لیست لباس نوزاد تا دوازده ماهگی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیست لباس نوزاد

کسی که برای اولین بار پدر یا مادر می‌شود متوجه می‌شود خریدن لباس‌های زیبای غیر قابل استفاده برای نوزاد، چقدر راحت است. این در حالی است که دوره نوزادی، به خصوص تا سه ماهگی، غیر قابل پیش‌بینی بوده و شامل یادگیری‌های زیادی در مورد لباس پوشیدن نوزاد می‌شود. با توجه اینکه والدینی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، تجربه‌ای در این زمینه ندارند لازم است قبل از به دنیا آمدن نوزاد خود، از لیست لباس نوزاد آگاه بوده و آن‌ها را تهیه کنند. در این صورت، استرس و فشار کمتری را در زمان تولد نوزاد متحمل می‌شوند. در ادامه با لیست لباس نوزاد تا یک سالگی آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید چرا تهیه لباس نوزاد دشوار است.

چرا تهیه لباس نوزاد دشوار است؟

با توجه به اینکه شما نمی‌دانید سایز نوزاد در هنگام تولد چقدر بوده و نمی‌دانید آیا نوزادی کوچک خواهید داشت یا بزرگ، بنابراین، انتخاب لباس در لیست سیسمونی نوزاد کمی برایتان سخت است. از سوی دیگر، از این مسئله اطلاع ندارید که فرزند شما چگونه رشد خواهد کرد. برای مثال فرزندتان می‌تواند جهش رشدی داشته باشد یا ممکن است سایز او در دو هفته اول هیچ تغییری نکند.

از سوی دیگر، در نوزادان، بالا آوردن‌های مکرر و بیرون ریختن ناگهانی مدفوع رایج است که این مسئله نیز باعث می‌شود والدین لباس‌های زیادی برای فرزندان خود تهیه کنند تا مجبور نباشند در روز چندین بار لباس‌های نوزادشان را بشویند. به عنوان کسی که برای اولین بار مادر می‌شود، بهبودی پس از زایمان و یادگیری چگونگی فرزندپروری، زمانی برای شستن دائم لباس‌ها باقی نمی‌گذارد. به همین دلیل مهم است که والدین از لیست لباس نوزاد در کنار وسایل بهداشتی نوزاد، آگاه بوده و به این ترتیب از فشارهایی که بر روی آن‌ها وجود دارد کم کنند.

لیست لباس‌های سه ماهگی اول نوزاد

علاوه بر آگاهی از راهنمای انتخاب بهترین پستانک برای نوزاد، در ادامه با وسایل مورد نیاز نوزاد در لیست لباس نوزاد آشنا می‌شوید که برای سه ماه اول پس از به دنیا آمدن فرزندتان در نظر گرفته شده است.

  1. لباس سرهمی آستین کوتاه: از آنجایی که این لباس‌ها بر روی شانه، دکمه دارند و می‌توانند از آن قسمت باز شوند برای کودکانی که نسبت به نوزادان دیگر، سر بزرگ‌تری دارند نیز قابل استفاده هستند. همچنین، اگر فرزند شما دچار مدفوع انفجاری شود، می‌توانید لباس سرهمی را از قسمت خشتک به راحتی باز کرده و به این صورت از مالیده شدن مدفوع به قسمت‌های دیگر بدن نوزاد خودداری کنید.
  2. لباس سرهمی آستین بلند: خوب است که برای عصرها و فصول سردتر، لباس سرهمی آستین بلند برای نوزاد تهیه کنید. برخی از این لباس‌ها، بر روی شانه دکمه دارند که باعث می‌شوند هنگام تعویض لباس، از خراشیده شدن صورت نوزاد پیشگیری شود.
  3. پیژامه: در طول زمستان و روزهای سردتر، نوزاد نیاز به پوشیدن پیژامه دارد که بهتر است از آن از هر دو جنس پشمی (برای روزهای سرد) و کتان (برای روزهای گرم) تهیه شود. همچنین بهتر است نوع پادار پیژامه برای نوزاد فراهم شود تا دیگر نیازی به پوشیدن جوراب نباشد.
  4. قنداق نوزاد: قنداق باعث می‌شود شرایط رحم برای نوزاد شبیه‌سازی شده و او در محیط گرم و دنج شبیه به رحم مادر پیچیده شود. اگرچه برخی از نوزادان، قنداق شدن را دوست ندارند اما امتحان کردن این کار و در نظر گرفتن قنداق در لیست لباس نوزاد، ارزشش را دارد زیرا هم باعث خواب بهتر نوزاد می‌شود و هم زمان استراحت شما را افزایش می‌دهد.
  5. کلاه: وقتی بیمارستان را ترک می‌کنید و می‌خواهید در طی سه ماه اول به پزشک مراجعه کنید لازم است سر نوزادتان را بپوشانید. کلاه از سر فرزندتان در روزهای گرم، در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کرده و در روزهای سرد، سر فرزندتان را گرم نگه می‌دارد.
  6. پیشبند: گاهی اوقات پیش می‌آید که نوزاد بالا می‌آورد و به همین دلیل لازم است لباسش با یک لباس نو جایگزین شود اما برخی از مادران نمی‌خواهند که دائماً لباس‌ها را دور انداخته یا آن را عوض کنند. به همین دلیل این مادران بهتر است برای جلوگیری از کثیف شدن لباس فرزندشان، برای او پیشبند تهیه کنند.

* برای دیدن انواع مدل لباس بارداری تابستانی جدید و شیک کلیک نمایید. 

لیست لباس‌های سه ماهگی اول نوزاد

لیست لباس‌های نوزاد از 3 تا 6 ماهگی

بعد از 3 ماهگی نوزاد، شما و فرزندتان قوی‌تر می‌شوید و ممکن است بخواهید نوزادتان را بیشتر بیرون ببرید. در این زمان علاوه بر لباس‌های تولد تا سه ماهگی نوزاد در سایزهای بزرگ‌تر، لازم است لباس‌های دیگری را هم در سیسمونی در نظر بگیرید که در ادامه، لیست لباس نوزادی از 3 تا 6 ماهگی مطرح شده است.

  1. شلوار: اگر نمی‌خواهید کودک خود با پیژامه بیرون ببرید، لباس‌های سرهمی به همراه شلوار، گزینه‌های مناسبی هستند و با این کار مجبور به استفاده از جوراب برای فرزندتان نیستید. این گزینه به خصوص برای نوزادانی که جوراب دوست ندارند بسیار مناسب است.
  2. شلوارک: اگر هوای بیرون گرم است، می‌توانید برای نوزاد خود از شلوارک استفاده کنید.
  3. ژاکت: اگر مرتباً بیرون می‌روید و ممکن است هوا به طور ناگهانی سرد شود، بهتر است همراه خود ژاکت داشته باشید.
  4. کیسه خواب نوزاد: در سه تا 6 ماهگی، نوزاد احتمالاً شروع به چرخیدن می‌کند که این مسئله باعث ناامن شدن قنداق برای فرزندتان می‌شود. به همین دلیل در این سن می‌توانید برای گرم نگه داشتن کودک، از کیسه خواب نوزادی استفاده کنید.
  5. کلاه و عینک آفتابی: وقتی سن نوزاد کمتر از 6 ماه است، نمی‌تواند از ضد آفتاب استفاده کند. به همین دلیل در این زمان بهتر است در هنگام بیرون رفتن، برای محافظت از پوست فرزندتان در برابر نور خورشید، از یک کلاه آفتابی یا عینک آفتابی یا هردوی آن‌ها استفاده کنید.
  6. لباس شنا: اگر قصد دارید فرزندتان را به استخر ببرید سه تا 6 ماهگی اغلب زمان مناسبی برای شروع است و می‌توانید در این سن، لباس شنا را هم در لیست لباس نوزاد، در نظر بگیرید.
  7. جوراب: اگر فرزند شما شلوارک پوشیده، جوراب گزینه مناسبی برای محافظت از پاهای نوزاد است.

لیست لباس‌های نوزاد از 6 تا دوازده ماهگی

لیست لباس‌های نوزاد از 6 تا دوازده ماهگی

در 6 تا دوازده ماهگی نوزاد، لازم است اطمینان حاصل کنید که لباس‌های ضروری نوزاد را در سیسمونی نوزاد پسر و سیسمونی نوزاد دختر فراهم کرده‌اید که در ادامه با لباس‌های مهم در این دوره سنی آشنا می‌شوید.

  1. کلاه لبه‌دار نوزادی: در طی 6 تا 9 ماهگی نوزاد، اغلب مشاهده می‌کنید که نوزاد شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کند و از آنجایی که او در این سن، زیاد حرکت می‌کند، این نوع کلاه، علاوه بر اینکه از صورت نوزاد محافظت می‌کند، مانع دید او نیز نمی‌شود. پس فراموش نکنید که این نوع کلاه را در لیست لباس نوزاد در نظر بگیرید.
  2. کفش روزمره نوزادی: اگر فرزند شما زود و قبل از 12 ماهگی شروع به راه رفتن کرد لازم است برای او کفش روزمره باکیفیتی تهیه کنید که نرم و بادوام باشد.

بهتر است تا جایی که می‌توانید قبل از تولد نوزاد، لباس‌های او را تهیه کنید زیرا وقتی فرزندتان متولد می‌شود مراقبت از او آن‌قدر وقت‌گیر خواهد بود که دیگر ممکن است زمان زیادی برای تهیه موارد موجود در لیست لباس نوزاد نداشته باشید. از سوی دیگر، توجه داشته باشید تعداد لباس‌هایی که برای نوزادتان ضروری است به سبک زندگی و شرایط شما و همچنین لباس‌های نوزادی که ممکن است بعد از تولد او هدیه بگیرید بستگی دارد.