پرده بکارت دو تکه (تیغه ای یا دو سوراخه) | ویژگی‌ها و پاره شدن

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پرده بکارت دو تکه

پرده بکارت دو تکه یکی از انواع بکارت است که اگرچه نوع آن کمتر شایع است، اما به هر حال بعضی از خانم‌ها دارای اینگونه پرده بکارت هستند. اطلاع از نوع پرده بکارت برای هر دخترخانمی می‌تواند مفید باشد؛ نه برای اینکه بداند در هنگام ازدواج دچار خونریزی می‌شود یا نه، بلکه برای آگاهی شخصی از وضعیت خصوصی بدن خودش و اینکه چه اتفاقی در هنگام پریودی یا پاره شدن بکارت ممکن است برای او رخ دهد. اگرچه بسیاری صبر می‌کنند و معاینه پرده بکارت را به زمان ازدواج موکول می‌کنند، اما معمولا بهتر است این بررسی پیش از این زمان انجام شود؛ البته اگر در این باره حساسیت زیادی دارید و حتما می‌خواهید نوع بکارت خود را بدانید. در هر صورت پرده بکارت دو تکه نوعی از بکارت زنان است که دارای دو سوراخ در واژن است.

پرده بکارت دو تکه چیست؟

یکی از انواع پرده بکارت در انواع واژن، پرده دو تکه است که با نام‌های پرده بکارت تیغه‌ای یا دو سوراخی نیز شناخته می‌شود. پرده بکارت دو سوراخی دارای بافت اضافه است. این بافت اضافه، باعث به وجود آمدن دو سوراخ در واژن می‌شود. این پرده بکارت در زمان استفاده از تامپون می‌تواند مشکل‌ساز شود. معمولا افراد دارای پرده بکارت دو تکه، در هنگام قاعدگی، درد زیاد و خونریزی شدید دارند. رابطه جنسی در اینگونه افراد نیز با درد زیاد همراه است.

توصیه می‌شود پارگی بکارت دو تکه تحت عمل جراحی انجام شود و با مقاربت و نزدیکی نباشد. در جراحی پرده بکارت دو تکه ای، بافت اضافه بین دو سوراخ بریده می‌شود تا سوراخ بزرگتر شود. جراحی این نوع پرده بکارت حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و درد زیادی ندارد.

افرادی که پرده دو تیکه دارند یک بافت اضافی به شکل تیغه در میان واژنشان قرار دارد که قسمت بالا و پایین واژن را به یکدیگر وصل کرده و باعث ایجاد دو سوراخ در ورودی واژن می‌شود. این نوع پرده بکارت بسیار نادر بوده و از هر 1000 زن یک نفر دارای پرده بکارت دو تکه است.

پرده بکارت دو تکه چیست؟

در مورد پرده بکارت دو سوراخه بیشتر بدانید

پرده بکارت تیغه ای یک بافت یا غشای نازک از جنس پوست است که ورودی مهبل خانم‌ها را به طور ناقص می‌پوشاند. نام علمی و لاتین پرده بکارت، هایمن تیغه ای (Hymen) است. این نام برگرفته از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان باستان است.

از نظر بیولوژیکی هنوز هدف وجود پرده بکارت کاملا مشخص نیست، اما برخی از محققین و پزشکان آن را عاملی برای جلوگیری از میکروب و آلودگی‌هایی می‌دانند که از راه واژن می‌تواند ورود کند و معتقدند که وجود پرده بکارت از عفونت در طول دوره بلوغ جلوگیری می کند.

چگونه بفهمیم باکره هستیم؟

تشخیص باکره بودن فقط با معاینه پزشک امکانپذیر است. اگر به هر دلیل احساس می‌کنید بکارت خود را از دست داده‌اید، مطلقا از دستکاری بدن خود خودداری کنید و فقط اجازه دهید پزشک این مسئله را بررسی کند و در مورد آن اظهار نظر کند. بنابراین جست و جوی مفاهیمی نظیر تشخیص باکره بودن با تصویر یا نشانه های زن شدن در فضای مجازی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

در مورد پریود بعد از پارگی بکارت نیز باید بگوییم که معمولا تغییرات خاصی رخ نمی‌دهد. در هر صورت اگر احساس می‌کنید دچار تغییر خاصی بعد از پارگی بکارت شده‌اید، حتما بهتر است با پزشک مشورت کنید.

از کجا بفهمم چه نوع پرده بکارتی داریم؟

اگر به هر دلیل در مورد نوع بکارت خود کنجکاو هستید یا در مورد اینکه چطور تشخیص بدهید پرده بکارت سالم دارید، فقط باید یک پزشک متخصص زنان را ملاقات کنید.

عکس پرده بکارت تیغه ای و سایر انواع

انواع پرده بکارت

  • پرده بکارت بسته (مسدود یا بدون منفذ)
  • پرده بکارت مثلثی
  • پرده بکارت نوع حلقوی (قابل اتساع و غیرقابل اتساع) ( در مورد پاره شدن پرده بکارت حلقوی در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • پرده بکارت نوع هلالی
  • پرده بکارت نوع تیغه ای (پل دار یا دو تکه)
  • پرده بکارت نوع غربالی (مشبک)
  • پرده بکارت نوع زبانه دار
  • پرده بکارت نوع دندانه دار
  • عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی
  • پرده بکارت بسیار سخت و سفت

انواع پرده بکارت از نظر جنس

پرده بکارت از نظر "جنس" دو نوع است:

  • پرده بکارت ارتجاعی

این نوع پرده بکارت حین دخول پاره نمی‌شود، اما کش می‌آید و معمولا خونریزی ندارد. فردی که  با پرده ارتجاعی دخول داشته، اما خونریزی ندیده است، باید بداند، در معاینه امکان تشخیص دخول وجود دارد. چون درست است که پرده پاره نشده است اما کش آمده و ظاهرش تغییر پیدا می‌کند.

  • پرده بکارت غیر ارتجاعی

در این نوع پرده بکارت حالت کشسانی وجود ندارد و با پارگی از بین می‌رود. پرده‌های بکارت غیر ارتجاعی، حتما خونریزی خواهند داشت.

مراقبت از پرده بکارت

به طور کلی اقداماتی نظیر ورزش‌های سنگین، جابه‌جا و یا بلند کردن وزنه و وسایل سنگین، ضربه‌های شدید در منطقه مهبل (مانند لگد خوردن)، داخل کردن شیء خارجی به داخل مهبل مانند انگشت، تصادف، عمل‌های لگنی وخیم و مواردی از این قبیل می‌تواند منجر به آسیب بکارت یا حتی پارگی آن شود.

کلام آخر

پرده بکارت دو تکه یکی از انواع بکارت موجود در زنان است که با وجود شیوع کمتر، برخی از خانم‌ها دارای اینگونه بکارت هستند. به یاد داشته باشید که تشخیص نوع بکارت فقط و فقط با پزشک است و با یک معاینه ساده نمی‌توان نوع بکارت را تشخیص داد.