علائم التهاب ملتحمه چشم کودکان چیست

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
التهاب ملتحمه چشم

قرمزی چشم عبارتی است که معمولا مردم از آن برای توصیف شرایطی که در چشم پزشکی به آن کنژکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم می‌گویند، استفاده می‌کنند. این مشکل معمولا خوش خیم است و خودبه‌خود بهبود می‌یابد و حتی اگر نیاز به درمان پیدا کند، پاسخ به درمان بسیار خوبی دارد.

ملتحمه چیست؟

کودکان ممکن است به مشکلاتی مرتبط با چشم دچار شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از انحراف چشم در کودکان، التهاب ملتحمه چشم و غیره. قبل از پرداختن به موضوع التهاب ملتحمه چشم لازم است بدانید ملتحمه لایه ایست که داخل پلک‌ها و سطح خارجی کره چشم را تا حدی می‌پوشاند. این بافت در تغذیه سطح چشم و ایمنی این ناحیه نقش دارد. ملتحمه در حالت عادی شفاف است اما وقتی ملتهب می‌شود به رنگ صورتی یا قرمز درمی‌آید.

*علت ریزش اشک از یک چشم نوزاد چیست و چه باید کرد

علت التهاب ملتحمه چشم کودکان

التهاب ملتحمه چشم حاد می‌تواند به دلایل عفونی (باکتری یا ویروس) یا غیر عفونی (آلرژیک یا غیر آلرژیک) باشد. کنژکتیویت باکتریایی در اطفال شایع‌تر از بالغین است با این حال هم در بالغان و هم در اطفال اکثر موارد عفونی ناشی از ویروس‌ها هستند. لازم است بدانید علت این بیماری با علت زردی چشم در کودکان متفاوت است.

التهاب ملتحمه چشم کرونا

یکی از علائمی که ویروس کرونای جدید یا کووید19 ایجاد می‌کند، التهاب ملتحمه چشم است. در صورتی که همراه با قرمزی چشم، علائمی مثل سرفه خشک، تنگی نفس، تب و لرز، سر درد، درد عضلانی، از دست رفتن بویایی و چشایی به صورت ناگهانی، اسهال و استفراغ دارید، بهتر است به مدت 14 روز در خانه قرنطینه باشید تا از سرایت این ویروس به بقیه جلوگیری کرده باشید. در عین حال با استراحت بیشتر سرعت بهبودی خود را افزایش دهید. 

قرمزی چشم و کرونا همیشه با هم اتفاق نمی‌افتند و این‌ که دیگر علائم کرونا ویروس جدید را بدون قرمزی چشم دارید، دلیلی کافی برای مبتلا نبودن شما به این ویروس نیست. ورم چشم کرونا احتیاج به درمان خاصی ندارد و با گذشت زمان خود به خود بهبود خواهد یافت.  همچنین، در این شرایط لازم است آنفولانزا در کودکان را نیز در نظر بگیرید زیرا ممکن است دلیل قرمزی چشم، ابتلای کودک به آنفولانزا باشد.

علائم التهاب ملتحمه چشم

کسی که دچار التهاب ملتحمه چشم یا کنژکتیویت شده ‌باشد معمولا از ترشح و قرمزی چشم شاکی است. چشم درگیر ممکن است صبح‌ها بعد از بیدار شدن به سختی باز شود و ترشح چرکی در طول روز به شکل چسبنده و کروی ادامه خواهد داشت که می‌تواند به رنگ زرد، سبز یا سفید باشد. ترشح چشم در کنژکتیویت ویروسی و آلرژیک متفاوت است؛ کانژکتیویت آلرژیک ترشحات آبکی‌تر با موکوس بیشتر نسبت به چرک دارد و به حالت نخ مانند است.

آیا التهاب ملتحمه چشم مسری است؟

بله اگر عامل ایجاد کننده التهاب ملتحمه چشم عفونی باشد، میتواند واگیردار باشد. معمولا با لمس کردن کسی که مبتلا به این بیماریست یا در ارتباط با فرد مبتلا بوده، کنژکتیویت می‌گیرند. اگر در اطرافیانتان کسی را می‌شناسید که مبتلا به التهاب ملتحمه چشم است، از تماس با بالش، حوله و دیگر وسائل شخصی او خودداری کنید.

آیا التهاب ملتحمه چشم مسری است؟

زمان مراجعه به پزشک

اگر قرمزی چشم شما آزاردهنده شده و پس از پلک زدن به سختی می‌بینید حتما به پزشک مراجعه کنید اما به‌طور کلی اگر تصور می‌کنید چشم شما قرمز یا صورتی است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

ورم پلک بالای چشم ممکن است علامتی از سلولیت بافت اطراف چشم باشد و نیاز به درمان سریع توسط پزشک دارد زیرا علت ورم صورت و چشم می‌تواند انواعی از عفونت پوستی باشد که در صورت عدم درمان مناسب تاثیرات مخربی به جا خواهد گذاشت.

درمان التهاب ملتحمه چشم

بیشتر موارد التهاب ملتحمه چشم، بدون درمان بهبود می‌یابند اما بعضی از انواع آن احتیاج به درمان دارند. اگر التهاب ملتحمه چشم منشا ویروسی داشته باشد با این‌که بهبودی ممکن است چندین روز طول بکشد، آنتی‌بیوتیک کمکی به درمان آن نمی‌کند. قرمزی چشم ناشی از حساسیت، معمولا با قطره‌های چشمی درمان کننده آلرژی بهبود می‌یابد. قطره‌های چشمی، قرمزی چشم را درمان نمی‌کنند اما به کاهش خارش و آزاردهنده بودن آن کمک می‌کنند.

هنگام استفاده از قطره‌های چشمی، چشم سالم را پس از لمس چشم ملتهب لمس نکنید و اجازه ندهید ظرف قطره چشم، با چشم مبتلا تماس داشته باشد. اگر این کار را انجام ندهید، عفونت چشم درگیر به چشم سالم هم منتقل می‌شود.

مراقبت‌های لازم در التهاب ملتحمه چشم آلرژیک

  • نباید چشم ها را بمالید زیرا علاوه بر باقی گذاشتن عوارض تغییر شکل قرنیه چشم و ایجاد قوز قرنیه در دراز مدت، این کار با تحریک سلول‌های التهابی چشم باعث تشدید علائم حساسیت می‌شود.
  • کمپرس سرد می‌تواند به کاهش ورم پلک و اطراف چشم کمک کند.
  • استفاده مداوم از قطره‌های اشک مصنوعی در طول روز، به شست و شوی چشم و دوری کردن از مواد آلرژی‌زا کمک می‌کند.
  • بهتر است در زمان ظهور علائم تا جایی که امکان دارد از لنزهای تماسی استفاده نکنید زیرا مواد آلرژی‌زا به لنز می‌چسبند و سیستم ایمنی را با هر بار استفاده از لنز تحریک می‌کنند.
  • دوری از مواد آلرژی‌زا
  • کاهش یا جلوگیری از تماس با مواد حساسیت‌زا یا محیطی که حساسیت در آن تشدید می‌شود در مدیریت التهاب ملتحمه چشم ناشی از آلرژی بسیار موثر شناخته شده است. برای این کار:
  • برای جلوگیری از ایجاد حساسیت فصلی، تا جایی که می‌توانید از تهویه هوا  استفاده کنید. در زمان اوج حساسیت، سعی کنید در محیط بیرون قدم نزنید و وقتی داخل خودرو هستید شیشه‌ها را پایین نکشید.
  • اگر حساسیت شما محدود به فصل خاصی نیست، احتمالا به ماده خاصی آلرژی دارید، سعی کنید با توجه به زمان ظهور علائم، ماده آرژی‌زا را پیدا کنید و از آن اجتناب کنید.

مراقبت‌های لازم در التهاب ملتحمه چشم آلرژیک

پیش‌گیری از التهاب ملتحمه چشم

برای پیش‌گیری از انتشار التهاب ملتحمه چشم، باید دست‌ها را مرتب با آب و صابون شست. برای شست و شوی کامل دست‌ها باید از شیوه صحیح این کار پیروی کنید که در تصویر زیر توضیح داده شده.

استفاده از لنز چشمی و التهاب ملتحمه چشم

اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید و علامت قرمزی چشم را دارید بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید. در افرادی که از لنز چشم استفاده می‌کنند، قرمزی چشم و التهاب ملتحمه چشم می‌تواند علامتی از خراشیده شدن قرنیه باشد که می‌تواند نشان دهنده شرایطی خطرناک باشد.