نوشیدنی‌ مفید برای ترک اعتیاد آسان

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

تغذیه یکی از اصول زندگی سالم است. بیشتر افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند، به دلیل مصرف مواد مخدر، دچار ضعف و بی‌نظمی در رژیم غذایی خود می‌شوند. این افراد برای آنکه بتوانند مواد مخدر را به بهترین شکل و با درد کمتری ترک کنند، باید بدن خود را تقویت کنند. بنابراین برای تقویت کردن به یک رژیم غذایی سالم و مقوی نیاز دارند. البته لازم به ذکر است که در کنار رژیم غذایی سالم برای ترک اعتیاد باید ورزش و فعالیت بدنی هم داشته باشند. در این مطلب از گهواره قصد داریم تا نوشیدنی‌هایی که برای ترک اعتیاد مفید هستند و می‌توانند به افراد کمک کنند را به شما معرفی کنیم.

برای ترک اعتیاد چه بخوریم تا درد کمتری بکشیم؟

مواد مخدر به گونه‌ای هستند که پس از چند روز مصرف با سیستم عصبی حمله کرده و بدن را به خود وابسته می‌کنند. این موضوع تا حدی پیش می‌رود که در صورت نرسیدن مواد به فرد، بدن او دچار اختلال و بدن درد شود. در بیشتر اوقات این درد ناشی از نرسیدن مواد به افراد، باعث ترس آنها از ترک اعتیاد می‌شود یا باعث می‌شود تا فردی که در حال ترک است در وسط راه درجا زده و دوباره به مصرف مواد روی بیاورد. به همین دلیل است که فردی که قصد ترک مواد مخدر را دارد باید زیر نظر پزشک و تحت مراقبت انجام دهد تا کمترین عوارض را برای او داشته باشد. علاوه بر آن این دردها را می‌توان با رعایت برخی نکات مانند دوش آب گرم، ماساژ درمانی، بادکش گرم و استراحت کم کرد و یا قابل تحمل کرد.

علاوه بر این با اضافه کردن نوشیدنی‌های زیر به رژیم غذایی فرد در حال ترک، می‌توانید به او در ترک کردن مواد مخدر نیز کمک کنید.

  • قهوه

بیشتر افرادی که قصد دارند بیش از پیش بیدار بمانند و انرژی بیشتری داشته باشند، قهوه مصرف می‌کنند. قهوه به دلیل داشتن کافئین به گیرنده‌های مغز این دستور را صادر می‌کند تا فرمان خواب را متوقف کنند. همچنین باعث می‌شود تا علاوه بر برطرف شدن احساس خواب آلودگی و خستگی، قوای جسمی بدن تقویت شود و آرامش درونی به فرد بازگردد. به همین این نوشیدنی می‌تواند به افراد در حال ترک که مدام خسته و ضعیف هستند، کمک کند. خوردن قهوه در بارداری یا دیگر شرایط خاص باید به صورت کنترل شده باشد.

  • شیر

افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل مصرف مواد مخدر دچار سوء تغذیه و کاهش قدرت هضم می‌شود. به همین دلیل شیر می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌های نابود شده بدن و سیستم عصبی و گوارشی کمک کرده و آنها را بهبود ببخشد. در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع نوشیدنی با شیر بیشتر بخوانید.

نوشیدنی ترک اعتیاد

  • آب

سم زدایی بدن در دوران ترک اعتیاد یکی از مهم‌ترین مراحل است تا مواد افیونی از بدن خارج شود. بنابراین توصیه می‌شود تا افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند، روزانه مقدار آب فراوانی بنوشند تا مواد سمی سریع‌تر از بدن خارج شود.

  • آب انار

افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند، دچار کمبود ویتامین B و C می‌باشند. برای رفع کمبود این ویتامین، مصرف آب انار بسیار مفید است. علاوه بر آن آب انار به مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مواد کمک می‌کند و تاثیر بسیاری دارد.

میوه‌های مفید برای ترک اعتیاد

همانطور که گفتیم داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم در دوران ترک اعتیاد به فرد معتاد بسیار کمک می‌کند. اعتیاد و مصرف مواد پس از مدتی باعث می‌شود تا برنامه غذایی فرد و زمان بندی وعده‌ها به هم بریزد و بدن روز به روز ضعیف‌تر شود و با کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی روبه‌رو باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا مقاومت فرد در مقابل عوارض ترک اعتیاد پایین بیاید. در اینجا شما را با میوه‌های مفیدی که می‌تواند در این دوران به شما کمک کنند آشنا می‌کنیم. البته که نمی‌توان تنها چند میوه را نام برد، چراکه بدن فردی که مبتلا به اعتیاد است با کمبود بیشتر ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، B و C روبه‌رو است. اما اضافه کردن موارد زیر می‌تواند کمک شایانی به فرد در حال ترک بکند.

  • مرکبات
  • آناناس
  • طالبی و خربزه
  • کیوی
  • انبه
  • موز
  • خانواده کلم
  • نخود فرنگی
  • فلفل دلمه‌ای
  • سیب زمینی
  • اسفناج
  • گوجه فرنگی
  • شلغم
  • هویج

میوه مفید برای ترک اعتیاد

دوغ برای ترک اعتیاد

انواع لبنیات از جمله شیر، ماست، دوغ، پنیر و کشک، منابع خوبی از کلسیم هستند و می‌توانند نیازهای بدن را در این دوره تامین کنند. اما دقت داشته باشید مصرف دوغ یا ماست ترش که نتیجه آن ترشحات اسیدی است، در این دوران اصلا توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است تا حد ممکن این نوشیدنی ترش نباشد تا مشکلاتی برای معده و سیستم گوارشی بوجود نیاید.

گلاب برای ترک اعتیاد

در دوران ترک اعتیاد پزشک ممکن است برای فرد معتاد داروهای شیمیایی تجویز کند. این داروهای شیمیایی ممکن است دارای عوارض جانبی برای فرد باشد و یا حتی این داروهای مسکن اعتیاد آورد باشند. به همین دلیل متخصصان طب سنتی، مواد طبیعی به عنوان مسکن معرفی کرده‌اند که بتواند در این دوران ترک اعتیاد به افراد کمک کنند. یکی از این مواد گلاب است. 

گلاب هب دلیل داشتن طبع گرمی که دارد بسیار برای معده، کبد، قلب و اعصاب مقوی بوده و آرامشبخش است. گلاب تحریک کننده جریان خون و بافت پوست برای تولید سلول‌های جدید است. این ماده باعث ایجاد تعادل در ترشح ئیدروفین و اندروفین در مغز می‌شود که نتیجه آن ایجاد آرامش و تسکین بدن درد است. همچنین برای درمان درهای عضلانی می‌توانید گلاب را با روغن سیاه دانه مخلوط کرده و محل درد را ماساژ دهید.

گلاب برای ترک اعتیاد

عسل برای ترک اعتیاد

همانطور که می‌دانید، عسل یکی از قوی‌ترین درمانگرهای طبیعی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل می‌تواند در درمان این غول بی‌شاخ و دم اعتیاد بسیار موثر واقع شود. این ماده طلایی طبیعی می‌تواند به خارج شدن سموم از بدن کمک کند. یکی از روش‌های سنتی برای درمان ترک اعتیاد، ترکیب عسل و سیاه دانه است. ترکیب این دو ماده باعث تولید تیموکینون شده که سبب رفع بیماری‌های مضمن همچون اعتیاد می‌شود و علاوه بر آن خاصیت ضد تشنج دارد. همچنین افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند، می‌توانند از مخلوط عسل و آب جوش مصرف کنند تا در این زمینه به آنها کمک کند.

بهترین مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد

یکی از اثرات مصرف مواد مخدر، عدم جذب مواد غذایی و دفع آنها از بدن است. بنابراین استفاده از مولتی ویتامین‌ها برای تامین مواد مورد نیاز برای بدن بسیار مهم است. مولتی ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در طول دوران ترک اعتیاد ایفا می‌کنند. البته توجه داشته باشید که مصرف روزانه یک عدد مولتی ویتامین با تجویز پزشک کافی است و مصرف بیش از حد آن زیان آور خواهد بود. 4 ویتامینی که نقش مهمی در این دوران به عهده دارند عبارتند از:

  • ویتامین B

این ویتامین به پاکسازی و سم زدایی بدن کمک کرده و به تولید سلول‌های خونی جدید در بدن، بهبود کارکرد دستگاه گوارش و تبدیل قند مازاد بدن به انرژی نیز کمک می‌کند.

  • ویتامین C

این ویتامین به کنترل عوارض ترک اعتیاد، دردهای عضلانی و ناراحتی‌های عصبی مانند استرس و اضطراب کمک می‌کند.

  • ویتامین D

این ویتامین به تولید سروتونین در بدن کمک کرده و همین باعث جلوگیری از افسردگی می‌شود. 

  • ویتامین E

این ویتامین موجب کاهش آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی در بدن شده و با بهبود بخشیدن به سلول‌های پوستی موجب ترمیم آسیب‌های پوستی می‌شود.

مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد

درمان پا درد ترک اعتیاد

یکی از علائمی که افراد در حال ترک مواد مخدر با روش سم زدایی آن را تجربه می‌کنند، دردهای عضلانی است. اعتیاد باعث می‌شود تا بدن به مواد مخدر وابستگی ایجاد کند و همین باعث می‌شود تا در هنگام ترک، بدن با دردهای عضلانی روبه‌رو شود. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بدن درد و پا درد، ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی است. این دردهای عضلانی و گرفتگی ماهیچه‌های پشت ساق، باعث بروز سندروم پای بی‌قرار می‌شود. در این سندروم فرد حالت ناخوشایندی را در پاهای خود احساس می‌کند که این باعث می‌شود تا پاهای خود را به شدت تکان دهد. همچنین ممکن است احساس خارش، سوزن سوزن شدن، سوزش، ضربان و درد نیز احساس کند. برای درمان این بیماری پزشک برای فرد داروهای مسکن تجویز می‌کند که توصیه می‌شود هیچ دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نشود.

آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد

آمپول‌های ب کمپلکس و یا نورومیون یکی از داروهای شناخته ده است که برای برخی از بیماری‌ها و تقویت نیروی جسمانی بدن استفاده می‌شود. این آمپول دارای ویتامین B بوده و تاثیر زیادی در بهبودی بدن و کمک به ترک اعتیاد دارد. توصیه می‌شود تا این دارو توسط پزشک تجویز شود.