هورمون hcg چیست و چطور اندازه‌گیری می‌شود

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هورمون hcg

HCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) یکی از هورمون‌های بارداری است که توسط سلول‌های تشکیل شده در جفت جنین ساخته می‌شود که تخمک را پس از بارور شدن و چسبیدن به دیواره رحم تغذیه می‌کند. HCG همچنین تضمین می‌کند که جسم زرد، غده داخلی موقتی که بدن زن پس از تخمک‌گذاری تولید می‌کند، به تولید پروژسترون در سه ماهه اول بارداری ادامه می‌دهد. غلظت‌های پایین HCG نیز توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود، بنابراین، مردان و زنان غیرباردار همچنان سطوح قابل تشخیص HCG را در طول زندگی خود دارند. 

گنادوتروپین جفتی انسانی یک هورمون طبیعی است که به بلوغ نهایی تخمک‌ها کمک می‌کند و تخمدان‌ها را تحریک می‌کند تا تخمک‌های بالغ را آزاد کنند (تخمک گذاری). همچنین جسم زرد را تحریک می‌کند تا پروژسترون ترشح کند تا پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده شود. با این حال در طول بارداری این هورمون از هر زمانی بیشتر می‌شد. سطح هورمون اچ سی جی را می‌توان ابتدا با آزمایش خون از حدود 11 روز پس از لقاح و با بیبی چک از حدود 12-14 روز پس از لقاح تشخیص داد.

علائم ترشح هورمون HCG 

HCG در واقع همان هورمونی است که در بارداری طبیعی تولید می‌شود و ممکن است در برخی از زنان علائم بارداری ایجاد کند. این علائم شامل حالت تهوع خفیف، خستگی، سردرد یا ضعف به مدت 12 تا 24 ساعت است. علائم ترشح این هورمون معمولاً چشمگیر نیستند و بسیاری از زنان اصلاً متوجه‌ی آنها نمی‌شوند.

هورمون HCG از کجا ترشح می‌شود؟

این هورمون در زنان باردار توسط جفت ترشح می‌شود. گنادوتروپین جفتی انسان هورمونی است که توسط سلول‌هایی که جنین در حال رشد انسان را احاطه کرده‌اند تولید می‌شود.

نقش هورمون HCG چیست؟

گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) هورمونی برای تشخیص بارداری توسط مادر است که توسط سلول‌های تروفوبلاست که جنین در حال رشد را احاطه کرده‌اند (در ابتدا سینسیتیوتروفوبلاست) تولید می‌شود که در نهایت پس از لانه گزینی جفت را تشکیل می‌دهد.

نقش هورمون hcg چیست

* برای اطلاع از انواع تست بارداری خانگی و میزان دقت هریک کلیک نمایید. 

میزان هورمون HCG در اوایل بارداری

پس از بارداری (زمانی که اسپرم تخمک را بارور می‌کند)، جفت در حال رشد شروع به تولید و ترشح HCG می‌کند. حدود 2 هفته طول می‌کشد تا سطح HCG شما به اندازه‌ای باشد که بتوان برای تشخیص خانگی بارداری در روزهای اول اقدام کرد.‌ نتیجه آزمایش خانگی مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است، اما نتیجه منفی کمتر قابل اعتماد است. اگر در روز اول بعد از پریود نشدن تست بارداری انجام دادید و منفی بود، حدود یک هفته صبر کنید. اگر هنوز فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، آزمایش را دوباره انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. به طور معمول، سطح گنادوتروپین جفتی هر 72 ساعت دو برابر می‌شود. این سطح در 8-11 هفته اول بارداری به اوج خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد و در بقیه دوران بارداری کاهش می‌یابد.

هورمون HCG بعد از سقط جنین

بعد از سقط جنین ترشح این هورمون کاهش پیدا می‌کند. ناپدید شدن HCG از ادرار در این دوران به صورت تصاعدی رخ می‌دهد و مقدار نیمه عمر آن 1.3 روز است. تست بارداری ادرار با حساسیت 1 IU/ml تقریباً همیشه در طول 2 هفته پس از سقط منفی خواهد بود. مثبت بودن تست 4 هفته پس از سقط جنین نشان دهنده سقط جنین ناقص یا تروفوبلاست پایدار است.

آزمایش bhcg چیست؟

آزمایش بتا همان آزمایش خون بارداری است. سطح بتای HCG مثبت به این معنی است که شما باردار هستید. به طور کلی دو نوع معمول آزمایش HCG وجود دارد. یک آزمایش کیفی تشخیص می‌دهد که آیا HCG در خون وجود دارد یا خیر. یک آزمایش کمی (یا همان بتا) که میزان HCG موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. سطح hCG به سن بارداری زن بستگی دارد. سطح مثبت بتا گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) معمولاً به این معنی است که شما باردار هستید. تست‌های بارداری هورمون HCG را در خون و ادرار تشخیص می‌دهند. سطح HCG کمتر از 5 mIU/mL برای بارداری منفی و هر چیزی بالاتر از 25 mIU/mL برای بارداری مثبت در نظر گرفته می‌شود. سطح hCG بین 6 تا 24 mIU/mL به عنوان یک ناحیه‌ی خاکستری در نظر گرفته می‌شود و احتمالاً باید مجدداً آزمایش شوید تا ببینید آیا سطح شما برای تأیید بارداری افزایش می‌یابد یا خیر.

آزمایش bhcg چیست

رنج نرمال آزمایش bhcg (beta HCG)

همانطور که سن بارداری زیاد می‌شود و سطح HCG بالاتر می‌رود، زمان دو برابر شدن آن می‌تواند به هر 96 ساعت افزایش یابد. در تولید بیش از حد اعداد HCG باید احتیاط کرد. یک بارداری طبیعی ممکن است سطح HCG پایینی داشته باشد و منجر به یک نوزاد کاملاً سالم شود. نتایج حاصل از سونوگرافی پس از 5 تا 6 هفته بارداری بسیار دقیق تر از استفاده از اعداد HCG است. هورمون HCG بر حسب میلی لیتر واحد بین المللی در هر میلی لیتر (mIU/mL) اندازه‌گیری می‌شود.

سونوگرافی ترانس واژینال باید بتواند حداقل یک کیسه حاملگی را زمانی که سطح HCG بین 1000 تا 2000 mIU/mL رسید نشان دهد. از آنجایی که سطوح می‌تواند بسیار متمایز باشد و تاریخ لقاح ممکن است اشتباه باشد، تا زمانی که سطح HCG به حداقل 2000 mIU/mL نرسد، نباید با یافته‌های اولتراسوند تشخیص داده شود. یک بار خواندن اطلاعات برای اکثر تشخیص‌ها کافی نیست. هنگامی که در مورد سلامت بارداری سوالاتی وجود داشته باشد، آزمایش‌های متعدد HCG به فاصله‌ی چند روز انجام می‌شود که ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت را ارائه می‌دهد. سطوح HCG نباید برای تعیین تاریخ بارداری استفاده شود زیرا این اعداد می‌توانند بسیار متفاوت باشند. میانگین سطوح HCG در خون و عدد بتا زنان باردار عبارتند از:

  • 3 هفته: 6 تا 70 IU/L
  • 4 هفته: 10 - 750 IU/L
  • 5 هفته: 200 - 7100 IU/L
  • 6 هفته: 160 - 32000 IU/L
  • 7 هفته: 3700 - 160000 IU/L
  • 8 هفته: 32000 - 150000 IU/L
  • 9 هفته: 64000 - 150000 IU/L
  • 10 هفته: 47000 - 190000 IU/L
  • 12 هفته: 28000 - 210000 IU/L
  • 14 هفته: 14000 - 63000 IU/L
  • 15 هفته: 12000 - 71000 IU/L
  • 16 هفته: 9000 - 56000 IU/L
  • 16 - 29 هفته (سه ماهه دوم): 1400 - 53000 IUL
  • 29 - 41 هفته (سه ماهه سوم): 940 - 60000 IU/L

مقدار hCG در خون شما می‌تواند اطلاعاتی در مورد بارداری و سلامت جنین شما ارائه دهد. 

رنج نرمال hcg

  • سطوح بالاتر از حد انتظار: ممکن است چندقلو (مثلاً دوقلو و سه قلو) یا رشد غیرطبیعی در رحم داشته باشید. 
  • سطح hCG شما در حال کاهش است: ممکن است در حال از دست دادن بارداری (سقط جنین) باشید.
  • سطوحی که کندتر از حد انتظار در حال افزایش هستند: ممکن است حاملگی خارج از رحم داشته باشید - جایی که تخمک بارور شده در لوله فالوپ کاشته می‌شود.

آمپول hcg چیست

آمپول گنادوتروپین جفتی انسان یک آمپول هورمونی است. آمپول اچ سی جی به دلایل مختلف برای مردان و زنان استفاده می‌شود اما بیشترین استفاده از آن در درمان ناباروری است. به طور ویژه تزریق آمپول hcg در ترکیب با سایر داروهای باروری برای افزایش شانس بارداری زنان استفاده می‌شود. تزریق آن در مردان یا پسران نوجوان، HCG به تولید تستوسترون و اسپرم کمک می‌کند.