وضعیت جفت آنتریور یعنی چه

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
وضعیت جفت آنتریور یعنی چه

جفت یک عضو شگفت انگیز و‌ موقت است که متعلق به مادر و جنین است. جفت تنها اندام م‌قت در بدن انسان است، به این معنی که در دوران بارداری رشد می‌کند و پس از بارداری از رحم خارج می‌شود. جفت از طریق بندناف به جنین متصل می‌شود، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به رشد جنین شما کمک می‌کنند و در عین حال مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین شما تامین می‌کند. جفت وظیفه انتقال مواد زاید مثل دی اکسیدکربن را از خون جنین به خون مادر دارد. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته شده که وضعیت جفت آنتریور یعنی چه.

وضعیت جفت آنتریور یعنی چه؟

جفت در هر جایی که تخمک بارور شده در رحم شما قرار بگیرد، تشکیل می‌شود. جفت قدامی به این معنی است که جفت شما به دیواره جلویی رحم، بین جنین و شکم شما متصل است. دیواره جلویی رحم یک مکان کاملاً طبیعی برای کاشت و تکامل جفت است.  

جفت در چند هفته اول بارداری، هر جا تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی کند تشکیل می‌شود. جفت می‌تواند در امتداد قسمت بالایی رحم، پهلوها، دیواره جلو یا عقب رحم تشکیل شود. گاهی اوقات افراد تصور می کنند که داشتن جفت قدامی با داشتن جفت پایین یا سرراهی ارتباط دارد اما اینگونه نیست.  جفت سرراهی (که به جفت پرویا نیز معروف است) زمانی است که جفت در قسمت تحتانی رحم قرار گرفته باشد و ممکن است بخشی از دهانه رحم را بپوشاند.

تشخیص جفت آنتریور یا قدامی

در حین انجام سونوگرافی غربالگری دوم بارداری، حدودا هفته‌های ۱۸ تا ۲۱ بارداری سونوگرافی محل جفت را تعیین می‌کند. در این زمان متوجه می‌شوید جفت آنتریور یا قدامی دارید یا خیر.

آیا جفت قدامی یا آنتریور می‌تواند عوارضی ایجاد کند؟

این مسئله بسیار بعید است زیرا دیواره جلویی رحم مکانی طبیعی برای کاشت و تکامل جفت است.  جفت قدامی هنوز وظیفه خود را در زمینه تغذیه کودک انجام می‌دهد ، اما مواردی وجود دارد که در صورت تشخیص باید از آنها آگاه باشید.

جفت آنتریور ‌و احساس حرکات جنین

اکنون که می‌دانید وضعیت جفت آنتریور یعنی چه لازم است بدانید اکثر خانمها معمولاً بین 18 تا 24 هفته حرکت جنین خود را احساس می کنند. اگر این اولین تجربه بارداری شما است، ممکن است تا بیش از 20 هفته بارداری متوجه حرکات جنین خود نشوید. داشتن جفت قدامی می‌تواند احساس حرکت جنین‌تان را کمی دشوار کند زیرا جفت در قسمت جلویی شکم قرار دارد و احساس حرکات جنین کمی دشوار تر است. داشتن جفت قدامی به این معنا نیست که شما هیچوقت حرکات جنین خود را حس نمی‌کنید. با پیشرفت بارداری، شناختن الگوی حرکتی طبیعی جنین مهم است. اگر جفت قدامی دارید، سعی کنید به پهلو دراز بکشید در این حالت حرکات را بیشتر می‌توانید احساس کنید.

حرکات کودک خود را بشناسید و در طول بارداری از آنها آگاه باشید.  اگر فکر می‌کنید حرکات جنین شما کند، متوقف یا تغییر کرده است، بلافاصله با مامای خود تماس بگیرید. اگر جفت قدامی داشته باشید ممکن است کمردرد داشته باشید. کمر درد تحریک‌پذیر می‌تواند در بارداری شایع باشد و مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین آن انجام دهید.

جفت آنتریور و احساس حرکت جنین

جفت آنتریور و آزمایشات غربالگری و تشخیصی

جفت قدامی می‌تواند انجام آزمایش‌های خاص مانند آمنیوسنتز را دشوارتر کند.  در دوران بارداری این تست به همه خانم‌ها داده نمی‌شود.  این تست فقط به مادرانی ارائه می‌شود که نتایج آزمایشات غربالگری نشان دهد که جنین در معرض خطر برخی شرایط‌، مانند سندرم داون است. این آزمایش شامل قرار دادن یک سوزن نازک و بلند از طریق معده در کیسه آمنیوتیک برای برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها است تا پزشکان بتوانند سلامتی جنین را بررسی کنند.  وجود جفت قدامی می‌تواند این کار را دشوارتر کند، اما پزشکان از اسکنراولتراسوند برای هدایت سوزن و جلوگیری از آسیب جفت جنین استفاده می‌کنند.  

جفت آنتریور و موقعیت کودک شما در رحم

داشتن جفت قدامی احتمال قرار گرفتن نوزاد در حالت پشت به پشت (اکسی پوت خلفی یا پس‌سری) را افزایش می‌دهد.  این زمانی است که سر کودک پایین است، اما پشت سر و پشت او در مقابل ستون فقرات شما است.

اکثر نوزادان در حین زایمان وضعیت خود را تغییر می‌دهند، اما اگر موقعیت نوزاد تغییر نکرد ممکن است زایمان شما مدت طولانی‌تر طول بکشد و شما نیاز به القای زایمان و استفاده از وسایل کمکی برای بیرون کشیدن نوزاد احتیاج داشته باشید.

قرار گرفتن جنین در حالت پشت به پشت در هنگام زایمان احتمال موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • زایمان طولانی تر
  • زایمان دردناک تر
  • سزارین
  • استفاده از ابزار برای کمک به خروج نوزاد

جفت آنتریور و یافتن ضربان قلب

در طول معاینات معمول قبل از تولد، مامای شما ضربان قلب جنین را با داپلر جنین پیدا می‌کنند و گوش می‌دهند. اگر جفت شما قدامی باشد شنیدن ضربان قلب در پشت جفت ممکن است کمی دشوارتر باشد. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد ولی مامای شما ضربان قلب جنین را بالاخره می‌تواند بررسی کند.

جفت آنتریور و یافتن ضربان قلب

جفت آنتریور و تعیین موقعیت جنین

ماماها با استفاده از مانور لئوپولد وضعیت و اندازه کودک را از روی شکم شما احساس می‌کنند. جفت قدامی مانند سدی عمل می‌کند که تعیین اندازه و موقعیت کودک را کمی سخت‌تر می‌کند. اگرچه ممکن است کمی تلاش اضافی لازم باشد، اما ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شما باز هم می‌توانند کودک را در زیر جفت قدامی احساس کنند.

در صورت وقوع موارد زیر باید به پزشک‌ مراجعه کنید

اگرچه جفت قدامی بهترین موقعیت قرارگیری جفت جنین نیست اما معمولاً نگران کننده نیست. با این حال، برخی علائم می‌تواند نشان دهنده مشکل جفت در دوران بارداری باشد.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که وضعیت جفت آنتریور یعنی چه. به یاد داشته باشید اگر دچار سقوط یا ضربه دیگری به شکم خود مانند تصادف رانندگی شده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید.  این آسیب ها می‌توانند به طور بالقوه بر سلامت جفت شما تأثیر بگذارند و ممکن است نیاز به معاینه پزشک داشته باشند. همچنین لازم است بدانید چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟