سبک زندگی مینیمال یا ساده زیستی چیست؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سبک زندگی مینیمال

مانند مکتب ادبی و هنری مینیمالیسم، در سبک زندگی هم سبکی به نام مینیمال وجود دارد که سبکی جدید و البته متفاوت است. وقتی صحبت از مینیمالیستی می‌شود ممکن است اتاقی سفید و تقریبا خالی و تنها با یک مبل و یک میز به خاطر بیاورید. منتها اگر بخواهید واقعی نگاه کنید، سبک زندگی مینیمالیستی می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد. البته باید بدانید که مینیمال زندگی کردن در یک کوله پشتی و یک کتاب خلاصه نمی‌شود. بلکه با یادگیری و آشنایی صحیح با این سبک زندگی شما می‌توانید بیشتر از زندگیتان لذت ببرید.

سبک زندگی مینیمالیسم چیست؟

حتما تا به حال چیزهای زیادی درمورد مینیمالیسم شنیده‌اید، اگر بخواهم در ساده‌ترین جملات این سبک زندگی را توضیح دهم باید بگویم مینیمالیسم به معنای داشتن تعلقات کمتر است. داشتن یک زندگی ساده و خلوت از اولویت‌های یک زندگی به سبک مینیمال است. این سبک زندگی راهی است برای متوقف کردن سختی‌هایی که اطراف ما قرار دارند. با سبک زندگی مینیمال شما می‌توانید هر آنچه که لازم ندارید را رها کرده و بیشتر روی آنچه که لازم دارید تمرکز کنید. در معنای دیگر، مینیمالیسم یعنی هدفمند بودن و توجه به معنا و مفهوم. در واقع این سبک زندگی به این معناست که به چیزهایی بپردازیم که ارزش و اهمیت بیشتری برای ما دارند و تمام چیزهایی که ما را از اهدافمان دور می‌کنند را حذف کرده و کنار بگذاریم.

سبک زندگی مینیمالیستی در ایران

سبک زندگی مینیمالیستی یا ساده زیستی یک سبک زندگی سالم است که چند سالی است که در ایران طرفدارهای زیادی را برای خود پیدا کرده است اما در مقابل خیلی‌ها هستند که در همان ابتدا این روش زندگی را رد می‌کنند. بیشتر افرادی که این سبک زندگی را رد می‌کنند اطلاعات کافی و کاملی از این سبک زندگی ندارند و می‌گویند که مینیمال زندگی کردن به معنای نداشتن خانه، ماشین و حتی تلویزیون است. یا به معنای خرید نکردن و داشتن تعداد کمی وسایل است. اما باید بدانید مینیمالیسم بودن هیچ کدام از این موارد نیست. این سبک زندگی با توجه به شرایط اقتصادی در ایران می‌تواند بسیار هم مفید باشد. در این سبک زندگی شما برای خود هدف، اولویت و ارزش‌هایی تعیین کرده و تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی آنها می‌گذارید. بنابراین علاوه بر اینکه از بسیاری از هزینه‌های شما کاسته می‌شود در زمان و انرژی خود می‌توانید صرفه جویی کنید. این سبک زندگی می‌تواند زندگی شما را دگرگون کرده و با کمک ساده‌تر کردن زندگی به شما احساس رضایت بیشتری دهد.

قوانین مینیمالیستی

کلمه مینیمال در لغت به معنای حداقل است بنابراین اصطلاح مینیمالیست به معنای استفاده کردن از حداقل‌ها است. از قوانین این سبک زندگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای خود هدف و ارزشی انتخاب کنید.
  • روی اهداف خود تمرکز کنید.
  • هر آنچه که برای شما اهمیت کمتری دارد را حذف کنید.
  • برای زندگی خود اولویت بندی کنید.
  • روی کارهایی که بیشتر دوست دارید تمرکز کنید.
  • راحتی را از اولویت‌های خود قرار دهید.
  • مادی گرا نباشید.
  • استرس و اضطراب را از خود دور کنید.
  • از دورویی و دوگانگی دوری کنید.
  • نه گفتن را یاد بگیرید.
  • روابط اجتماعی با کیفیت‌تری داشته باشید.
  • هر کاری که باعث شادی و رضایت شما می‌شود را انجام دهید.
  • با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و با آنها مقابله کنید.
  • اعتماد بنفس و عزت نفس خود را بدست آورید.

قوانین مینیمالیستی

افراد مینیمالیست

همانطور که به آن اشاره شد، مینیمالیسم به معنای ساده گرایی و داشتن حداقل‌ها است. بنابراین افراد مینیمالیست افرادی هستند که ساده‌ترین حالت یا حداقل میزان هر چیز را ترجیح می‌دهند. افرادی که سبک زندگی مینیمال دارند کارهایی را انجام می‌دهند تا پر ترحرک‌تر بوده و در عین حال آرام و خوشحال باشند.

مراحل مینیمالیست شدن در 30 روز

اول از همه دلایلتان را برای مینیمالیست زندگی کردن بنوسید. از خودتان بپرسید برای چه می‌خواهید این سبک زندگی را انتخاب کنید. زیرا زمانی که کار سخت شود این دلایل می‌توانند به شما کمک کنند تا به مسیرتان ادامه دهید.

وسایل تکراری حذف کنید. به وسایلی که از آنها چند تا دارید نگاه کنید و از خود بپرسید که آیا به همه آنها نیاز دارید یا نه؟ اگر نه یکی را انتخاب کرده و بقیه را داخل جعبه بگذارید و از خانه خارج کنید. می‌توانید این وسایل را به دور بیندازید یا به فرد دیگری اهدا کنید.

بخشی از خانه را انتخاب کرده و تنها وسایلی که واقعا لازم دارید را در آن قسمت قرار دهید . سپس سعی کنید به مرور زمان این منطقه را در خانه گسترش دهید. بعد از مدتی می‌بینید که یک خانه کاملا مینیمال دارید.

سبک و مینیمال سفر کنید. برای نصف تعداد روزهایی که در سفر هستید وسیله بردارید تا طعم شیرین سبک سفر کردن را بچشید.

احتمالا سخت‌ترین بخش حذف کردن لباس‌های اضافی باشد. کمد لباس‌هایتان را خلوت کنید. زمانی که گزینه کمتری برای لباس پوشیدن داشته باشید، در نتیجه می‌توانید زمان بیشتری برای خود صرفه جویی کنید زیرا زمان کمتری برای انتخاب لباس صرف می‌کنید. بعلاوه این کار نظافت را راحتتر کرده و منجر به خانه داری آسان می‌شود.

زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید تا زمان‌هایی که از دست می‌دهید را به حداقل برسانید.

پس انداز کنید و کمتر خرید کنید. بسته به درآمدی که دارید مقداری از آن را پس انداز کنید.

مراحل مینیمالیست شدن در 30 روز

خانه مینیمال در سبک زندگی ساده چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای داشتن خانه‌ای مینیمال حذف کردن تزئینات تا جای ممکن است. البته این به معنای حذف کامل تزئینات نیست اما بهتر است که تعداد و میزان آن به حداقل برسد. هرچه تزئینات کمتر باشد ذهن و چشم شما در طول روز کمتر خسته می‌شود.

معمولا در خانه‌های ایرانی از مبلمان پر زرق و برق و تجملاتی استفاده می‌شود که این دقیقا با سیک مینیمالیست مخالف است. سعی کنید از مبلمان ساده‌تر و بدون تجمل‌تری استفاده کنید این باعث می‌شود فضای بیشتری در خانه داشته باشید.

از میزها و ویترین‌ها چشم پوشی کنید و آنها را حذف کنید. تمام وسایل غیر ضروری را با بی رحمی حذف کنید.

از رنگ‌های کمتری در طراحی فضای داخلی خانه استفاده کنید. از دو یا سه رنگ در طراحی خانه استفاده کنید. استفاده کنید. توجه داشته باشید که رنگ سفید نقش اساسی در طراحی مینیمال دارد.

سعی کنید تا جای ممکن از نور طبیعی در خانه استفاده کنید. پنجره‌ها را با پرده‌های ضمخت نپوشانید. نور طبیعی یک روشنایی عادی بوجود می‌آورد و بر خلاف نور مصنوعی تجملی نیست.

کتاب سبک زندگی مینیمالیستی

اگر از این سبک از زندگی خوشتان آمده است می‌توانید کتاب در باب مینیمالیستی اثر فومیو ساساکی را تهیه کنید.