آزمایش بارداری باید ناشتا باشیم؟ قبل از آزمایش بارداری می‌شود چیزی خورد یا نه؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آزمایش بارداری باید ناشتا باشیم؟

مادر شدن از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی است که برای یک زن در طول زندگی‌اش می‌افتاد و ارزش زیادی در سطح جهان به‌خصوص فرهنگ شرقی دارد؛ برای افراد زیادی مادر شدن اهمیت دارد و پی‌بردن به اینکه آیا باردار هستند یا خیر نیز حائز اهمیت است. زمانی که برخی از علائم بارداری رخ می‌دهد فرد برای اطمینان از باردار بودن راه‌حل‌های مختلفی دارد که مطرح می‌کنیم. به تأخیرافتادن پریود، یکی از علائم پریود است. بااین‌حال بیماری‌های دیگری از جمله تیروئید ممکن است عامل این موضوع باشد؛ بنابراین اگر جواب آزمایش بارداری منفی باشد بهتر است آزمایش تیروئید نیز گرفته شود؛ بنابراین ما در این مقاله گهواره از آزمایش بارداری و اینکه آیا برای آزمایش بارداری باید ناشتا باشیم صحبت می‌کنیم.

انواع آزمایش بارداری:

خوب است بدانید چندین نوع آزمایش بارداری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انواع آزمایش بارداری

  • بی‌بی چک: استفاده‌کردن از بی‌بی چک سریع‌ترین راه و ساده‌ترین راه برای بررسی بارداری می‌باشد. بی‌بی چک از داروخانه قابل‌تهیه می‌باشد و بعد از مطالعه شیوه مصرف می‌توانید منتظر جواب بمانید. بهترین زمان 5 دقیقه می‌باشد و بعد از آن جواب قابل‌اعتماد نخواهد بود. پاسخ بی‌بی چک به طور قطعی نخواهد بود و بهتر است بعد از آن از آزمایش‌ها دیگر نیز برای کسب اطمینان استفاده کنید.

*طرز استفاده از بی بی چک و همه نکات مربوط به نتایج آن

  • آزمایش ادرار: آزمایش ادرار نوع دیگری از آزمایش‌های مربوط به بارداری است که روند آن مشابه روند بی‌بی چک می‌باشد؛ اما در آزمایشگاه و بادقت عمل بیشتری رخ می‌دهد. برای بررسی سطح هورمون hcg موجود در ادرار بهتر است از ادرار صبحگاهی استفاده شود و یا قبل از رفتن به آزمایشگاه زیاد آب ننوشید و حداقل 4 ساعت ادرار در مثانه باقی‌مانده باشد.
  • آزمایش بتا: باردار بودن سطح بتای خون را افزایش می‌دهد و رسیدن سطح بتای خون به میزان خاصی بارداری را نشان می‌دهد. آزمایش خون از طریق سنجیدن سطح بتا یکی از مورداعتمادترین پاسخ‌ها را دارد البته نمی‌توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید و لازم است به آزمایشگاه بروید یا از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنید.
  • آزمایش‌های هورمونی: آزمایشاتی که از طریق هورمون‌های موجود در خون و میزان آنها بارداری را نشان می‌دهند و یک‌سری از آنها در زمان آزمایش غربالگری نیز استفاده می‌شود تا از روند رشد و سلامت جنین و مادر مطمئن شوند.

برای آزمایش بتا باید ناشتا باشیم؟

آزمایش بتا همان آزمایش خون در بارداری است که سطح بتا موجود در خون را می‌سنجد و بالا بودن سطح بتا در خون نشان‌دهنده بارداری خواهد بود. همان‌طور که بالاتر ذکر شد لزومی به ناشتا بودن برای آزمایش بارداری وجود ندارد و تأثیری بر جواب آزمایش شما نخواهد داشت.

بهترین زمان آزمایش خون بارداری

بهترین زمان برای آزمایش خون بارداری

بهترین زمان برای تست بارداری، از حدود ده روز پس از تشکیل لقاح با آزمایش بارداری است؛ اما به‌خاطر حجم کم هورمون‌های بارداری در آن زمان بهتر است صبر کنید. حداقل دو هفته از موعد قاعدگی خانم بگذرد سپس برای آزمایش اقدام کنید. بهترین زمان آزمایش بارداری اگر از طریق آزمایش ادرار است بهتر است سر صبح باشد. اما برای آزمایش خون بعد از یک الی دو هفته از گذشتن موعد پریود در هر زمان از روز می‌توانید اقدام کنید.

چرا برای بررسی بارداری آزمایش بدهیم؟

آزمایش بارداری از آن دسته آزمایش‌هایی است که اغلب بانوان در زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، در حقیقت هیچ راهی به‌اندازه آزمایش بارداری با اطمینان و با دقت کافی در مورد اطمینان از باردار بودن یا نبودن وجود ندارد. آزمایش‌های مربوط به بارداری چند مورد هستند برای مثال آزمایش بتا، آزمایش خون و آزمایش ادرار وجود دارد که برای شما از آنها گفتیم.

 تمامی مواردی که بارداری را تأیید یا رد می‌کنند در حقیقت بر پایه میزان وجود HCG در خون یا ادرار است که از طریق مختلف ممکن است سنجیده شود. ممکن است صحبت‌هایی شنیده باشید؛ مانند اینکه در زمان آزمایش بارداری باید ناشتا باشیم که در این مقاله صحت یا عدم صحت آنها را بررسی خواهیم کرد.

آزمایش خون بارداری:

آزمایش خون بارداری مهم‌ترین شیوه چک‌کردن باردار بودن یا نبودن یک خانم است؛ زیرا حتی در آزمایش ادرار برای بارداری عواملی مثل عفونت‌ها و باکتری‌ها ممکن است نتیجه را مدخل کنند. در این آزمایش طبق روال دیگر آزمایشاتی مثل آزمایش تیروئید در آزمایشگاه از فرد چند سیسی خون‌گرفته می‌شود، به دستگاه سپرده می‌شود تا نتیجه به دست آید.

جواب تست خون بارداری چقدر طول می‌کشد؟

دریافت جواب آزمایش خون و سرعت پاسخ‌دهی نیز اهمیت دارد که در حقیقت باتوجه‌به میزان شلوغ بودن آزمایشگاه، دردسترس‌بودن یا نبودن دستگاه‌ها و حضور یا عدم حضور تکنسین‌های مربوطه در آن برهه زمانی ممکن است جواب آزمایش بارداری شما از چند ساعت تا چند روز بعد آماده و به شما اعلام بشود.

جواب تست خون بارداری چقدر طول می‌کشد؟

آزمایش خون بارداری بدون نسخه پزشک

برای آزمایش خون داشتن نسخه پزشک منجر به استفاده شما از خدمات بیمه خواهد شد؛ اما اگر فرد دوست ندارد به پزشک مراجعه کند نیز مشکلی نخواهد بود. در زمانی که به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید می‌توانید درخواست آزمایش بارداری داشته باشید و بدون نسخه پزشک نیز از شما این آزمایش گرفته خواهد شد.

هزینه آزمایش بارداری

هزینه آزمایش بارداری به موارد مختلفی بستگی دارد از جمله آزمایشگاهی که شما انتخاب می‌کنید و نوع تجهیزاتی که آنها استفاده می‌کنند، نوع بیمه شما و داشتن نسخه از پزشک هزینه را کاهش می‌دهد؛ اما اگر قصد دارید از خدمات آزمایش بارداری در منزل استفاده کنید قیمت جداگانه‌ای دارد و میزان هزینه را افزایش می‌دهد. هزینه آزمایش بارداری از 150 هزار تومان تا 350 هزار تومان می‌تواند متغیر باشد.

جمع‌بندی

در این نوشته به شما انواع آزمایش بارداری را توضیح دادیم و تاکید کردیم که برای کدام یک از این آزمایش‌ها باید ناشتا باشید. اگر می‌خواهید درباره بارداری مطالب مفید دیگری را بخوانید، سایت گهواره را دنبال کنید.

سوالات متداول:

آیا برای آزمایش بارداری باید ناشتا باشیم؟

جواب این سؤال خیر است. شما می‌توانید غذا و یا هر مایعاتی دوست دارید را قبل از آزمایش مصرف کنید؛ در واقع برعکس آزمایش‌های خون دیگری مثل آزمایش قند ناشتا بودن برای آزمایش بارداری ضرورتی ندارد.