌های انجمادی» را نیز در داروخانه برای زگیل کف پا خریداری کنید. این اسپری با ایجاد یک آسیب کوچک شبیه تاول عمل می کند که ممکن است به تخریب زگیل کمک کند. این با درمان های زگیل کرایوتراپی که در مطب پزشک موجود است متفاوت است.

برای استفاده از اسپری انجمادی، دستورالعمل های روی بسته بندی را به دقت دنبال کنید. ممکن است مجبور شوید این روند را چندین بار تکرار کنید تا زگیل را از بین ببرید. دستورالعمل ها را بررسی کنید تا ببینید آیا انجام این کار بی خطر است یا خیر. اگر درمان OTC از شر زگیل خلاص نشد، با پزشک خود در مورد سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای در طول تاریخ به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی استفاده می شده است. این ماده در درجه اول برای عفونت های قارچی، زخم ها و آکنه استفاده می شود.

روغن درخت چای زمانی که یک بار در روز به مدت 12 روز استفاده شود، زگیل های روی دست فرد را با موفقیت از بین می برد. در حالی که این گزارش واحد امیدوارکننده است، قبل از اینکه کارشناسان بتوانند این رویکرد را توصیه کنند، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

روغن درخت چای می تواند برای برخی افراد باعث تحریک یا درماتیت تماسی شود. اگر از محصولات موضعی حاوی روغن درخت چای استفاده می کنید، در صورت مشاهده بثورات پوستی یا علائم دیگر، استفاده از آنها را متوقف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب برای طیف وسیعی از بیماریهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. حاوی نوعی اسید به نام اسید استیک است. برخی گزارش‌های قدیمی‌تر منبع معتبر نشان می‌دهند که اسید استیک غلیظ می‌تواند برای درمان زگیل زگیل دست و پا استفاده شود.

مقدار اسید استیک موجود در سرکه سیب بسیار کمتر از ترکیبات اسید استیک مورد استفاده در این مطالعات است. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب برای درمان زگیل بی‌خطر یا مؤثر است.

عوامل خطر زگیل کف پا

عوامل خطر زگیل کف پا

در حالی که زگیل کف پا توسط ویروس اچ پی وی HPV ایجاد می شود، عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. ممکن است در خطر ابتلا به زگیل کف پا باشید اگر شامل موارد زیر باشید:

  • سابقه زگیل کف پا دارند
  • کودک یا نوجوان هستند
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • اغلب با پای برهنه راه بروید، به خصوص در مناطق مستعد میکروب مانند رختکن های ورزشی یا سونا و استخر

پیشگیری از زگیل پا و دست

با اقدامات احتیاطی مناسب، اغلب می توان از زگیل های کف پا جلوگیری کرد، حتی اگر در معرض خطر بیشتری برای ایجاد آنها باشید:

  • از دست زدن به زگیل ها، از جمله زگیل خودداری کنید.
  • دست های خود را قبل و بعد از لمس زگیل بشویید.
  • زگیل کف پا را با انگشتان خود نگیرید.
  • از استفاده از سنگ‌های پا که در نواحی آسیب‌دیده پوست استفاده کرده‌اید برای نواحی آسیب‌دیده خودداری کنید.
  • در مکان های عمومی با پای برهنه راه نروید.
  • پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • جوراب و کفش خود را مرتباً عوض کنید.