روش نزديكی در ماه نهم بارداری، خطرات و احتیاط های آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روش نزديكی در ماه نهم بارداری، خطرات و احتیاط های آن

حاملگی به عنوان یکی ازمراحل مهم زندگی تغییراتی را درروابط جنسی زوجین ایجاد می‌کند. این تغییرات در زمینه احساسات ، میل جنسی ، تعداد دفعات نزدیکی و رضایت جنسی است. میل جنسی زن و مرد در دوران حاملگی  ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند و یا حتی تغییری نداشته باشد. باورهای فرهنگی و سنتی زوجین در مورد نحوه برقراری رابطه جنسی در بارداری نقش مهمی دارد. زوجین با افزایش سطح آگاهی خود در مورد مسائل مربوط  به روابط زناشویی در دوران بارداری می توانند رابطه جنسی ایمنی را در این دوران تجربه کنند.این مقاله به ارائه نکاتی کاربردی برای رفع ابهامات در خصوص روابط زناشویی در دوران بارداری پرداخته است.

موارد منع نزدیکی در بارداری 

در دوران بارداری موانع رابطه جنسی چیست؟ در زنان باردار در صورتی که ممنوعیتی برای نزدیکی در حاملگی از سوی پزشک یا ماما ذکر نشده باشد داشتن مقاربت جنسی تا قبل از 4 هفته آخر بارداری  خطری ایجاد نمی کند.

ممکن است پزشک یا ماما سکس در دوران حاملگی را برای مدتی یا تمام طول بارداری ممنوع یا محدود کند. زوج هایی که محدودیت پزشکی برای فعالیت جنسی در دوران بارداری دارند باید بدانند این محدودیت ها مانعی برای صمیمیت نیست و آن ها می توانند حالت هایی مثل  لمس کردن ،  بوسیدن  و نوازش را جایگزین دخول آلت در واژن کنند. موارد محدودیت نزدیکی در بارداری عبارتنداز:

  • سابقه سقط قبلی و یا تهدید به سقط
  • انقباضات خودبه خودی رحم و یاسابقه زایمان زودرس 
  • نقص مادرزادی رحم
  • جفت سرراهی
  • دیابت 
  • فشارخون بالا
  • پارگی زودرس پرده های جنینی یا داشتن سابقه آن
  • نارسایی دهانه رحم

روش نزديكی در ماه نهم بارداری

به جز برای افراد در موارد بالا، داشتن رابطه جنسی ایمن در ماه نهم بارداری ایرادی ندارد. نکاتی که باید برای یک نزدیکی صحیح و بیخطر در این ماه رعایت کنید عبارتند از:

  •  پوزیشن درست را انتخاب کنید. معیار در انتخاب پوزیشن روشی است که اولاً به هیچ عنوان فشار روی زن نباشد و ثانیاً برای زن خسته کننده نباشد. بهتر است در مورد انتخاب روش های نزديكی در هفته آخر بارداری محتاط تر نیز باشید.
  • اجازه سرعت و شدت دخول دست زن باشد. و هرگاه احساس ناراحتی کرد به همسرش یادآور شود.
  • از داشتن رابطه جنسی هیجان زده و خارج از کنترل خودداری شود.
  • زمان رابطه جنسی کوتاه باشد.

آیا ارضا شدن در ماه نهم بارداری خطرناک است

ارگاسم در دوران بارداری برای مادر کاملاً طبیعی و بی خطر است. در مورد بارداری سالم، ارگاسم خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش نمیدهد. با این حال، اگر بارداری شما فاکتورهای خطر زیادی دارد، پزشکان به هر دو زوج توصیه می‌کنند که خود را در رابطه جنسی در ماه اخر بارداری محدود کنند. 

کدام پوزیشن ها برای نزدیکی در بارداری مناسب هستند؟

 پیشرفت حاملگی و تغییرات  فیزیکی بوجودآمده برای مادر باعث ایجاد تفاوت در روش های نزدیکی در دوران بارداری نسبت به سایر زمان ها می شود . بزرگ شدن شکم یکی از تغییرات بارز بارداری است که روی انتخاب پوزیشن های رابطه جنسی تاثیر می گذارد .  بهترین پوزیشن برای نزدیکی همان حالتی است که زوجین با آن احساس راحتی دارند. متخصصان سکسولوژیست چند نوع پوزیشن را برای نزدیکی در دوران حاملگی توصیه  کرده اند. 

  1. پوزیشن درازکش به پهلو: زن بر پهلوی خود درازمی کشد و بدن را به شکل حرف C جمع  می کند. مرد پشت سر دراز کشیده و خود را دور زن جمع می‌کند و دخول انجام می گیرد. در این حالت دخول واژن  شدت کم تری دارد. این  حالت یک پوزیشن صمیمی است که احتمالاً در ماه‌های آخر بارداری برای خانم ها راحت‌ تر است.
  2. پوزیشن حالت v: برای این پوزیشن  زن و مرد روبرو هم دراز کشیده و پاها ی خود را بهم  نزدیک می کنند به حالتی که بدن به شکل حرف v درمی آید و دخول دراین حالت صورت می گیرد.  گذاشتن تعدادی بالش زیر کمر و گردن برای راحتی خانم توصیه می شود.
  3. پوزیشنی که خانم بالا باشد: حالتی که مرد دراز کشیده و زن روی او قرار می گیرد. در این حالت هیچ گونه فشاری به شکم زن وارد نمی شود و رابطه جنسی کاملا تحت کنترل خانم است .
  4. پوزیشن لبه تخت یا صندلی:  برای این پوزیشن خانم لبه تخت دراز می کشد به طوری که پاها روی زمین است و شریک جنسی روبه رو به صورت ایستاده یا زانو زده  قرار می گیرد .

عوارض رابطه مقعدی در بارداری

بعضی از زوجین تمایل به داشتن رابطه جنسی از راه مقعد به جای واژن را دارند . همورئید و التهاب ناحیه مقعد از عوارض  شایع رابطه مقعدی است .  به دلیل اینکه زنان در دوران بارداری بیش ترازهر زمانی مستعد  ابتلا به یبوست و در موارد شدیدتر هموروئید هستند بهتراست از داشتن رابطه مقعدی در دوران بارداری پرهیز کنند . در صورت تمایل شدید زوجین برای داشتن نزدیکی از پشت در دوران حاملگی استفاده از کاندوم و رعایت نکات بهداشتی  بیش تراز گذشته  توصیه می شود.  در موارد تهدید به سقط رابطه مقعدی ممنوع است .

نزدیکی در اواخر بارداری

بدلیل تغییرات شدید هورمونی و فیزیکی بدن مادر در سه ماه اخر بارداری و ترس زوجین  ممکن است رابطه جنسی در این دوران  کاهش پیدا کند .در مواردی که منعی برای نزدیکی توسط پزشک یا ماما ذکر نشده باشد زوجین می توانند فعالیت جنسی را تا قبل از 4 هفته اخر بارداری  بدون نگرانی ادامه بدهند.  نزدیکی ودخول در ماه نهم بارداری  ممکن است در شروع  زود رس دردهای زایمانی موثر باشند. اوج لذت جنسی یا ارگاسم دربارداری و خصوصا اواخر حاملگی  می تواند باعث  انقباض رحمی شود. ممکن است برخی از پزشکان داشتن رابطه جنسی در روزهای نزدیک به موعد تقریبی  زایمان را برای شروع و تقویت درد های زایمان طبیعی توصیه کنند. درمواردی که یک خانم سابقه زایمان پیش ازموعد دارد و یا به‌ دلالیل پزشکی نباید زایمان طبیعی داشته باشد بهتراست از رابطه جنسی همراه با دخول عمیق پرهیز شود.

نکات مهم برای داشتن رابطه جنسی ایمن در دوران بارداری

  • برای پیشگیری از عفونت های تناسلی توصیه می شود که از کاندوم استفاده کنید.
  • ازمدل های نزدیکی توصیه شده توسط متخصصان برای سکس در حاملگی استفاده کنید 
  • اگرمنعی برای نزدیکی ندارید اما بازهم  احساس اضطراب نسبت به سکس در بارداری جود دارد با روانشناس یا سکس تراپیست مشورت کنید .
  • اگرتمایل به برقرای سکس دهانی  در بارداری وجود دارد ضمن رعایت اصول بهداشتی باید از دمیدن هوا به واژن خانم اجتناب کرد این حالت ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد .
  • سینه های یک خانم در بارداری بدلیل تغییرات هورمونی نسبت به لمس و فشار حساس تر هستند بهتراست برای نزدیکی از روش ها و پوزیشن هایی استفاده شود که فشار کمتری به سینه ها وارد شود.
  • در موارد منع نزدیکی  زوجین تماس فیزیکی خود را از طریق ماساژ و نوازش حفظ کنند .این کار حس آرامش و امنیت را برای مادر و جنین به همراه دارد.
  • مردان تا جای که ممکن است از دخول عمیق و پی در پی  پرهیز کنند تا از عوارض احتمالی این کارازجمله تحریک دهانه رحم پیشگیری شود.