۸ پاسخ

ماکارونی از چند ماهگی برای کودک مجاز است؟ به طور کلی سن مجاز مصرف ماکارونی برای کودک از شش ماهگی و با شروع غذای جامد است. با این حال باید در نظر داشته باشید که اگر هنوز تخم مرغ یا گندم را در رژیم غذایی کودک وارد نکرده‌اید، هنگام معرفی ماکارونی مراقب باشید، زیرا ماکارونی گاهاً حاوی تخم مرغ و گندم است که آلرژن‌های غذایی رایج هستند.

وقتی می‌گوییم از چند ماهگی میتوان ماکارونی به نوزاد داد منظورمان این است که در ابتدا با وعده‌های کوچک و صرفاً جهت تست شروع کنید. ماکارونی برای کودک زیر یک سال وعده سنگینی محسوب می‌شود و نباید در خوردنش افراط کرد. ابتدا تست کنید ببینید کودک به آن آلرژی نداشته باشد و سپس رفته رفته میزان مصرف را افزایش دهید. همچنین خوردن ماکارونی فیبر کامل به دلیل دشواری هضم برای کودکان مناسب نیست. 

اما یکی از نکات دیگری که باید در دادن ماکارونی به کودک زیر یک سال در نظر داشت، شکل ماکارونی است. همانطور که می‌دانید ماکارونی در فرمها و شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد و شاید برای والدین سوال باشد که بهترین شکل ماکارونی برای نوزاد ۷ ماهه یا بالاتر چه شکلی است؟ 

از آنجایی که در شیوه‌های تغذیه امروزی توصیه میشود خوردن غذا را به کودک واگذار کنید بهتر است برای گرفتن راحت‌تر غذا از انواع فرم پنه، صدفی، فوسیلی یا فارفال برای بچه استفاده کنید. شکل‌های ماکارونی که دارای بافت و برجستگی هستند، مانند انواع صدفی، راحتتر جویده می‌شود. ماکارونی رشته‌ای در سنین پایین توصیه نمی‌شود زیرا نه تنها برداشتنش برای کودک دشوار است بلکه جویدن و بلع آن نیز با سختی همراه است. 

طرز تهیه ماکارونی برای نوزاد هشت ماهه با طرز تهیه ماکارونی برای کودک 10 ماهه و بین این تفاوت زیادی ندارد. تنها کافی است به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید:

اولاً شکل درست ماکارونی را انتخاب کنید. 

دوماً برای تهیه ماکارونی برای نوزاد هشت ماهه و بالاتر نیازی به تهیه سس نیست. درواقع سس ماکارونی حاوی روغن و ادویه است که برای نوزاد مناسب نیست. 

برای تهیه ماکارونی ابتدا آب را در قابلمه به جوش بیاورید و سپس مانند ماکارونی خودتان، آنها را با کمی روغن و نمک آبپز کنید. ماکارونی نوزاد نیازی به دم کشی ندارد تنها اجازه دهید ماکارونی به قدری در آب بجوشد که کامل نرم شود. بسیاری از کودکان در شش ماهگی دندان ندارند ( وحتی بعدتر نیز ممکن است دندان نداشته باشند). مطمئن شوید ماکارونی به قدری جوشیده باشد که بافت آن کاملاً نرم باشد و کودک را دچار دل درد نکند.

ماکارونی بلافاصله بعد از آبکشی حالتی لیز و لغزنده دارد. اجازه دهید سطح رویی ماکارونی در آبکش کمی خشک شود تا برای کودک قابل برداشتن شود. اگر کودکتان گوشت می‌خورد، می‌توانید از تکه‌های مرغ آبپزی که برش ایمن خورده‌اند در کنار ماکارونی استفاده کنید.

همچنین استفاده از برخی سبزیجات مانند هویج آبپز، بروکلی بخارپز شده، آووکادو ... نیز در کنار ماکارونی می‌تواند به تنوع بشقاب غذایی نوزاد کمک کند. اگر ماکارونی بیش از حد بزرگ است، آن را به تکه‌های کوچکتر برش دهید. 

به مرور که کودک بزرگتر می‌شود می‌توانید از انواع سس‌های مناسب ماکارونی برای نوزاد ۹ ماهه به بالاتر استفاده کنید. در ادامه یک نوع سس ساده آمده است. قبل از تهیه این سس‌ها مطمئن شوید که کودک به مواد درون آنها آلرژی ندارد:

مواد لازم

  • حدود 12 عدد گوجه فرنگی متوسط خرد شده
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز که ساقه آن برداشته شده، دانه‌ها جدا شده و تقریباً خرد شده است
  • 3-4 حبه سیر پوست کنده
  • 1 عدد کدو سبز بزرگ (یا 2 عدد کوچکتر)، روی آن و دم و ضخیم برش داده شده
  • 1 پیاز قرمز پوست کنده و خرد شده
  • 3 عدد هویج پوست کنده و رنده شده
  • 1 قاشق غذاخوری ریحان خشک
  • پونه کوهی خشک 1 قاشق غذاخوری
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

روش تهیه:

فر را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. گوجه فرنگی، فلفل قرمز، کدو سبز و پیاز قرمز را در سینی فر بریزید. روی آنها سبزی‌ بپاشید و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حدود 20 دقیقه بپزید. در همین حین روغن زیتون باقیمانده را در تابه گرم کنید و هویج‌ها را به آرامی روی حرارت متوسط به مدت 5-6 دقیقه تفت دهید سپس کنار بگذارید. در نهایت همه مواد را در غذاساز با هم ترکیب کنید و آنقدر هم بزنید تا یکدست شود. ماکارونی پخته شده را هم بزنید ( شکل فوسیلی بهتر نتیحه را می‌دهد زیرا سس به خوبی به آن می‌چسبد). سس باقیمانده را می‌توان منجمد کرد (سعی کنید در قالب‌های یخ منجمد کنید تا قسمت‌های مناسبی به اندازه کودک داشته باشید).

از 1سال ب بالاس عزیزم یکسال و خورده ای

سلام من از اول ۸ماهگی بهش دادم،بهتره براش جدا درست کنید ماکارونی رشته ای هم باشه که راحت بتونه دستش بگیره،من برای دخترم با گوشت چرخ کرده گوسفندی یه کوچولو رب خونگی که از پوره گوجه درست میکنم براش دم میندازم خداروشکرم دوست داره

من از ۹ ماهگی توی سوپش ماکارونی میریزم بعد ک میکس میکنم حل میشه. خیلی هم دوست داره و مفیده واسه وزنگیری بچه ها

سلام پسرم ۹ماهش بهش ماکارونی بدم

منم به پسرم ۹ ماهشه میدم جدا میپزم و فقط کمی بهش کره میرنم

بنظرمن ماگارونی برای بعد یکسال خوبه چون راه میرن وهضم میشه ولی الان سنگینه درصورت دادن ماکارونی جدا پخته شود وابدار

از9ماهگی من ماکارونی میدم..
اره گوشت چرخ میتونین بزنین.

سوال های مرتبط

مامان مامان  دخملا😍 مامان مامان دخملا😍 ۸ ماهگی
مامان ❤️ الینا ❤️ مامان ❤️ الینا ❤️ ۹ ماهگی