بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک چیست؟

تاریخ انتشار: دی ۱۴۰۲ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک چیست؟

تخم کبوتر، نسخه درمانی افراد میانسال برای حرف زدن کودک که از لحاظ علمی هیچ تاثیری بر ناحیه بروکا ندارد. ناحیه بروکا قسمتی از مغز است که وظیفه کنترل گفتار و حرکت ما را به عهده دارد. محل قرارگیری ناحیه بروکا در قسمت پیشانیِ نیمکره ی غالب ،بوده و کمبود برخی ویتامینها و مواد معدنی بر عملکرد این قسمت تاثیر میگذارد. اگر به‌عنوان پدر و مادر نگران دیر حرف زدن کودک خود هستید، ما در این مقاله ویتامین‌های موثر برای تقویت ناحیه بروکا و صحبت کردن فرزندتان را معرفی می‌کنیم. با مصرف این ویتامین‌ها و تمرین و تکرار، مهارت حرف زدن کودک بهبود می‌یابد.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می‌توانید به ابزارهای کاربردی فرزند پروری دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم مناسب تغذیه ای شامل سبزیجات و میوه ها، پروتین و غلات کامل و چربی های مفید مثل روغن زیتون و کنجد، در روند رشد و تکامل و سلامت کودک موثر است. مصرف منابع آهن مثل گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ، حبوبات به عنوان منبع مواد معدنی از جمله روی، مغز های آجیل و ماهی برای اسیدهای چرب ضروری و مفید از جمله امگا ۳ مانع بروز کمبود این ویتامینها و مواد معدنی و عوارض بی شمار ناشی از آن، از جمله تاخیر در تکلم، خواهد شد.

*شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه 

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B؛ ویتامین ضروری برای توسعه فعالیت‌های مغز کودک

ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 در توسعه عصبی و زبانی کودکان نقش مهمی دارند. کمبود ویتامین ب ۱۲ بر عملکرد های شناختی مغز اثر میگذارد، از جمله تاخیر در رشد مهارت هایی مثل ادراک اجتماعی و ادراک دیداری ، حل مساله و حافظه. تاخیر در گفتار و زبان کودک میتواند علامتی از کمبود این ویتامین باشد. نخود، گوشت گاو و به‌خصوص جگر گاو، سینه مرغ کبابی، موز، ماهی تن، هویج، برنج قهوه‌ای، غلات کامل، فندق، سیب‌زمینی، سویا، اسفناج، شیر و لبنیات و تخم مرغ، خوراکی‌های غنی از ویتامین‌های گروه B هستند.

مکنل آهن و ویتامین سی ؛ بهبود حرف زدن کودکان

کمبود آهن احتمال تاخیر در حرف زدن کودکان را افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که کودک شما مقدار کافی از مواد غذایی حاوی آهن مصرف می‌کند. غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، حبوبات و تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن هستند. علاوه‌بر حرف زدن کودک، آهن بر بهبود مهارت‌‌های کلامی، افزایش تمرکز و خواب سالم نیز کمک شایانی می‌کند. مصرف ویتامین سی نیز به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند. کمبود ویتامین سی نیز در روند تکلم اثر گذاراست.

مصرف مولتی ویتامین

مصرف مکمل های ویتامین برای حرف زدن کودک

پزشکان متخصص اطفال در کشور ما توصیه می‌کنند از روزهای اول تولد به نوزاد قطره ویتامین آ + د داده شود. از شش ماهگی مصرف مولتی ویتامین با تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن کودک، علاوه‌بر بهبود حرف زدن، موجب تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان‌ها و افزایش سطح انرژی کودکان می‌شود. ازآنجایی‌که کودکی مهم‌ترین سن رشد انسان است، کمبود هر نوع ویتامین و مواد مغذی بخصوص ویتامین آ، ای و روی، بر روند رشد گفتار کودک و سلامت و تکامل او، تاثیرگذار است.

تاثیر مصرف ویتامین بر حرف زدن کودک

ویتامین‌ها در تکامل کودکان نقش مهمی دارند، اما باید تاکید کرد که هیچ ویتامین خاصی به‌طورمستقیم در تسریع حرف زدن کودکان تاثیر نمی‌گذارد. اگر کودک شما دیر حرف می‌زند و به وجود مشکلات در تکامل زبانی او مشکوک هستید، باید در ابتدا با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید تا علل احتمالی تأخیر را بررسی کرده و راهنمایی‌های مناسبی ارائه دهد. 

 با این حال، ویتامین‌ها و مواد مغذی در تغذیه سالم کودکان نقش بسیار مهمی دارند و بر تکامل عمومی آن‌ها تأثیر مثبتی خواهند داشت. به‌عنوان والدین کودک باید علاوه‌بر تغذیه متنوع و سالم کودکان، به توسعه عامل‌های دیگری مانند محیط اجتماعی، تعاملات اجتماعی، و فرصت‌های یادگیری زبان در زندگی روزمره کودک نیز توجه کنید.

گفت‌وگو با کودک و مصرف ویتامین‌ها

گفت‌وگو با کودک و مصرف ویتامین‌ها؛ بهترین روش درمانی دیر حرف زدن کودک

در این مقاله ویتامین گروه ب، بخصوص ب۱۲ و آهن ومصرف مولتی ویتامین جهت جلوگیری از کمبود ویتامین آ، ای و سی همچنین روی ، به عنوان تامین ویتامینهای موثر در درمان دیر حرف زدن کودکان معرفی شد. هیچ ویتامین خاصی به‌طور‌مستقیم در تسریع حرف زدن کودکان تاثیر نمی‌گذارد؛ اما "کمبود" این ویتامینها بر روند تکامل ناحیه ی بروکا در مغز( مرکز کنترل گفتار) منجر به تاخیر در تکلم میشوند، اما بهتر است پیش از شروع هرگونه دارو یا مکمل برای کودکان با پزشک مشورت شود تا بهترین نتیجه را حاصل کنیم.

دیر حرف زدن کودک، چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم، بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک