نحوه خواندن بیبی چک

اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه خواندن بیبی چک

بیبی چک نوعی تست بارداری خانگی است که فرد به تنهایی می‌تواند از طریق آن حاملگی خود را تشخیص بدهد. این تست در بسته بندی‌های کوچک در داروخانه‌ها یافت می‌شود و در عرض چند دقیقه وضعیت بارداری را به کاربر نشان می‌دهد. بسیاری از خانم‌ها به خوبی نمی‌تواند نتایج حاصل از این ابزار را تفسیر کنند، به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه به نحوه خواندن بیبی چک بپردازیم.

بیبی چک و انواع آن

بیبی چک نوعی تست بارداری است که فرآیند تشخیص حاملگی را با بررسی ادرار شخص انجام می‌دهد. اغلب بیبی چک‌ها به شکل مستطیل یا نوار هستند که یک سمت آن در داخل ادرار قرار می‌گیرد و فرد می‌تواند از سمت دیگر نتیجه تست را مشاهده نماید. در قسمتی که نتیجه آزمایش نشان داده می‌شود، دو ناحیه کنترل (C) و تست (T) وجود دارد. در حال حاضر انواع مختلفی از بیبی چک وجود دارد که عبارتند از:

1) بیبی چک مستقیم

این ابزار به طور مستقیم در مسیر ادرار خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  طرز کار با بیبی چک مستقیم به این صورت است که باید آن را هنگام دفع ادرار در مسیر مایع قرار دهید تا کاملا مرطوب شود. سپس برای دریافت جواب تست باید حدود ۲ الی ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.

2) بیبی چک نواری 

این مدل شامل یک نوار کاغذی است که با قرار گرفتن خطوط روی آن در تماس با ادرار فرد نتیجه بارداری را نشان می‌دهد. برای استفاده از بیبی چک نواری لازم است که محصول را تا خط مشخص شده در ظرف حاوی ادرار فرو ببرید و به مدت ۳ تا ۵ ثانیه در همین حالت نگه دارید. پس از بیرون آوردن بیبی چک برای تفسیر نتیجه باید ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید.

3) بیبی چک قطره چکانی 

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این مدل بیبی چک در واقع نوعی قطره چکان است که برای تشخیص حاملگی به کار می‌رود. نحوه استفاده از بیبی چک قطره چکانی به این صورت است که از طریق قطره چکان  چند قطره ادرار درون حفره بیبی چک بریزید. سپس برای مشخص شدن نتیجه تست حاملگی حدود 2 تا 10 دقیقه منتظر بمانید.

نحوه خواندن بیبی چک در صورت نتیجه مثبت

نحوه خواندن بیبی چک در صورت نتیجه مثبت 

چنانچه پس از سپری شدن ۴۰ ثانیه دو خط قرمز رنگ C و T در  قسمت کنترل و یا بخش پایین‌تر از آن ظاهر شود، نشان دهنده این است که نتیجه بیبی چک مثبت است. حال اگر دو خط قرمز رنگ به مدت طولانی‌تری مثلاً پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه ظاهر شوند، خیلی نمی‌توانید به نتیجه بیبی چک مثبت اتکا کنید، چون احتمال خطای آن زیاد است.

نحوه خواندن بیبی چک در صورت  نتیجه منفی 

در صورتی‌که مشاهده کردید یک نوار رنگی در خط C ناحیه کنترل ابزار ظاهر شده، منفی بودن جواب تست بارداری را نشان می‌دهد. تغییرات رنگی که بعد از ده دقیقه ظاهر می‌شوند، قابل اعتماد نیستند و همان حکم نتیجه منفی را دارند.

بیبی چک در صورت نتیجه منفی کاذب 

اگر پس از خواندن بیبی چک نتیجه منفی کاذب به دست آمد، نشان دهنده این است که فرد مورد نظر واقعا باردار است اما نتیجه تست به صورت منفی نشان داده می‌شود. فاکتورهای مختلفی در این امر دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  1. ممکن است که مصرف‌کننده طرز استفاده از تست بارداری را به خوبی ندارد، یا این‌که در خواندن بیبی چک دچار اشتباه شود.
  2. احتمال دارد که تست بیبی چک زود هنگام انجام شده باشد.
  3. در مواردی هم کاربر نتیجه تست را زودتر از تایم اعلام شده می‌خواند و به اندازه کافی منتظر نمی‌ماند.
  4. گاهی نیز عملکرد نوار تست بارداری دچار اختلال می‌شود.
  5. ممکن است که بیبی چک مورد استفاده نسبت به hCG حساس نباشد.
  6. بعضی مواقع میزان hCG موجود در ادرار پایین است، از این‌رو توسط بیبی چک تشخیص داده نمی‌شود.

بیبی چک در صورت نتیجه مثبت کاذب 

بیبی چک مثبت کاذب زمانی پیش می‌آید که فرد در سیکل بارداری قرار ندارد، اما جواب تست مثبت نشان داده می‌شود. معمولا این حالت برای بانوانی اتفاق می‌افتد که در حال سپری کردن دوره درمان ناباروری هستند  و داروهای حاوی HCG  مصرف می‌کنند. البته عوامل دیگری نیز باعث بیبی چک مثبت کاذب می‌شوند که در ادامه تعدادی از آن‌ها آورده شده است:

  1. کسانی که جدیداً سقط جنین داشته‌اند، معمولاً نتیجه مثبت کاذب دریافت می‌کنند.
  2. خانم‌هایی که دارای تومورهای سرطانی هستند.
  3. وجود هرگونه اختلال در غده هیپوفیز نیز باعث این مسئله می‌شود.
  4. مشکلاتی نظیر عفونت‌های باکتریایی در ادرار نتیجه بیبی چک مثبت کاذب را به دنبال دارند.
  5. بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، احتمال دارد در تست بیبی چک با نتیجه مثبت کاذب مواجه شوند.

مزایا استفاده از بیبی چک

مهم‌ترین مزایای تست بیبی چک برای صحت از بارداری یا عدم آن، عبارتند از:

• قیمت مناسب

برای مراجعه به پزشک و تشخیص حاملگی لازم است هزینه زیادی را بابت ویزیت بپردازید، در صورتی‌که بیبی چک را می‌توانید با مبلغی مقرون‌به‌صرفه خریداری کنید.

• سهولت در دسترسی

این ابزار به راحتی از داروخانه‌های سطح شهر یا فروشگاه‌های آنلاین قابل تهیه است. البته باید قبل از خرید بیبی چک از تمام نشدن تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل نمایید.

• حفظ حریم خصوصی

شما به راحتی این تست را در حریم خصوصی منزل خود انجام می‌دهید.

• دریافت پاسخ سریع

خواندن بیبی چک به سرعت انجام می‌شود، بنابراین نتیجه را در عرض چند دقیقه دریافت می‌کنید.

معایب بیبی چک

معایب بیبی چک

بیبی چک نیز مانند سایر روش‌های تشخیص بارداری معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

o دقت کمتر در مقایسه با آزمایش خون

آزمایش خونی که برای تشخیص حاملگی و با تجویز پزشک انجام می‌گیرد، نتایج بسیار دقیقی به همراه دارد؛ در صورتی‌که نتیجه بیبی چک مثبت یا منفی خیلی قابل اعتماد نیست. 

o نشان دادن نتایج مثبت کاذب

بیبی چک مثبت ممکن است که بارداری را شکل کاذب مثبت نشان بدهد که معمولاً در بارداری‌های شیمیایی این حالت اتفاق می‌افتد.

o ارائه نتایج منفی کاذب

هر چند که بیبی چک به کاربر نشان می‌دهد در یک سیکل بارداری قرار دارد، اما قادر نیست به طور قطعی حاملگی را اعلام کند. به همین دلیل احتمال این‌که نتایج منفی کاذب ارائه دهد، بسیار زیاد است؛ مخصوصاً اگر  طول دوره پریودی فرد متغیر باشد.

نکات مهم در استفاده از بیبی چک

توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که از خواندن بیبی چک نتایج دقیق‌تری به دست آورید:

1. قبل از کاربرد بیبی چک حتما دستورالعمل روی آن را به دقت بخوانید.

2. حتی‌المقدور بکوشید که برای انجام تست اولین ادرار صبحگاهی خود را مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا در این بازه زمانی مقدار HCG ثابت است.

3. در صورتی‌که نمی‌توانید تست بارداری را صبح زود انجام دهید؛ بهتر است که آن را به زمانی موکول نمایید که ادرار حداقل به مدت ۴ ساعت در مثانه باقی مانده باشد.

4. سعی کنید که قبل از تست بیبی چک از خوردن مایعات زیاد پرهیز نمایید.

بهترین زمان برای تست بیبی

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای انجام تست بیبی چک یک هفته پس از به تعویق افتادن دوران قاعدگی است. حال هر چقدر که تست را زودتر از این موقع انجام دهید، احتمال بروز خطا در نتایج بیشتر می‌شود. چنانچه کلیه نکات گفته شده در این نوشتار را رعایت کردید، اما باز هم در زمینه استفاده یا خواندن بیبی چک با چالش مواجه شدید، می‌توانید از طریق این لینک با کارشناسان پینو بیبی مشورت نمایید.