آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد؟|هر آنچه باید بدانید

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد

ریختن اسپرم در دوران بارداری، یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از زوج‌ها و زنان باردار موردتوجه قرار می‌گیرد. این مسئله ممکن است برخی از افراد را نگران کند و برای آنها سوالاتی درباره اثرات و ضررهای محتمل ریختن اسپرم در طول بارداری ایجاد کند. در حقیقت، ریختن اسپرم در دوران بارداری معمولا برای سلامتی مادر و جنین ضرری ندارد. در این مقاله، به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد یا خیر. با وب‌سایت گهواره همراه باشید!

فواید ریختن اسپرم داخل رحم

فواید ریختن اسپرم داخل رحم

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری، مزایای زیادی دارد؛ از جمله کاهش فشارخون، بهبود خواب و افزایش صمیمیت. اما آیا می‌دانستید که ریختن اسپرم داخل رحم می‌تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد؟ درحالی‌که بسیاری از این ادعاها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند، واردکردن مایع منی به کانال زایمان مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

پیشگیری از پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک وضعیت پرخطر حاملگی است که با افزایش فشارخون و پروتئین در ادرار، ایجاد می‌شود. پره اکلامپسی در 5 تا 8 درصد بارداری ها رخ می دهد و می‌تواند باعث عوارضی مانند تولد نوزاد با وزن کم، جدا شدن جفت، زایمان زودرس، نارسایی کلیه و مرگ مادر یا جنین شود. محققان دانمارکی در سال 2017 مطالعه ای را منتشر کردند که منی را با پیشگیری از پره اکلامپسی مرتبط می کند. به طور خلاصه، زنان بارداری که حداقل شش ماه قبل از لقاح در معرض مایع منی پدر بیولوژیکی قرار گرفته بودند، کمتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی قرار داشتند. 

افرادی که شش ماه یا کمتر در معرض قرار گرفتند، موارد بیشتری از این بیماری را داشتند. یک دلیل احتمالی: مایع منی حاوی پروتئین‌ها و میکروب‌های منحصربه‌فرد برای خط پدری است و قرارگرفتن در معرض آن، باعث بهبود پاسخ ایمنی مادر به مواد مشابه در دوران بارداری می‌شود. قرارگرفتن بیشتر در معرض سلول‌های پدری در این پروتئین می‌تواند به ایجاد ایمنی در برابر پره اکلامپسی کمک کند.

باز کردن دهانه رحم برای زایمان آسوده‌تر

مایع منی حاوی ماده‌ای هورمون‌مانند به نام پروستاگلاندین است که می‌تواند دهانه رحم را باز کند. در واقع، شکل مصنوعی پروستاگلاندین در داروهای القای زایمان مانند میزوپروستول نیز استفاده می‌شود.

معایب ریختن اسپرم داخل رحم

معایب ریختن اسپرم داخل رحم

ریختن اسپرم داخل رحم که به‌عنوان تلقیح مصنوعی یا برنامه‌ریزی بارداری مصنوعی شناخته می‌شود، ممکن است برخی معایب و خطرات را به همراه داشته باشد. در زیر معایب مهمی از این روش را بررسی می‌کنیم:

خطر عفونت

ریختن اسپرم داخل رحم ممکن است به ایجاد عفونت در رحم منجر شود. این عفونت‌ها می‌توانند علائمی مانند التهاب رحم و عفونت مجاری ادراری باشند و نیاز به درمان دارند. اگر مرد مبتلا به بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی باشد، ممکن است با انزال اسپرم، عفونت به زن منتقل شود. این عفونت‌ها می‌توانند شامل بیماری‌هایی مانند آبله‌مرغان، سفلیس، کلامیدیا و HIV باشند.

عوارض جانبی

ممکن است پس از ریختن اسپرم داخل رحم، برخی از عوارض جانبی مانند درد شکمی، خونریزی و یا تورم و التهاب در ناحیه رحم رخ دهد. 

واکنش‌های آلرژیک

ریختن اسپرم در بارداری

در نادرترین حالات، برخی زنان ممکن است به اسپرم حساسیت نشان دهند. این حالت می‌تواند علائمی مانند خارش، سوزش، تورم و حتی شوک آنافیلاکسی را ایجاد کند.

توجه داشته باشید که مشاوره و مطالعه بهترین روش‌ها و معایب و مزایای آنها با پزشک یا متخصص باروری درمانی بسیار مهم است. این جوانب را باید با پزشک خود بررسی کنید و تصمیم مناسبی درباره استفاده یا عدم استفاده از این روش بگیرید.

جمع‌بندی

ریختن اسپرم در دوران بارداری معمولا ضرری برای باردار و جنین ندارد. در واقع، اسپرمی که در دوران بارداری ریخته می‌شود، بیشتر در رحم و محیط بدن باردار قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به لایه‌های انتهایی رحم برسد و بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، ریختن اسپرم در دوران بارداری نمی‌تواند باعث سقط‌جنین شود. بااین‌حال، در برخی موارد خاص ممکن است انجام این امر باعث عفونت و التهابات (مثل عفونت ادراری) شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از راهنمایی‌های وب‌سایت گهواره کمک بگیرید.

سوالات متداول:

آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد؟

ریختن اسپرم در دوران بارداری برای زنان ضرری ندارد. 

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری مضر است؟

اکثر زوجین می‌توانند در طول دوران بارداری رابطه جنسی داشته باشند. در واقع، برای اکثر زنان باردار، رابطه جنسی ایمن است و برای جنین نیز ضرری ندارد. بااین‌حال، در برخی موارد خاص مانند وجود عوارض جدی در دوران بارداری یا توصیه پزشک، ممکن است رابطه جنسی توصیه نشود. 

منابع:

 

·         https://www.healthline.com/health/pregnancy/sex-first-12-weeks-of-pregnancy

·         https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/sex-duur-pregnancy/art-20045318

·         https://www.nct.org.uk/pregnancy/relationships-sex/sex-trimester-one-two-and-three-pregnancy

·         https://www.medicinenet.com/how_much_sex_is_safe_in_first_trimester/article.htm

·         https://www.parents.com/pregnancy/my-body/pregnancy-health/the-surprising-benefits-of-sperm-during-pregnancy/

·         https://shunchild.com/article/can-i-sex-during-8-month-pregnancy