بالش بارداری چیست و چه کمکی می‌کند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بالش بارداری چیست و چه کمکی می‌کند

پس از باردار شدن تغییرات فراوانی در حجم بدن زنان به وجود می‌آید، به همین دلیل برای خوابیدن با چالش مواجه می‌شوند. به این منظور بالش‌های بارداری طراحی شده‌اند تا بتوانند از برآمدگی‌ها و قوس‌های بدن مادران به خوبی محافظت نمایند.

طبق توصیه کارشناسان پینو بانوان باید در دوران حاملگی حتما خرید بالش بارداری را جزء برنامه‌های خود قرار دهند؛ زیرا بالش‌های معمولی از اندام‌های بدن به خوبی پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه‌برآن هنگامی‌که فرد در خواب غلت میزند، این بالش‌ها سر می‌خورند که می‌تواند موجب ایجاد درد در بدن شود.

 

با بالش بارداری آشنا شوید

بالش بارداری محصولی است که متناسب با انحناهای بدن دوران بارداری خانم‌ها طراحی شده است. یعنی می‌تواند تغییر شکل ناشی از حاملگی را به هنگام خواب به طور کامل پوشش دهد. برای این‌که بالش بارداری از تمام قسمت‌های بدن به نحو مطلوب پشتیبانی کند، طول آن نسبت به بالش‌های معمولی بسیار بیشتر درنظر گرفته می‌شود. اصلی‌ترین خصوصیت بالش بارداری فراهم کردن شرایطی است که بدن به هنگام خواب در وضعیت مناسبی قرار گیرد. زیرا جنین یك بار اضافه به بدن مادر وارد می‌کند که در نتیجه آن فشار مضاعفی به پاها، کمر و لگن وارد می‌شود.

*دلایل بروز اختلال خواب در بارداری + روشهای درمانی و شیوه صحیح خوابیدن

تفاوت بالش بارداری با بالش معمولی

هما‌ن‌طور که می‌دانید بالش‌های معمولی دراز هستند و انحنا ندارند. در صورتی‌که طراحی بالش بارداری به نحوی انجام می‌شود که دارای یک‌سری انحناها برای سازگاری با شکل بدن زنان باردار باشد. از آنجا که وزن به هنگام حاملگی بالا می‌رود، بالش بارداری کمک می‌کند که میزان کمر دردهای ناشی از افزایش وزن تا حد زیادی کاهش یابد. پس این محصول باعث می‌شود که خوابیدن در بارداری همراه با پشتیبانی از اندام‌های بدن باشد.

بهترین زمان برای آغاز استفاده از بالش بارداری

عادت‌های خوابیدن در بارداری بین مادران مختلف متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان یک زمان دقیق و مشخص را برای شروع استفاده از بالش بارداری بیان کرد. بطور کلی هر زمان که حس کردید، موقع خوابیدن به دشواری تغییر وضعیت می‌دهید، می‌توانید استفاده از این محصول را آغاز نمایید. 

کارشناسان پینو بیبی بر این عقیده‌اند که هفته بیستم حاملگی زمان مناسبی برای تهیه بالش بارداری است. زیرا در این بازه زمانی به دلیل افزایش وزن دردهایی در نواحی مختلف بدن ایجاد می‌شود که بالش می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند.

مزایای بالش بارداری

به طور کلی برای بالش بارداری می‌توان مزایای زیر را برشمرد: 

• تقویت جریان خون

متخصصان پینو بیبی به مادران باردار توصیه می‌کنند که برای بهبود گردش خون در دوران حاملگی به پهلو بخوابند. طبق تحقیقات اخیر ثابت شده که به پهلو خوابیدن در بارداری علاوه‌بر تقویت جریان خون بدن زنان، خون‌رسانی به جنین را نیز بهبود می‌بخشد.  

حال ممکن است خوابیدن به پهلو برای بعضی از زنان به دلیل بزرگ شدن شکم کار دشواری باشد. بالش بارداری در چنین مواقعی به کمک بانوان می‌آید؛ زیرا به دلیل نرم بودن کمک می‌کند که فرد راحت به پهلو دراز بکشد. 

• تسکین دردهای بدن

در دوران حاملگی فشار بسیار زیادی به بخش‌های کمر و لگن مادران وارد می‌شود که این موضوع در اغلب موارد خواب ناآرام را به دنبال دارد. در این شرایط فرد می‌تواند با تکیه بر بالش بارداری میزان فشار وارد شده بر قسمت‌های کمر و لگن را کاهش دهد.

• خواب عمیق‌تر و طولانی‌تر

خواب کافی و همراه با آرامش یک فاکتور کلیدی برای حفظ سلامت مادر و جنین است. بالش بارداری این امکان را در اختیار زنان قرار می‌دهد که به مدت طولانی‌تری به خواب عمیق فرو بروند.

• کاربرد پس از زایمان

 بالش بارداری نه تنها در دوران حاملگی بلکه پس از به دنیا آمدن نوزاد هم کاربرد فراوانی دارد. به گونه‌ای که   مادران می‌توانند به کمک این محصول فرزند خود را در وضعیت مناسبی قرار داده و به او شیر بدهند.

انواع بالش‌های بارداری

انواع بالش‌های بارداری

امروزه بالش‌های بارداری در طرح‌ها و مدل‌های متنوعی روانه بازار مصرف می‌شوند که عبارتند از:

1) بالش بارداری C شکل

این محصول به دلیل طراحی خاص خود به خوبی می‌تواند از کمر و شکم زنان محافظت کند. ضمن این‌که باسن و پاها را هم تراز نگه می‌دارد تا فشار کمتری به آن‌ها وارد شود. برای افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، بالش بارداری C شکل بهترین گزینه به شمار می‌رود.

2) بالش بارداری U شکل

این نوع بالش از کلیه قسمت‌های بدن مادران به طور یکسان محافظت می‌کند. افراد برای به پشت خوابیدن در بارداری می‌توانند از بالش U شکل کمک بگیرند.

3) بالش بارداری گوه‌ای 

بالش بارداری گوه‌ای یا کوسن بارداری محصولی با ابعاد کوچک است که در اشکال مثلثی یا گرد به فروش می‌رسد. این مدل بالش به دلیل اندازه کوچک به آسانی حمل می‌شود، علاوه‌برآن پس از زایمان نیز قابلیت استفاده دارد. طبق توصیه کارشناسان پینو بیبی بهتر است بانوان کوسن بارداری را زیر شکم و بین زانوهای خود بگذارند تا از غلت زدن به هنگام خواب ممانعت کند.

4) بالش بارداری I شکل

این محصول از نظر ظاهری بسیار شبیه بالش‌های معمولی است، البته با این فرق که طول بیشتری دارد.  انعطاف‌پذیری بالا و قدرت فراوان در حفظ شرایط جسمانی مادران باعث شده که بالش بارداری I شکل یک خواب راحت را برای مصرف‌کننده به ارمغان بیاورد.

5) بالش حاملگی J شکل

برای جلوگیری از به پشت خوابیدن در بارداری بالش حاملگی J شکل یک انتخاب بسیار مناسب است.

پارامترهای مهم در انتخاب بالش بارداری

بالش‌های بارداری از نظر درجه نرمی و سفتی، مدل، ابعاد و سایر خصوصیات با یکدیگر متفاوت هستند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

• نوع  بالش بارداری

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، بالش‌های بارداری در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. با توجه به ویژگی‌های هر کدام از مدل‌ها می‌توانید محصولی را تهیه کنید که با شرایط جسمانی شما هماهنگ باشد.

• جنس بالش

بهتر است به هنگام خرید بالش بارداری به جنس آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به کار بردن متریال ضدحساسیت و باکیفیت به گونه‌ای که بتواند تحمل وزن زن باردار را داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

• سایز بالش

مورد بعدی این است که اندازه بالش را با توجه به ابعاد تخت و قد خود برگزینید. به‌عنوان مثال اگر کوتاه قامت  هستید یا قد متوسط دارید، بهتر است به سراغ سایزهای M و S بروید. اما در صورتی‌که جزء بانوان بلند قد هستید، سایز L به شما پیشنهاد می‌شود.

میزان انعطاف‌پذیری بالش بارداری

• میزان انعطاف‌پذیری

بالش بارداری ممکن است که سخت یا نرم باشد، اما در هر دو صورت باید از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد تا از بدن مادر به خوبی محافظت نماید.

• جنس روکش

جنس روکش بالش بارداری باید از مواد اولیه باکیفیت و ضدآلرژی باشد. علاوه‌برآن بسیار مهم است که روکش بالش قابلیت جداسازی داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی بشویید. اگر تحمل گرما را ندارید، بهتر است جنس روکش را طوری انتخاب کنید که در آن الیاف مصنوعی استفاده نشده باشد.

اهمیت استفاده از محصولات مراقبتی مادر و کودک

امروزه به منظور حفظ سلامت مادر و کودک استفاده از محصولات مراقبتی از جمله بالش بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. تهیه بالش‌هایی که متناسب با انحنای بدن مادران طراحی شده‌اند، می‌تواند خوابیدن در بارداری را بسیار راحت کرده و دردهای فیزیکی ناشی از افزایش وزن را کمتر کند.  

دانشنامه پینو بیبی یکی از مراجعی است که اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار میدهد. برای مشاهده دانشنامه سایت پینو بیبی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.