رابطه جنسی در بارداری، پوزیشن های مناسب و محدودیت های آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری

بی‌اطلاعی از محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری باعث شده است که بسیاری از زوجین در این مورد دچار سردرگمی شوند. اگرچه رابطه زیاد در بارداری توصیه نمی‌شود، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که حتی نزدیکی در ماه نهم بارداری نیز، ممکن است. البته در مواردی ممکن است به دلیل شرایط خاص بارداری، پزشک یا ماما برقراری رابطه زناشویی در دوران بارداری را منع کند و به شما ارضا شدن در بارداری بدون دخول را توصیه کند. در این مقاله توضح میدهیم که در این شرایط محدودیت رابطه جنسی چیست.

آیا رابطه جنسی در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

آیا رابطه باعث سقط جنین میشود؟ برخی افراد بر این باورند که رابطه جنسی یا ارگاسم در طول بارداری ممکن است به کودک آسیب برساند و احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد. اما در یک بارداری سالم، هیچ‌یک از این موارد اتفاق نمی‌افتد. بیشتر سقط جنین‌ها به دلیل طبیعی نبودن جنین داخل رحم، اتفاق می‌افتند. بسیاری از مطالعات نیز نشان داده‌اند که رابطه جنسی از طریق واژن در دوران بارداری هیچ ارتباطی با افزایش خطر زایمان زودرس یا سقط جنین ندارد.

اگر حاملگی شما طبیعی باشد و در معرض خطر عوارضی مانند زایمان زودرس یا مشکلات جفت قرار نداشته باشید، برقراری سکس در بارداری کاملاً ایمن است و روی کودک شما تأثیری نخواهد گذاشت. چراکه کودک در حال رشد توسط مایع آمنیوتیک موجود در رحم، یک پلاک مخاطی و همچنین عضلات قوی خود رحم، به خوبی محافظت می‌شود. از طرفی آلت تناسلی شریک زندگی شما، نمی‌تواند فراتر از مهبل شما نفوذ کند؛ بنابراین کودک شما اصلاً نخواهد فهمید که چه اتفاقی افتاده است! بااین‌حال، بارداری می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در میل جنسی شما شود یا ممکن است سطح راحتی شما هنگام برقراری رابطه تغییر کند و نیاز به امتحان کردن پوزیشن های دیگری داشته باشید.

بنابراین اکثر زوجین می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که به برقراری رابطه زناشویی در طول بارداری هم ادامه دهند یا آن را کمتر کنند یا اصلاً انجام ندهند. بااین‌حال، اگر پزشک متخصص زنان و زایمان مادری را در معرض خطر بداند، ممکن است توصیه کند که فرد در طول بارداری از آمیزش خودداری کند. گاهی هم ممکن است فقط دخول در ماه نهم بارداری یا ماه‌های آخر را ممنوع اعلام کند و ارضا شدن در بارداری بدون دخول را پیشنهاد کند. در این مورد، پزشک می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد.

بارداری چه تأثیری بر روی میل جنسی زنان دارد ؟

بارداری بر روی میل جنسی زنان مختلف به شکل‌های مختلفی تأثیر می‌گذارد و هیچ دلیل مشخصی هم برای آن وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است به دلیل افزایش هورمون‌ها و افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی بخصوص در سه ماهه دوم بارداری، با افزایش میل جنسی مواجه شوند. سایر افراد ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی، احساس راحتی کمتر در بدن، کاهش سطح انرژی یا دردهای جسمانی، با کاهش میل جنسی در بارداری مواجه شوند.

بارداری همچنین می‌تواند تأثیراتی بر میل جنسی مردان نیز داشته باشد! بله تعجب نکنید؛ برخی از مردان به دلیل تغییراتی که در شکل بدن زنان در طول بارداری رخ می‌دهد، نظیر افزایش سایز سینه‌ها، آنها را جذاب‌تر می‌بینند. در مقابل برخی از مردان نیز ممکن است به دلیل محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری تمایل کمتری به انجام آن داشته باشند.

در برخی موارد هم ممکن است نگرانی‌ها و فشارهای هر دو شریک زندگی در طول بارداری، باعث شود تا آن‌ها به رابطه جنسی علاقه کمتری نشان دهند. در هر حال، برای اطمینان از راحت بودن هر دو شریک زندگی، لازم است که در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری راحت باهم حرف بزنید تا بتوانید شرایط یکدیگر را درک کنید و تلاشتان را برای برآورده ساختن نیاز دیگری انجام دهید.  

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری چیست؟

شاید خیلی تعجب کنید اگر بدانید که برقراری رابطه در بارداری نه‌تنها ایمن است، بلکه فوایدی هم برای شما دارد: 

  • ارگاسم بهتر

افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی در دوران بارداری می‌تواند به معنای افزایش تعداد ارگاسم‌های قدرتمند برای زنان باردار باشد. تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که در دوران بارداری ارگاسم را تجربه می‌کنند، تولید هورمون‌های آرامش‌بخش نظیر اندورفین در بدنشان افزایش می‌یابد و جریان خون آنها بهبود می‌یابد. درنتیجه آنها احساس شادی و آرامش بیشتری می‌کنند. این مزایا می‌تواند به کودک هم منتقل شود.  

  • تقویت پیوند بین زوجین

تجربه برخی از زوجین نشان می‌دهد که فعالیت جنسی در دوران بارداری، آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و آمادگی بیشتری برای ورود فرزندشان به این دنیا خواهند داشت. 

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که رابطه جنسی سطح IgA را در بدن افزایش می‌دهد. این ماده یک آنتی‌بادی است که به پیشگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند. 

سایر فواید رابطه جنسی در دوران بارداری عبارتند از:

  • کاهش فشار خون
  • بهبود خواب
  • کاهش درد و ناراحتی
  • سوزاندن مقداری کالری
  • تقویت روحیه

چه زمانی محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری باید رعایت شود؟

اگر شما یک یا تعدادی از شرایط زیر را داشته باشید، معمولاً پزشک از شما می‌خواهد که از رابطه جنسی خودداری کنید:

  1. اگر مشکلات دهانه رحم داشته باشید که می‌تواند احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش دهد.( در مورد اینکه چه پوزیشنی باعث سقط جنین میشود با پزشک خود مشورت کنید)
  2. اگر شما بدون هیچ دلیلی، دچار خونریزی واژن شده باشید.
  3. اگر شما در حال نشت مایعات آمنیوتیک هستید.
  4. اگر دهانه رحم شما شروع به باز شدن زودرس کرده باشد (بی‌کفایتی دهانه رحم).
  5. اگر جفت شما تا حدودی یا به‌طور کامل دهانه رحم شما را پوشانده باشد (جفت سرراهی).
  6. اگر شما سابقه زایمان زودرس داشته باشید.
  7. اگر دوقلو حامله باشید.
  8. اگر کیسه آب شما پاره شده باشد که در این صورت خطر عفونت وجود دارد.
  9. رابطه جنسی خشن در بارداری نیز ممنوع است

البته موضوع همیشه دخول نیست؛ حتی تحریک پستان، ارگاسم و هورمون‌های خاصی در مایع منی به نام پروستاگلاندین‌ها می‌توانند باعث انقباضات رحمی از نوع براکستون هیکس شوند. این انقباضات معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارند، اما در افراد خاصی مانند آن‌هایی که در معرض زایمان زودرس قرار دارند، می‌توانند نگران‌کننده باشند. بنابراین گاهی ممکن است پزشک علاوه بر منع کردن آمیزش، هرگونه رابطه جنسی دیگری را نیز ممنوع اعلام کند. صرف نظر از روش نزدیکی در ماه نهم بارداری، برخی از پزشکان دخول در این ماه را توصیه نمی‌کنند. 

بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری چیست؟

تا زمانی که طرفین احساس لذت و راحتی داشته باشند، هیچ ممنوعیتی برای اکثر پوزیشن‌ها و سکس زنان باردار وجود ندارد. با جلو رفتن ماه‌های بارداری، سعی کنید موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری خود را پیدا کنید. رابطه جنسی با شریک زندگی شما در اوایل بارداری ممکن است ناراحت‌کننده باشد؛ به دلیل اینکه سینه‌های شما در اوایل حاملگی بسیار حساس می‌شوند. هرچه به پایان بارداری نزدیک‌تر می‌شویم نیز، به دلیل بزرگ شدن شکمتان، باید به دنبال پوزیشن هایی باشید که به شکم شما فشار نیاورد.

اگر هنگامی برقراری رابطه، زن به پشت دراز بکشید، ممکن است وزن کودک فشار بیشتری به اندام‌های داخلی یا شریان‌های اصلی او وارد کند؛ بنابراین بهتر است سایر پوزیشن ها را امتحان کنید. به‌طورکلی زن باید در موقعیتی قرار بگیرید که کنترل و راحتی بیشتری نسبت به شریک خود داشته باشد و بتواند عمق و سرعت دخول را کنترل کند. بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرار گرفتن زن باردار بر روی شریک زندگی در حالت نیمه نشسته
  • خوابیدن پهلو به پهلو زوجین
  • نشستن زن باردار در لبه تخت یا صندلی
  • رابطه از پشت سر زن باردار (در حالی که زن در حالت چهار دست و پا قرار دارد)
  • رابطه در حالت ایستاده

همچنین در هنگام دخول، ممکن است اگر شریک زندگی شما ازنظر عمق و سرعت زیاده‌روی کند، برایتان قدری ناراحت‌کننده باشد؛ البته در حاملگی‌های طبیعی، خطری جنین را تهدید نخواهد کرد؛ موضوع افزایش حساسیت واژن است. به همین دلیل، معمولاً توصیه می‌شود که از رابطه زیاد در بارداری خودداری کنید و شدت و سرعت حرکات را کنترل کنید.

رابطه دهانی در دوران بارداری

رابطه دهانی در دوران بارداری منعی ندارد. بااین‌حال، شریک زندگی باید از دمیدن هوا به داخل واژن زن باردار خودداری کند؛ زیرا این می‌تواند باعث آمبولی هوا شود. به این معنا که یک حباب هوا باعث مسدود شدن رگ خونی می‌شود. اگرچه این عارضه نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد می‌تواند برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد.

نزدیکی از پشت در دوران بارداری

نزدیکی از پشت در دوران بارداری به کودک آسیب نمی‌رساند؛ اما اگر فرد دچار بواسیر مرتبط با بارداری باشد، ممکن است این نوع رابطه ناراحت‌کننده باشد. افراد نباید بلافاصله بعد از نزدیکی از پشت در دوران بارداری، رابطه جنسی از واژن برقرار کنند؛ زیرا این کار باعث انتقال باکتری‌ها از روده به واژن و درنتیجه عفونت می‌شود.

آیا استفاده از کاندوم در دوران بارداری لازم است؟

از محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری مراقبت کامل از عدم ابتلا به عفونت مقاربتی است که در صورت دچار شدن مادر می‌تواند برای سلامت شما و کودکتان مشکلات جدی ایجاد کند. بنابراین برای احتیاط بهتر است که شریک زندگی شما هنگام برقراری رابطه، از کاندوم استفاده کند. همچنین اگر او به‌تازگی به یک عفونت جنسی یا مقاربتی مبتلا شده، می‌بایست از همه اشکال رابطه جنسی (واژینال، دهانی و مقعد) خودداری کنید. 

منبع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/pregnant-sex#is-it-safe