چه الیافی مناسب فرش کودک است؟

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه الیافی مناسب فرش کودک است؟

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، بچه‌ها به طور کلی در هنگام بازی روی زمین می‌نشینند. به همین دلیل، وجود فرشی که با نیازهای کودک تطبیق داشته باشد، بسیار مهم است. الیاف فرش کودک باید هم راحت، هم سازگار با سلامتی و هم قابل شستشو باشمد. انواع الیاف فرش شامل الیاف نایلونی، پلی استر و تریکستا می‌شود و هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. در این مطلب، می‌خواهیم کمی بیشتر با الیاف مناسب برای فرش کودک آشنا شویم.

فرش با الیاف نایلونی

یکی از انواع الیاف فرش کودک الیاف نایلونی است. این نوع الیاف بر اساس خانواده‌ای از پلیمرهای پلاستیکی به نام پلی آمیدهای خطی تهیه می‌شوند. الیاف نایلونی توسط شرکت Dupont درست قبل از جنگ جهانی دوم توسعه یافتند و در سال 1947 در تولید فرش معرفی شد.ند این نوع الیاف به شدت بادوام‌ هستند و می‌توان از آنها‌ برای مدت‌های طولانی استفاده کرد. امروزه، این نوع الیاف محبوب‌ترین نوع برای فرش به حساب می‌آیند و دو سوم کل فرش‌های مصنوعی ساخته شده را شامل می‌شوند. 

فرش نایلونی تقریباً بهتر از هر فرش دیگری است، در برابر سایش مقاومت می‌کند و به راحتی تمیز می‌شود. این نوع فرش به دلیل ساختار مولکولی ترکیب آن، باید هر 12 تا 18 ماه یک‌بار با بخار تمیز شود.

مزایای الیاف نایلونی

  • دوام عالی در برابر تردد زیاد
  • برخورداری از تنوع رنگ و سبک 
  • شستشوی راحت با شوینده‌ها 

معایب الیاف نایلونی

  • به راحتی توسط روغن و گریس لک می‌شوند و باید به طور منظم تمیز شوند.
  • می‌توانند در نور مستقیم خورشید کمرنگ شوند.
  • ممکن است بار ساکن داشته باشند.

فرش با الیاف پلی استر

یکی دیگر از الیاف فرش کودک پلی استر است. پلی اتیلین ترفتاتلات که با نام دیگر PET شناخته می‌شود، در حال حاضر رایج‌ترین نوع الیاف پلی استر مورد استفاده در فرش است. این نوع فرش، از تراشه‌های PET ساخته می‌شود که می‌توانند بکر باشند یا از ظروف پلاستیکی بازیافتی ساخته شوند. فرش با الیاف پلی استر بسیار نرم و سازگار با محیط زیست است. 

فرش اتاق کودک

فرش پلی استر مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط زیست است و به دلیل پایداری و مقاومت ذاتی در برابر لکه شهرت دارد. یکی از نقاط ضعف فرش‌های پلی استر، آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر تردد زیاد است. گاهی دیده شده است که قسمت‌هایی از فرش های پلی استر بر اثر رفت‌وآمد و تماس دچار سایش شده‌اند.

مزایای الیاف پلی استر

  • به ندرت دچار رنگ‌پریدگی می‌شوند.
  • در برخی از انواع آنها، از پلاستیک‌های بازیافتی استفاده می‌کنند.
  • در برابر لکه‌های طبیعی بسیار مقاوم هستند.

معایب الیاف پلی استر

  • به اندازه نایلون مقاوم نیستند.
  • مستعد لکه‌های روغنی هستند.
  • در قسمت‌های پر تردد دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

فرش با الیاف تریکستا

تریکستا (Triexta) که گاهی اوقات با نام Smartstrand به بازار عرضه می‌شود، نوعی پلی استر منحصربه‌فرد است. این نوع الیاف فرش که از 37 درصد ذرت تشکیل شده است، طبیعی‌ترین نوع الیاف فرش کودک به حساب می‌آید. الیاف تریکستا از این جهت منحصربه‌فرد است که هم دوام بالایی دارد و هم در برابر لکه و گرد و خاک مقاوم است. هیچ‌کدام از دیگر الیاف‌های فرش، این‌قدر قابلیت ندارد. 

فرش تریکستا از نظر استحکام و مقاومت در برابر سایش، با فرش نایلونی رقابت می‌کند و از نظر لطافت و مقاومت در برابر لکه‌ها، با فرش پلی استر. نکته مهم درباره الیاف تریکستا این است که درصد پایینی از فرش های ارائه شده در بازار، از این الیاف تولید شده‌اند. فرش‌های تریکستا نسبت به فرش های نایلونی و پلی استر، تنوع پایین‌تری نیز دارند.

مزایای فرش با الیاف تریکستا

  • سازگار با محیط زیست، مضرات شیمیایی کمتر
  • قیمت قابل رقابت با فرش های نایلونی
  • مقاوم در برابر لکه

معایب فرش با الیاف تریکستا

  • احتمال تاثیرپذیری در برابر لکه‌های روغنی 
  • محدودیت رنگ و مدل 

الیاف طبیعی پشمی و پنبه‌ای

برخی از فرش های ماشینی از الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم تولید می‌شوند. این نوع الیاف‌ها عموماً از ماندگاری و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. الیاف پنبه‌ای در برابر آفت‌زدگی نیز مقاوم هستند. اما بزرگ‌ترین مشکل الیاف پشمی، پخش پرز در هوا است. به همین دلیل، این الیاف برای کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند، توصیه نمی‌شوند. 

فرش کودک

مزایای الیاف طبیعی

  • دوام بالا
  • انعطاف‌پذیری 
  • چرک تابی

معایب الیاف طبیعی

  • قیمت بیشتر نسبت به الیاف مصنوعی
  • مقاومت کمتر نسبت به الیاف نایلونی
  • پخش پرز در محیط

انتخاب فرش مناسب کودک

فرشی که به طور مداوم توسط کودکان استفاده می‌شود، باید راحت، بادوام، مقاوم در برابر لکه و قابل شستشو باشد. این موارد، بسیاری از الیاف فرش طبیعی مانند پشم و پنبه را حذف می‌کنند و همچنین برخی از مواد مصنوعی مانند الفین و ترکیباتی مانند ویسکوز را نیز از گزینه‌ها کنار می‌گذارند. اما سه انتخاب خوب برای الیاف فرش کودک وجود دارد: نایلون، پلی استر و تریکستا. هر کدام از این الیاف، دارای نقاط قوت خود است و انتخاب مناسب بستگی به دوام، راحتی یا مسائل زیست‌محیطی برای شما دارد.

همه گزینه‌های ذکر شده، در مقایسه با بسیاری از دیگر الیاف‌های محبوب فرش مانند پشم هزینه نسبتاً پایینی دارند. در هر نوع الیاف، بسته به عواملی مانند تراکم الیاف و مواد پشتیبان، طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در دسترس است. بنابراین، فرشی که از کم‌هزینه‌ترین الیاف (پلی‌استر) ساخته شده، ممکن است قیمت بیشتری نسبت به نوع (نایلون) داشته باشد.

فرش مناسب کودک

الیاف‌های مصنوعی و نگرانی‌های مربوط به سلامت

برخی والدین ممکن است بابت آسیب‌هایی که برخی الیاف مصنوعی فرش‌ها به کودکان وارد می‌کنند، نگران باشند. گفته می‌شود برخی الیاف مصنوعی مقادیر مختلفی از گازهای شیمیایی مانند فرمالدئید و استایرن را از طریق فرآیندی به نام خروج گاز منتشر می‌کنند. برخی از حامیان بهداشت محیط، حتی اصرار دارند که فقط مواد کفپوش صد در صد ارگانیک مانند پنبه، پشم یا چوب سخت برای کودکان ایمن هستند.

اما فرش های مصنوعی به طور کلی به عنوان منابع اصلی گازهای خطرناک در نظر گرفته نمی‌شوند و گزارش‌های تائید شده‌ای دراین‌باره وجود ندارند. الیاف مصنوعی فرش، چه نایلون، چه پلی استر یا تریکستا، مواد نسبتاً پایدار و ایمنی به حساب می‌آیند. 

چنانچه اعضای خانواده شما از آسم رنج می‌برند یا به مواد شیمیایی حساس هستند، بهتر است در انتخاب فرش خود دقت بیشتری به خرج دهید. استفاده از تهویه مناسب و تمیز کردن فرش پس از خرید، می‌تواند احتمال انتشار گاز از الیاف مصنوعی را کاهش دهد. خرید فرش از مکان‌های معتبر مانند شهر فرش می‌تواند از نگرانی خانواده‌ها بابت مواد شیمیایی موجود در فرش بکاهد. 

جمع‌بندی

فرش‌های کودک از الیاف مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و معایب مخصوص به خود است. الیاف فرش کودک به طور کلی شامل الیاف نایلونی، پلی استر، تریکستا و الیاف طبیعی می‌شوند. الیاف نایلونی که درصد بیشتری از فرش های موجود را تشکیل می‌دهند، از دوام و تنوع زیادی برخوردار  هستند. الیاف پلی استر مقرون‌به‌صرفه‌ محسوب می‌شوند و لطافت بالایی دارند. الیاف تریکستا که به اخیراً وارد بازار شده‌اند هم با محیط زیست سازگار هستند و هم مقاومت بسیار بالایی دارند. الیاف طبیعی نیز مانند پنبه و پشم نسبت به سایرین از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

فرش