چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟علل خونریزی در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

خونریزی واژینال در دوران بارداری برای اکثر مادران پیش نمی‌آید. خونریزی واژینال به دلایل مختلفی می‌تواند پیش بیاید. لکه بینی یا خونریزی خفیف در اوایل بارداری تقریباً برای یک سوم مادران باردار اتفاق می‌افتد و اغلب تهدیدی برای مادر و جنین نیست. درصد کمی از زنان باردار بعد از مقاربت لکه بینی دارند و برخی دیگر ممکن است به دلایلی که هیچ ارتباطی با بارداری ندارد، مانند عفونت یا آسیب دیواره واژن خونریزی داشته باشند. اکثریت قریب به اتفاق لکه بینی بی ضرر است. اما خونریزی در دوران بارداری هر چقدر هم که نادر باشد، می‌تواند نشانگر انواع عوارض از جمله سقط جنین، حاملگی خارج رحمی و جفت سرراهی و ... باشد  بنابراین نباید نادیده گرفته شود. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

دلایل خونریزی یا لکه‌بینی در دوران بارداری

قبل از پرداختن به موضوع چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟ لازم است از دلایل خونریزی یا لکه‌بینی در دوران بارداری آگاه شوید.

*در مورد دلایل لکه بینی در هفته پنجم بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید

لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی بسیار ملایم و مقدار آن کم است که معمولاً صورتی رنگ و گاهی قهوه‌ای است. معمولاً فقط یک یا دو روز طول می‌کشد، اگرچه برای برخی از خانم‌ها می‌تواند کمی بیشتر دوام داشته باشد. اگر حدود یک هفته تا 10 روز پس از لقاح متوجه مقدار کمی خونریزی شوید، علت آن لانه‌گزینی است و جای نگرانی نیست. در این حالت خونریزی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟ مقدار لکه بینی در بارداری چقدر است؟ خونریزی لانه گزینی میتواند چند ساعته یا حداکثر دو روزه با میزان کم و شدت بسیار خفیف باشد. که بیشتر به صورت لکه بینی است نه خون جاری.

رابطه جنسی

هورمونهای بارداری باعث ایجاد تغییراتی در دهانه رحم می‌شوند که بعضی اوقات می‌تواند باعث خونریزی شود. در سه ماهه دوم و سوم، دهانه رحم شما به دلیل افزایش خونرسانی متورم می‌شود. مقاربت شدید یا معاینه لگن ممکن است باعث لکه‌بینی در دوران بارداری شود. مقدار خونریزی ناشی از رابطه جنسی یا معاینه لگنی کم است و معمولا جای نگرانی نیست.

* بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری کدام است

عفونت‌

خونریزی بدون درد در اوایل بارداری ممکن است هیچ ارتباطی با بارداری شما نداشته باشد. عفونت در ناحیه لگن، مثانه و مجاری ادراری می‌تواند باعث لکه بینی یا انواع خونریزی در بارداری شود. عفونت ممکن است در اثر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. عفونت به طور معمول باعث لکه بینی یا خونریزی کم به رنگ صورتی تا قرمز می‌شود. ممکن است علائم دیگری داشته باشید مانند: خارش، درد در قسمت تحتانی شکم، سوزش هنگام ادرار کردن، ترشحات سفید و برجستگی یا زخم در قسمت خارجی واژن.

سقط جنین

(تهدید به سقط یا قریب الوقوع بودن سفط) گاهی اوقات سقط جنین با لکه بینی یا خونریزی کمی آغاز می‌شود سپس به خونریزی شدید تبدیل می‌شود. خونریزی شدید در سه ماهه اول، به خصوص اگر همراه با درد باشد، ممکن است به سقط جنین مرتبط باشد. بیشتر سقط‌ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. علائم دیگر سقط جنین عبارتند از:

  •  خونریزی شدید واژن.
  •  خونریزی که به رنگ قرمز روشن تا قهوه‌ای است.
  •  درد در قسمت پایینی شکم.
  •  کمر درد  
  •  گرفتگی شدید عضلات.
  •  خروج لخته‌های خون یا بافت

مقدار طبیعی خونریزی در بارداری

حاملگی خارج رحمی

هنگامی که تخمک لقاح یافته در مکانی غیر از محیط رحم لانه‌گزینی کند. اکثر حاملگی‌های خارج رحمی در لوله‌های فالوپ اتفاق می‌افتد. علائم حاملگی خارج رحمی: 

  •  خونریزی شدید یا سبک
  •  امواج شدید درد
  •  گرفتگی شدید
  •  فشار رکتال

حاملگی مولار

یکی دیگر از دلایل خونریزی در سه ماهه اول، حاملگی مولار است. این عارضه نادر اما جدی تقریباً از هر 1000 بارداری در 1 مورد اتفاق می‌افتد. در حاملگی مولار یا مول بافت جفت به دلیل خطای ژنتیکی هنگام لقاح به صورت غیر طبیعی رشد می‌کند. جنین ممکن است به هیچ وجه رشد نکند در واقع در حاملگی مولار جنین نداریم. خونریزی ناشی از حاملگی مولار قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره است و‌با علائمی همچون درد یا فشار در قسمت تحتانی شکم، حالت تهوع و استفراغ همراه است.

زایمان زودرس

زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری به عنوان زایمان زودرس شناخته می‌شود. در اواخر بارداری خونریزی ممکن است نشانه‌ای از زایمان زودرس باشد و همرا با علائمی مثل: ترشحات واژینال، فشار در لگن یا شکم، کمردرد، گرفتگی عضلات، انقباضات و علائم پارگی کیسه آب در بارداری باشد.

خونریزی واژن معمولاً خون بدون لخته یا بافت است. اگر چیزی غیر از خون مشاهده کردید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. خونریزی شدید علامت جدی‌تر است.  خونریزی سنگین ممکن است در اثر مشکلات جفت ایجاد شود.

دکولمان جفت

کنده شدن قسمتی یا کل جفت از دیواره رحم قبل از زایمان به عنوان دکولمان شناخته می‌شود. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های دکولمان جفت خونریزی واژن و درد شکم یا کمر است.  در صورت عدم تشخیص سریع دکولمان جفت، می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین داشته باشد. ممکن است جنین اکسیژن کافی نداشته باشد و مادر مقدار زیادی خون از دست دهد.

جفت سرراهی

وقتی جفت قسمتی از دهانه رحم را بپوشاند به آن جفت سرراهی گفته می‌شود، ممکن است باعث خونریزی واژینال شود که اغلب بدون درد است.

چسبندگی جفت

چسبندگی جفت و نفوذ غیر طبیعی جفت به داخل دیواره رحم می‌تواند باعث خونریزی در سه‌ماهه سوم بارداری و خونریزی شدید هنگام زایمان شود. بیشتر اختلالات جفت را می‌توان در دوران بارداری با معاینه معمول سونوگرافی تشخیص داد، اما گاهی اوقات ممکن است تا زمان تولد تشخیص داده نشود.

در صورت بروز هر نوع خونریزی در دوران بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

اگر سوال شما این است که خونریزی در بارداری تا چه حد طبیعی است؟ اینکه بگوییم دقیقا خونریزی بارداری چقدر است ممکن نیست اما لازم است بدانید چه خونریزی در بارداری خطرناک است و در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی شدید
  • ترشح با لخته خونی یا بافت
  • درد شدید
  • گرفتگی عضلانی شدید
  • حالت تهوع شدید
  • سرگیجه یا غش کردن
  • لرز
  • تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر

در این مقاله به موضوع چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟ پرداخته شد. اگر چنین مسئله‌ای را تجربه کردید حتما به دنبال دلایل آن باشید و مراقب علائم هشداردهنده نیز باشید.