جدول سایزبندی پیراهن کودک

شهریور ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول سایزبندی پیراهن کودک

مشاهده جدول سایزبندی پیراهن کودکان هنگام خرید لباس برای آن‌ها خالی از لطف و فایده نیست. گرچه تمام سایزهای لباس کودک و نوجوان تخمینی و حدودی هستند و بسته به جثه کودک و برش و دوخت لباس، احتمال جابه‌جایی سایزها وجود  دارد، اما جدول سایزبندی پیراهن کودک یک جدول استاندارد و مشترک است که در انتخاب لباس سایز مناسب برای کودک بسیار کمک کننده است.

برای انتخاب لباس نوزادان از جدول سایز لباس نوزاد کمک بگیرید.  

چگونه سایز لباس کودک را تشخیص دهیم؟

جدول سایزبندی لباس کودک در حدس زدن و مشخص کردن سایز لباس کودک بسیار کمک کننده است. برای مثال اطلاع دقیق از سایز لباس کودک برای خرید اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا معمولا امکان پرو لباس یا دیدن اندازه و قواره لباس از نزدیک وجود ندارد؛ بنابراین برای خرید حتما به جدول سایز بندی لباس کودک نیاز است.  

سایز لباس کودک خود را باید بر اساس سن او و اندازه‌های دقیق بخش‌هایی از بدن او مشخص کنید. مثلا قد بالاتنه جلو تا کمر، قد بالاتنه پشت تا کمر، قد جلو از سرشانه تا زمین، دور سینه، دور باسن، سرشانه، قد آستین، کمر تا زانو، قد فاق، دور سر و ... . اگر اندازه این قست‌ها را دقیقا داشته باشید و لباسی که قرار است خریداری کنید هم مطابق همین اندازه‌ها انتخاب کنید، مطمئن باشید که سایز مناسب لباس کودک خود را انتخاب خواهید کرد. 

چگونه سایز لباس بچه را بفهمیم؟

لازم است یادآوری کنیم که شماره سایز لباس‌های بچه در تولید داخل و خارج با هم اندکی متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه به سایز 65 لباس بچه یا سایز 80 لباس بچه و یا سایز 49 لباس توجه کنید و لباس را بخرید، به اندازه‌های دقیق لباس بر اساس فاکتورهای مهم اندازه‌گیری توجه کنید. به این ترتیب می‌توانید یقین داشته باشید که سایز لباس را درست انتخاب کرده‌اید. همچنین برای انتخاب تعداد لباس مورد نیاز کودک و نوزاد خود از لیست لباس نوزاد کمک بگیرید. 

در واقع به دلیل اینکه برش و دوخت لباس‌ها در هر یک از برند‌ها با هم متفاوت است و حتی گاهی مدل لباس در سایز لباس هم تاثیر دارد، بنابراین بهتر است برای انتخاب لباس با سایز مناسب کودک خود حتما تمام جوانب را در نظر بگیرید. 

آیا انتخاب سایز لباس کودک بر اساس سن درست است؟

سن فاکتور مهمی در انتخاب لباس کودکان است، اما کافی نیست؛ جثه کودکان در بسیاری از موارد با سن آنها همخوانی دقیق ندارد و ممکن است کوچکتر یا بزرگتر باشد. فرقی نمی‌کند که برای یک کودک یکی دو ساله یا چند ساله و یا یک نوزاد چند ماهه خرید می‌کنید. توصیه ما این است که در کنار فاکتور سن برای انتخاب سایز لباس بچگانه، به اندازه‌های دقیق لباس هم توجه کنید. 

آیا انتخاب سایز لباس کودک بر اساس سن درست است؟

برای مثال سایز ۱۱۰ بچه گانه (شلوار بچگانه) ممکن است برای یک پسربچه 14 ساله مناسب باشد، اما برای کودک دیگری مناسب نباشد. لازم است همین جا یادآوری کنیم که تا قبل از سن بلوغ سایز لباس برای دخترها و پسرها یکسان است و تفاوت سایز تنها از تفاوت جثه آنها ناشی می‌شود. به عبارت دیگر سایز لباس بچگانه دخترانه با سایز لباس بچگانه پسرانه یکسان است؛ تفاوت این لباس‌ها از رنگ پارچه و مدل لباس آغاز می‌شود. 

همچنین حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که در برندهای خارجی (مثلا برند چینی کارترز)، سایزها متفاوت است. در واقع سایز لباس بچه گانه خارجی با سایز لباس بچه‌گانه داخلی متفاوت است و حتما هنگام خرید باید هماهنگ‌سازی صورت بگیرد. این نکته را فراموش نکنید که لباس های نوزاد در چند هفته اول پس از تولد به سرعت کوچک و غیر قابل استفاده می شود. 

سایز لباس کودک برای خیاطی

خیاطی کردن برای کودکان از خیاطی کردن برای بزرگسالان سخت‌تر ‌است؛ زیرا در عین حالی که ریزه‌کاری های بیشتری دارد، احتمال جابه‌جایی سایز با کمترین اشتباه، بسیار زیاد است. گرچه استفاده از متد متریک، متد مولر یا متد گرلاوین به عنوان متدهای استاندارد در علم خیاطی برای دقیق در آمدن سایز لباس‌ها بسیار کمک‌کننده است؛ اما به هر حال نوع دوخت، نوع برش و حتی نوع پارچه می‌تواند در اندازه نهایی لباس تاثیر داشته باشند. 

در علم خیاطی الگوی صحیح لباس برای دوخت لباس بچگانه، زنانه و مردانه اهمیت بسیار زیادی دارد. جابه‌جایی یک سانتی‌متر یا حتی کمتر‌ می‌تواند کل دوخت لباس را تحت تاثیر قرار دهد. سایز لباس‌های کودکانه از بدو تولد از سایز صفر (شروع یک ماهگی) تا سایز شش (پایان سه سال) است. توجه داشته باشید که به هر حال اندازه لباس‌های تقریبی است و ممکن است بلوز سایز 3 برای یک کودک 9 ماهه مناسب باشد در حالی ک یک شلوار سایز 3 برای او بزرگ باشد. مطمئن‌ترین راهنمای انتخاب سایز برای نی نی شما، جثه کودکِ شماست. 

جدول استاندارد سایزبندی پیراهن کودک

جدول استاندارد سایزبندی پیراهن کودک

به جز مواردی که در جدول زیر آمده است، حتما باید این نکته را نیز بدانید که جنس لباس و مدل لباس در سایز لباس کودکان تاثیر زیادی دارند. برای مثال لباس‌هایی که با پارچه‌های کشی دوخته شده‌اند یا در قسمت‌هایی از لباس از کش استفاده شده است، معمولا مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا قابلیت کش، سایز کردن لباس در جثه‌ها و سن‌های مختلف است. 

یادآوری می‌کنیم که جدول زیر تنها برای سایز پیراهن بچگانه کاربرد دارد. بنابراین برای سایز کردن شلوار بچگانه یا لباس بافتنی نوزاد بهتر این است که به اندازه‌های دقیق لباس و جثه کودک خود توجه کنید.

  • تا یک سال سایز 30
  • یک تا دو سال سایز 35
  • دو سال و نیم تا سه سال و نیم سایز 40
  • 4 تا 5  سال سایز 45
  • 6 تا 7 سال سایز 50
  • 8 سال و 9 سال سایز 55
  • 10 سال تا 13 سال سایز 60
  • 13 سال به بالا سایز 65 

کلام آخر

به جدول سایزبندی پیراهن کودک تنها به عنوان یک راهنما نگاه کنید. برای انتخاب دقیق سایز لباس به اندازه‌های دقیق لباس و اندازه‌های کودک خود توجه داشته باشید. برای اینکه لباس را مدت زمان بیشتری استفاده کنید؛ مدل‌هایی را انتخاب کنید که پتانسیل استفاده در سنین بالاتر را داشته باشند و همچنین شستن لباس نوزاد قبل از استفاده را نیز فراموش نکنید.