۲۲ پاسخ

بعد از مثبت شدن آزمایش بارداری قدم بعدی انجام اول سونوگرافی بارداری است. در این سونوگرافی وضعیت جنین در ساک جنین و ضربان قلب او بررسی می‌شود. زمان انجام این سونوگرافی بسیار مهم است و اگر در زمان درست انجام نشود ممکن است نتایج درستی ندهد. اما زمان درست انجام این سونوگرافی چه زمانی است؟ قبل از پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره آگاهی خود را در نوع داروها و دوز مناسب آن‌ها و دیگر مشکلات نوزاد بالا برده با دیگر مادران تبادل نظر کنید. همچنین از دیگر ابزارهای فرزندپروری مانند شیردهی، خواب، نموداررشد و کلی ویدئوهای آموزشی بهره‌مند شوید.

ساک بارداری چیست

ساک یا کیسه حاملگی یک ساختار پر از مایع است که جنین را در چند هفته اول رشد دربرمیگیرد. این اولین ساختاری است که در بارداری با سونوگرافی در اوایل 4.5 تا 5 هفته بارداری مشاهده می شود و 97.6٪ به معنای تشخیص حاملگی داخل رحمی (IUP) است. 

خالی بودن ساک جنین به چه معنا است؟

خالی بودن کیسه حاملگی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد:

  • بارداری اولیه (داخل رحمی) که در این صورت باید تا هفته 5الی 5 هفته و نیم بارداری، کیسه زرده نیز در سونوگرافی ترانس واژینال شناسایی شود.
  • حاملگی بدون جنین  
  • کیسه کاذب حاملگی یا حاملگی خارج از رحم

ممکن است شما در مراجعه زودرس هنگام، تنها ساک حاملگی خالی را مشاهده کنید اما این لزوماً به معنای این نیست که شما ۱۰۰ درصد دچار بارداری پوچ یا بارداری کاذب شده‌اید. برای آنکه مشخص شود بارداری سالم است یا پوچ شما باید در چند هفته آینده مجدداً برای سونوگرافی مراجعه کنید.

در این زمان رشد جنین به حدی می‌رسد که در تصویر سونوگرافی مشاهده شود. در درجه اول توصیه می‌شود که از مراجعه زود هنگام برای سونوگرافی بارداری خودداری کنید و در درجه دوم اگر ساک حاملگی شما خالی بود و قرار شد چند هفته بعد دوباره مراجعه کنید سعی کنید در این دوران از استرس دوری کنید و خود را آرام نگه دارید.

علائم بارداری پوچ

تا حدود 8 هفتگی باید بتوان جنین را در ساک حاملگی مشاهده کرد در غیر این صورت، گمان بارداری پوچ می‌رود و به بررسی‌های بیشتر نیاز است. البته بارداری پوچ تنها از روی خالی بودن ساک بارداری مشخص نمی‌شود و علائم دیگری نیز دارد که از جمله مهمترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • تهوع شدید
  • درد و فشار در ناحیه لگن

بعضی از زنان نیز که بارداری بدون علامت را تجربه می‌کنند به بارداری پوچ مشکوک می‌شود. حال آنکه چنین نیست. تجربه کردن یا نکردن علائم بارداری ربطی به سلامت آن ندارد بلکه میزان هورمون‌های ترشح شده در این زمینه تعیین کننده است. 

اگر سابقه بارداری پوچ را ندارید، نیازی نیست خود را نگران کنید. شانس بارداری پوچ بسیار پایین است ( یک بارداری از هر هزار بارداری). و درنتیجه به احتمال زیاد در سونوگرافی‌های بعدی، جنین را مشاهده خواهید کرد. 

بهترین زمان انجام اولین سونوگرافی بارداری

بهتر است از هفته‌ی هفتم به بعد برای اولین سونوگرافی بارداری مراجعه کنید یعنی سه هفته تا یک ماه بعد از موعد پریودتان. در این زمان رشد جنین به حدی رسیده که در تصاویر دیده شود. همچنین به احتمال زیاد ضربان قلب او نیز قابل مشاهده است. مراجعه زودهنگام احتمال خالی دیدن ساک و در نتیجه نگرانی و استرس بعدی را افزایش می‌دهد.

علت تفاوت سن بارداری با سن سونوگرافی

سن سونوگرافی از روی رشد جنین تخمین زده می‌شود از این رو ممکن است چند روزی با سنی که شما از آخرین پریودتان حساب می‌کنید تفاوت داشته باشد. این تفاوت چند روزه طبیعی است. ممکن است در سونوگرافی‌های بعدی این اختلاف کمتر شده یا از بین برود. در هر حال اگر اختلاف سن سونو و بارداری زیاد باشد، باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود که چه رشد جنین با سن بارداری همراه نیست. اما لزوماً دلیل آن همیشه وجود مشکل نیست. در بیشتر موارد، مادر سن بارداری را به اشتباه محاسبه می‌کند. بهتر است به کمک پزشک متخصص سن دقیق بارداری خود را بدست آورید.

 

نگران نباش تا ۱۰ هفته وقت هس برا ضربان

نگران نباش عزیزم هشت هفته برو برا ضربان قلبش زودترم نرو که استرس به خودت ندی

سلام هفته ۷ برو .صدای قلبشم میشنوی.

سلام گلم نگران نباش قلب تو هشت هفتگی تشکیل میشه برا همه اینجوره اول ساک بارداری دیده میشه بعد جنین میاد توش تو شیش هفتگی اینا جای نگرانی نیس

سلام نگران نباش اصلا،منم اینجوری بودم دقیقا ۲ هفته بعد رفتم شکر خدا همه چیز اکی بود شما هم مثل من زود رفتی ،استرس نداشته باش اصلا

سلام من امروز رفتم سونو بهم گفت 7 هفته 5 روز هستم طبق اخرین پریودم باید یازده هفته باشم
سونو گفت ساک هست ولی جنین داخلش نیس برو سقط کن ولی دکتر بهم گفت یه هفته صبر کن
کسی اینجوری بوده جوابش چی شد اخرش سقط کرد یا بارداربود

سلام منم دیروز رفتم سونودادم فقط ساک بود پنج هفته و دو روزمم هست ...دکترم گفت احتمال داره پوچ باشه یا دیر حامله شدی ..خیلی ناراحت شدم انگار دنیا رو سرم خراب شد ...پارسالم تو سه ماهگی بچم سقط شد کورتاژ شدم ..برام دعاکنین

سلام عزیزم شما زمانی که این تاپیک و زدید بعدش رفتید سونو؟ نتیجه چی شد؟
به منم مثل شما گفتن

درباره این سونو کسی هست راهنماییم ؟؟؟کنه ممنون میشم

تصویر

نگران نباشید من ۵ هفته رفتم سونو واژینال هیچی نشون نداد خیلی ناراحت شدم انشاالله که صدای قلب نینیتو بشنوی

سلام بانووو ... نمیدونم برنامه رو داری هنوز یا نه .. یه سوال داشتم راجب این پست سوالیت ك 5 هفته بودی ولی طبق اخرین پریودت هست هفته بودی ضربان مشاهده نمیشدی .. چی شد اخرش قلبش تشکیل شد؟؟پوچ نبود؟؟؟ میشه بگی چکار کردی .. منم امروز رفتم مثله شما طبق پریودم 8 هفته میشدم ولی 6 هفته گزارش شد ... جنسیت جنینت بگو ... امیدوارم باشی و جوابم بدی ممنون ازت

سلام منم رفتم سونو 5 هفته 2 روز بود گفت فقط ساک بارداری دیده میشه یعنی الان باردار هستم یا نه

تصویر

من تو ۶ هفته و دو روز رفتمگفت ساک هست زرده هم است ساک ۱۸mm بود ولی قلب بچه تشکیل نشده بود گفت دو هفته بعد بیا الانم ۱۰ هفتست از استرسم نمیرم

من دیشب رفتم سونو که گفت 5هفته و 4روزم هست ولی فقط ساک حاملگی مشاهده شد و گفت ساک خیلی پایین تشکیل شده...
خیلی نگرانم گفته یک هفته ی دیگه برم
میشه راهنماییم کنید تا یکم آرامش بگیرم

سلام میخاسم بدونم شرایط جنین چیشد؟

سلام گلم رفتی دوباره سونو ؟میدونم خیلی وقته گذشته میخوام وضعیتت رو بدونم ممنونم

انشاالله که بار دیگه رفتیم سونو جنین رو ببینیم و ضربان قلبش رو بشنویم به حق این ماه عزیز

سونو دقیق میگه تاریخ رو

سلام عزیزم منم ۵ هفته و سه روز رفتم فقط ساک حاملگی با کیسه زرد بود نگران نباش عزیزم
تو ۵ هفته جنین دیده نمیشه که

منم ۵ هفته ۱ روز رفتم فقط ساک حاملگی مشخص بوده ۷ هفتگی رفتم جنین مشخص شد

نگران نباش عزیزم منم پنج هفته و پنج روزگی سونو دادم کفت فقط ساک جنینی و کیسه زرده تشکیل شده...هشت هفتگی رفتم خداروشکر قلبش تشکیل شده بود...نکران نباش قلب بچه تا ده هفتگی جا داره عزیزم

سوال های مرتبط